גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיעבוד הצף שוקע

הגיעה העת שנושא השיעבודים, כינוס נכסים והליכי פירוק יזכו להסדרה בחקיקה חדשה

הסינים נהגו לברך: "מי יתן ותזכו לחיות בזמנים מעניינים". ואכן, דווקא בימים אלה של משבר כלכלי עולמי חסר תקדים, זעזוע וטלטלה בשווקי ההון, הבנקאות והפיננסים - חוותה מערכת הבנקאות בישראל טלטלה משפטית עזה. בפסק דין שניתן בחודש ספטמבר שעבר, קבע בית המשפט העליון (מפי השופטות דבורה ברלינר אליה הצטרפו השופטות אילה פרוקצ'יה ואסתר חיות) הלכה חדשה ומהפכנית, שכתוצאה ממנה עשויים להשתנות סדרי עולם בכל הקשור לנטילת אשראי המובטח בשיעבוד על-ידי חברות בישראל.

על-פי ההלכה שנפסקה, לא יהיה תוקף לפסקת הגבלה בשיעבוד צף אם לא נרשמה בפועל ברשם החברות (לא די בהגשת המסמכים לרשם החברות) ועל כן שיעבוד ספציפי מאוחר יותר שיירשם ברשם החברות יגבר על השיעבוד הצף. האחריות לרישום השיעבוד צף, נכונותו ודיוקו היא על בעל השיעבוד. בימים אלה נסתם הגולל על ניסיונו של בנק הפועלים (אשר בעניינו ניתן פסק הדין), לקיים דיון נוסף בהלכה הטרייה ולהביא לשינויה.

הכלל הרחב בנוגע לתקפות שיעבודים שנוצרו על-ידי חברות בישראל הוא זה שקבוע בסעיף 178(א) לפקודת החברות, שלפיו שיעבוד שיצרה חברה יהיה תקף כלפי צדדים שלישיים מיום יצירתו, בתנאי שהחברה הגישה את השיעבוד לרישום ברשם החברות תוך 21 יום מיום יצירתו. תוקפו של השיעבוד הוא בהתאם למסמכים שיצרו אותו ואין כל נפקות לטעויות, השמטות או אי דיוקים שנפלו ברישום של רשם החברות. על-פי הלכות קודמות שנקבעו על-ידי בית המשפט העליון, על מי שמבקש לרשום שיעבוד שני מוטלת האחריות המלאה לבדוק את מסמכי השיעבודים בתיק החברה אצל רשם החברות ולא להסתפק רק בתדפיס של רשם החברות ("הפלט").

בהתאם, על-פי פרקטיקה נוהגת ומוכרת לכל חברה בישראל, כאשר חברה נזקקת לאשראי מבנק או מממן אחר, אחד ההסדרים הנפוצים והמקובלים על הבנקים הוא להבטיח את פרעון האשראי על-ידי שיעבוד כללי שוטף על נכסיה (שיעבוד צף). הבנקים דואגים להגביל את החברה הלווה שלא תיצור שיעבודים נוספים ללא קבלת הסכמתם מראש וזאת על-פי האפשרות הקיימת לפי סעיף 169(ב) לפקודת החברות (פסקת הגבלה). מסמכי השיעבוד לטובת הבנק מוגשים לרישום ברשם החברות ומרגע זה ואילך, בהתאם לפרקטיקה שהיתה מקובלת, יכול היה הבנק להעניק את האשראי לחברה ולסמוך, כי השיעבוד הצף נתון לו באופן בלעדי והחברה לא תוכל ליצור שיעבודים נוספים בלא ידיעתו ואישורו מראש.

השלכות על הבנקים

המצב הקיים עורר אי נחת בבתי המשפט כבר לפני למעלה מעשור. כך השופטת המחוזית ורדה אלשיך בפרשת בלס (המ' (ת"א) 1765/98 בלס נ. צ'פניק) ובית המשפט העליון בפרשת מיראז' (השופט יצחק אנגלרד ע"א 6400/99) סברו כי יהיה זה נכון להפוך את הרישום במרשם החברות לקונסטיטוטיבי ובכך לאפשר לציבור להסתמך על המרשם של רשם החברות ולהשתמש בו כ"מפת השיעבודים" של החברה. השופט אנגלרד סבר, כי על-פי "מבחן עלות-תועלת", הנושה שלטובתו נרשם השיעבוד, יכול במאמץ מזערי, לוודא את רישומו של השיעבוד, נכונותו ושלמותו ונכון להטיל עליו את כל האחריות לאי רישום או אי דיוק ברישום. אלא שהשופטים אנגלרד ואלשיך סברו כי תיקון המצב צריך להעשות בחקיקה ראשית ולא "בחקיקה שיפוטית". השופטת אלשיך פירשה, כי "חקיקה שיפוטית" נועדה לפרש את החוק ולהשלימו ולא לבוא תחתיו. השופטת אלשיך הדגישה במיוחד את הקושי שבשינוי המצב המשפטי באמצעות חקיקה שיפוטית שאין בידה לקבוע "הוראות מעבר" ותחולתה היא לפיכך רטרואקטיבית - דבר שיפגע ביציבות משפטית ויפגע בנושים.

עתה התהפכה ההלכה. בית המשפט העליון פסק, כי כשמדובר בשיעבוד צף, לא די להגיש את המסמכים לרשם החברות והתנה את תוקפה של ההגבלה על עשיית שיעבודים נוספים ברישומה התקין והמלא ברשם החברות. בהתאם, אם ההגבלה על עשיית שיעבודים נוספים לא נרשמה בפועל ברשם החברות, שיעבוד קבוע שייעשה מאוחר יותר על-ידי צד ג' יגבר על השיעבוד הצף של הבנק ולמעשה ירוקן אותו מתוכן. בית המשפט ביסס את החלטתו על ההוראות הספציפיות בסעיף 169(ב) לפקודת החברות המחייבות רישום בפועל של ההגבלה מכוח שיעבוד צף. השופטת ברלינר אף העירה כי יהא זה מן הראוי להכיר בתוקף קונסטיטוטיבי של מרשם החברות באופן גורף ולא רק למקרה של שיעבוד צף.

הבנקים חששו בצדק רב, כי למעשה, מעבר לתוצאות ולהשלכות המשמעותיות של פסק הדין על אופן פעולתם העתידי, הרי שפסק הדין קובע תוצאות רטרואקטיביות קשות וכי לאור ההלכה שנפסקה, הם עלולים לגלות שהשיעבוד הצף שנועד להבטיח את האשראי שהעניקו לחברות במשך שנים ירוקן מתוכן ויידחה מפני שיעבודים נוגדים שנעשו בשלבים מאוחרים יותר ללא ידיעתם והסכמתם.

לכן, פנה בנק הפועלים לנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בבקשה להורות על קיום דיון נוסף משום קשיותה של ההלכה וחדשנותה. הבנק הציג בפני הנשיאה ביניש שלל טענות ונימוקים, משפטיים, כלכליים ומעשיים אשר מחייבים לגישתו קיום דיון נוסף בהלכה החדשה. עמדת בנק הפועלים חוזקה בעמדה שהגיש לבית המשפט איגוד הבנקים כ"ידיד בית המשפט" וכן בעמדה שהציג היועץ המשפטי לממשלה, אשר באורח חריג התייצב בדיון ותמך בקיום דיון נוסף לאור השלכות הרוחב של פסק הדין. בימים אלה ניתנה החלטת הנשיאה ביניש אשר דחתה את הבקשה לקיום דיון נוסף (ד"נ 9048/08 תשתית ציוד ובינוי בע"מ נ. עו"ד גרינוולד ואח') ובכך נסתם הגולל על האפשרות לשנות שוב את ההלכה שזה מקרוב באה.

ההלכה שקבע בית המשפט העליון יוצרת קשיים מעשיים רבים אשר הנשיאה ביניש מודעת להם: פסק הדין קובע הסדר מיוחד ושונה לגבי פסקת הגבלה בשיעבוד צף, לעומת שיעבודים אחרים, באופן המעמיד את השיעבוד הצף בעמדת נחיתות מובהקת בהשוואה לשיעבודים אחרים אשר תוקפם אינו מותנה ברישום בפועל; לאור פסק הדין נוצר מצב, שמרשם החברות הוא בחלקו דקלרטיבי ובחלקו קונסטיטוטיבי וזאת בלא שניתן להסביר או לנמק את החלוקה בנימוקים משכנעים; רשם החברות אינו ערוך כלל לשמש רשם משכונות עדכני, מלא ומדויק כנדרש וכמתחייב מההלכה החדשה; כתוצאה ישירה מההלכה שנפסקה, עלולים הבנקים שלא להסכים להעניק אשראי כלשהו לחברה עד אשר השיעבוד הצף לטובתם יירשם על-ידי רשם החברות במרשם וייבדק על-ידם בשבע עיניים ולא להסתפק עוד בהגשת המסמכים בלבד. הרישום בפועל עלול להתבצע ימים, שבועות או חודשים ארוכים לאחר הגשת המסמכים. ומה תעשה החברה בינתיים? למרות נימוקים אלה, כאמור, נדחתה הבקשה לקיום דיון נוסף.

ואולם, הבנקים הצליחו בכל זאת לחלץ קרן אור אחת מהחלטתה של הנשיאה ביניש: בהתייחסה לטענה על הפגיעה החמורה בזכויות הקניין של הבנקים כתוצאה מתחולתו הרטרואקטיבית של פסק הדין, קבעה הנשיאה, כי פסק הדין לא הכריע במפורש בשאלת תחולתה בזמן של ההלכה שנקבעה בו, וניתן להניח כי נוכח השיקולים השונים בעניין זה (אשר נטענו אף על-ידי היועץ המשפטי לממשלה) "יהיה מקום לבחון סוגיה זו לכשתתעורר". קשה למדי לאמוד בשלב זה את היקף הסדק שפערה הנשיאה בעניין תחולתו הרטרואקטיבית של פסק הדין על שיעבודים צפים קיימים. אין ספק שהבנקים ינסו לעשות שימוש נרחב באמירה זו שנכללה בהחלטת הנשיאה ולמזער את נזקו הרטרואקטיבי של פסק הדין מבחינתם.

אחריותו של רשם החברות

בתיק הספציפי הזה רשם החברות לא היה צד לדיון. ואולם, אין ספק, כי שאלת אחריותו של רשם החברות צפויה להפוך לשאלה מרכזית ותכופה יותר לאור הפיכתו של המרשם למהותי וקונסטיטוטיבי. השופטת ברלינר דנה באפשרות להטיל אחריות זו באופן מפורש. השופטות פרוקצ'יה וחיות ביכרו להשאיר שאלה זו בצריך עיון. ייתכן שהעובדה שרשם החברות לא היה צד לדיון סייעה לו לדחות את הטלתה המפורשת של האחריות עליו כבר בתיק זה. ימים יגידו.

הפתרונים למחוקק

שורש הבעיה אינו בהלכה החדשה שקבע בית המשפט העליון. פסק דינה של השופטת ברלינר מיישם באופן מדוייק את הוראות החוק וההסדר המיוחד והשונה המצוי בסעיף 169(ב) לפקודת החברות. הבעיה היא שפסק הדין הוא טלאי נכון אחד בפסיפס מוזר ומשונה של הסדרים בדיני שיעבודים. בישראל של סוף 2009, סוגיות מהותיות, פרקטיות ומרכזיות בדיני חברות קבועות ומוסדרות עדיין בחקיקה מנדטורית נושנה ששורשיה בתחילת המאה הקודמת. אכן יש בידינו ראיה מצוינת נוספת לכך, שהצדק הוא עם השופטת אלשיך: הגיעה השעה שנושא השיעבודים, כינוס נכסים והליכי פירוק יזכו להסדרה בחקיקה חדשה - מודרנית, הרמונית ומתוקנת. *

המחבר, שותף במשרד מ. זליגמן ושות', מתמחה בדיני חברות ובליטיגציה מסחרית

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?