גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש העליון החמיר את עונשו של השר לשעבר שלמה בניזרי ל-4 שנות מאסר בפועל

בניזרי הורשע ב-2006 בקבלת שוחד מהקבלן משה סלע ונדון במחוזי ל-18 חודשי מאסר ■ השופט אדמונד לוי: "צר לי על הרב שהרביץ תורה באחרים לא הקפיד למלא את האיסור ליטול שוחד" ■ בניזרי: "עברתי עינוי דין קשה"

החמרה משמעותית בעונשו של שלמה בניזרי: בית המשפט העליון הבוקר (ד') גזר על השר לשעבר מש"ס 4 שנות מאסר בפועל במקום 18 חודשי המאסר שגזר עליו בית המשפט המחוזי. זאת, בגין הרשעתו בקבלת שוחד, הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט.

השופט אדמונד לוי נימק את ההחלטה בערעורים שהגישו המדינה ובניזרי: "השחיתות הגוברת במוסדות השלטון הישראלי מחייבת לעשות מעשה על-ידי הצבת תג מחיר גבוה יותר מזה שהיה נהוג בעבר לצידן של העבירות בתחום זה".

השופטים אדמונד לוי, אסתר חיות וחנן מלצר התירו על כנו את הקנס שנגזר על בניזרי בסך 80 אלף שקל, והורו לו להתייצב למאסר ב-1 בספטמבר בשעות הבוקר.

"צר לי, באמת ובתמים, על בניזרי. צר לי על הרב שהרביץ תורה באחרים, אולם הוא עצמו לא הקפיד למלא אחר האיסור ליטול שוחד. צר לי על השר, שממעמדו הרם ורב-ההשפעה הידרדר לתהום כה עמוקה. וצר לי על האדם בניזרי, בעל משפחה, שבהרשעתו וענישתו כרוך סבל רב גם לבני-משפחתו שלא חטאו", ציין לוי.

בניזרי הגיב בקול חנוק להחלטה: "זה יום קשה. לי, להוריי המבוגרים, לאשתי, לשמונת ילדיי, שחלקם אפילו נולדו לתוך הפרשה הזו. במשך 8-9 שנים עברתי עינוי דין קשה מאוד. נרדפתי, הוכפשתי על קבלת שוחד-שוחד-שוחד, בסופו של דבר, בית המשפט קבע חד-משמעית כי לא לקחתי שקל לכיסי, למרות שהפרקליטות ניסתה להגדיר את זה כלקיחת השוחד הגדולה. שוחד בלי לקבל שוחד. לכן אני לא מבין את חומרתו של הפסק דין הזה".

"כואב לי מאוד שבית המשפט החליט כך, כי זה לא רק פגיעה בי - אלא פגיעה במשפחתי, בילדיי ובעשרות אלפים שאני דואג להם, מטפל בהם לרווחתם האישית בחיי היום-יום", הוסיף בניזרי.

שחיתות גוברת

השופט לוי תקף בחריפות בגזר הדין את השחיתות הפושה במערכת השלטונית בישראל. "עובדי הציבור מצווים לפעול בניקיון כפיים, בשוויון וללא אפליה, כאשר לנגד עיניהם ניצב עניינו של הציבור בלבד, שהפקיד בידיהם סמכויות רבות מתוך הקופה הכללית", ציין לוי. "חרף זאת אנו נתקלים פעם אחר פעם במי שנדרשים לכבוש את יצרם, כאשר בסמכויות שניתנו להם הם עושים לביתם או כדי להיטיב עם אלה שביקרם הם חפצים. תופעה זו קשה היא, ומדינה מתוקנת אינה יכולה ואסור לה להשלים עם קיומה. קל וחומר שאין להשלים עם תופעה זו, מקום שמדובר במי שכיהן כשר בממשלת ישראל".

בהמשך כתב השופט לוי כי העונש צריך להרתיע אנשי ציבור: "...התופעה של שחיתות גוברת בחברה הישראלית, תופעה שלא פסחה גם על מוסדות השלטון, והשלמה עמה כמוה כהשלמה עם הסתאבות ואובדן מוחלט של האמון במינהל הציבורי. כדי להתמודד עם נגע זה ולהרתיע את הרבים - לא די עוד במלל ודברי כיבושין, והגיעה העת לעשות מעשה. אינני סבור כי בעונש אותו גזר המחוזי יש כדי לענות על אותה מטרה".

במקביל, דחה העליון את ערעורי הצדדים על עונשו של הרב ראובן אלבז, פטרונו של בניזרי וראש ישיבת אור התורה, שהורשע באותה פרשה בתיווך לשוחד וקשירת קשר לביצוע פשע, ונדון ל-8 חודשי מאסר על תנאי. עם זאת, החמיר העליון את הקנס שהוטל עליו מ-120 אלף שקל ל-250 אלף שקל.

מסר לציבור

עו"ד מיכאל קרשן מהפרקליטות אמר בתגובה להחלטה כי "בית המשפט קיבל באופן מלא כי ראוי להחמיר בנגע השחיתות ולהעביר מסר לציבור כולו. העליון אמר כי לקיחת כסף לכיס הפרטי היא דבר לא ראוי. אנו מקווים כי לא נעמוד במצבים כאלה בעתיד. צר לנו על בניזרי ואלבז שחטאו במעשים כאלה. קיווינו שזה יהיה העונש".

בניזרי הורשע באפריל 2008 בכך שבין השנים 1996-2001, שבמהלכן כיהן כסגן שר הבריאות, כשר הבריאות וכשר העבודה והרווחה, קיבל שוחד כספי וטובות הנאה בשווי מאות אלפי דולרים מהקבלן משה סלע, כגון רכישת מערכת מיזוג אוויר לדירתו ושיפוצה. סלע היה אז בעלים של חברות כוח-אדם, שהביאו עובדים זרים מחו"ל, ובתמורה לכספיו השפיע בניזרי על החלטות שירות התעסוקה בדבר הקצאת מכסות עובדים זרים לקבלנים, וכן העביר לו מידע פנימי חסוי ובעל ערך עבורו. בנוסף הוא ניסה להטות מכרז לטובתו, ומינה את מקורביו לתפקידים ציבוריים.

בערעור לבית המשפט עליון ביקשה המדינה להטיל על בניזרי 7 שנות מאסר, בטענה כי משרת ציבור כה בכיר, שלקח טובות הנאה במשך תקופה ממושכת והשחית את השירות הציבורי - ראוי לעונש כבד יותר.

גם בניזרי הגיש ערעור הן על הרשעתו והן על גזר דינו ועל הקלון שהטיל עליו בית המשפט, שבעקבותיו הושעה אוטמטית מחברותו בכנסת. פרקליטיו, עוה"ד בני נהרי וליאור אשכנזי, טענו כי עדותו של סלע, שהיוותה ראיה מרכזית בהרשעה, היתה רצופה שקרים.

ש"ס: חוסר פרופורציה בין העבירה לענישה

"לבי נקרע למשמע החלטת בית המשפט", כך אמר היום יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, בתגובה להחלטת העליון להחמיר את עונשו של השר לשעבר שלמה בניזרי. "ש"ס תעשה הכל לסייע לרב בניזרי ולמשפחתו ולחיזוקם. בש"ס מתפללים שהרב בניזרי, שעסק ימים ולילות בהפצת תורה, יעמוד בעזרת השם איתן כנגד הצפוי, ובעזרת השם ימשיך להגדיל תורה ולהאדירה", הוסיף ישי.

בעוד יו"ר ש"ס הסתפק בתגובה מאופקת, הביע חברו לסיעה, ח"כ ניסים זאב, תדהמה מההחלטה. זאב, שהגיע לבית המשפט לשמוע את גזר הדין, אמר כי מדובר בתפיסת עולם שגויה, מוטעית ומפלה שננקטה גם כלפי יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי.

"יש כאן חוסר פרופורציה בין העבירה לענישה. אני חושב שהוכרע מעל לכל ספק שבניזרי לא שילשל לכיסו פרוטה אחת, ויכול להיות שכל הטעות שלו זה ברמת הנהלים, ולא מעבר לכך", אמר זאב.

לדבריו, "נציגי ציבור צריכים לשלם מחיר כל-כך כבד על עבירות שהן לא כל-כך חמורות. יש כאן חוסר התחשבות, חוסר פרופורציה. לצערי, יש להם אג'נדה משלהם. אנשי ציבור פה משלמים הרבה מעבר לעבירה".

שאר עמיתיו של בניזרי במערכת הפוליטית העדיפו לשמור על שתיקה.

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של ישראל קנדה, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס