גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוליווד מחפשת את "מסודרים" הבא

עקב הביקוש האמריקני לתוצרת ישראלית, יופקו יותר סיטקומים ישראליים ■ ג'רי לוין, במאי ומפיק שאחראי ל"התרסקות", ודארן סטאר, יוצר "סקס והעיר הגדולה", מדברים על המגמות שישתקפו בקרוב על מסך הטלוויזיה

רביעי האחרון, "סדנאות תל-אביב לוס-אנג'לס", סינמטק תל-אביב. היום השני ללימודים האינטנסיביים בכיתת האמן שמעבירה משלחת הוליוודית מכובדת, הכוללת תסריטאים, בימאים, מפיקים ומנהלים בכירים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, לאנשי קולנוע וטלוויזיה מקומיים. הלימודים יימשכו עד ל-31 ביולי, ועד אז אמורים שני הצדדים להיות מרוצים: הישראלים ילמדו איך מגשימים את החלום ההוליוודי, ואולי חלקם אף יצליחו למכור לחברי המשלחת רעיון לסדרה חדשה.

מי יודע, אולי "סיינפלד" הבא מונח בתיקו של אחד התלמידים הישראלים, מתורגם לאנגלית ובכוננות שליפה. חברי המשלחת, יהודים כולם, ישמחו לקבל סינופסיס מבטיח בתמורה לתרומת כלים ויידע לאחיהם בציון.

פולישוק / צלם עודד קרני

בדרך לחו"ל? פולישוק

זו השנה ה-11 של סדנאות שותפות תל-אביב לוס-אנג'לס, שנערכות ביוזמת הפדרציה היהודית. והשנה, נמנים האורחים עם צמרת תעשיית הטלוויזיה ההוליוודית. ביניהם דארן סטאר, יוצר "סקס והעיר הגדולה", "בוורלי הילס 90210", ו"מלרוז פלייס"; ביל מאסטרס - תסריטאי "סיינפלד" ו"מרפי בראון"; ג'רמי קליינר, מפיק בכיר בחברת ההפקות " Plan B" של בראד פיט, שהפיקה בין היתר את "השתולים", "צ'ארלי בממלכת השוקולד", "ההתנקשות בג'סי ג'יימס ע"י רוברט פורד הפחדן".

עוד הגיעו - גייל ברמן, מפיקת קולנוע וטלוויזיה, בעבר נשיאת "פוקס", שבה הפיקה את "24", "האוס", "איש משפחה", "באפי ציידת העכברים"; ג'רי לוין, שחקן, במאי ומפיק טלוויזיה ותיק ("מונק", "כולם שונאים את כריס", "התרסקות", "שעת הדמדומים"), ונינה טסלר, נשיאת חטיבת הבידור של רשת CBS האמריקנית, האחראית על להיטים כמו "CSI ", "היחידה", "ER ", "לויס וקלארק", "אחיות" ועוד.

חי בהישרדות

אחרי שטסלר סיימה את הרצאתה על הצורך של שוק הטלוויזיה ב"קול חדש" - כלומר, ביוצרים חדשים ומקוריים שיפתחו להיטים בז'אנר הסיטקום והדרמה, ועל כך שכדי להצליח בשוק האמריקני לא די בלהיות יוצר מבריק ששולט ביצירה שלו, אלא נחוץ באורח אקוטי "show runner" - היינו, שותף מסייע ובעל ניסיון, עלה לבמה הבמאי ומפיק הטלוויזיה הוותיק ג'רי לוין, וסתר את דבריה.

לדבריו, ה-"show runner" הוא תפקיד די מיותר, מין נטע זר בהליך ההפקה, כזה שנמצא שם מטעמים פוליטיים - כנציג בעלי הסטודיו שלדבריו "לא מבינים כלום ולא מתעניינים בכלום, מלבד במוצר המסחרי הגמור שיביא להם כסף. בעיניו ה-"show runner" מתאים את הפורמט המקורי לצרכים המסחריים של הרשת והופך אותו למוצר שצריך למכור. "ההבדלים בין הרעיון המקורי לתוצאה הסופית", אומר לוין, "תהומיים". הבדלי הגישות בין היוצר למפיק יוצרים תמהיל מרתק, ובמקרה של טסלר ולוין - זוג נשוי, גם משעשע.

לוין: "אנשי הרשת זורים אימה. הם משליטים פחד, אף אחד לא מעוניין להתעמת איתם, או לא לענות להם. הם פוליטיקאים, והם לא מבינים מאיפה אנחנו יוצרים. אני בכל בוקר יוצא למלחמה. אני לא יודע מה עומד לקרות. אם זה השחקן שיתחרפן, הפקידים של הרשת שצובאים על הסט ומעירים הערות, תפאורה שאינה במקומה. מערכת שלמה נגדך. איך שורדים? משחקים את המשחק. זורמים עם זה. להיות במאי בהוליווד זה 99 אחוז פוליטיקה".

לא מחפשים אמנות

למרות הביקורתיות שהוא משמיע, לוין רחוק מלהישמע ממורמר. אולי בגלל שאין לו סיבה אחת להיות כזה. לוין הוא אחד הבמאים העסוקים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית ב-20 השנים האחרונות. הוא הפיק וביים עשרות פרקים לסדרות, ובין לבין הוא מקפיד להופיע בתפקידי אורח בסדרות שונות ("וויל וגרייס", "שיקגו הופ", "מונק", ורבות אחרות) ובתפקידים קטנים בסרטים.

לוין: "בארה"ב, סדרה שלא משיגה תוצאות רייטינג, יורדת מהמסך אחרי ארבעה פרקים, כפי שקרה עם הרימייק ל'האקס המיתולוגי' של סיגל אבין הישראלית. גם סרט שעולה על המסכים, יש לו שבועיים - שני סופי שבוע להביא קהל. אם לא - הוא יורד".

* לפעמים לוקח לקהל זמן להתחבר לקונספט, לדמויות.

"אנחנו בשואו-ביזנס. לא שואו-שואו. אנחנו רוצים פרסומות. איטס אבאוט דה מאני. אל תשלה את עצמך. אם אתה לא עושה כסף, אתה בחוץ. הרשתות לא יכולות לתת מקום לסדרה בלוח השידורים על בסיס החשיבות התרבותית שלה. אולי בישראל זה אפשרי".

"זה ההבדל בין ישראל לארה"ב. אתם מחפשים אמנות. אנחנו מתעניינים בפרסומות, בכסף. סדרה בת עונה אחת לא מביאה פרסומות. קח את 'חברים', שידורים חוזרים של הסדרה נמכרים לכל העולם במשך שנים. אם עולה להפיק פרק 4 מיליון דולר, הם יודעים שהמכירות ממנו יגמדו את הסכום הזה.

סקס והעיר הגדולה / צלם יחצ

רוצים סיטקום עם הרבה פרקים. "סקס והעיר הגדולה"

"רשתות השידור האמריקניות מעוניינות בסיטקום שמייצר 200 פרקים. זה הכול מתבסס על דמויות מעניינות, ועל איך למתג אותן, כך שהסדרה תרוץ 10 שנים והרשת תוכל למכור אותה בכל העולם. מה שנקרא 'ג'ק פוט'. 'חברים', 'חופשי על הבר', 'סיינפלד', 'פרייז'ר' - הן סדרות שהיו ג'ק פוט. אף אחד לא רוצה לייצר עונה אחת של 13 פרקים, ולהפסיק כי סיפור העלילה הסתיים. כמו שאף רשת לא תרצה לקנות 13 פרקים.

אולם הסינמטק התמלא מפה לפה כשדארן סטאר הקרין את הפיילוט של 'סקס והעיר הגדולה', שאותו צילם, לדבריו, בפחות משבוע ימים. סטאר: "הייתי נרגש להיות זה שמרים את דגל השחרור המיני, שמצהיר שכך מתנהגות נשים בעולם בימינו. אף אחד לא שם לב לזה עד אז. לא רציתי פיילוט טיפוסי. רציתי לתת הרגשה של סרט קולנוע. עם voice-over, כמו בסרט דוקומנטרי".

סטאר, כמו נינה טסלר לפניו, מדגיש את חשיבותו של תסריט במכירת סדרה לרשת שידור, ומדריך את חניכיו כיצד ליצור כזה.

סטאר: "תסריט טוב ושחקן ראשי שמתאים לתפקיד, זה הרבה יותר חשוב ומוצלח מאשר למצוא כוכב. הצלחה של סדרה מבוססת על חיבור בין קהל לדמויות, והטלוויזיה היא זו אשר מייצרת את הכוכבים שלה. אם יהיה חיבור בין הקהל לדמות ראשית, הוא כבר יהפוך לכוכב".

"כסף אינו הפקטור העיקרי. זה נחמד כשיש לך את האפשרות הכספית להשקיע בצילומים יפים, אבל כל זה יבוא אחר כך. תקבל את זה אחרי שתמכור את התסריט המצוין. צריך הרבה מזל ותזמון, אבל תסריט טוב שם אותך על המפה. 90% מהדרך זה תסריט".

"הכי חשוב לזכור, שפרק הפיילוט הוא ה-DNA של הסדרה. הקונספט של הסדרה מובע בו, היחסים בין הדמויות עקביים לכל אורך חיי הסדרה. הפיילוט כולל את כל מה שחשוב בסדרה, את כל האספקטים, וחשוב במשך הזמן לחזור לפרק הפיילוט כדי לגלות מחדש מה היתה הכוונה הראשונית. למעשה, הפיילוט הוא הפרק הטוב בסדרה".

המגמות השולטות בהוליווד

הז'אנר:

הז'אנר החדש שהוליווד מחפשת הוא סיטקום בן חצי שעה, עם דמויות מעניינות שיכולות להפוך לאייקון תרבות. זאת בהשקעה של 1.4 מיליון דולר לפרק. בעקבות הביקוש האמריקני לתוצרת ישראלית, והחתירה לסדרות להיט עם הרבה עונות המשך, יופקו בעתיד הקרוב יותר סיטקומים ישראלים. אל תופתעו אם "פולישוק" תחזור לעונה שנייה בישראל, ולעונה ראשונה בגרסה האמריקנית ב-CBS.

התמורות:

התמורות שחלות בימים אלה בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית ושיגיעו קרוב לוודאי למסך הישראלי מקדמות ריבוי ערוצים, הרבה רשתות שידור קטנות וחברות כבלים קטנות עוד יותר, המציעות שפע של תוכניות בידור, לסוגים שונים של קהל. מה שמאפשר כניסה של כוחות חדשים לשוק, כמו תסריטאים ובמאים ישראלים, ויותר פורמטים שיירכשו לעיבוד מחודש.

התופעה:

השנה התהפכו היוצרות: אם בשנים קודמות היוצרים הישראלים ניסו למכור סדרות ולפלס דרך לתעשייה האמריקנית, השנה, האמריקנים הם שמעוניינים לקנות. רצוי סיטקום שאפשר לייצר ממנו 200 פרקים. כמו "מסודרים", שכבר נמכר.

עוד כתבות

פרופ' יצחק פריד / צילום: רמי זרנגר

אחד מחוקרי המוח המובילים בעולם מקים מרכז מחקר חדש בישראל: "בעוד 20 שנה העולם יופתע ממה שעושים היום במעבדה"

פרופ' יצחק פריד גויס על ידי אוניברסיטת רייכמן כדי לעמוד בראש מכון מחקר שיתמקד בממשק שבין המוח האנושי לבינה מלאכותית ● בראיון לגלובס הוא מדבר על רצון חופשי, על הבעיה עם עודף מידע והאפשרות לתת לחולי דמנציה עוד כמה שנות זיכרון ● על המיזם החדש הוא אומר: "אני מקווה שימנע עזיבת מדענים"

פרויקט ''תדהר בגיבורים'' בבת ים / הדמיה: 3DVISION

תדהר מתקדמת לכיוון הנפקה: זה הצעד האחרון שנקטה

חברת הנדל"ן תדהר ממשיכה להיערך להנפקה ראשונית בבורסה בת"א ושכרה את שירותיהם של לידר חיתום ודיסקונט חיתום ● שיכון ובינוי עתרה לבג"ץ נגד המדינה ודורשת תיקון חקיקה שיאפשר לה למכור דירות שבנתה להשכרה לטווח ארוך ● ונתי גלבוע ישקיע כ-40 מיליון שקל בגפן מגורים ויהפוך לחלק מגרעין השליטה ● חדשות השבוע בנדל"ן

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

בהנחה משמעותית: וויז שכרה את הקומות העליונות במגדל לנדמרק 2 בת"א

וויז, שממוקמת כיום במגדל רחוב דובנוב בת"א, שכרה את הקומות העליונות במבנה שבמתחם שרונה ● את השטח היא השיגה בהנחה משמעותית, תודות למו"מ שניהל המשקיע הראשון בחברה, גילי רענן

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

התקרבות במו"מ? סמוטריץ' ויתר על הרפורמה בפנסיה התקציבית במערכת הביטחון

הדיונים לאישור תקציב המדינה לשנת 2026 נמשכים: המחלוקת המרכזית במרכז הדיונים בין משרד האוצר לממשלה היא גובה תקציב הביטחון ● סמוטריץ' הסיר מהצעת התקציב את השינויים שהיו אמורים לחול על תנאי הפנסיה והמיסוי במערכת הביטחון בתמורה להסכמת צה"ל לקבל על עצמו התייעלות בסיסית בתקציב הביטחון ● רפורמת החלב צפויה לעבור

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

ניו יורק טיימס: כלי רכב אוטונומיים מעורבים ב-91% פחות תאונות

לפי דו"ח חדש, כלי הרכב האוטונומיים של ווימו מעורבים בעשרות אחוזים פחות תאונות, ורופאים קוראים למהפכה רגולטורית ● במהלך מימון אסטרטגי מהגדולים שיצאו מישראל, צ'ק פוינט מגייסת עד שני מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה ● טיקטוק תשקיע כ-37 מיליארד דולר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בדרום אמריקה ● וגם: מייסד PerimeterX חושף סטארט־אפ חדש ● חדשות ההייטק

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מי יפקח? הסעיף ברפורמת הבנקים הגדולים שעבר מתחת לרדאר

הרפורמה שתאפשר למוסדיים להקים בנקים זעירים מותירה סימני שאלה מהותיים לגבי זהות הרגולטור ● במשרד האוצר ובבנק ישראל מבטיחים להסדיר את הנושא בימים הקרובים

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

תוכנית הותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: משרד ערן מבל ארכיטקטורה ובינוי ערים

פעילות הותמ"ל תוארך עד 2028: השינויים בחוק ההסדרים בתחום הנדל"ן

בנוסף, לפי הגרסה האחרונה של חוק ההסדרים, תוכניות ותמ"ל יוקפאו, תיבחן היתכנותן הכלכלית, וחלקן ישונו בצורה של הוספת יחידות דיור או הפחתת דירות להשכרה ארוכת-טווח ● ומה השינוי בנוגע לסיווג תעריפי הארנונה?

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים