גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבונד השקלי עולה כיתה

למרות פגיעת המשבר הצליח אפיק ההשקעה הצעיר לצמוח ב-55% תוך שנה

לפני כשנה הצגנו לראשונה במדור זה אפיק השקעה קטן ודי זניח בשוק ההון המקומי - הבונד השקלי. על מנת להמחיש עד כמה נישתי האפיק, ציינו שמדובר בשוק של 11 מיליארד שקל, נמוך משמעותית בהשוואה ליותר מ-160 מיליארד שקל המושקעים בחלופה הקונצרנית הרגילה - אג"ח קונצרניות צמודות מדד. אז מה נשתנה במהלך השנה האחרונה - האם קצב ההנפקות באפיק דעך בדומה ליתר השוק הקונצרניות, או שהבונד השקלי היה יוצא מהכלל?

זה לא סוד, שלאחר שלוש שנים (2005-2007) בהן היקף גיוסי החוב בשוק הקונצרניות עלה על זה של המדינה, התהפכה שוב המגמה. אם בשל משבר האשראי שגרם ל"התייבשות" השוק הקונצרניות, הן בסחירות האג"ח הקיימות והן ביכולת להוציא לפועל הנפקות חדשות, ואם כתוצאה מהצורך הגובר של ממשלת ישראל לגייס חוב לצורך מימון הגירעון התופח.

מראשית השנה, במקביל לתיאבון המחודש לנטילת סיכונים, החל שוק האשראי החוץ-בנקאי בתהליך הפשרה מתקדם כשחברות במשק, בעיקר הגדולות שבהן ובעלות דירוג אשראי גבוה, הנפיקו אג"ח בשוק המקומי. אט-אט הצטרפו אליהן גם חברות בעלות דירוג נמוך יותר, ואף כאלה ללא דירוג כלל. מגמה נוספת שהכתיבה את הלך הרוח בתקופה האחרונה, הייתה העלייה הניכרת במדד המחירים לצרכן. הציפיות הנגזרות לשיעור אינפלציה עתידי של כ-3% בשנים הקרובות, גרמו למשקיעים רבים לנטוש את איגרות החוב שאינן צמודות למדד, ולחפש במקומן הזדמנויות באג"ח מדינה ובאג"ח קונצרניות צמודות מדד.

עובדה זו עלולה להוביל למסקנה פזיזה, שלא היה מקום להנפקות של אג"ח קונצרניות שאינן צמודות למדד, אולם בפועל התקבלה דווקא תוצאה הפוכה. בשנה שחלפה הצטרפו למועדון הקונצרניות השקליות תשע איגרות חוב חדשות, וכעת מונה הרשימה 40 אג"ח לעומת 31 לפני שנה. ההסבר לכך מצוי בהעדפתן של חברות שביקשו להנפיק אג"ח, להימנע מחשיפה להשפעת המדדים הגבוהים, כשתמורת זאת היו מוכנות לשלם פרמיה למשקיעים. נוסיף, שהיו גם חברות שהמירו חוב צמוד בשקלי, ושילמו על כך פיצוי למשקיעים.

כי גדלתי (מאוד) בשנה

כזכור, לפי כשנה הסתכם שווי השוק של כל איגרות החוב בקטגוריית בונד שקלי בריבית קבועה בכ-10 מיליארד שקל. במהלך השנה החולפת צמח השוק בשיעור חד של 30% ל-13 מיליארד שקל, הן בשל עלייה בשווי השוק של איגרות החוב והן כתוצאה מהנפקות אג"ח חדשות או הרחבות של סדרה קודמת.

בבחינת הסחירות נמצא, כי המחזור היומי הממוצע בחצי השנה האחרונה ביותר ממחצית מהאיגרות היה גבוה מ-500 אלף שקל ביום, וב-12 מתוכן בוצעו עסקאות בלמעלה ממיליון שקל בממוצע ביום. מדובר בהיקף דומה לממוצע בסדרת אג"ח קונצרנית צמודה. יחד עם זאת, לצורך ההשוואה - במדד תל-בונד 60 הפופולרי נאמד המחזור היומי הממוצע בסדרת אג"ח בכ-4.5 מיליון שקל.

בהיבט דירוג האשראי, הניתוח שביצענו מעלה כי פרט לאג"ח אחת - אוברלנד, יתר סדרות האג"ח באפיק הבונד השקלי מדורגות בדירוג השקעה (Investment Grade) BBB פלוס ומעלה. כיום עומד הדירוג המשוקלל באג"ח הקונצרניות השקליות בריבית קבועה על AA מינוס.

כיצד נראה הפיזור הסקטוריאלי? ובכן, מגזר הפעילות בעל המשקל הגבוה הוא הבנקים, שזוכים לנתח של כ-40% מסך האג"ח הקונצרניות השקליות בריבית קבועה. נתון זה אינו מפתיע, שכן הבנקים היו הראשונים להנפיק אג"ח שכאלו, הרבה לפני שחברות בסקטורים אחרים החלו. חברות הנדל"ן ומסקטור ההשקעות והאחזקות חולקות יחדיו את המקום השני, ומהווות כל קבוצה כ-19% מסך החלוקה.

מבחן האטרקטיביות

מאחר שעדיין אין מדד בורסאי לבונד השקלי, בנינו מדד וירטואלי משלנו על בסיס שווי השוק של סדרות האג"ח, לצורך בחינת התשואה לפדיון באפיק. מהניתוח עולה כי התשואה המשוקללת ברוטו לפידיון עומדת על 7.34%. במקביל, המח"מ הממוצע עומד על ארבע שנים, כאשר לרוב האיגרות מח"מ שנע בין 2 עד 6. מרבית האג"ח בקטגוריה מאופיינות בפדיון לשיעורין, תכונה הגורמת לקיצור המח"מ בכל מועד חלוקה, ומאפשרת למשקיעים "להיפגש עם הכסף" גם במהלך חיי האיגרת ולא רק בפירעון הסופי.

השוואה בין הבונד השקלי לאג"ח ממשלתית במח"מ דומה, מגלה כי מרווח התשואה ברוטו עומד על כ-3.34%. בבחינה מול מדד תל-בונד 60, בעל מח"מ של 5 ופער מעל הממשלתית של 2.9%, מדובר בהפרש ניכר. את הפער המשמעותי שנמצא בין המרווח בקונצרניות השקליות לצמודות, ניתן להסביר בדרישת המשקיעים לפרמיית נזילות גבוהה בגין הסחירות המוגבלת יחסית בבונד השקלי.

אחד היתרונות שמציע אפיק הבונד השקלי הינו השקעה באג"ח קונצרניות שקליות בריבית משתנה - אפשרות שאינה קיימת באפיק הקונצרניות הצמודות. בניגוד למקובל בשווקים בחו"ל, בשוק הישראלי יש מיעוט במכשירי השקעה בריבית משתנה. לפיכך, בונד שקלי בריבית משתנה עשוי להוות פתרון נוסף לתקופה הנוכחית, פרט לגילון הממשלתי.

נכון להיום, קיימות עשר סדרות אג"ח קונצרניות שקליות בריבית משתנה, הנסחרות בבורסה בשווי מצרפי של כ-4 מיליארד שקל, גידול מהותי בהשוואה לארבע סדרות בלבד לפני שנה. בקטגוריה זו בולטות הסדרות פועלים הנפקות התח' י"ג ופז נפט אג"ח ג', ששוויין כיום עומד על יותר ממיליארד שקל והיקף המסחר היומי הממוצע בהן נע בין 13 ל-15 מיליון שקל. מידת הסחירות הרבה מלמדת על הביקוש הרב לו זוכה נישת הבונד השקלי בריבית משתנה, על רקע הריבית האפסית שמנהיג בנק ישראל.

יחד עם זאת, החיסרון של סדרות הבונד השקלי בריבית משתנה בעלות מח"מ ארוך הוא הסיכון האינפלציוני. סיכון זה, שקיים גם בממשלתי משתנה 0817, חושף את קרן ההשקעה לשחיקה אינפלציונית, ומחייב את המשקיעים לדרוש תוספת תשואה שתהלום הן את סיכון האינפלציה והן את סיכון האשראי.

בסוף הבורסה תקלוט את הפוטנציאל

להערכתנו, עקב מיעוט הסדרות והביקוש הגובר למכשירי השקעה בריבית משתנה, מצויות כיום חלק מאיגרות החוב באפיק זה בתמחור יתר. להמחשת העיוות, נציין כי מרווח התשואה בין פז נפט אג"ח ג' (ריבית משתנה) לממשלתית במח"מ דומה עומד על כ-1.05%, בעוד מרווח התשואה על פז נפט אג"ח ב' (צמודות בריבית קבועה) הינו 1.65% - פער של 0.6%, ומאחר שאין בעיית סחירות בשתי האיגרות, ההסבר היחיד לכך הוא קיום עודף ביקוש לאג"ח בריבית משתנה.

במבט קדימה, המשך התפתחות שוק הבונד השקלי, בעיקר ע"י הנפקות חדשות, יביא כנראה גם לתגובה מצד הבורסה, שתזהה את הפוטנציאל ותשיק מדד אג"ח קונצרניות שקליות בדומה למדדי התל-בונד. במידה שהתרחיש יתממש, צפויות במקביל גם הנפקות של תעודות סל עוקבות, ותוספת של קרנות נאמנות מתמחות שיגבירו את הסחירות ואת הביקושים לאג"ח לא צמודות.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר ליועצים בפסגות בית השקעות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. פסגות עשויה להשקיע בני"ע שהוזכרו בכתבה. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ

עוד כתבות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תשיב מיליארד שקל לבעלי דירות בגין גביית מס שבח שלא כדין

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תביעה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גבייה שלא כדין של מס שבח מבעלי דירות שהשכירו אותן לאורך השנים בפטור ממס ● כאשר בעלי הדירות ביקשו למכור אותן, הרשות החליטה לחשב "פחת" על הדירות, באופן שהגדיל את מס השבח ● בכוונת הרשות לערער על פסק הדין

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

אלברט איינשטיין / צילום: לע''מ

החוקר שמנסה לפרק את המיתוס של אלברט איינשטיין

נתחיל מהסוף: איינשטיין היה גאון. אבל האם הסיפור שהוא שינה לבדו את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שבו אנחנו חיים נכון? ספר שיצא לאחרונה באוניברסיטת פרינסטון מציג מציאות מורכבת יותר ● פרופ' חנוך גוטפרוינד, המנהל המדעי של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ומחבר משותף של הספר, מסביר מדוע איינשטיין לא פעל בחלל ריק

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, עם יישות בינה מלאכותית / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט

היא עשתה זאת שוב: ענקית הטכנולוגיה הדהימה את וול סטריט, עקפה את התחזיות וסיפקה שלל הבטחות לעתיד ● "המהפכה התעשייתית הבאה החלה", הכריז המנכ"ל והמייסד המיתולוגי ג'נסן הואנג ● מהדור הבא של המעבדים, דרך שירותי התוכנה המתקדמים ועד לענן - מומחים מנתחים איך תיראה המהפכה

משרדי משרד העבודה של מדינת ניו יורק. פחות משרות חדשות מהצפוי / צילום: Reuters, Anthony Behar

התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון

התופעה החריגה שבה הריבית על אג"ח לטווח קצר גבוהה מהריבית על אג"ח ארוכות התרחשה שש פעמים בלבד ב–50 השנים האחרונות ● העננים מצטברים: הסבירות למיתון בשיא לפי הפד, נתוני התל"ג והתעסוקה מדשדשים ופשיטות הרגל בעלייה ● השינויים המהירים בריבית בעשור זה וההדפסה המסיבית של פרוץ הקורונה מגיעים בקרוב למאני טיים

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי חזר לשיגרה: רווח של מעל מיליארד שקל ברבעון ודיבידנד של 40%

הבנק השלישי בגודלו הציג תוצאות משופרות ביחס לרבעון הקודם, עם רווח נקי של 1.27 מיליארד שקל ותשואה על ההון של יותר מ־18% ● בעלי המניות ייהנו מחלוקה של 40% מהרווח - שיעור כפול מברבעון הקודם ● הבנק יעביר למדינה היטל מלחמה של 60 מיליון שקל

ארתור מנש, מנכ''ל Mistral AI / צילום: ap, Ludovic Marin

מתחרה בענקיות הטק: הכירו את הרוקסטאר החדש של שוק הבינה המלאכותית

ארתור מנש בן ה-31 הוא כוכב עולה בתחום ה-AI, ועומד בראשו של סטארט־אפ צרפתי קטן שהספיק לגייס מאות מיליוני דולרים, כמו גם תמיכה ממיקרוסופט - על אף שנוסד רק לפני כשנה ● כך הוא מתכנן להתחרות בענקיות הטכנולוגיה

מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים במטולה, נזק רב במקום

צה"ל חיסל את סגן מפקד הביטחון הלאומי של חמאס בעזה ● דיווח: קצין סורי המקורב לחיזבאללה חוסל בפיצוץ מכונית בדמשק ● בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח • שני רימונים הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה, אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

איטליה תומכת בפלסטינים, גרמניה מסתבכת איתם

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: גרמניה מאבדת אחיזה במזרח התיכון, איטליה חוזרת להעביר כספים לאונר"א, ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט-אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

שיגור רקטות מעזה לישראל / צילום: Reuters, Saleh Salem

אחרי ארבעה חודשים: אזעקות בשרון ובגוש דן, פצוע קל בהרצליה

אחרי 4 חודשים: אזעקות בשרון ובגוש דן • הדי פיצוצים חזקים נשמעו בכמה ערים במרכז • המטח בוצע מאות מטרים מכוחות צה"ל ברפיח • פצוע קל מרסיסים בהרצליה • מת מפצעיו לוחם צה"ל שנפצע קשה בשבוע שעבר • צה"ל: מחבלי חיזבאללה בלבנון חוסלו מהאוויר ● עדכונים שוטפים

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ הגיש הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית למלחמת "חרבות ברזל"

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הגיש היום למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון ה-7 באוקטובר ● "הקמת ועדת חקירה ממלכתית תעביר מסר חשוב ומאחד לציבור הישראלי כי כלל מערכות השלטון והביטחון העומדים בראשן מחויבים בבחינה מעמיקה, אובייקטיבית ומקצועית"

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו, ואיך אפשר להסביר את התופעה?

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בלי ממ"ד ובלי מעלית: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בבאר שבע?

בשכונה ב' בבאר שבע, בבניין ישן נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר ב־700 אלף שקל ● הקונים הם זוג צעיר ללא ילדים שקנה את הדירה למגורים ● דירת 3 חדרים במודיעין, שהייתה על המדף 3 חודשים נמכרה ב-2 מיליון שקל ●  ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רגב גור / צילום: דן ליאור

"בארה"ב יוצר תוכן טס במטוס פרטי ומסתובב עם מאבטח. כאן כולם קרובים למעיין אדם"

לרגב גור, בעלי חברת יוצרי התוכן נרטיב, אין בבית טלוויזיה, הוא לא צופה בחדשות, ובארון יש לו כמעט רק חולצות שחורות, כדי "לא לבזבז זמן" ● הוא עובד עם חברות טכנולוגיה ופיננסים, שמגלגלות מאות מיליוני דולרים בשנה, ומחבר בינן לבין היוטיוברים המובילים בעולם ● החודש יקיים כנס בת"א יחד עם היוצר הערבי־ישראלי נאס דיילי, שבו יתייחסו גם לאירועי ה־7 באוקטובר

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

פרויקט הריסה ובנייה מחדש. אינטרס לאומי בקידום הפרויקטים / צילום: Shutterstock

זכות הסירוב של דייר סרבן - לא לעולמים

דייר בפרויקט תמ"א 38 בבת ים טען כי הוא זכאי להרחבה של לפחות 6 מ"ר נוספים ביחס לשכניו ● אלא שהוא נזכר לעשות זאת במסגרת תביעה לבית המשפט, אחרי שכבר ניתן נגדו פסק דין ע"י המפקח על הבתים המשותפים ● השופטת דחתה אותו על הסף: "היית צריך לטעון זאת בפני המפקח"