גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוליווד מחפשת את "מסודרים" הבא

עקב הביקוש האמריקני לתוצרת ישראלית, יופקו יותר סיטקומים ישראליים ■ ג'רי לוין, במאי ומפיק שאחראי ל"התרסקות", ודארן סטאר, יוצר "סקס והעיר הגדולה", מדברים על המגמות שישתקפו בקרוב על מסך הטלוויזיה

רביעי האחרון, "סדנאות תל-אביב לוס-אנג'לס", סינמטק תל-אביב. היום השני ללימודים האינטנסיביים בכיתת האמן שמעבירה משלחת הוליוודית מכובדת, הכוללת תסריטאים, בימאים, מפיקים ומנהלים בכירים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, לאנשי קולנוע וטלוויזיה מקומיים. הלימודים יימשכו עד ל-31 ביולי, ועד אז אמורים שני הצדדים להיות מרוצים: הישראלים ילמדו איך מגשימים את החלום ההוליוודי, ואולי חלקם אף יצליחו למכור לחברי המשלחת רעיון לסדרה חדשה.

מי יודע, אולי "סיינפלד" הבא מונח בתיקו של אחד התלמידים הישראלים, מתורגם לאנגלית ובכוננות שליפה. חברי המשלחת, יהודים כולם, ישמחו לקבל סינופסיס מבטיח בתמורה לתרומת כלים ויידע לאחיהם בציון.

פולישוק / צלם עודד קרני

בדרך לחו"ל? פולישוק

זו השנה ה-11 של סדנאות שותפות תל-אביב לוס-אנג'לס, שנערכות ביוזמת הפדרציה היהודית. והשנה, נמנים האורחים עם צמרת תעשיית הטלוויזיה ההוליוודית. ביניהם דארן סטאר, יוצר "סקס והעיר הגדולה", "בוורלי הילס 90210", ו"מלרוז פלייס"; ביל מאסטרס - תסריטאי "סיינפלד" ו"מרפי בראון"; ג'רמי קליינר, מפיק בכיר בחברת ההפקות " Plan B" של בראד פיט, שהפיקה בין היתר את "השתולים", "צ'ארלי בממלכת השוקולד", "ההתנקשות בג'סי ג'יימס ע"י רוברט פורד הפחדן".

עוד הגיעו - גייל ברמן, מפיקת קולנוע וטלוויזיה, בעבר נשיאת "פוקס", שבה הפיקה את "24", "האוס", "איש משפחה", "באפי ציידת העכברים"; ג'רי לוין, שחקן, במאי ומפיק טלוויזיה ותיק ("מונק", "כולם שונאים את כריס", "התרסקות", "שעת הדמדומים"), ונינה טסלר, נשיאת חטיבת הבידור של רשת CBS האמריקנית, האחראית על להיטים כמו "CSI ", "היחידה", "ER ", "לויס וקלארק", "אחיות" ועוד.

חי בהישרדות

אחרי שטסלר סיימה את הרצאתה על הצורך של שוק הטלוויזיה ב"קול חדש" - כלומר, ביוצרים חדשים ומקוריים שיפתחו להיטים בז'אנר הסיטקום והדרמה, ועל כך שכדי להצליח בשוק האמריקני לא די בלהיות יוצר מבריק ששולט ביצירה שלו, אלא נחוץ באורח אקוטי "show runner" - היינו, שותף מסייע ובעל ניסיון, עלה לבמה הבמאי ומפיק הטלוויזיה הוותיק ג'רי לוין, וסתר את דבריה.

לדבריו, ה-"show runner" הוא תפקיד די מיותר, מין נטע זר בהליך ההפקה, כזה שנמצא שם מטעמים פוליטיים - כנציג בעלי הסטודיו שלדבריו "לא מבינים כלום ולא מתעניינים בכלום, מלבד במוצר המסחרי הגמור שיביא להם כסף. בעיניו ה-"show runner" מתאים את הפורמט המקורי לצרכים המסחריים של הרשת והופך אותו למוצר שצריך למכור. "ההבדלים בין הרעיון המקורי לתוצאה הסופית", אומר לוין, "תהומיים". הבדלי הגישות בין היוצר למפיק יוצרים תמהיל מרתק, ובמקרה של טסלר ולוין - זוג נשוי, גם משעשע.

לוין: "אנשי הרשת זורים אימה. הם משליטים פחד, אף אחד לא מעוניין להתעמת איתם, או לא לענות להם. הם פוליטיקאים, והם לא מבינים מאיפה אנחנו יוצרים. אני בכל בוקר יוצא למלחמה. אני לא יודע מה עומד לקרות. אם זה השחקן שיתחרפן, הפקידים של הרשת שצובאים על הסט ומעירים הערות, תפאורה שאינה במקומה. מערכת שלמה נגדך. איך שורדים? משחקים את המשחק. זורמים עם זה. להיות במאי בהוליווד זה 99 אחוז פוליטיקה".

לא מחפשים אמנות

למרות הביקורתיות שהוא משמיע, לוין רחוק מלהישמע ממורמר. אולי בגלל שאין לו סיבה אחת להיות כזה. לוין הוא אחד הבמאים העסוקים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית ב-20 השנים האחרונות. הוא הפיק וביים עשרות פרקים לסדרות, ובין לבין הוא מקפיד להופיע בתפקידי אורח בסדרות שונות ("וויל וגרייס", "שיקגו הופ", "מונק", ורבות אחרות) ובתפקידים קטנים בסרטים.

לוין: "בארה"ב, סדרה שלא משיגה תוצאות רייטינג, יורדת מהמסך אחרי ארבעה פרקים, כפי שקרה עם הרימייק ל'האקס המיתולוגי' של סיגל אבין הישראלית. גם סרט שעולה על המסכים, יש לו שבועיים - שני סופי שבוע להביא קהל. אם לא - הוא יורד".

* לפעמים לוקח לקהל זמן להתחבר לקונספט, לדמויות.

"אנחנו בשואו-ביזנס. לא שואו-שואו. אנחנו רוצים פרסומות. איטס אבאוט דה מאני. אל תשלה את עצמך. אם אתה לא עושה כסף, אתה בחוץ. הרשתות לא יכולות לתת מקום לסדרה בלוח השידורים על בסיס החשיבות התרבותית שלה. אולי בישראל זה אפשרי".

"זה ההבדל בין ישראל לארה"ב. אתם מחפשים אמנות. אנחנו מתעניינים בפרסומות, בכסף. סדרה בת עונה אחת לא מביאה פרסומות. קח את 'חברים', שידורים חוזרים של הסדרה נמכרים לכל העולם במשך שנים. אם עולה להפיק פרק 4 מיליון דולר, הם יודעים שהמכירות ממנו יגמדו את הסכום הזה.

סקס והעיר הגדולה / צלם יחצ

רוצים סיטקום עם הרבה פרקים. "סקס והעיר הגדולה"

"רשתות השידור האמריקניות מעוניינות בסיטקום שמייצר 200 פרקים. זה הכול מתבסס על דמויות מעניינות, ועל איך למתג אותן, כך שהסדרה תרוץ 10 שנים והרשת תוכל למכור אותה בכל העולם. מה שנקרא 'ג'ק פוט'. 'חברים', 'חופשי על הבר', 'סיינפלד', 'פרייז'ר' - הן סדרות שהיו ג'ק פוט. אף אחד לא רוצה לייצר עונה אחת של 13 פרקים, ולהפסיק כי סיפור העלילה הסתיים. כמו שאף רשת לא תרצה לקנות 13 פרקים.

אולם הסינמטק התמלא מפה לפה כשדארן סטאר הקרין את הפיילוט של 'סקס והעיר הגדולה', שאותו צילם, לדבריו, בפחות משבוע ימים. סטאר: "הייתי נרגש להיות זה שמרים את דגל השחרור המיני, שמצהיר שכך מתנהגות נשים בעולם בימינו. אף אחד לא שם לב לזה עד אז. לא רציתי פיילוט טיפוסי. רציתי לתת הרגשה של סרט קולנוע. עם voice-over, כמו בסרט דוקומנטרי".

סטאר, כמו נינה טסלר לפניו, מדגיש את חשיבותו של תסריט במכירת סדרה לרשת שידור, ומדריך את חניכיו כיצד ליצור כזה.

סטאר: "תסריט טוב ושחקן ראשי שמתאים לתפקיד, זה הרבה יותר חשוב ומוצלח מאשר למצוא כוכב. הצלחה של סדרה מבוססת על חיבור בין קהל לדמויות, והטלוויזיה היא זו אשר מייצרת את הכוכבים שלה. אם יהיה חיבור בין הקהל לדמות ראשית, הוא כבר יהפוך לכוכב".

"כסף אינו הפקטור העיקרי. זה נחמד כשיש לך את האפשרות הכספית להשקיע בצילומים יפים, אבל כל זה יבוא אחר כך. תקבל את זה אחרי שתמכור את התסריט המצוין. צריך הרבה מזל ותזמון, אבל תסריט טוב שם אותך על המפה. 90% מהדרך זה תסריט".

"הכי חשוב לזכור, שפרק הפיילוט הוא ה-DNA של הסדרה. הקונספט של הסדרה מובע בו, היחסים בין הדמויות עקביים לכל אורך חיי הסדרה. הפיילוט כולל את כל מה שחשוב בסדרה, את כל האספקטים, וחשוב במשך הזמן לחזור לפרק הפיילוט כדי לגלות מחדש מה היתה הכוונה הראשונית. למעשה, הפיילוט הוא הפרק הטוב בסדרה".

המגמות השולטות בהוליווד

הז'אנר:

הז'אנר החדש שהוליווד מחפשת הוא סיטקום בן חצי שעה, עם דמויות מעניינות שיכולות להפוך לאייקון תרבות. זאת בהשקעה של 1.4 מיליון דולר לפרק. בעקבות הביקוש האמריקני לתוצרת ישראלית, והחתירה לסדרות להיט עם הרבה עונות המשך, יופקו בעתיד הקרוב יותר סיטקומים ישראלים. אל תופתעו אם "פולישוק" תחזור לעונה שנייה בישראל, ולעונה ראשונה בגרסה האמריקנית ב-CBS.

התמורות:

התמורות שחלות בימים אלה בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית ושיגיעו קרוב לוודאי למסך הישראלי מקדמות ריבוי ערוצים, הרבה רשתות שידור קטנות וחברות כבלים קטנות עוד יותר, המציעות שפע של תוכניות בידור, לסוגים שונים של קהל. מה שמאפשר כניסה של כוחות חדשים לשוק, כמו תסריטאים ובמאים ישראלים, ויותר פורמטים שיירכשו לעיבוד מחודש.

התופעה:

השנה התהפכו היוצרות: אם בשנים קודמות היוצרים הישראלים ניסו למכור סדרות ולפלס דרך לתעשייה האמריקנית, השנה, האמריקנים הם שמעוניינים לקנות. רצוי סיטקום שאפשר לייצר ממנו 200 פרקים. כמו "מסודרים", שכבר נמכר.

עוד כתבות

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

דמי ניהול בקרנות נאמנות יעלו. איך אפשר להיערך? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לידיעת משקיעי קרנות הנאמנות: יכול להיות שדמי הניהול שלכם יעלו בקרוב. מה אפשר לעשות?

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● אחרי שנה של תשואות פנומנליות, למנהלי הקרנות קל למכור התייקרות ● המשקיעים בפלונטר: אם יעבירו את הכסף, ישלמו 25% מס על הרווח, אבל אם יישארו מה ימנע העלאה נוספת בשנה הבאה?

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022