גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הראלי פתח שוב את גלריית האפשרויות: מה לעשות עם 100 אלף שקל פנויים?

גם המשקיעים הזהירים ביותר יודעים שהריבית בבנק מצחיקה, שאג"ח ממשלתיות הן היום שאלה ולא תשובה ושצריך לגוון את התיק במניות ובאג"ח ■ איזה? לפניכם 30 רעיונות

אג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים

סביבת הריבית הנוכחית היא הנמוכה ביותר במשק הישראלי מאז החל בנק ישראל להשתמש בריבית ככלי מוניטארי. הריבית תעלה בסבירות גבוהה, ולכן מומלץ להשקיע באג"ח שמפצות את המשקיע על עלייתה.

לאחרונה הונפקו מספר אג"ח קונצרניות על ידי גופים בעלי איתנות פיננסית, כמו בנק הפועלים, פז נפט, דלק ישראל ושטראוס - כולן מספקות הגנה בעת עליית הריבית במשק. להלן פירוט לגבי שלוש מהן:

פועלים הנפקות י"ג: האיגרת מדורגת AA והיא בעלת מנגנון ריבית הנקבע על בסיס ריבית גילון 817 בתוספת מרווח של כ-2% - כיום 3.3%. במידה והריבית במשק תעלה תשואת המק"מ, לפיו נקבעת הריבית בגילון 817 - ואז תתעדכן כלפי מעלה תשואת האיגרת.

פז נפט ג': מדורגת AA מינוס ונושאת תשואה שנקבעת על פי ריבית בנק ישראל בתוספת 2.6% - כיום 3.1%. במידה וריבית בנק ישראל תעלה התשואה הגלומה באיגרת תעלה בהתאם.

דלק ישראל ב': מדורגת A, ובדומה לאיגרת של בנק הפועלים, מנגנון הריבית מבוסס על הריבית שנושא גילון 817 בתוספת מרווח של כ-3.9%. התשואה הגלומה בהנחת מרווח זה תעמוד על כ-5.3%.

אריק פרץ, מנהל תחום אג"ח, כלל פיננסים

ענף התשתיות

המשבר בכלכלה הגלובלית הביא מדינות לפעול במישור הריאלי כדי לעודד את הצמיחה. אחת הדרכים המקובלות היא השקעה בתשתיות. הממשל האמריקני פרסם את תוכנית התמריצים הרחבה ביותר, ובעקבותיו מדינות נוספות, ובהן בריטניה ואוסטרליה, יצאו עם תוכניות דומות.

השקעות בתשתית הן בעלות אופי ארוך טווח. תחשבו על כבישים, רשתות חשמל. לכן ההשקעה בתחום יוצרת פוטנציאל לתשואה נאה ומתמשכת, ברמת סיכון סבירה. מחירי ההון הנמוכים כיום תומכים ברווחיות פרויקטים והשקעות אלו לאורך שנים ולכן תומכים בהשקעה זו.

החברות שייהנו מכך בשנים הקרובות הן חברות בינוי, סלילה, הובלת מחצבים, נחושת ועוד. ניתן לבצע השקעות ישירות בחברות כמו קטרפילר, המייצרת ציוד מכני הנדסי, סאות'רן, העוסקת באספקת חשמל ובפיתוח רשתות חשמל, או סואץ הצרפתית, העוסקת בפיתוח תשתיות בתחום האנרגיה.

לחלופין, ניתן להשקיע ב-ETF המרכז את ההשקעות בתחום. אחד המומלצים הוא IDU, שמרכז השקעה בחברות העוסקות בחשמל בארה"ב ונכללות במדד Dow Jones U.S. Utilities.

ניתן גם להרחיב את הבחירה בסקטור ולהשקיע ב-ETF ,IGF שמשקיע בחברות תשתית ברחבי העולם ונכללות במדד S&P Global Infrastructure Index. מדובר בחברות גדולות שעוסקות בתחומים כמו חשמל ומים, ניהול אחסון ושינוע של אנרגיה, שירותים לנמלי אוויר וים, כבישים ורכבות.

גדעון בן-נון, מנכ"ל שקל אג'יו מקבוצת שקל

ענף הטלקום

המניות בענף, בארץ ובעולם, הוכיחו ברבעונים האחרונים את עמידותן היחסית למשבר המאקרו-כלכלי. האם לאחר הראלי של החודשים האחרונים כדאי לחזור ולהגדיל אחזקות בהן?

התשובה למתלבטים אמורה להיות חיובית - לאו דווקא בגלל הדפנסיביות, אלא בשל פוטנציאל הצפת הערך בטווח הקצר-בינוני, הנובע מ"רעשים" סביב החלפת בעלות בחברות במסגרת תהליכי מיזוגים ורכישות.

מניית פרטנר התאוששה לאחרונה בעקבות הפרסומים לגבי התעניינות קבוצת יורוקום וקרן פימי ברכישת השליטה בה. השתלטות של משקיע אסטרטגי חזק על החברה עשויה לפתור את תעלומת הבעלות, שמייצרת אי שקט בקרב המשקיעים.

במקביל, ממשיך המשקיע הצרפתי פטריק דרהי להגדיל אחזקות בהוט, בניסיון להגיע לאחיזה משמעותית בחברה. המניה נסחרת כיום בשווי גבוה מזה בו נכנס להשקעה בחברה.

מניה נוספת הנהנית מ"רעשים" היא 012 סמייל. פתרון של בעיות רגולטוריות יוביל למיזוג של סמייל עם פרטנר, במידה ויורוקום תהיה הרוכשת. מיזוג בין 012 סמייל ובין פרטנר יזרז, כנראה, מיזוג בין נטוויז'ן וסלקום, כך שהמחזיקים במניות נטוויז'ן יקבלו לידיהם אחזקה בקבוצת תקשורת גדולה ומהותית.

בזק, מצידה, צפויה ליהנות מהאצה בהקלות הרגולטוריות כתוצאה מהקמתן של קבוצות תקשורת חזקות וגדולות יותר בישראל. על רקע השאיפה של הרגולטורים להגביר את התחרות בענף, נראה ש"רעשי" הבעלות ועוצמתה היחסית של התעשייה עשויים להמשיך ולהציף ערך במניות התקשורת.

ערן יעקובי, אנליסט תקשורת וטכנולוגיה, לידר

סין

ניגוד לנעשה במדינות המפותחות, סין לא סובלת ממשבר מבני אלא חוותה האטה מחזורית במהלך תהליך ארוך טווח של שיפור מבני בכלכלה הסינית.

סין הייתה מנוע הצמיחה היחידי בעולם בחודשים האחרונים. ראינו את ה"תחתית" ברבעון הראשון (גידול של 6.1% בתמ"ג) ואנו צפויים לצמיחה של 7%-8% ברבעונים הבאים. המשק הסיני הוא אחד היחידים בעולם שבו השנה וב-2010 החברות צפויות להגדיל את שיעורי הרווחיות שלהן.

כיצד זה קורה בזמן בו העולם עדיין נאבק? ראשית, בשל התזמון והאגרסיביות של הפעולות שנקט הממשל הסיני, כולל תמיכה בפרויקטים בתשתיות וחקלאות, בהם משך ההשקעה ארוך יחסית. שנית, בזכות עידוד המגזר הצרכני. נתוני המכירות הקמעונאיות נותרו חזקים עם שיעור צמיחה של כ-15%, הודות לתמריצים כמו סובסידיות ברכישת מוצרים בני-קיימא.

שוק הדיור הסיני מראה סימני התאוששות בחודשים האחרונים, וזה משמעותי שכן הוא מהווה כ-20% מההשקעות בסין, ובעל פוטנציאל להאיץ סקטורים קשורים נוספים. מצבה הפיסקאלי החזק של סין מאפשר לה לפעול באגרסיביות.

דני רון, אסטרטג ראשי, רוטשילד בית השקעות

אג"ח להמרה

אג"ח להמרה מבטיחות הכנסה שוטפת מריבית, כמו אג"ח רגילות, ואת האפשרות להרוויח מהעליות בשוק המניות. לפניכם מספר אג"ח להמרה מומלצות:

דור אלון א': מפעילה מתחמי תדלוק ותחנות שירות בפריסה ארצית, ומספקת שרותי דלק סילוני לחברות תעופה.

המשביר לצרכן א': מפעילה כ-30 חנויות כלבו וכ-30 סניפי ניו-פארם בפריסה ארצית, ומחזיקה בכ-71% מחברת קשרי תעופה.

קרדן ישראל 3: חברת אחזקות הפועלת במספר תחומים: בנדל"ן יזום (באמצעות קרדן N.V), בתקשורת (אר.אר לוויינים) ובתחום הרכב (UMI).

גיל קופפרברג, מנהל השקעות, יובנק קרנות נאמנות

שורט על T-Bills

שורט על אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים (T-Bills) הוא השקעה מעניינת לטווח של שנה, אך ברמת סיכון גבוהה יחסית. ניתן לבצע את ההשקעה באמצעות ETFs כמו PST (שורט כפול 2 על האג"ח הללו) או TBT (שורט כפול 2 על האג"ח הללו ל-20 שנה).

למה שורט? רמת החוב של ארה"ב ביחס לתוצר גבוהה היסטורית, ומצדיקה פיצוי בתשואה. הגירעון האמריקני העצום מחייב את הממשלה להנפיק חוב בעשרות מיליארדי דולר, מה שמציף את השוק ולכן לוחץ על המחיר.

שנית, לאור המדיניות המוניטרית המרחיבה בארה"ב, החשש מעליית מדרגה אינפלציונית אמיתי, ולכן אנו צופים עלייה בתשואה לפדיון על האג"ח. ושלישית, מדינות רבות משנות את מדיניות יתרות המט"ח שלהן, ע"י שינוי משקל הדולר או קיצור מח"מ האג"ח האמריקניות - מגמה שתעלה את התשואות על האג"ח.

לפוזיציה הזו גם יתרון כמכשיר לגידור תיק השקעות ישראלי, שכן עלייה בתשואה לפדיון של האג"ח האמריקניות מתורגמת כמעט במלואה לעלייה בתשואות האג"ח של ממשלת ישראל.

דן הלמן, מנכ"ל, הלמן אלדובי קרנות נאמנות

רכיבים לרכבים ירוקים

בעקבות החקיקה הירוקה ובמסגרת תוכנית החילוץ של תעשיית הרכב האמריקנית, יש מגמה ברורה של ייצור רכבים המתבססים על הנעה חשמלית מלאה או היברידית. לפיכך המלצתנו היא להשקיע בחברות המייצרות רכיבים ספציפיים לתעשיית הרכבים "הירוקה", כמו יצרניות של מצברי ליתיום.

מניות אלו עלו בחודשים האחרונים בצורה משמעותית והן לא זולות במונחי מכפילים, אך הפוטנציאל הגלום בפעילותן העתידית רב. SAFT הצרפתית, למשל, הקימה לאחרונה שותפות עם חברת הענק האמריקנית ג'ונסון קונטרול, שתספק מצברים לתעשיית הרכב האמריקנית. GS YUASA היפנית הקימה לאחרונה מפעלים בשיתוף פעולה עם מיצובישי והונדה.

גם BYD, שנסחרת בהונג קונג והתפרסמה לאחר השקעתו של וורן באפט בה, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם פולקסווגן, היצרנית הגדולה באירופה.

דני ירדני, מנהל השקעות בכיר, אלטשולר שחם

[לאתר האג"ח]

גרף

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם