גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גדעון מנטל: "ההתנהלות של קומטאץ' מעוררת הערצה"

את האופטימיות של גדעון מנטל, יו"ר, מנכ"ל ואחד ממייסדי קומטאץ', קשה לשבור ■ בראיון ל"גלובס" מפרט מנטל כיצד ייראה עתיד החברה על רקע כניסתה לתחום של אבטחת רשת

האסוציאציה הראשונה למשמע המילה "קומטאץ' '" היא אכזבה. חברת התוכנה הישראלית, שכבר חיה ובועטת מזה 18 שנה, גרמה לא מעט צער למי שהאמין בה לאורך השנים, ולא הצליחה - לפחות בינתיים - להפוך לסוג של "צ'ק פוינט הבאה". עם זאת, נראה שבשנה האחרונה שוב נושבות רוחות חיוביות בן מסדרונות החברה.

הכנסות של 14.1 מיליון דולר בשנה שעברה צפויות להפוך השנה להכנסות של 15 עד 16 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 6% עד 13%), ומזה שנתיים רצופות מצליחה קומטאץ' להציג שורה תחתונה חיובית - רווח נקי של 2.1 מיליון דולר בשנת 2007 ורווח נקי של 2.3 מיליון דולר בשנת 2008. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 3.5 מיליון דולר ורווח נקי של 436 אלף דולר, ואת השנה כולה צפויה החברה לסיים עם רווח נקי של 4 מיליון דולר.

קומטאץ', שהחלה את דרכה כספקית תוכנות שמונעות חדירת "דואר זבל" (Spam) לתיבת הדואר האלקטרוני, עברה שני מהפכים עיקריים בחייה הלא קצרים, כשבכול אחד מהם ניסתה לעלות על גל חדש. הפעם, הגל עליו מטפסת החברה הוא מבחינתה ה"באז" הבא בעולם טכנולוגיות המידע (IT) - מחשוב ענן (Cloud based pattern recognition technology). "זה גל שיגרום לענקים חדשים לגדול ולענקים ישנים לקרוס", אומר לנו גדעון מנטל, יו"ר ומנכ"ל קומטאץ' ואחד ממייסדיה. "חברות תוכנה שעיקר עיסוקן הוא במכירת תוכנה ייעלמו בתוך מספר שנים. תשתית האינטרנט ותשתית המחשוב תהפוך את השימוש בתוכנות לכלכלי יותר אם הוא יעשה בתוך אותו 'ענן'".

יושבת על ענן

"ענן", כפי שמגדיר זאת מנטל, הוא השם התעשייתי למרכזי מידע ענקיים (Data Centers) בהם מצוי המידע - על סוגיו השונים - שזמין לגולש המצוי. "כפי שמרכז המידע של Facebook אינו מצוי על המחשב האישי שלך, ו/או תיבת הדואר שיש לך אצל Google, כך גם תיבות הדואר הארגוניות לא יימצאו בתוך הארגון עצמו כי אם בתוך אותו 'ענן'", מסביר מנטל.

בנקודה זו מצטרף לדיון אביב רייז, בעל המניות הגדול בקומטאץ' (וגם בעל העניין היחיד בחברה) שעד כה העדיף להיוותר מאחורי הקלעים. "במילים אחרות, הכוח יעבור מהמשתמש הסופי/הארגון למקום אחר", אומר רייז בראיון ראשון. רייז, איש עסקים שמרבה להשקיע בחברות טכנולוגיה ישראליות, בנה את הונו מהשקעה במשווקת אתרי ההימורים המקוונים אמפייר אונליין (כיום חברת ההשקעות ליוורמור השקעות) שבה יש לו עדיין אחזקה של 8.4%. בקומטאץ' יש לרייז אחזקה של 21.6% ואילו למנטל יש אחזקה של 1.6%. מניית קומטאץ' עלתה מתחילת השנה בשיעור של 24% והחברה נסחרת לפי שווי של 48 מיליון דולר.

"התופעה של מחשוב ענן פירושה רעידת אדמה, וזו רעידה שמתחילה עכשיו ותגיע לשיאה בעוד כשלוש עד חמש שנים. עבורנו, מדובר בהזדמנות גדולה. קומטאץ' פועלת בתחום של מחשוב ענן כבר מספר שנים, ואם מחברים את מה שהשגנו בחמש השנים האחרונות עם ההזדמנות הזו, אפשר להגיד שאנו עומדים לעלות על הגל הזה כשאנו בוגרים יותר, מסודרים ואחראיים".

*סליחה על הבוטות, אך It's about time אחרי 18 שנה.

מנטל מחייך. "כשאני מסתכל היום על מה שיש לי ביד, אני די מבסוט. נכון להיום, קומטאץ' משווקת שני מוצרים כשהכנסותיה נובעות רק מאחד, ואילו השני ייצור הכנסות לקראת סוף השנה הנוכחית. במהלך השנים הקרובות נשיק מדי שנה עד שנה וחצי מוצר חדש, וכולם יטפלו בזוויותיו השונות של מחשוב הענן. כך, קומטאץ' תוכל להפוך לעסק שירוויח עשרות מיליוני דולרים בשנה, ולאו דווקא ימכור במאות מיליוני דולרים".

*הסבר והדגם.

"קומטאץ' עובדת על בסיס הסכמי OEM (Original Equipment Manufacturer - הסכם לפיו מוצרי קומטאץ' נמכרים תחת שם המותג של החברה שרכשה אותם), ולכן שיעורי הרווח של החברה יחסית גבוהים (26% בממוצע לפי התחזית לשנה הנוכחית).

"ההתנהלות של קומטאץ' בחמש השנים האחרונות היא בין מעוררת כבוד למעוררת הערצה. ממוות קליני, שבא לידי ביטוי בקופה כמעט ריקה והפסד של 6.8 מיליון דולר בשנת 2003, הפכה קומטאץ' לחברה רווחית עם 16.7 מיליון דולר בקופה".

*ובכל זאת, קומטאץ' פועלת בשוק של ענקים שתוך שנייה יכולים לדרוס אותה או לבלוע אותה.

"לקומטאץ' יש היום יכולת גדולה יותר מכל סטארט אפ שפועל בתחום של מחשוב ענן, וייתכן שבעוד מספר שנים, בהנחה שנצליח, אצטרך לקבל החלטה כזו או אחרת באשר לעתיד החברה".

*זו הנחה לא מבוטלת, ששוב מביאה לידי ביטוי את אסטרטגיית החברה בעשור האחרון - לנסות משהו, ולהניח שתצליח, ואם לא - לנסות משהו אחר.

"הפעם לא מדובר בניסוי. את מוצר אבטחת הרשת של החברה (Web Security) השקנו לפני כחצי שנה, וכבר גייסנו עבורו שמונה לקוחות OEM, ויש לנו עוד מספר עצום בפייפ ליין. אני לא אומר שאין לי סיכוי 'לדפוק את העסק', ברור שיש לי, אך הסיכוי שלי להצליח הוא גדול בהרבה מהסיכוי שלי להיכשל".

היופי שבהסכמי OEM

בנקודה זו, על רקע היותו בעל המניות הגדול בחברה, תוהה רייז מדוע אנו "מדברים על רכישה פוטנציאלית, כן או לא".

*כי אין חברה שאינה מועמדת לרכישה או מועמדת לרכוש חברה אחרת.

"נכון, אך לחשוב שגדול הוא שווה וקטן הוא מכוער, חלש ומסכן זה טעות. קומטאץ' לא מסכנה ולא חלשה. רוב החברות הגדולות - גם בישראל - מתקשות לצמוח וגם אם הן צומחות מדובר בצמיחה שהיא עקב בצד אגודל. אם אני בוחן מה עשו חברות ישראליות מובילות בחמש השנים האחרונות, הערך שהן יצרו לבעלי המניות בהן הוא זניח במקרה טוב ושלילי במקרה הגרוע יותר".

מוכרים או לא, הענף בו פועלת קומטאץ' מתאפיין גם הוא בקונסולידציה לא מבוטלת של ספקי מוצרי OEM בידי ונדורים. Cobion נרכשה ע"י IBM; Secure Computing נרכשה ע"י McAfee; SurfControl נרכשה ע"י WebSense ואילו MessageLabs נרכשה בידי Symantec. "כשנכנסו לתחום של אבטחת רשת ידענו שאנו עומדים להתמודד עם ענקים כאלו, אך הבנו שעבורם הסכמי OEM זה 'כסף קטן', וכך קומטאץ' נותרת עם ערימה של שחקנים קטנים".

כאמור, את המוצר החדש של החברה, שמיועד לאבטחת רשת ולחסימת אתרים לא רצויים במקומות עבודה (דוגמת אתרי הימורים מקוונים ו/או אתרי פורנו) השיקה החברה לפני כחצי שנה. "יצאנו מהתחום של הדואר האלקטרוני לתחום של הרשת, ודרך המוצר החדש אנו מגנים על הארגון מפני התנהגות לא נאותה של העובד ומפני גלישה שלו לאתרי אינטרנט לא בטוחים", מסביר מנטל אך מדגיש כי קומטאץ' עדיין אינה רואה הכנסות מהמוצר החדש.

להסתכל על ההכנסות הנדחות

"הסיבה היא מחזור ההכרה בהכנסות של הסכם OEM", מסביר רון אלה, סמנכ"ל הכספים. "מרגע החתימה על ההסכם, עוברים בין שלושה עד שישה חודשים במהלכם הלקוח מטמיע את המוצר, מפיץ אותו ומתחיל לקבל עבורו תמורה. אם נניח הוא מוכר אותו במאה דולר בחודש הרביעי מרגע החתימה, אני מכיר בהכנסות של מאה חלקי 12, ורואה הכנסות משמעותיות רק כעבור שנה עד שנה וחצי. במהלך הזמן הזה ההכנסות הפוטנציאליות נרשמות כ'הכנסות נדחות'. כך, חלק ניכר מההכנסות שלנו השנה הן מחוזים שנחתמו עד סוף 2008, וכך הלאה".

*אז התוצאות הרבעוניות בפועל של החברה מעוותות במעט את התמונה.

"נכון, וזה מה שאנו תמיד אומרים. זה היופי בהסכמי OEM, שהן נותנים לנו מספיק ראות קדימה". *

tali-z@globes.co.il

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"