גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיטת המקל והסלאמי

מחסלים את הגזר, משאירים מקל ובמקום לחבוט בצרכן בבת-אחת - מכים טיפין-טיפין

שתי שיטות הביצוע המוכרות ביותר בפולקלור הישראלי הן שיטת המקל והגזר ושיטת הסלאמי. אבל בשנים האחרונות פיתח האוצר שיטה שלישית וייחודית, לביצוע גזירות מס בתחום הרכב, שכוללת רכיבים משתי השיטות האחרות: שיטת המקל והסלאמי.

הרעיון פשוט: מבטלים את הגזר, משאירים את המקל, אבל במקום לחבוט בו על ראשו של השוק במכה אחת ניצחת, משתמשים בו כל פעם לחבטות קצרות וכואבות, טיפין-טיפין. בדרך זו השוק כל-כך עסוק בהסתגלות למכה שזה עתה נחתה עליו עד, שהוא בכלל לא מתחיל לחשוב על הבאות בתור.

השיטה הזו יושמה הצלחה ברפורמת הסולר של 2005 לאחר מכן במתווה העדכון ההדרגתי, של שווי השימוש, שסוכם עם הכנסת באוגוסט 2007. גם החודש פגשנו שוב בשיטת המקל והסלאמי. במסגרת רפורמת המיסוי הירוק. בעוד כל השחקנים בשוק הרכב מנסים להסתגל ולהעריך את המשמעות של העלאת המס ל-92% באוגוסט, נחתה בחיקם עוד פצצת זמן קטנה ומתקתקת, שאמורה להיכנס לפעולה ב-1 בינואר 2010. מדובר במעבר לשיטת שווי שימוש רציף לצורך חישוב גובה המס שינוכה ממשכורתם של מקבלי רכב צמוד.

לכאורה רפורמה פרו-צרכנית

תיאורטית, מדובר ברפורמה פרו-צרכנית ממדרגה ראשונה, שמיועדת להחזיר את הכוח ללקוח הפרטי ולבטל את העיוותים הקשים, שיצרה שיטת קבוצות המחיר. נזכיר כי בעשור האחרון נקבע גובה הזקיפה החודשית על רכב צמוד בהתאם למנגנון של קבוצות מחיר, שעל-פיו סווגו כל כלי הרכב ל-7 קבוצות מחיר שונות. השיטה הזו אפשרה לחברות הליסינג ולחלק מיבואני הרכב לקבוע ביניהם את חוקי המשחק בכל הנוגע לתמחור כלי הרכב, על חשבון הלקוח הפרטי.

כדי להמחיש את העיוות ניקח למשל, מכונית משפחתית שנרכשה על-ידי היבואן בדולרים. בתחילת 2007 היא תומחרה ב-111 אלף שקלים ולפיכך שובצה בקבוצה 2. למרות שהשקל התחזק דרמטית באותה שנה ביחס לדולר, מה שאפשר ליבואן להוריד בתיאוריה את המחיר לצרכן, הוא נמנע לעשות זאת מכיוון שהיה לו נוח להיצמד לקצה העליון של קבוצת השווי הרלוונטית ומכיוון, שהורדת מחיר כזו הייתה מרגיזה מאד את חברות הליסינג, שהן הלקוחות המרכזיים שלו. את הרווחים הלא מבוטלים, שנגזרו מהפרשי השער, הפנה היבואן להגדלת רווחיות, להגדלת ההנחות לחברות הליסינג או שני הדברים גם יחד.

בתיאוריה, השיטה הרציפה מחסלת את הסף העליון של קבוצות המחיר הישנות, שהיה נוח להיצמד אליהן, ומעניקה ליבואנים מוטיבציה רבת עוצמה להעביר כל הנחה אפשרית למחיר המחירון הרשמי לצרכן, שממנו ייגזר גובה שווי השימוש ישירות. אם הרכב עולה 111 אלף שקל, ושווי השימוש החודשי שנגזר ממנו בשיטה הרציפה הוא 2,600 שקל לחודש (על-פי 2.35% מהמחיר לצרכן כפי שמציע האוצר), הרי שכל תיסוף במהלך השנה יאפשר ליבואן להוזיל את המחיר בכמה אלפי שקלים ולפיכך להציע עסקה תחרותית יותר ללקוח הליסינג.

בתנאים אידיאליים המיסוי הרציף משתלב היטב גם עם שיטת המיסוי הירוק. מכיוון שמשפחתית ירוקה מקבלת בונוס גדול יותר, מחירה לצרכן יורד ובהתאם גם שווי השימוש החודשי בגינה. לפיכך היא הופכת אטרקטיבית יותר לרכישה על-ידי השוק המוסדי.

בתיאוריה זו אכן רפורמה צרכנית חשובה והיינו מקבלים אותה בתשואות רמות אלמלא היא הגיעה אלינו, כשהיא ארוזה היטב בחבילה של גזירות ולצידה מקל מסיבי בדמות העלאת מסים על כלי הרכב.

המסים מנטרלים זה את זה

כאמור כדי להעביר לצרכן את היתרונות של המעבר לשיטת שווי שימוש רציפה, החל מה-1 בינואר היבואנים יצטרכו להוריד את מחירי הרכב הרשמיים לצרכן. אבל מסתבר, בפני הורדת המחיר ניצבת שורה של מחסומים, שלא רק מונעת הורדת מחירים אלא אף מנטרלת במידה לא מבוטלת את הבונוסים הירוקים, שיקבלו מעט המכוניות הנקיות, שזכאיות להם.

הגורם הראשון הוא העלאת המע"מ ב-1%, שצפויה לקבל אישור בעוד מספר ימים בכנסת. ברכב של 111 אלף שקל מדובר בייקור אוטומטי של 1,100 שקל. זה לא נשמע סכום דרמטי אך הוא בוודאי לא יסייע להורדת מחירים בשוק וגם לא לכוח המינוף של השיטה הרציפה.

הגורם השני הוא תקנה חדשה, שעתידה לחייב התקנה של מערכת בקרת יציבות (ESP) בכל כלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל החל מינואר 2010. מחירה של מערכת כזו ליבואן הוא כמה מאות דולרים וכדי לעודד את התקנתה מוענקת כיום ליבואנים הטבת מס קצובה בגובה 2,400 שקל.

רוב כלי הרכב בקטגוריה המשפחתית ומעלה כבר מגיעים כיום כשהם מצוידים במערכת הזו. מי שעדיין לא מצויד בה הם רוב הדגמים הקטנים, שהם דווקא אלה שאת מחירם לצרכן אמור להוזיל המיסוי הירוק. אלא שהוספת העלות של מערכת בקרת יציבות למחיר הרכב בתחילת ינואר עתידה לקזז במקרה הטוב את רוב או כל הורדת המחיר שממנה הם היו אמורים ליהנות בשל היותם ירוקים.

ולמה במקרה הטוב? בגלל שתי סיבות. האחת היא, שהקפיצה במס הקנייה על רכב ל-92%, החל מאוגוסט, תחל גם על כל המערכות הבטיחותיות ברכב ולפיכך העלות הכוללת של מערכת ה-ESP צפויה לזנק. הסיבה השנייה היא שעל-פי הלוגיקה העקבית של רשות המסים, אין מקום להעניק הטבות מס לרכיב בטיחותי, שממילא מחויב בהתקנה על-פי חוק. לפיכך לא נופתע אם כל הטבת המס הקיימת על מערכת ה-ESP תיעלם, וזה כבר יביא להתייקרות של כמעט כל כלי הרכב ולא רק הזולים והירוקים מביניהם.

זינוק בביקוש

אם הגורמים שצוינו לעיל ימנעו הוזלת מחירים בינואר, או אולי אף יפעלו בכיוון ההפוך, המשמעות תהיה עלייה לא מבוטלת בשווי השימוש החודשי לעובד בדגמים רבים. שווי השימוש החודשי של לקוח ליסינג, שיחדש החל מינואר את החוזה שלו עבור רכב, שמחירו לצרכן 111 אלף שקל, יהיה גבוה ב-500 שקל לחודש ברוטו לעומת שיטת הקבוצות הקיימת, שתהיה בתוקף עד סוף דצמבר. בשנה השנייה והשלישית של הליסינג אף יתרחב הפער.

לפיכך, בהנחה שאלה יהיו המספרים הסופיים של השיטה הרציפה, צופים בענף זינוק משמעותי בביקוש לקראת סוף השנה של לקוחות שירצו לשמר את שווי השימוש הנוכחי עד 2013. "יהיו הרבה פתרונות יצירתיים", מעריך בכיר בענף הליסינג. "אנחנו צופים, למשל, לגל של לקוחות, שישברו חוזי ליסינג קיימים, שנותרו להם עוד כמה חודשים, כדי לחדש את החוזה על-פי שיטת הקבוצות הקיימת. לא נופתע אם חברות הליסינג יתחילו להציע גם חוזי ליסינג לארבע שנים". כמובן, שכדי לספק את הביקוש הזה יצטרכו היבואנים להמר על הבאת מלאי גדול לפני סוף השנה, ואחרי טראומת המלאים של סוף 2008, ההימור ידרוש עצבים חזקים.

המספרים הסופיים של רפורמת שווי השימוש נמצאים עדיין במיקוח פוליטי אבל בדבר אחד אפשר להיות בטוחים. הניסיון לחזות את הערך הכלכלי של כלי הרכב החדשים בישראל, או כל מוצר, שירות וערך לוואי שנגזר מהם, עתיד להיות מסובך יותר מתמיד בשנים הקרובות.

עוד כתבות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים