גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קאלפרס מגדילה ההימור על ההון סיכון

בעוד גופים מוסדיים אחרים נכנסים לבונקר, קרן הפנסיה הגדולה בקליפורניה, קאלפרס, החליטה להגדיל את רכיב הסיכון ולהשקיע יותר גם בקרנות ■ המאזן בישראל בינתיים הוא הפסד תיאורטי של 10% על השקעות של 125 מיליון דולר ■ לקאלפרס הון מנוהל של כ-180 מיליארד דולר

מצבה הכספי הקשה של מדינת קליפורניה משפיע לרעה על החיים במדינה, שהוגדרה בעבר כאחת העשירות בעולם. אך מה שקורה בקרן הפנסיה של העובדים הציבוריים במדינה, CalPERS, עשוי להטריד את התושבים הרבה יותר.

קאלפרס, שסיימה את שנת הכספים של 2009 (שהסתיימה בסוף יוני) עם הפסד של כ-56 מיליון דולר, היא עדיין הקרן הגדולה ביותר בארה"ב, עם הון מנוהל של כ-180 מיליארד דולר.

נכסי הקרן צללו מכ-248 מיליארד דולר ביוני 2007 להיקף הנוכחי, ובשנה האחרונה נרשמה ירידה של כ-24% בשווייה. קאלפרס עצמה מודה שזו השנה הגרועה ביותר מבחינת ההפסדים שלה, כשהשיא השלילי הקודם היה ירידה של כ-7% בשנת 2001. הקרן אמורה לספק את תשלומי הפנסיה ותנאים סוציאליים נוספים ליותר מ-1.6 מיליון עובדים ופנסיונרים במערכת הציבורית.

המתרחש בקאלפרס אינו עניינם של פורשי מדינת קליפורניה בלבד. גם בהיי-טק העולמי ובכלל זה הישראלי, עוקבים מקרוב אחר הדרמה הכלכלית שם, מתוך הכרה בכך שרבים מהכספים שמגיעים לטכנולוגיות העתידיות בישראל - באמצעות קרנות ההון סיכון - עשויים להגיע משם.

קאלפרס מושקעת במגוון קרנות ישראליות - כרמל, ג'מיני, יזראל סיד, JVP, אייפקס ישראל, גיזה ופיטנגו וכן במרקסטון (ראו טבלה) - בהיקף כולל של 125 מיליון דולר. ההשקעות הללו לא תמיד הניבו הצלחות לקרן. ההשקעות הוותיקות יותר, בשש קרנות שהחלו לפעול בשנים 2000-2001 וקרובות לסיום חייהן, הניבו לקרן הפסדים תיאורטיים של כ-10%.

בור תקציבי במדינה

כדי להבין את המקום אליו הגיעה הקרן, כדאי להתחיל במצב הכלכלי של המדינה עצמה. לקליפורניה יש בור תקציבי עצום של כ-26 מיליארד דולר לקראת תקציב השנה הבאה, והמדינה אף שקלה להכריז על פשיטת רגל, מה שמחולל קרבות עזים בסביבה הפוליטית של המושל, ארנולד שוורצנגר. הוא אמר בשבועות האחרונים כי לקרנות הציבוריות - קאלפרס ו-CalSTRS, שאחראית על כספי הפנסיה של המורים הציבוריים - חסרים כ-300 מיליארד דולר כדי לעמוד בכל התחייבויותיהן לטווח הארוך - עשרות שנים קדימה. על הרקע הזה, לא היה מפתיע לשמוע את שוורצנגר מודיע כי בכוונתו להעביר חקיקה שתתייחס גם לגובה תשלומי הפנסיה לעובדי הציבור במדינה. שוורצנגר מציע לצמצם את התגמולים ואת תנאי הפרישה שינתנו לעובדים הציבוריים העתידיים, בהתאם למצב הכלכלי הבעייתי של המדינה והקרנות.

בקאלפרס טוענים, כי למרות ההפסדים, תשואת הקרן השנתית הממוצעת עדיין עומדת על כ-7.75% בבחינת 20 השנה האחרונות. זוהי גם התשואה הנדרשת בכדי לעמוד בהתחייבויות הקרן בעתיד. היא איננה קלה להשגה, ולכן הקרן נערכת באופן יותר אקטיבי לספק את הצמיחה הנדרשת בביצועיה לטווח הארוך.

כיצד? הקרן ציינה בשבוע שעבר במפורש. "נבצע השקעות אופורטוניסטיות בפרייבט אקוויטי, נדל"ן ותשתיות", ציין מנהל ההשקעות הראשי של הקרן, ג'וזף דיר.

בניגוד למוסדיים אחרים, דיר החליט להוציא את קאלפרס מהבונקר ולקחת יותר סיכונים מתוך כוונה לענות הצרכים של הקרן בטווח הארוך. ההקצאות שיכולות לספק את הגידול בתשואות הן השקעות בקרנות פרייבט אקוויטי ובכללן הון סיכון והשקעות בנדל"ן. להערכות דיר, בטווח הארוך ההשקעה בפרייבט אקוויטי תכה את שוק המניות בכ-3%, מה שיצור אפקט משמעותי בסדרי הגודל של קאלפרס.

"אני מרגיש טוב לגבי ההזדמנויות שמחכות בחוץ", צוטט דיר בראיון פנימי שמפורסם באתר קאלפרס.

גם בישראל רוצים לקרוא לכסף

עד כמה ההחלטות של דיר ישפיעו על מדיניות ההשקעות של הקרן, והאם זה רלבנטי לישראל? "ייתכן שהצעד עוד ישנה סדרי עולם מבחינת הגישה של קרנות הפנסיה בארה"ב, אבל כרגע עוד מוקדם לומר", אומר עו"ד ליאור אבירם, שותף בכיר וראש תחום ההיי-טק במשרד עורכי הדין שבלת ושות'.

צריך לזכור שכמות הכסף הכללית של הקרן הצטמצמה בכ-25% בעקבות ההפסדים בשנה האחרונה, מה שישפיע על ההקצאה של הכספים למרות הנטייה של דיר להגדיל את החשיפה לנכסים מסוכנים. לדברי אבירם, "אם תיושם המדיניות, הקרנות שהשקיעה בהן קלפרס בעבר יכולות לצפות שלפחות הפגיעה שהיא מייעדת להון סיכון לא תהיה משמעותית".

בארה"ב מתנהל דיון סביב השאלה אם קרן פנסיה ציבורית יכולה באמת להגדיל את הסיכונים. לדברי אבירם, "יש כאן גוף ציבורי שלוקח סיכונים גבוהים. כאשר וורן באפט יושב על ערמת כסף ועושה את זה, הוא יכול להיענש כל שנה בשוק המניות, אבל קרנות הפנסיות לא".

לצד זה, מנסה קאלפרס לבצע שינוי במודל העסקי של הקרנות. דיר וגורמים בכירים אחרים התבטאו כנגד מודל התגמול של הקרנות להן מועבר הכסף, שכולל 2% מהיקף הקרן כדמי ניהול ו-20%-25% נוספים כדמי הצלחה על אקזיטים. ייתכן שדווקא בתחום זה הביקורת על קרנות ההון סיכון היא פחות מהותית, שכן הן לוקחות יותר סיכונים.

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל