גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נותנת טעם לפגם

האוצרת הראשית של מוזיאון חיפה, תמי כץ-פרימן, מספרת על אמנות דרך העיניים שלה

"כמו היופי, גם הגרוטסק הוא ערך יחסי ולא מוחלט, המצוי בעיני המתבונן", כותבת תמי כץ-פרימן בפתיחת הקטלוג של התערוכה החדשה "הגזמה פראית", שתיפתח במוזיאון חיפה לאמנות בסוף השבוע. התערוכה - ובעצם מדובר באשכול תערוכות, גוף רב-פנים אך קוהרנטי, כנהוג במוזיאון בשנים האחרונות - עוסקת בגוף הגרוטסקי באמנות העכשווית.

מדובר כאן בכפל-לשון מכוון: מצד אחד, זהו "גוף עבודות" רחב ועשיר, ומצד שני אלה ייצוגי הגוף האנושי, אשר רווחים במיוחד בעיסוק הגרוטסקי. הגוף הוא אובייקט התצוגה הנוח ביותר להדגים בעזרתו את המגוחך, הנלעג, המופרז, המזעזע והאבסורדי, ובאמצעותו מביעים האמנים עמדה וביקורת גם על העולם שבו הם חיים ועל האמנות עצמה.

"התערוכה הזו היא מאוד אני. זו האוצרות שמעניינת אותי", אומרת כץ-פרימן. "לא מעניין אותי לעסוק במוטיבים, במשהו שהולך לאורך ההיסטוריה של האמנות. אני רוצה לכוון זרקור לתופעות, למשהו שקורה, שאפשר ללמוד ממנו משהו חדש ולגלות משהו בעולם". ואכן, עבודתה מגלה משהו לבאי המוזיאון מאז נכנסה לתפקיד, לפני ארבע שנים. במהלכן, בעבודה עקבית ומקצועית, ניערה את התדמית המנומנמת של המוזיאון ויצקה בו אווירת "עכשוויות" מסקרנת ומגרה.

*את נראית מאוד שייכת לטריטוריה הזו.

"דווקא מאוד התלבטתי כשהציעו לי את התפקיד. הייתי אוצרת עצמאית במשך 14 שנה. בשנים האלה גיבשתי את הקו ואת הטעם שלי, את חוט השדרה האמנותי-אוצרותי שלי. חששתי לוותר על העצמאות הזו, אבל זו הייתה הזדמנות. הם הזמינו אותי בגלל שהתאמתי להם, שאבוא ואצבע את החלל הזה בצבעים שלי. זה היה כנראה הרגע הנכון בשבילי, מצב של WIN WIN".

המבנה מכתיב את הקונספט

את הקו הרדיקלי שלה באוצרות ניתן לזהות למשל בטרילוגיית התערוכות שהציגה בשנים האחרונות: "רגשות מעורבים", "פאטה מורגנה" ו"מלאכה בנים". מי שמתבונן קצת רחוק יותר אל העבר, מזהה גם את הקשר בין "מלאכה בנים" לתערוכה "אוברקראפט", שאצרה ב-2003 בגלריה של אוניברסיטת חיפה ולאחר מכן הוצגה בבית האמנים בתל-אביב, ועסקה באמנות שמייצגת עמלנות מסורתית בעבודת נשים, מעין "מלאכה בנות", אם נרצה.

"אני אוהבת לזהות מגמה והתרחשות. ב'הגזמה פראית' אני חוזרת לעבוד באותה שיטה של אשכול תערוכות שיש ביניהן קשר תמטי, מאפיין בולט, אבל לא מוטיב חוזר אלא תוכן שמייצג מגמה שרוחשת באמנות".

הזיהוי שלה מלווה בבחירת עבודות שפורשות קשת רחבה ועשירה של סגנונות וז'אנרים לעיני הצופה. במקרים רבים סיור בתערוכה הוא כמו מעקב סמוי אחר קו המחשבה של האוצרים. במקרה של כץ-פרימן, זהו קו מחשבה בהיר וניתן לחיבור, גם לחובבי אמנות "קלים" ולא רק לבעלי ידע מוקדם. עם זאת, היא לא נוטה לפופוליזם, ואינה בוחרת רק מתחת ליד. היא חוקרת את החומרים לעומקם ומקבצת עבודות ממקורות קרובים ורחוקים - אמנים ישראלים ותיקים וצעירים לצד אמנם מחו"ל, מוכרים יותר ופחות.

התוצאה היא, שמי שמגיע למוזיאון חיפה מקבל ברוב המקרים יותר מתערוכת אמנות. הערך המוסף הוא ב"מיפוי" של תופעה או נושא, ופרישתו לנגד עינינו. הקשרים וההקשרים שמוצגים בתערוכות משמשים כר נרחב לאסוציאציות וחומר למחשבה. אבל היא עושה זאת בעדינות, כ"הצעת הגשה", לא באופן דידקטי ומחייב וללא התנשאות אינטלקטואלית.

*איך נוצר הפורמט של אשכול התערוכות?

"המבנה של המוזיאון מכתיב את הקונספט האוצרותי שלי. לא יכולתי לבוא עם פנטזיה ולהלביש אותה על המקום. להפך. למדתי את המבנה ואת אופיו ועבדתי איתו. למשל, הבנתי שלא ניתן לעבוד בנפרד על תערוכות שונות. זה חלל אחד עם גודל ויחסים בין האולמות שלא מאפשר הפרדה וסגירה של חלקים. כך קורה שפעמיים-שלוש בשנה אנחנו צריכים לסגור הכל לשלושה שבועות, להוריד ולהעלות תערוכה".

המוזיאון שוכן בבניין אבן חיפאי-ערבי ישן בן שלוש קומות, על צומת רחובות בין העיר התחתית להדר הכרמל. לא האזור היוקרתי והמפותח ביותר בעיר, אולם אזור שמהווה מעין "בועת תרבות", כשהמוזיאון נמצא בתווך בין ואדי ניסנאס ובית הגפן, בית אגודת האמנים והמדעטק בבניין הטכניון ההיסטורי. "אין לנו כיכר או רחבה בכניסה למוזיאון, כמו במוזיאונים גדולים, שהם יותר היכלות. היה לי חשוב ליצור רגע של מעבר, השתהות, שמגדיר את הכניסה למוזיאון. בתכנון הפנים יצרתי במבואה קיר התמצאות, והמצאתי את 'מיוחד לפינה', מקום לעבודת אמנות שמטרימה את התערוכה, מעין מתאבן. מיתגתי אותה 'מיוחד לפינה' על משקל site specific".

ב"הגזמה פראית" זוהי עבודת וידיאו של האמן ההולנדי הפרובוקטיבי ארווין אולף, שמציג בעבודה זו פנים ג'וקריות, מוקיוניות, שמתחלפות כל הזמן. בעבודה אחרת שלו בתערוכה הוא מציג שתי נשים במפגש חברתי-סקסי ב-2019. הוא מציג את הגרוטסקי שבניתוחים פלסטיים חסרי גבולות, נשים שנראות מצוין במבט ראשון, אך במבט מקרוב רואים שהן כבר מתוחות ומעוותות מכל כיוון, ויחד עם זה משדרות אווירה אריסטוקרטית, של יוקרה המאפשרת לכל זה לקרות.

*למה בחרת להדגיש את ה"הגזמה"?

"בקטלוג אני כותבת ש'הגזמה היא כמו אמת כפולה'", היא מצטטת מספרו של לארס סובי כריסטנסן, "חצי אח". "מצד אחד, העבודות בתערוכה משקפות את העולם ככאוטי, מעוות ופגום - עולם של עודפות, ערבוב סדרים, זליגה וחדירה מתמדת של הדברים זה לזה. מצד שני, הן מצביעות על הבחירה בדמיון, בתת-ההכרה ובמה שמצוי מעל ומעבר למציאות. עמדותיהם של האמנים ביחס למושאי העבודות השונות נעות בין אכזריות, ציניות, נלעגות והגחכה לבין הזדהות וחמלה", היא כותבת בקטלוג התערוכה.

קובי אוז אוצר

כץ-פרימן מחלקת את העבודות בתערוכה לשתי קבוצות עיקריות: "האחת הומוריסטית והאחרת קודרת. לעתים האימה הפרוידיאנית, החרדה והאפלה, שוכנת לצד הקריקטורי, המשעשע. בתערוכה ניכר המתח הזה". כך למשל, היא מציגה את דמות ה"ערס" שצייר בויאן, אמן ישראלי צעיר, כדמות מייצגת ש"על כתפיה ניתן להסביר את כל התערוכה. החיוך שלו, העין הקורצת, זווית הפה המשוכה למעלה", דמות שמציגה משהו מוכר בנוף המקומי, אבל גם האוניברסלי. מין אדנות וגסות מגוחכת ומרתיעה בו-זמנית.

בין האמנים המוצגים בתערוכה בולטת נציגה יוצאת דופן, נטלי דיורברג, אמנית שוודית שנחשבת לכוכבת העולה של הביאנלה בוונציה המתקיימת בימים אלה. דיורברג זכתה בפרס אריה הכסף לאמן צעיר בוונציה. "היא עושה עבודות וידיאו באנימציית פלסטלינה, על-פי 'אגדות ילדים שהשתגעו'. יש בעבודה שלה אכזריות קיצונית וציניות, אבל גם ילדותיות".

לצד התערוכה הראשית מוצגת תערוכה שאצר קובי אוז, בהזמנתה של כץ-פרימן. "כחלק מהניסיון להציג את האוסף מזווית לא שגרתית. אני מזמינה אנשים שאינם מעולם האמנות, שייכנסו עם עין שובבה ורעננה ויסתכלו ממקום תרבותי אחר. עשינו את זה בעבר עם יהודית קציר ועם יהושע סובול. עם קובי אוז היה תהליך מרתק. הוא בחר 15 אמנים מהאוסף ובא עם קונספט אוצרותי של תלייה מיוחדת במינה. הוא גם כתב טקסט שמנמק את הבחירה - על כך שבעצם העולם הוא יצירה גרוטסקית". *

"הגזמה פראית", מוזיאון חיפה לאמנות, שבתאי לוי 26, חיפה, הפתיחה: שבת 18.7

עוד כתבות

טנק שווייצרי. הניטרליות משאירה את התעשייה הביטחונית מאחור / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE

אירופה מתחמשת והניטרליות של שוויץ עומדת למבחן

ההתחמשות המואצת באירופה מעוררת בשווייץ דיון מחודש במדיניות הניטרליות ההיסטורית ● בין הסיבות לכך: חוקי יצוא הנשק המגבילים במדינה סוגרים בפניה שוק צומח של מאות מיליארדים ביבשת, והדיבידנדים שהניטרליות העניקה למערכת הבנקאית כבר לא גדולים כמו בעבר

סדאו מודל 3 / צילום: טסלה

טסלה משיקה את מודל 3 עם הטווח הגדול ביותר שלה עד כה ומחיר חדירה אגרסיבי

המכונית מושקת עם תמחור אגרסיבי יחסית של החל מ-228,748 שקל, והיא כוללת את כל השדרוגים שהוכנסו בדור האחרון של הסדרה, כולל זכוכית אקוסטית 360 מעלות, בולמי מתלים מדור חדש ומערכת שמע פרימיום בעיצוב עם 9 רמקולים ומגבר

צילום: ap, Planet Labs PBC

הלוויין חשף את מה שטראמפ הסתיר: הפגיעה בבסיס בקטאר

צה"ל ושב"כ חיסלו בלבנון את המחבל מחמד שעייב ● סוכל ניסיון הברחת אמצעי לחימה בגבול המזרחי ● סרן רעי בירן ז"ל, בן 21 משורשים, מפקד צוות בסיירת גולני, נהרג בפיצוץ במהלך פעילות ● שני לוחמים נפצעו הלילה בג'באליה בינוני וקל מירי נ"ט לעבר טנק ● חמאס: נתניהו מציב מכשולים בפני הגעה להסכם ● 50 חטופים - 644 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

ג'אקו. אחד המותגים שכלמוביל תשווק באוסטריה / צילום: יח''צ

מתרחבת לאירופה: כלמוביל תתחיל לשווק רכבים שהיא מייבאת גם באוסטריה

כלמוביל הודיעה כי תתחיל לשווק השנה את המותגים ג'אקו ו־OMODA של צ'רי גם באוסטריה, לאחר שרשמה הצלחה בשיווק של ג'אקו בישראל ● הקרוס־אובר אאודי Q5 נחת בישראל ● מותג הפרימיום הסיני החדש שבדרך לארץ ● וגם: דלק רכב משלימה את רכישת חברת סחר הרכב "יורודרייב" ● השבוע בענף הרכב

שיפוצים / צילום: מד''א

הוויכוח על הכסף הגדול: מי ישפץ את עשרות אלפי הדירות שנפגעו?

הממשלה החליטה על תוכנית שבה הקבלנים הגדולים הם שיהיו אחראים לשיפוץ הדירות שנפגעו במבצע "עם כלביא" ● יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, זועם: "יש כאן קומבינה על קומבינה. בסוף הקבלנים יעסיקו את קבלני השיפוצים ויגזרו קופון" ● בממשלה טוענים בתגובה: "יש עבודה לכולם" ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

עמוס תמם בפרסומת של בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בנק הפועלים נפרד מעמוס תמם. מי הן הפרזנטוריות החדשות?

אחרי ארבע שנים עם הפרזנטור עמוס תמם, את הקמפיינים של בנק הפועלים יובילו כעת השחקנית ליאת הר לב, שמוכרת בעיקר מ"ארץ נהדרת", והילה קורח, לשעבר מגישת חדשות 13 וכיום מנחת "המרדף" בכאן 11

הרכישה האחרונה של מיקי מלכה / צילום: איור: גיל ג'יבלי

מהיפר־אינפלציה בוונצואלה לפסגת עמק הסיליקון: המסלול הלא צפוי של השותף החדש בהפועל תל אביב

מיקי מלכה הוא אחד המשקיעים הבולטים בעולם הפינטק, אך הרכישה האחרונה שלו היא דווקא בספורט הישראלי: 15% מהפועל תל אביב בכדורסל תמורת כ־27 מיליון שקל ● את המיומנויות הפיננסיות שלו רכש כילד בוונצואלה, ששימשה עבורו מעבדה חיה להבנת ערך הכסף ולניהול סיכונים ● מאז הספיק להקדים את מגמת הקריפטו, להציל את רובין הוד מקריסה ולהקים קרן לשימור יצירות NFT

בני  לנדא / צילום: עינת לברון

ביהמ"ש אישר: הקפאת הליכים בחברת הדפוס של בני לנדא

התקבלה בקשתה של לנדא דיגיטל פרינטינג להקפיא תביעות של נושים נגדה עד סוף אוגוסט, על-מנת לאפשר לה לגבש הסדר חוב ● ביהמ"ש מינה מנהלי הסדר לחברה, אשר נקלעה לחובות של 1.7 מיליארד שקל – רובם למשקיעים שהעניקו לה הלוואות

זאב אלקין, הימין הממלכתי הבוקר הזה, כאן ב', 12.6.25 / צילום: ראובן קופיצ'נסקי

איום בלי שיניים? המספרים שמאחורי הסנקציות במתווה לגיוס חרדים

חוק הגיוס שעל הפרק כולל גזירות דרקוניות על חרדים שלא יתגייסו ● ביניהן: איסור הוצאת רישיון נהיגה, אי־סבסוד לימודים אקדמיים וביטול העדפה מתקנת בשירות המדינה ● אלא שצלילה לנתונים מגלה שרק מיעוט של אנשים יושפע מכך, ויש ספק לגבי האפקטיביות של הצעדים

מרכז אנבידיה במבוא כרמל / צילום: אסף גלעד

מומחים מנתחים: כך יראה המפץ שמתכננת אנבידיה בישראל

מרכז הפיתוח של אנבידיה שיקום בצפון הוא "גיים צ'יינג'ר" לתעשיית ההייטק ● ענקית השבבים עשויה להפוך לאחת המעסיקות הגדולות במשק ולהשפיע על התעשייה כולה ● בכיר בענף: "אנבידיה תביא לכאן ידע ויכולות AI שאין באקדמיה, אלא רק בחברות מסחריות"

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

אחרי הדרישה של ווליו בייס והפניקס: פריון מבטלת את מנגנון "גלולת הרעל"

המנגנון אומץ באפריל במטרה להדוף ניסיונות השתלטות, ובעלי מניות ישראלים יצאו נגדו ודרשו לכנס אסיפה ולהצביע על ביטולו ● פריון: ההתקדמות בתוכנית האסטרטגית והעלייה בשווי מביאים לכך שאין עוד הצדקה להמשך קיום המנגנון

פיתוח שכונת בן שמן בלוד / צילום: כלכלית לוד

שכונת נופי בן שמן, לוד: "חוויית מגורים איכותית במחירים נמוכים יחסית לאזור המרכז"

כל מגרשי המגורים בשכונה החדשה בלוד כבר שווקו ליזמים, עם צפי לאכלוס ראשון ב־2025, ואכלוס מלא ב־2029 ● מנכ"ל מדלן: "השכונה מנותקת ממרכז העיר לוד, אך זה לאו דווקא דבר שלילי בהתחשב בבעיות החברתיות הקשות בעיר"

סקודה אוקטביה / צילום: יח''צ

המכונית שעברה השקה חדשה והשאירה מאחור את התדמית העממית וגם את התמחור העממי

הגרסה המחודשת של אוקטביה נעימה לנהיגה, זריזה, בנויה היטב וחסכונית ● אלא שהמחיר מרחיק אותה מהמיצוב העממי המסורתי של המותג ● מבחן דרכים

גם זה קרה פה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

יש לכם קרן השתלמות? בעבר היא הייתה שווה הרבה יותר

הבורסה עולה, אבל ההטבה בקרן ההשתלמות נשחקת ● מודי'ס מוצאים שוב סיבה למה לא ● והדיבורים על משבר חוקתי כבר התממשו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה ההבדל בין התראה להתרעה?

מהו המרכיב הבסיסי במשקה הקומיס, באיזה צבע הפריחה של כליל החורש, מהו טריפטיכון ומי מחברות נאט"ו מוציאה הכי הרבה מהתוצר שלה על ביטחון? ● הטריוויה השבועית

פגיעת הטיל האיראני במפעל בזן. הכל מסובך / צילום: ap, Ariel Schalit

כשהדרך לפינוי בזן עוברת באתגרי הנימב"י מול ראשל"צ או יקנעם

הטיל האיראני שפגע בבזן אולי הגביר את תחושת הדחיפות של הזזת המפעלים מחיפה, אבל השאלה הגדולה היא להיכן ● אף אחד לא רוצה מזהם בחצר שלו, ועוד אחד ששם אותו על הכוונת של האיראנים ● וכמובן שהמתקנים באים על חשבון בנייה של שכונות חדשות

זירת שריפה שפרצה בעקבות תקיפה רוסית על תחנת חשמל באוקראינה / צילום: ap, Alex Babenko

רוסיה שיגרה על אוקראינה 728 כטב"מים במכה. כך איראן עזרה לה

התקיפה האחרונה כללה יותר כטב"מים בלילה אחד, מאשר כל הכטב"מים שרוסיה השתמשה בהם במשך חודש שלם בשנה שעברה

אביעד גליקמן / צילום: ויקיפדיה,  רן יחזקאל

היועמ״שית תבחן את חקירת אביעד גליקמן

היועצת המשפטית לממשלה תקיים ישיבה לבחינת זימונו לחקירה של עיתונאי חדשות 13, אביעד גליקמן ● לפי ההודעה, הישיבה תתקיים לפני שתתקבל החלטה, כך שהיועמ״שית משהה בפועל את החקירה - ועשויה שלא לאפשרה בהמשך

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

האם ישראל מוכנה למהפכת הרכבים החשמליים?

הממשלה קבעה יעד: עד 2030, 100% מהרכבים הנמכרים יהיו חשמליים ● קצב החדירה לשוק מרשים, אבל הפוליטיקאים לא ממהרים להכין כראוי את המדינה ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי היערכות המשק למעבר לתחבורה חשמלית

עסקאות השבוע / צילום: דניאל לויטן

במגדל ליד הבורסה ברמת גן: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בקומה ה־31?

דירת שלושה חדרים, המתפרשת על פני שטח של 72 מ"ר, אשר נמצאת בקומה ה־31 במגדל המטרו הסמוך לאזור הבורסה, נמכרה תמורת 2.8 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "מאז המלחמה, הייתה ירידת מחירים בעיר, שהגיעה ל-10%־12%. אני מאמין שבעתיד הלא רחוק נראה גם עליית מחירים גדולה" ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון