גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי ההשבתה והפיטורים, נומוניקס משחררת את החגורה

המנכ"ל יונתן ונד בראיון ל"גלובס": "חזרנו לשבוע עבודה מלא, תוכניות ההצטמצמות הוקפאו" ■ החברה הוקמה כספין-אוף של אינטל ערב המשבר, תוקצבה בקו אשראי של 550 מיליון דולר, והצליחה לשמור עליו

על קירות מסדרונות מפעל Numonyx בקריית-גת תלויים שלטים רבים. "סדר עדיפויות תפעולי - להשיג את קיצוץ ההוצאות הנדרש", הוא השלט שמופיע על קיר חדר הישיבות. השלט הזה מסמל את התודעה הקולקטיבית של נומוניקס, שהוקמה לפני יותר משנה כספין-אוף לתחום שבבי הזיכרונות של החברות אינטל ו-STMicroelectronics.

החברה, שככל הידוע אינה רווחית, פועלת בשוק שבו יש ירידת מחירים מובנית ומעליו מרחף סימן שאלה בנוגע למגמת הביקושים. לכן, היא צריכה לעבוד קשה על הפחתת הוצאות. ואכן נומוניקס - ולא רק המפעל בישראל - עברה תקופה אינטנסיבית של קיצוצים. בישראל פיטרה החברה כ-150 עובדים שרובם עובדי קבלן, העבירה את המפעל ל-5.5 ימי פעילות במקום 7, והפחיתה ב-10% משכר העובדים עקב מקיצוץ ימי הפעילות.

פסח עבר, המחצית הראשונה של השנה הסתיימה, ונראה כעת כי בנומוניקס משחררים את החגורה. בראיון ל"גלובס" אומר יונתן ונד, מנכ"ל נומוניקס בישראל (מפעל FAB-1) כי החברה חזרה לשבוע עבודה מלא, מספר העובדים בקריית-גת התייצב על 1,150 מתוך 7,000 בעולם כולו, וכי תוכניות ההצטמצמות הוקפאו.

"המצב החיובי בא לידי ביטוי גם בביקושים שחוזרים לעלות. חלק מההזמנות שאנחנו מקבלים עכשיו הן בגלל שהלקוחות רצים לחדש מלאים אבל חלק הן בשל גידול אמיתי בביקושים, שאת ההיקף שלו אנחנו עוד לא יודעים בדיוק".

ילדות קשה

עבור נומוניקס, חברה בתחילת הדרך, התזמון של המשבר לא היה אידיאלי, בלשון המעטה. שתי חברות ענק במונחי עולם שבבי הזיכרונות - ספנשן וקימונדה - קרסו מאז תחילת השנה והכריזו על פשיטת רגל. ממשלת טייוואן איגדה את שש החברות המקומיות בתחום זיכרונות ה-DRAM שיפעלו תחת תשתית אחת, ומעל חברות ענק אחרות - כגון אינפיניון ומיקרון - ריחף ענן גדול של חוסר ודאות במשך כמה חודשים.

"היינו צריכים להסתדר עם הרבה פחות כסף ממה שהיה לפני הקמת החברה", אומר ונד, "כחברה חדשה, היינו צריכים להתמודד עם ההבנה שאנחנו ברשות עצמנו". למרות ההורים העשירים של החברה, שעד לפני כשנה וחצי מימנו אותה בהיקפים של מאות מיליוני דולרים בשנה, ההישרדות של נומוניקס אינה טריוויאלית, במיוחד בזמן בו שוק ההון סגור לגיוסי חוב.

"הושפענו בדיוק כמו החברות האחרות, לא יותר, והיינו צריכים להתמודד עם זה", מתאר ונד, "היו חברות שפשטו רגל, אחרות גדולות וחזקות כמו סמסונג התמודדו אחרת. אנחנו היינו צריכים לשמר את המזומן של החברה בכדי להמשיך ולפעול, ונשארנו עם אותה כמות מזומן שהייתה לנו בעת ההקמה". החברה קיבלה קו אשראי של 550 מיליון דולר איתו יצאה לדרך.

יכול להיות שהתזמון של המיזוג היה שגוי?

"אף אחד לא צפה את מה שקרה אחרי ספטמבר 2008. הייתה לוגיקה עסקית בחיבור בין אינטל לבין STmicro והיא עדיין תופסת. חובת ההוכחה על נומוניקס שהיא תהיה רווחית לאורך זמן".

יעברו ב-2010 ל-45 ננומטר

נומוניקס היא הנציגה המקומית מצד הייצור של שוק הזיכרונות. החברה יצאה לדרך במארס 2008, ערב המשבר, והרגישה את הקשיים כבר בהתחלה כאשר לא הצליחה לגייס סכום של 1.6 מיליארד דולר שאיתם תכננה לצאת לדרך. נומוניקס קיבלה במסגרת העסקה את פעילות שבבי ה-NOR Flash של אינטל ואת כלל פעילות שבבי הזיכרונות הבלתי נדיפים של STMicro.

המיזוג הפך את נומוניקס לחברה הגדולה הפעילה בשוק זה, שמשמש לקריאה מהירה של נתונים ומתאים במיוחד להרצה של קודים - מה שרלבנטי לשוק הטלפונים הניידים. חברת המחקר iSupply מעריכה כי שוק שבבי ה-NOR הסתכם בכ-6.1 מיליארד דולר בשנת 2008, מתוך שוק הזיכרונות כולו שהיקפו 45 מיליארד דולר. נומוניקס מדורגת בו במקום השלישי, אחרי סמסונג וטושיבה.

בדרך למעלה עקפה נומוניקס את ספנשן ואת הספין-אוף המתחרה של AMD ופוג'יטסו לתחום זיכרונות ה-NOR. נומוניקס, אפשר לראות, נהנית מהמצב אליו התדרדרה ספנשן לאחר פשיטת הרגל וחוסר הוודאות באשר לתוכניותיה העתידיות.

שלא כמו בתחום זיכרונות ה-NAND, שמשמשים בעיקר לשמירת נתונים, ירידת המחירים בשוק ה-NOR היא טבעית יותר, ואינה נגרמת בעקבות הצטברות מלאים. "ירידת המחירים תסתכם להערכתנו ב-20%-30% השנה", אומר ונד. "ההתמודדות שלנו עם זה היא באמצעות אספקת מוצרים מתקדמים יותר וכן בהתקדמות בתהליכי הייצור".

נומוניקס מייצרת כיום בליטוגרפיה (כלומר רוחב הטרנזיסטור שמוטבע על גבי הסיליקון) של כ-65 ננומטר, בהתאם לטכנולוגיה שירשה מאינטל. המפעל בקריית-גת מפתח את הטכנולוגיה של החברה לייצור של 45 ננומטר, ולדברי ונד, החברה תתחיל לייצר עם טכנולוגיה זו "בשנה הבאה ובהיקף גדול".

במקביל, החברה ממשיכה לפתח את טכנולוגיית ה-PCM שירשה מאינטל, שמסוגלת לטענת החברה להחליף בדור הבא את זיכרונות ה-NOR וה-NAND, במרכז הפיתוח באיטליה. לדברי ונד "אם להיות ריאליים, בטווח של 3-5 שנים היא תהיה בשימוש".

עוד כתבות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

חוק חדש בקנדה מאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה. האם זה יכול לקרות בישראל?

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

אדום בוול סטריט: המדדים מסיימים את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק יורד ב-1.2% ● אמזון תפרסם תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה, מה צפוי? ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12%

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?