גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארומה הוא מותג בתי-הקפה המדובר ביותר בישראל

במקום השני במדד המותגים המדוברים נמצא קפה ג'ו ואחריו רשת קפה קפה, אך יש לציין כי 20% מהשיחות על שלושת המותגים הן בעלות אופי שלילי ■ מקס ברנר זכה לשיעור הגבוה ביותר של שיחות חיוביות: 87%

ארומה הוא המותג המדובר ביותר מבין מותגי רשתות בתי-הקפה. אחריו בדירוג ממוקמים המותגים קפה ג'ו וקפה קפה. עם זאת, על כל 4 שיחות חיוביות שהתקיימו לגבי אחד מ-3 המותגים, התקיימה שיחה אחת שלילית.

מסתבר שאנשים לא רק מדברים בבתי-קפה, אלא גם על בתי-קפה. השיח סביב בתי-הקפה הוא רב-גוני, והוא מקיף נושאים הקשורים לתפריט, לשירות, לחוויה, וכמובן - לטיב הקפה עצמו.

ממצאי "מדד המותגים המדוברים" (Most Talked-about Brands) של Market Watch ו-WOM מיוני האחרון, מלמדים כי ארומה הוא המותג הכי מדובר מבין מותגי רשתות הקפה: 77% מנשות WOM דיברו על ארומה בחודש שקדם לסקר. לעומת זאת, מקס ברנר הוא בית-הקפה המייצר את שיעור הדיבור החיובי הגבוה ביותר (87% ממי דיברו עליו, מציינות כי השיחה היתה חיובית).

בשיעור הדיבור, אחרי ארומה, מופיעים קפה ג'ו וקפה קפה עם שיעור דומה של שיחה בהיקף של כ-70% מהמשתתפות בסקר. בשיעור הדיבור החיובי, לאחר מקס ברנר מופיעים בתי-הקפה רולדין, גרג ואילן'ס (עם שיעור דיבור חיובי של מעל 80% כל אחד).

על מה מדברים?

עוד עולה מממצאי המדד כי השיח החיובי על המותגים מקס ברנר, לחם ארז, אילן'ס, קפולסקי ועלית קפה הוא גבוה יותר מן המצופה מהם; זאת על סמך בדיקת היחס דיבור חיובי לעומת ביקור ברשת. לעומתן, הרשתות ארומה, קפה קפה וגרג הינן רשתות עם יחס דיבור חיובי/ביקור נמוך מן הממוצע: משמעות הדבר לגבי מותג כמו מקס ברנר, היא מותג עם כוח צרכני גדול מן הממומש בפועל. המשמעות לגבי ארומה וקפה קפה - נוכחות פיזית המייצרת דיבור, אך דיבור זה לא מספיק חיובי כפי שמצופה ממותג דומיננטי.

בסקר הנוכחי שילבנו אלמנט נוסף, ובו התבקשו נשות WOM לספר לנו על תוכן השיחה שלהן על בתי-הקפה. מעניין לציין כי אופי השיחה, על כל אחד מבתי-הקפה, שונה במעט: התכנים הכי דומיננטיים ומבדלים ביחס לארומה קשורים לתפיסה ש"משתלם לשתות שם", בעוד שעל קפה קפה מספרים יותר ממותגי רשתות קפה האחרים ש"האווירה טובה/נחמד לשבת שם". ביחס לקפה ג'ו ואילן'ס מציינים יחסית יותר את "איכות וטעם הקפה עצמו".

בעיני נשות WOM, רשת קופי בין מצטיינת בטעם האייס קפה שלה, ורולדין מקבלת יותר מכל רשת אחרת את התיאור הפשוט "טעים" וכצפוי "מאפים טעימים". כמו כן, הרבה מאוד מן השיח סביב רולדין כולל ביטויים על טיב, איכות ומנות ייחודיות.

השיח על קפולסקי מעורב: יש המדברות עליו בנימה נוסטלגית, ויש הרואות בוותק של המותג דווקא משהו ארכאי, ואומרות "בית-קפה של פעם". אחרות מציינות את העובדה הפשוטה ש"סגרו הרבה סניפים".

המתודולוגיה

מטרת המחקר היא לזהות את המותגים המדוברים בקטגוריית בתי-הקפה, ולזהות את הקשר בין הדיבור החיובי על מותגים של בתי-קפה לעומת צריכתם בפועל.

הניתוח מבוסס על מספר שלבים. בשלב הראשון נשאלו 500 נשים שאלה בלתי נעזרת: "תנסי להיזכר בשיחה שניהלת עם חברות / קרובי משפחה / מכרים על בתי-קפה. על אילו בתי-קפה דיברתם?"

בשלב השני נשאלו 2,000 נשים באופן נעזר לגבי 17 מותגי בתי-קפה: האם דיברו עליהם, האם הדיבור היה חיובי או שלילי והאם ביקרו בהם.

* הכותב, מוריס כהונאי, הוא סמנכ"ל מחקר ופיתוח במכון Market Watch שפיתח את המדד בשיתוף WOM.

הלקוחות כבר מדברים, השאלה היא עד כמה אתה משפיע עליהם

"הלקוחות שלך הם הבעלים של המותג שלך...לא אתה", "אנחנו לא משתמשים במילה פרסום יותר, אנחנו משתמשים במילה engagement" - אלה היו המשפטים שחזרו שוב ושוב בכנס WOMM-U האחרון שנערך במיאמי.

WOMM-U הוא כנס מעשי ולימודי הנערך בחסות WOMMA, ארגון-הגג העולמי של ענף השיווק מפה לאוזן.

מותגים שנאהבים על-ידי לקוחותיהם נהנים משיחה בין אנשים בצורה חופשית ורחבה, הם מדוברים. מותגים כמו אפל, סטארבאקס, פייסבוק, טוויטר ואחרים מדוברים בגלל שיש בהם משהו שמעניין את הלקוחות. איך הם יכולים להפוך למותג שנאהב ומדובר?

מילת המפתח היא כנראה engagement. אני לא מכיר מילה בעברית שמתרגמת במדויק את המונח. זה לא רק מעורבות, זה יותר מזה. זו מעורבות שמהולה במחויבות. זו מעורבות שמתחילה בהקשבה, לאחר מכן בשיחה, זה ממשיך בשיתוף-פעולה, בהבאת הלקוח אל תוך חיי עולם המותג ומתן כלים להשפיע ולהיות מעורב. כל זה על מנת להפוך את הלקוח לאוהד, לשגריר, למדיה שמדברת בצורה חיובית על המותג.

דנקן וורדל, סמנכ"ל דיסני, עלה וסיפר איך בדיסני הבינו כי צריך לוותר קצת על השליטה במותג. אחת הדוגמאות שנתן היתה מועדון האימהות של דיסני (Walt Disney World Mom's Panel). כשנפתחה ההרשמה הגיעו בסוף שבוע אחד 10,000 בקשות, ואת 30,000 האימהות שהגיעו לאחר סיום ההרשמה החברה נאלצה לדחות ולפתוח עבורן מועדון חדש, מועדון האימהות של מיקי. דיסני אפילו אפשרה לאימהות לעצב ולבחור בעצמן את הלוגו, דבר שמי שמכיר את דיסני יודע שזו קפיצת מדרגה משמעותית.

המועדון נתן פיתרון לשני חסמים מרכזיים שעמדו בפני החברה והאטו את צמיחתה במיוחד בתקופה של מיתון, תפיסת עלויות הכניסה וגיל הילד המתאים לכניסה לפארק השעשועים. העצה הכנה והאמיתית של האימהות - שגרירות דיסני, לאימהות אחרות, עזרה בשבירת במחסומים האלה.

אבל מה בדבר המותגים פחות מרגשים מחופשה בדיסני? דווקא במקרים של נושאים לא סקסיים, אפשר לראות עד כמה engagement היא דבר שהלקוח רוצה ועד כמה ניתן למנף את זה על-ידי אסטרטגיה נכונה כמו שעשתה והציגה חברת Heintz. כש-Heinz השיקה קו מוצרים חדש, Steam n' mash, פירה תפוחי-אדמה קפואים, היא פנתה לחברת shespeaks המחזיקה בפאנל של נשים על מנת שתגייס עבור ההשקה 16,000 נשים המתאימות לקהל היעד של המוצר בכל רחבי ארה"ב.

כל הנשים קיבלו ערכת התנסות הכללה קופון למוצר, עלון אינפורמטיבי, קופוני הנחה לחלוקה ומועך תפוחי אדמה למטבח. ברגע שהאימהות קיבלו את המוצר הן החלו לדבר וזו היתה ההזדמנות להקשיב לשיחה, להתערב ולנהל דיאלוג. במקרה של Heintz נוצרו למעלה ממיליון שיחות ומכירות של כ-200 אלף יחידות.

NBC הציגו איך הם משתמשים בפה לאוזן על מנת לקדם תוכניות בערוץ, you tube הציגו עצות שימושיות לעשות את הסרטון שלך נפיץ ובעיקר הדגישו את העיקרון: "אל תילחמו בזה, שחררו שליטה", ועוד ועוד.

בין אם תרצו או לא, יש לכם כבר אסטרטגיית engagement. הלקוחות שלכם לא מחכים לכם, הם כבר מדברים מזמן. זו החלטה אסטרטגית שלכם האם להקשיב והאם להיות מעורבים או פשוט להתעלם.

* הכותב, אסף צוריאל, הוא מנכ"ל חברת WOM.

55

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?