גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת הנטבוקים

ה-Netbook שינה את תדמית היצרן וכל ענף מוצרי הצריכה ■ להלן מכשירי דור העתיד

בתעשיית מוצרי הצריכה מופיע לעיתים מוצר כה חריג ומצליח, עד שהוא משנה לא רק את התדמית של היצרן אלא גם את התדמית של כל הענף במדינה בה הוא פועל.

מוצר כזה היה מחשב ה-Netbook הראשון, EEE-PC של אסוס, שנחשף בתערוכת קומפיוטקס של טייוואן לפני כשלוש שנים. הצלחתו המסחררת של המחשב הנייד העממי, שינתה את תדמיתה של כל תעשיית האלקטרוניקה בטיוואן באופן יסודי מאוסף של יצרני רכיבים וחברות אינטגרציה לכור היתוך לרעיונות מקוריים בתחום האלקטרוניקה האישית הניידת.

גם קומפיוטקס, תערוכת האלקטרוניקה השנתית של טייוואן, עברה שדרוג בהתאם. אם בשנים קודמות המוצרים העיקריים בתערוכה היו כרטיסים גרפיים, מסכים ולוחות-אם נטולי זוהר, הרי שבתערוכה, שהתקיימה בשבוע שעבר, כבר נחשפו מוצרים עתידניים של יצרנים מקומיים ושמות גדולים מעולם התוכנה והעיבוד.

דריסת רגל בשוק הטלפוניה

במרכז במת התערוכה התחולל קרב טכנולוגי מרתק על דמותו של הדור הבא של מכשירי האינטרנט הניידים. מצד אחד ניצבה הקואליציה המצליחה והדומיננטית של אינטל ומשפחת מעבדי ה-ATOM שלה עם מיקרוסופט ומערכות ההפעלה שלה, בעיקר XP. הקואליציה הזו שלטה עד כה ביד רמה בשוק הנטבוקים.

מהצד השני ניצבו כוחות עולים בתחום העיבוד הנייד דוגמת קוואלקום, Freecale ו-Nvidia, שהציגו שורה של מחשבים על שבב יחיד, שליבות העיבוד שלהם מבוססות על טכנולוגיית ARM ולא על ה-ATOM. חלק מהיצרנים הללו נוטשים כיום את מערכות ההפעלה המסורתיות של מיקרוסופט לטובת מערכות רזות וזריזות יותר, שמתאימות לעוצמת העיבוד החסכונית של השבבים החדשים.

זירת הלחימה מתמקדת באימוץ מערכת ההפעלה אנדרואיד הפתוחה והחינמית של גוגל, שפותחה במקור עבור טלפונים חכמים, גם בשוק מחשבי הנטבוק האמיתיים.

חובבי הקונספירציות יגידו, שזו מלכתחילה הייתה המזימה של גוגל: להציב רגל בשוק בנישה הטלפונית, שבה נוכחותה של מיקרוסופט פחות דומיננטית, ומשם להתרחב לשוק מערכות ההפעלה האמיתיות בטרם תבין החברה מרדמונד את גודל האיום על ליבת העסקים שלה.

על-פי אבות הטיפוס שהודגמו בקומפיטקס, נראה שלמיקרוסופט יש סיבה לדאגה. בתערוכה הוצגו והודגמו מספר מחשבים ניידים שפועלים על אנדרואיד ועל-פי מבחנים ראשונים, השילוב עובד בצורה מהירה וחלקה, כולל בתחומים שבהם מערכות מבוססות XP מתקשות לתת מענה הולם - כמו זמן אתחול ראשוני וחיבור מתמיד לאינטרנט דרך רשתות סלולריות.

מיקרוסופט לא נשארה חייבת והציגה בתערוכה מחשבים ומכשירי אינטרנט ניידים שמצוידים במערכת ההפעלה החדשה חלונות 7, בשילוב עם מעבדי אטום של אינטל. גם המערכות הללו הרשימו עם יכולת גבוהה של קלט-מגע, ביצועי מולטימדיה משודרגים ותמיכה בתוכנות רציניות. אבל השאלה היא אם מיקרוסופט מסוגלת להתחרות במדיניות האגרסיבית של גוגל, שמשווקת מערכת הפעלה בחינם עם קוד פתוח.

מחשבים על שבב: הדור הבא

מערכת הפעלה חינמית היא בת-זוג אידיאלית לדור החדש של מחשבים על שבב, שמנסים לבסס לעצמם כנישת שוק של מכשירי אינטרנט ניידים, שמשלימים מלמטה את שוק הנטבוק ומגשרים על הפער (הלא גדול) בין הטלפונים החכמים לבין מחשבי הנטבוק החזקים.

יצרנית רכיבי המחשב הטייוואנית Nvidia, למשל, ביצעה בתערוכה מגה-תצוגה שבה נחשפו 12 מכשירי רשת ניידים - החל מטלפונים חכמים ומחשבי כף יד וכלה בתחליפי נטבוק עם מסכי 8.9 אינץ' - שכולם מצוידים במחשב על צ'יפ ממשפחת ה-Tegra שפיתחה החברה.

החברה טוענת, בין השאר, כי צריכת הכוח המזערית של השבב שלה (פחות מחצי ואט) תספק למכשירים הניידים עד 25 ימים של השמעת מוזיקה ועד 10 שעות של הקרנת סרטים באיכות HD מלאה (1,080 פיקסלים) על טעינה אחת של סוללה סטנדרטית. היא מבטיחה תמיכה מובנית במשחקי וידיאו באיכות של 46 פריימים לשנייה, תמיכה מובנית באנימציית פלאש מואצת והחידוש החשוב - מעבדים מחוברים תמידית, שמאפשרים גישה מיידית לאינטרנט.

Nvidia לא מסתירה את קריצתה לכיוון המפעילים הסלולריים, שהפכו בשנתיים האחרונות למשווקים מרכזיים של נטבוקים בעולם.

גם הגישה השיווקית שלה שולחת רמזים למפעילי הסלולר בעולם: החברה הודיעה כי מערכות שמבוססות על השבב שלה יעלו כ-200 דולר לצרכן ואפילו פחות, "עם סבסוד המפעילים".

Nvidia היא לא יצרנית השבבים היחידה, שמנסה לנגוס בשוק החדש. גם קוואלקום הציגה בתערוכה כמעט מחשבים ניידים, שמבוססים על שבב מסדרת Snapdragon שהציגה ב-2008. מכשירים סדרתיים המבוססים על המעבד ייצאו לשוק עד סוף השנה.

אחרונה להסתער על השוק החדש והמבטיח היא Freescale, שלה מרכז פיתוח בישראל. החברה הצליחה למשוך תשומת לב בקומפיוטקס 2009 כאשר הציגה סדרה של רעיונות עיצוב מקוריים לדמותו של הנטבוק הבא.

בלט במיוחד הרעיון של נטבוק מודולרי, שבו המשתמש מחליף בעצמו ומשדרג את המסך, את הסוללה ואפילו את יחידת העיבוד המרכזית כאילו היו חלקי לגו.

הוותיקים מטפסים מעלה

אל מול התחרות המתעצמת במכשירי אינטרנט-בידור-תקשורת של 300 דולר ופחות, נדחקים מובילי ענף הנטבוק אל הטריטוריה המשודרגת של המחשבים הניידים "האמיתיים".

כך, נרשמה בתערוכה פריצת דרך בגודל המסך. אם עד כה הגודל הטיפוסי עמד על 10.1 אינץ', בתערוכה הציגו גם אסוס וגם MSI, שניים מדגמי דגל סדרתיים עם מסכי 11.1 עד 12.1 אינץ' בטכנולוגיית LED, שמגיעים בליווי מקלדות גדולות ונוחות יותר לתפעול.

המפרט דומה למה שהיה מקובל עד כה בז'אנר, אולם גודל המסך והמקלדת מציעים לראשונה אלטרנטיבה זולה לפלח של ניידי המנהלים הקלים והיקרים עם מעבדי ליבה-כפולה, שרובם עולים פי שניים ויותר. והמחירים? בסביבות ה-400-500 דולר. מקרה קלאסי של מלחמות טכנולוגיות, שהצרכן נהנה מהן.

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים