גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סופית: ג'קי מצא ובכירים ברשות המסים יואשמו בקבלת שוחד

כל המעורבים יואשמו בקבלת או מתן שוחד וכן במירמה והפרת אמונים ■ שולה זקן, שהיתה מנהלת לשכת רה"מ דאז אהוד אולמרט, תואשם במירמה והפרת אמונים "בלבד" ■ התיק נגד איתן רוב צפוי להיסגר מחוסר ראיות

הפרקליטות תגיש בימים הקרובים כתבי אישום נגד שמונה מהמעורבים בפרשת השחיתות ברשות המסים, ובראשם מנהל הרשות לשעבר, רו"ח ג'קי מצא - כך הודיעה היום (ב') מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד אביה אלף, לסניגוריהם של החשודים, לאחר שהוחלט לדחות את הטענות שהעלו בשימועים.

כל המעורבים, למעט שולה זקן, יואשמו בעבירות של קבלת או מתן שוחד וכן בעבירות מירמה והפרת אמונים. זקן, שהיתה מנהלת לשכת ראש הממשלה ושר האוצר דאז, אהוד אולמרט, תואשם במירמה והפרת אמונים "בלבד".

מדובר בכתב אישום תקדימי, מבחינה זו שהשוחד שניתן לכאורה לא היה כסף או טובת הנאה חומרית כנהוג, אלא עצם מינויים של חלק מהנאשמים לתפקיד.

מלבד מצא וזקן, יואשמו גידי בר-זכאי, סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המסים, ושמואל בוברוב, הסמנכ"ל למינהל ומשאבי אנוש, בקבלת שוחד ובמירמה והפרת אמונים; יגאל סער, נציג רשות המסים בארה"ב, יואשם בלקיחת שוחד ובסיוע במתן שוחד לעובדים נוספים ברשות; יוסי שטיינמץ, מנהל תחום ייבוא אישי ורכב במכס, יואשם בלקיחת שוחד ובמספר עבירות של הפרת אמונים.

איתן רוב, שהיה מנהל רשות המסים לפני ג'קי מצא ונחקר אף הוא, אינו חלק מכתב האישום הצפוי ואף לא הוזמן לשימוע, כך שהתיק נגדו צפוי להיסגר מחוסר ראיות.

רו"ח קובי בן-גור, לשעבר יו"ר פלאפון וממקימי חברת הלוויין yes, ויורם קארשי, אחיה של שולה זקן, חבר הליכוד ומועצת עיריית ירושלים ובעל עסק למוצרי יודאיקה, יואשמו במתן שוחד לג'קי מצא ולעובדים נוספים ברשות. מטיוטות האישום עלתה תמונה לפיה מצא שימש כמריונטה של העסקנים קארשי ובן-גור, ביטל את שיקול-דעתו מפניהם והפך לעושה דברם.

הפרקליטות טוענת כי בידיה ראיות לכך שבן-גור וקארשי שיחדו עובדים ברשות, בעיקר בדרך של הפעלת השפעתם העצומה לקידום העובדים. הם הבטיחו לעובדים בכירים וזוטרים כי יסייעו בקידומם - ובתמורה רתמו העובדים את השפעתם לקידום עובדים נוספים, לפי דרישתם של בן-גור וקארשי, וכך סייעו להם לצבור כוח והשפעה נוספים ברשות.

עושה דברם

חלק מהעובדים אף פעלו כדי לסייע ולקדם את ענייניהם האישיים של בן-גור, קארשי ומקורביהם ברשויות המס. לטענת הפרקליטות, לג'קי מצא היה חלק מהותי ביצירת מצב זה. מחומר הראיות עולה לכאורה כי השפעתם העצומה של קארשי ובן-גור נבעה, בין היתר, ממחוייבותו של מצא כלפיהם בשל הבטחתם לפעול לבחירתו למנהל הרשות, ובשל היותו של קארשי אחיה של שולה זקן, מנהלת לשכתו של אולמרט בתפקידיו השונים.

לטענת המדינה, בסוף 2005 הפגיש בן-גור את מצא עם קארשי כדי לקדם את מינויו למנהל הרשות, באמצעות זקן. מאחר שמצא היה משוכנע כי לבן-גור וקארשי היתה תרומה מהותית למינויו, הוא פעל לקידום ענייניהם בניגוד לאינטרס הציבורי עליו היה מופקד: הוא מינה וקידם עובדים ברשות בהתאם לדרישותיהם של בן-גור וקארשי; הוא שיתף אותם בקבלת החלטות באשר למינוי ולקידום עובדים ברשות; כשלא מילא את דרישותיהם, הוא פעל להפיס את דעתם בהסברים - בשכנוע ואף בהתנצלויות ובהבטחות לפיצוי.

מצא התערב, לבקשתם של בן-גור וקארשי, באופן פסול בתהליכי מינוי ובהליכי מכרזים. בין היתר הוא העביר מסרים למועמדים שסיכנו את בחירת המועמדים של קארשי ובן-גור, שעליהם להסיר את מועמדותם. הוא גם איפשר לשני העסקנים להודיע לעובדים על קידומם או אי-קידומם הצפוי לפני שקיבלו הודעה רשמית על כך, וזאת כדי שיוכלו להפגין בפני העובדים את השפעתם ברשות או את מעורבותם במינוי.

מצא אף איפשר לבן-גור לראיין עובדת ברשות שהיתה מועמדת לקידום. בן-גור יצר בפניה בראיון מצג שהוא האחראי לקידומה לתפקיד, ובכך ניסה ליצור מחוייבות שלה כלפיו. העובדת אכן התמנתה לתפקיד שהיתה בו השפעה על החלטות בענייני שומת המס של בן-גור עצמו. מחומר הראיות גם עולה לכאורה כי שני הסמנכ"לים (בוברוב ובר-זכאי), סער ושטיינמץ, לקחו שוחד מקארשי או בן-גור, ובתמורה הפעילו את השפעתם ברשות לטובת האינטרסים של שני העסקנים.

האזנות סתר

החשדות הראשונים בפרשה התגלו בזכות האזנות סתר, ובחומר החקירה נכללות שיחות רבות שהוקלטו בשלב הסמוי של החקירה. החומר הרב שנאסף בחקירה כולל גם כ-600 הודעות שנגבו מחשודים ומנחקרים אחרים; נתפסו מאות תיקים העוסקים בקידום עובדים ברשות, תיקים אישיים, תיקי מכרזים ועוד.

כזכור, בינואר 2007 הורו היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ופרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, לפתוח בחקירה פלילית גלויה, בתום חקירה סמויה שכללה האזנות סתר. לפני שנתיים בדיוק המליצה יאח"ה להעמיד לדין את החשודים המרכזיים בעבירות של שוחד והפרת אמונים.

חומר החקירה הרב נבחן על-ידי צוות מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות, שכלל את המנהלת אביה אלף ואת עוה"ד מיכל רוזן-עוזר, יוחאי בן-שמואל, יוסי אלון, עמרי קופלר ודן אלדד.

בפברואר השנה תמו השימועים שנערכו ל-8 החשודים.

סניגורי מצא: עמדה מוזרה

סניגוריו של ג'קי מצא, עוה"ד פרופ' דוד ליבאי, נבות תל-צור ודפנה ליבאי, מסרו בתגובה: "צר לנו כי הפרקליטות ממשיכה לדבוק בעמדה המשפטית המוזרה, לפיה מינויו החוקי והראוי של רו"ח ג'קי מצא למנהל רשות המסים על-ידי הממשלה מהווה קבלת שוחד בידו.

"טענה זו הופכת למוזרה עוד יותר לאור העובדה כי כלל לא נטען כי גורם חיצוני כלשהו סייע לו במינויו. הטענה לפיה אמונתו לכאורה של רו"ח מצא כי גורם כלשהו סייע לו במינויו מהווה קבלת שוחד - הינה טענה משפטית תמוהה, מה גם שמצא לא האמין כי מינויו נגרם בשל מעורבות של גורמים חיצוניים כלשהם".

לטענתם, "כל המינויים שבוצעו ברשות המסים בתקופת כהונתו של מצא היו מינויים ענייניים ומקצועיים, ומונו האנשים הראויים ביותר, וזאת מבלי שעורב כל שיקול זר. ביקשנו שהמשנה לפרקליט המדינה יבחן לפני הגשת כתב האישום את התיזה המשפטית לפיה המינוי היה קבלת שוחד, ואנו תקווה כי המשנה לפרקליט המדינה אכן יבחן סוגיה זו וישתכנע כי אין מקום לאישום. אנו מאמינים כי אם ניאלץ להגיע לבית המשפט - הוא יזכה את ג'קי מצא".

עוד כתבות

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?