גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מחירי שותפות קידוח הגז יכולים לזנק ב-52%-103% נוספים"

אופטימיות בעקבות הדיווחים החדשים: "שווי קידוחי "תמר" ו"דלית" - 5.4 מיליארד ד'" ■ "180 מיליארד מ"ק זה לא הסוף" ■ "התוספת להערכת השווי הנוכחית אינה כה גבוהה" ■ גיוס של 5.35 מיליון ליש"ט לקידוח הנפט של דלק אנרגיה ברוסיה

כמות הגז הטבעי בקידוח 'תמר 1' מול חופי חיפה גבוהה בכ-26% מההערכות הקודמות ומסתכמת בכ- 180 מיליארד מ"ק (BCM). השותפות בקידוח, ובהן ישראמקו וקבוצת דלק , יוכלו לספק את צרכי הגז של מדינת ישראל ל-5 שנים נוספות, ובסך הכל ל-20 שנה. פוטנציאל ההכנסות נאמד ב-30 מיליארד דולר. האנליסטים בשוק העריכו מלכתחילה כי כמות הגז במאגר גבוהה מכפי שדיווחו החברות לפני חצי שנה, והם העריכו כי הכמות מגיעה אף ל-200 מיליארד מ"ק. גם היום ממשיכים האנליסטים לשמור על אופטימיות.

"180 מיליארד מ"ק זה לא הסוף", אומרת גל רייטר, אנליסטית בכלל פיננסים. "יכול להיות עדכון נוסף, אך לא דרמטי". ומה עכשיו? ובכן, השותפות בקידוח ייעזרו ביועץ מיוחד שיבצע הערכת שווי למאגר, כך שאת כמות הגז המוכחת במאגר נוכל לדעת בעוד כשבועיים, שעליה יקבלו החברות מימון ויבנו תקציב פיתוח.

"התוספת או פוטנציאל השווי יגיעו בעיקר מהתקדמות בפרויקט וירידה ברמת הסיכון", מוסיפה רייטר. "קידוח 'דלית' יתחיל ב-2012-2013 וקידוח 'תמר' יחל ב-2015-2016. ככל שמתקדמים בפרויקט ויש יותר נתונים - רמת הסיכון יורדת ופוטנציאל השווי עולה".

ההמלצה של רייטר לדלק קידוחים היא "תשואת-יתר" במחיר יעד של 5.72 שקל, נמוך ב-8.3%, גם אבנר זוכה להמלצה זהה, במחיר יעד של 98 אגורות, גבוה ב-2.1% משער הפתיחה. ישראמקו זוכה להלמצה טובה יותר, "קנייה" - במחיר יעד של 46 אגורות, 19.5% מעל שער הפתיחה. ההמלצה והשווי הנכסי הנקי (NAV) למניית קבוצת דלק נמצאת בהליכי עדכון, כשההמלצה האחרונה הייתה "תשואת-שוק".

פוטנציאל לעליות של 52%-103%

יואב בורגן, אנליסט בלידר שוקי הון, מאמין כי יחידות ההשתתפות של השותפות בקידוח הגז טומנות בחובן עוד פוטנציאל רב לעליות. למעשה, הוא מעריך שהשווי הכלכלי של קידוחי 'תמר' ו'דלית' עומד על 5.4 מיליארד דולר, והמשמעות לשותפות הקידוח הינה פוטנציאל לעליות של 52%-103% על מחירי הבסיס של המניות הבוקר בבורסה.

"גם עכשיו נובל אנרג'י מדברת על אומדן ממוצע הפוטנציאל, כלומר עדיין לא הגענו לשלב ההכרזה על רזרבות מוכחות", אומר בורגן ל"גלובס". "בהחלט יש מקום להתרשם לטובה מהשדרוגים המהותיים שהיו מתחילת השנה; הרי השותפות התחילו עם 88 מיליארד מ"ק ואז בחודש פברואר דיברו של 142 מיליארד מ"ק וכעת המספר עלה ל-180 מיליארד מ"ק. המאגר הוא גדול מאוד, גם בקנה מידה עולמי".

כאמור, בורגן מעריך כי ישנו סיכוי לעליות של עשרות אחוזים ביחידות ההשתתפות של שותפות הקידוח, והוא מפרט: "הפוטנציאל לעליות בשותפות הקידוח ביחס לשערי הבסיס של היום הינו 103% בישראמקו, 72% בדלק אנרגיה , 60% בדלק קידוחים , 56% באבנר ו-52% בקבוצת דלק". האנליסט מדגיש כי התנועה במניות מקדימה את השווי הכלכלי ואת המכירות, והוא מעריך כי מבחינה תזרימית המשקיעים יתחילו לראות תוצאות בפועל בשנת 2013.

יואב בורגן מסקר את מניית קבוצת דלק בהמלצת "קנייה" במחיר יעד של 767 שקלים, לאחר שהעלה אותו ב-14.5% ממחיר היעד הקודם. מחיר זה גבוה ב-47.6% משער הפתיחה של המניה הבוקר.

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI, מעריך כי החברות יתחילו לשאוב גז בפועל מקידוח 'תמר' בשנת 2015, ומעלה מספר סימני שאלה שטרם התבהרו: מהו קצב הפקת הגז שיצליחו החברות להפיק מהשדות? לפי אילו מחירים ייחתמו חוזי אספקת הגז? האם וכיצד חברות הגז מתכוונות לפתח עסקים חובקי עולם ולייצא את הגז? ליכט מציין כי גורמים אלו ישפיעו רבות על השווי הכלכלי של הקידוחים וישפיעו על מניות חברות הגז.

"התוספת להערכת השווי הנוכחית אינה כה גבוהה"

"זה פרוייקט שלהערכתנו ברמת סיכון נמוכה", מציין הבוקר האנליסט פלי שביב מבית ההשקעות פסגות. "עדכון הכמויות הוא כמובן חיובי, אך נשאלת השאלה איך זה בא לידי ביטוי". בפשטות מציין שביב, כי משמעות הדיווח מהבוקר כי "יהיו בעתיד שנים נוספות שבהם יסופק גז מהקידוח למדינה".

"אבל", וכאן מסתייג האנליסט, "מכיוון שמדובר שבשנים שהן עוד רחוקות מהיום, התוספת הנוכחית לשווי היא לא כל כך גבוהה". שביב מעריך את המניות לפי שיטת היוון תזרים המזומנים (DCF), כך שהשילוב של פרק זמן ארוך ושער היוון גבוה (כ-9%), מעמעמת מהתוספת להערכת השווי הנוכחית.

ההמלצות, מכל פנים, ליחידות ההשתתפות של אבנר ודלק קידוחים היא "קנייה" במחירי יעד של 1.1 שקלים ו-6.98 שקלים, בהתאמה. מחירי היעד עומדים בפני בחינה מחודשת, אולם עם פתיחת המסחר עומדים הם מגלמים פרמייה של 14.6% ו-11.95, בהתאמה. בפסגות, יצוין, מסקרים גם את מניית קבוצת דלק, בדרגה אחת פחות - ""תשואת-יתר" ובמחיר יעד של 609 שקל - פרמיה של 17.2% מעל שער הפתיחה.

"אם בעקבות התפחתויות עתידיות, יחליטו על מתווה אחר של פיתוח, למשל ייצוא חלק מהגז, אז זה כמובן מקדים את התזרים והשווי יתעדכן כלפי מעלה" אמר שביב ל"גלובס". "חשוב לזכור, כי לרוב השותפיות בקידוח 'תמר' - נובל אנרג'י אבנר, ודלק קידוחים יש גם שותפות בהרבה מאוד מאגרים באזור, כולל מה שנקרא 'מבנה לוויתן'". מדובר במבנה שנובל התבטאו שהוא עשוי לכלול להיתו מספר פוטנציאלי של קידוחים שאף גדולים ממבנה 'תמר'.

"כמובן, שאם אכן יתגלו שם מבנה אחד, או יותר, גדולים מתמר - זה מאוד מאוד משמעותי לדלק קידוחים, וכנראה זה גם מאוד ישנה את התפיסה של נובל אנרג'י לגבי הפיתוח העתידי. זאת, כיוון שאז סביר להניח שייצוא יהפוך לאחת המטרות המרכזיות".

ההיסטריה - גם במסחר באופציות הדיגיטליות

נציין, כי הדיווחים הבוקר על היקף רחב יותר של גז טבעי במאגר דלית, הפך את האופציות על ישראמקו ל"סחורה החמה ביותר" בשוק האופציות הדיגיטליות השבוע. היקף האופציות על יחידות ההשתתפות של ישראמקו השבוע בלבד עמד על כ-25% מכלל המסחר באופציות בזירת המסחר של eTrader כולה, בה נסחרות אופציות על כ-50 נכסי בסיס.

לפני כחודשיים השיקה החברה אפשרות לסחור באופציות על ישראמקו, עם מועדי פקיעה שבועיות, יומיות ושעתיות. מ-eTrader נמסר כי מאז הפרסום, בתחילת שבוע המסחר, זינקו מחזורי המסחר באופציות המכר (PUT) על ישראמקו במאות אחוזים. יתרה מזאת, שיעור הסוחרים על אופציות ישראמקו אף שבר את שיאי החברה וקבע רף יומי עצום.

מניתוח התפלגות הסוחרים בזירת המסחר, עולה כי רובם המוחלט (83%) משקיעים באופציות ישראמקו, והחזיקו באופציות PUT שעתיות ויומיות. הבוקר, עם פרסום המידע אודות עתודות גז טבעי גבוהות מהצפוי במאגר דלית, התהפכה המגמה ו-87% מסוחרי אופציות ישראמקו מחזיקים עתה אופציות רכש (CALL) על החברה.

הנפקת מניות למימון הפרוייקט ברוסיה

בתוך כך, חברת מטרה פטרוליום (סימול: MTA.L בבורסה המשנית בלונדון), חברה כלולה בשרשור של דלק אנרגיה (29.3% באמצעות החברה הבת בבעלותה המלאה, דלק אנרגיה בינלאומית), הודיעה כי תנפיק מניות על מנת לגייס 5.35 מיליון ליש"ט. ההון שיגויס ישמש בעיקר למימון קידוח 13, קידוח מסוג הערכה ברשיון ברוסיה - בפרויקט Arkhangelovskoe, כמו גם למימון פעילותה השוטפת של החברה.

דלק אנרגיה בינלאומית תשתתף בהנפקה כדי לשמור על חלקה (29.3%, כאמור) ולמנוע דילול. בנק מקווארי (Macquarie) התחייב גם הוא לרכוש 28% מהמניות, כך שחלקו יעלה ל-15% במטרה. עד כה נודע כי ההצע לציבור זכתה לביקושי-יתר.

בדלק אנרגיה מדווחים כי הערכתה של מטרה מתבססת עתודות של 65 מיליון חביות בשדה הנפט סוקולובסקו (Sokolovsloe) בתנאי פיתוח מייטביים, תנאים פיסקליים נוכחיים ברוסיה ומחיר נפט של 65 דולר ו-90 דולר לחבית לאורך כל תקופת ההפקה, בהנחה בה ימכר בשוק המקומי ב-525 ממחירו הבינלאומי. שער ההיוון הוא 10%.

בהנחה ומדובר במחיר של 65 דולר לחבית, הערכת מטרה עומדת על 300 מיליון דולר ובמחיר של 90 דולר לחבית. הבוקר, לשם השוואה, נסחרים החוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה בחודש אוגוסט במחיר של 62.27 דולר לחבית.

[להמלצות אנליסטים]

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר