גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שפת השוק: כל מה שרציתם לדעת על שלבי המסחר בבורסה

מה הם שלבי המסחר בבורסה לני"ע, במי צריך להיעזר כדי לקנות או למכור מניות וכיצד פועלת שיטת המסחר ב"רצף"

בשבועות הקודמים ראינו מהי מניה (שטר בעלות של חברה, שאפשר לקנות ולמכור אותו), וכיצד מתבצעת הנפקה. אבל רוב המניות הנסחרות בבורסה אינן כאלה שמוצעות לציבור בהנפקה בפעם הראשונה, אלא כאלה שהונפקו לפני זמן מה, וממשיכות להיסחר ולהחליף ידיים בבורסה. כלומר, כדי לקנות מניה של חברה מסוימת, אתם לא חייבים לחכות להנפקה: אם זו חברה ציבורית, המניות שלה כבר נסחרות בבורסה ואתם יכולים פשוט לרכוש אותן. איך עושים זאת? באמצעות הבורסה לניירות ערך.

מי יכול לקנות ולמכור ני"ע:

הבורסה בישראל נמצאת ברחוב אחד העם 54 בתל אביב אך לציבור הרחב אין גישה אליה. הציבור יכול לקנות סחורה (מניות וניירות ערך אחרים כמו איגרות חוב) רק באמצעות מתווכים הנקראים ברוקרים.

ברוקרים הם בנקים המשרתים את ציבור הלקוחות באמצעות פקידי ני"ע, שיושבים בסניפי הבנקים ומקבלים הוראות קנייה או מכירה מלקוחותיהם. מלבד הבנקים יש גם ברוקרים פרטיים, כלומר חברות ברוקראז' (ציבוריות או פרטיות) שקיבלו את אישור הבורסה לסחור בין כתליה.

כמה זה עולה:

תמורת השירות של הקנייה והמכירה משלם הלקוח עמלת מסחר למתווך שבו בחר - בנק או ברוקר פרטי. אצל ברוקר, העמלות עומדות על כ-0.1%-0.2% מסכום הפעולה. בבנקים הסכום מעט גבוה יותר. בכל מקרה כדאי לעשות סקר ולהשוות מחירים, ואפילו להתמקח.

המסחר היומי מתבצע בשלושה שלבים, השלב הראשון והשלישי קצרים מהשני.

שלב א' - פתיחה

טרום הפתיחה: 9:00-9:10

הבנקים והברוקרים מזרימים למחשב הבורסה את פקודות הקנייה והמכירה שהתקבלו. לפי עוצמת הביקוש וההיצע מחשבים לכל מניה אחת לדקה מחיר תיאורטי, שהוא נקודת האיזון בין הביקוש להיצע.

לא מתבצעות כל עסקאות לפי המחיר התיאורטי - הוא משמש רק כאינדיקציה למגמת המחיר של המניה - האם הוא צפוי לעלות או לרדת לעומת שער הנעילה.

שלב הפתיחה: 9:45-9:50

ב-9:45 נקבע השער התיאורטי הסופי, והוא הופך להיות שער הפתיחה שבו מתבצעות כל העסקאות של שלב הפתיחה. בשלב הפתיחה ניתן לתת רק פקודה אחת - פקודת "בצע בשער פתיחה" (ATO - At The Opening).

מי שנותן פקודה כזו, יקנה או ימכור את המניה במחיר הפתיחה, גם אם המחיר גבוה יותר או נמוך יותר ממחיר הבסיס (שער הנעילה של אתמול).

שלב ב' - רצף

16:16-9:45. למסחר ברצף יש ארבעה מאפיינים עיקריים.

1. מסחר דו-צדדי - המסחר מתבצע בין קונה אנונימי למוכר אנונימי. לכל עסקה מתנהל משא ומתן נפרד לגבי המחיר, ועסקה שתתבצע אחריה יכולה להיסגר במחיר שונה.

לדוגמה, מחיר הפתיחה של המניה של חברת "בזק" עמד על 1,260 אגורות. במהלך היום נרשמת הצעת מכירה במחיר של 1,250, אגורות, ומיד נרשמת הצעת קנייה במחיר הזה. מאוחר יותר במשך היום נרשמת עוד הצעה, הפעם במחיר של 1260, ושוב ניתנת הצעת קנייה, הפעם במחיר זה. כלומר, בוצעו שתי עסקאות, אחת במחיר של 1,260 אגורות למניה, והשנייה ב-1,250 אגורות למניה.

2. מסחר סימולטני - מתנהל מסחר בכל נייר ערך שיש סביבו קונה ומוכר, ולכן מאות מניות יכולות להיסחר בו זמנית.

3. מסחר רציף - ציבור המשקיעים יכול להזרים פקודות (קנייה או מכירה) בכל שעות המסחר, וכך להגיב באופן מיידי לשינוי בשערי המניות במהלך יום המסחר.

4. גודל הפקודה - משקיע שרוצה לקנות או למכור מניה צריך להזרים פקודה שערכה המינימלי הוא 2,000 שקל.

מהן הפקודות הקיימות ב"רצף":

במסחר בשיטת הרצף יש שתי פקודות קנייה או מכירה עיקריות, פקודת Limit ופקודת Market.

* פקודת Limit - פקודה של הגבלת מחיר, שמשמעותה שהמשקיע מעוניין לקנות או למכור מניה עד מחיר מסוים. לכן, פקודות קנייה מסוג זה ניתנות במחיר הגבוה מהמחיר הידוע ואילו פקודות המכירה ניתנות במחיר הנמוך מהמחיר הידוע.

לדוגמה: חיים נתן לפקיד הבנק שלו פקודה לקנות אלף מניות של "בזק" בהגבלת מחיר של 1,260 אגורות (מחירי המניות נקובים באגורות). חיים מוכן לקנות מניית "בזק" רק במחיר מקסימלי של 1,260 אגורות, ואם מניית "בזק" תעלה מעל מחיר זה, הפקודה של חיים תתבטל והוא לא יקנה את המניה כלל.

לחלופין, חיים נתן לפקיד הבנק שלו פקודה למכור אלף מניות של "בזק" בהגבלת מחיר של 1,000 אגורות. חיים מוכן למכור את מניית בזק רק במחיר מינימלי של 1,000 אגורות, ואם מניית "בזק" תרד מתחת למחיר זה, הפקודה של חיים תתבטל והוא לא ימכור את המניה.

* פקודת Market - פקודת "שוק". פקודה זו מתייחסת לשלב הפתיחה, ובמהותה היא זהה לפקודת ATO אך אם לא מתקיים מסחר בשלב הפתיחה, הפקודה הופכת להיות פקודה בהגבלת מחיר (פקודת Limit) והמחיר הוא שער הפתיחה.

לדוגמה: חיים נתן פקודה "לקנות אלף מניות 'בזק' בפקודת Market". אם הפקודה לא בוצעה בשלב הפתיחה (כי לא היו מספיק מוכרים), ושער הפתיחה של "בזק" הוא 1,200 אגורות, עוברת הפקודה לשלב הרצף והיא תבוצע במקרה שיהיו מוכרים בשער של 1,200 או בשער נמוך יותר.

שלב ג' - נעילה

מתחיל עם סיום הרצף בשעה 16:16 ונמשך עד 16:30- בשני תתי-שלבים. בשלב זה מתקיים מסחר דו-צדדי, סימולטני ורציף, אך העסקאות נעשות רק לפי שער הנעילה ללא הגבלה על גודל הפקודה המינימלית.

16:25-16:16 - קביעת שער הנעילה: שער הנעילה נקבע לפי ממוצע שערי העסקאות שבוצעו בחצי השעה האחרונה של המסחר, ובלבד שהמחזור המצטבר במשך אותן שלושים דקות הוא לפחות 100 אלף שקל (400 אלף שקל אם מדובר במניות מדד המעו"ף, שהן 25 החברות הגדולות בבורסה בת"א).

אם לא בוצעו עסקאות בהיקף כזה בחצי השעה האחרונה, שער הנעילה נקבע על סמך עסקאות קודמות, ואם לא היו כלל עסקאות בשלב הרצף, שער הפתיחה הופך להיות גם לשער הנעילה.

16:25-16:30 - בחמש הדקות האחרונות של המסחר מתקיים מסחר לפי שער הנעילה שנקבע. בשעה 16:30 נסגר המסחר, והבורסה מסיימת יום נוסף של פעילות. *

שיטת הרצף פועלת על מערכת ממוחשבת למסחר רציף ואלקטרוני בני"ע. המערכת הושקה לראשונה בבורסה המקומית לפני 12 שנה, ובכך יישרה הבורסה קו עם בורסות מובילות באירופה ובארה"ב.

עד אז התנהל המסחר בבורסה בישראל לפי שיטת הכר"מ (כרוז ממוחשב) ושיטת המשתנים (מסחר דו-צדדי בין הפעילים בבורסה) - שתי שיטות שהתבררו כמיושנות ולא יעילות.

למערכת הרצף יש כמה מאפיינים בולטים והראשון שבהם הוא המסחר הרציף והסימולטני, שמאפשר תגובה בזמן אמת להתפתחויות בשוק ההון. שנית, השיטה נותנת עדיפות לפקודות שנעשות בהגבלת שער (הקונה במחיר הגבוה ביותר והמוכר במחיר הנמוך ביותר יקבלו עדיפות), והפקודה הראשונה שמגיעה לאותו ספר פקודות היא הראשונה להתבצע.

שלישית, המערכת מאפשרת לבצע אינטגרציה בין שלבי המסחר. פקודות שלא בוצעו בשלב אחד, עוברות אוטומטית לשלב הבא. לבסוף, כמות ני"ע העשויים להשתתף בו זמנית במהלך המסחר אינה מוגבלת, וכך גם נפח המסחר.

היתרונות: סימולטניות ורציפות - השיטה האריכה את שעות המסחר וניתן לסחור בכל מניה בכל רגע נתון במשך כל שעות המסחר הרציף. הוגנות - המסחר הממוחשב שוויוני יותר מכיוון שלא ניתן לדעת מי עומד מאחורי פקודות הקנייה או המכירה. כך, כל המשקיעים יכולים לפעול באופן שווה, עם רמת מידע זהה, ללא יתרון לפעילים ותיקים או למקורבים.

מסחר לא מוגבל - בשיטת הרצף, מחיר של מניה אינו יכול לעלות או לרדת אם אין מפגש ממשי בין קונים למוכרים. שער המניה חשוף להשפעה גם במחזורים בסכומים נמוכים מאוד.

שקיפות המידע - שיטת הרצף מחייבת שכל הפקודות יגיעו לספר הפקודות, וכך מתקבלת תמונה מלאה וברורה.

החיסרון:

החיסרון העיקרי של השיטה הוא התנודתיות הגבוהה שהיא יוצרת במדדי המניות למיניהם, שנגזרת מכך שאפשר לסחור בכל המניות בו זמנית.

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים