גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלאנוקס תרכוש את קופרגייט ב-150-200 מ' ד'; נפלה ב-17.2%

מלאנוקס הישראלית הביעה עניין בקופרגייט, המפתחת שבבים להעברת תקשורת מהירה בבתים, כבר בתחילת השנה ■ שתי החברות זכו בעבר בתואר הסטארט-אפ המבטיח של "גלובס"

לא כל יום מרגישים בעולם העסקים הישראלי את משק כנפי ההיסטוריה, לא כל שכן בתחום ההיי-טק ועל אחת כמה וכמה בתקופה שכזו. על הפרק עומד לקרות אירוע שכמוהו לא ראינו מעולם: מיזוג של שתי חברות ישראליות בולטות בתחום השבבים. ל"גלובס" נודע כי חברת מלאנוקס עתידה לרכוש בקרוב את חברת הסטארט-אפ קופרגייט לפי שווי של 150-200 מיליון דולר. הרכישה אמורה להיסגר במהלך החודש הקרוב והיא תהיה מורכבת ממזומן ומניות.

אין סינרגיה אוטומטית

הסיפור של שתי החברות מגיע פחות או יותר מאותן המקורות. הנהלות החברות מכירות היטב אחת את השניה, שתיהן הוקמו באותה התקופה ושתיהן גם זכו בתואר הסטארט-אפ המבטיח של "גלובס" (מלאנוקס ב-2005 וקופרגייט ב-2007).

מלאנוקס, שמפתחת פתרונות לתקשורת מהירה בין משאבי מחשוב בארגונים, נסחרת כיום לפי כ-520 מיליון דולר בנאסד"ק אחרי הנפקה מוצלחת שביצעה בתחילת 2007. החברה מנוהלת בידי המייסד איל וולדמן, שהקים אותה ב-1999, והיא מחזיקה בקופתה כ-190 מיליון דולר.

קופרגייט הוקמה בשנת 2000 על ידי דוד באום וישראל ליפשיץ ומנוהלת על ידי גבי הילביץ'. קופרגייט נחשבת לספינת הדגל של הסטארט-אפים הישראלים בתחום השבבים. החברה, שפיתחה שבבים להעברת תקשורת מהירה בבתים על גבי חוטי הטלפון הקיימים, הייתה אחת החלומות של ההיי-טק הישראלי והציפיות - הן של המשקיעים בחברה והן של השוק - היו להנפקה במאות מיליונים. וולדמן, דרך אגב, ישב בדירקטוריון החברה עד לפני כשנתיים.

אלא שאז הגיע המשבר הכלכלי, שערי הנאסד"ק נסגרו בפני חברות צעירות והשווי של חברות השבבים בתחום התקשורת קרס בעשרות אחוזים. כך, מצאה את עצמה קופרגייט בפני ברירה אכזרית - להירכש בתמורה נמוכה יחסית או לגייס הרבה כסף על מנת לבצע השקעה משמעותית שתאפשר לה להמשיך ולהוביל. החברה אמנם קנתה ב-2008 פעילות להעברת תקשורת מהירה על גבי חוטי החשמל בבתים מחברת קונקסנט, אך זה עדיין לא הספיק בכדי להישאר בעמדת מובילות לאורך זמן.

מלאנוקס בדקה רכישת וולטייר

בין מלאנוקס וקופרגייט אין סינרגיה אוטומטית. שתיהן אמנם פועלות בסגמנט מקביל - מוליכים למחצה עבור תקשורת מהירה - אך הטכנולוגיות ושווקי היעד שונים לגמרי. בעוד מלאנוקס של היום פונה לשוק הארגוני, קופרגייט פונה לצרכן הביתי. ההבדל בין הפעילויות מחייב מיקוד טכנולוגי אחר וגם דגשים אחרים מהבחינה הפיננסית, התפעולית והשיווקית.

אלא שלוולדמן יש שאיפות גדולות. בעבר התבטא כי הוא רואה את מלאנוקס הופכת לחברה גדולה באמת ומיזוג שכזה הוא קפיצת דרך להגשמת החזון. ל"גלובס" נודע כי בתחילת השנה פנתה מלאנוקס לבנק ההשקעות ברקליס בכדי שיחפש לה רכישה מתאימה בישראל, כאשר על הפרק עמדו מהרגע הראשון וולטייר, שפועלת בתחום דומה לזה של מלאנוקס, וקופרגייט. עוד נודע כי לפני מספר שבועות חלה פריצת דרך במגעים בין החברות, אולי בעקבות שיפור בתוצאותיה של מלאנוקס ואופטימיות לגבי שווי השוק שלה.

מי מרוויח מהעסקה

מהבחינה הפיננסית מלאנוקס מבצעת עסקה שתתרום לה כמעט מהרגע הראשון לשורה התחתונה. קופרגייט רווחית כבר מזה כשנתיים ובנתונים שפרסמה תמיר פישמן לאחרונה לגבי היחסים הפיננסיים של החברה, עולה כי ההחזר על ההון (ROE) של קופרגייט עומד על כ-28% בשנת 2008, הרבה מעל ל-10% שרשמה מלאנוקס בתקופה זו. כמו כן, מהנתונים עולה כי לחברה יש יתרת מזומנים משמעותית בקופה.

היסטוריית ההשקעה בקופרגייט כוללת מספר קרנות: תמיר פישמן, שהיא המחזיקה העיקרית במניות החברה; קרן אתגר; קרן כרמל; מוטורולה ונצ'רס; טכננופלס; ו-ETV. במונחי הקרנות מדובר באקזיט מוצלח למדי, אם כי לא שאפתני כפי שקיוו לו. עדיין מדובר בהחזר של לפחות פי 5-6 על הכסף, תלוי בהסדר המדויק בין החברות ובשיעור המזומן והמניות שיהיו משולבים בעיסקה.

קרן תמיר פישמן אמורה לקבל שליש מסכום העסקה - כ-50-60 מיליון דולר. על פי ההערכות, מייסדי קופרגייט, דוד באום וישראל ליפשיץ, צפויים לקבל מיליוני דולרים לפחות.

ממלאנוקס ומקופרגייט נמסר בתגובה כי החברות אינן מגיבה לשמועות. * קופרגייט: השבב שמאיץ את תקשורת הנתונים הביתית

קופרגייט היא דוגמה לחברה ישראלית שהימרה בגדול על טכנולוגיה שהצליחה לפרוץ. החברה, המנוהלת ע"י גבי הילביץ', הובילה פיתוח תקן תקשורת בשם HomePNA, שנועד להעברת תקשורת מהירה בתוך בתים במהירות של עד 320 מגה בייט. מדובר בשימוש בחוטי הנחושת של הטלפוניה שקיימים בבתים לצורך העברה מהירה של וידיאו, קול ונתונים בין חדרים ומשתמשים.

60-70 מיליון דולר הכנסות

בשנים שלאחר התפוצצות הבועה התקשתה החברה להתרומם, אולם בשנת 2006 הגיעה קופרגייט להישג הגדול. ענקית הטלקום האמריקנית AT&T החליטה ליישם בבתים אליהם היא מייעדת את שירות ה-IPTV שלה (טלוויזיה מבוססת אינטרנט) את התקן שמאחוריו עומדת קופרגייט. על פי הפרסומים של קופרגייט, היא נותרה הספקית היחידה של שבבים לממירים ולקופסאות המיתוג שאמורות לתמוך בטכנולוגיה הזו.

פרסומים על מגעים אסטרטגיים

ב-2008 דיווחה AT&T שהשירות הגיע למיליון בתי אב בארה"ב, הכולל ארבעה שבבים של קופרגייט בכל בית. לפי AT&T, היא מתכוונת להציע את השירות לכ-30 מיליון משתמשים עד 2011. קופרגייט טוענת כי מכרה עד כה כ-10 מיליון שבבים, חצי מתוכם השנה, מה שהביא אשתקד להכנסות של 60-70 מיליון דולר.

ההסכם עם AT&T היה הסיבה העיקרית למכירות ולרווחיות שהציגה החברה שנה שנייה ברציפות. המספרים המכובדים האלה עמדו מאחורי הציפיות הגבוהות של המשקיעים בחברה. קרן תמיר פישמן, שמחזיקה בכ-30% מהחברה והמרוויחה העיקרית מהעסקה, פרסמה בחודשים האחרונים מספר הערכות שווי והתייחסויות כלליות לאפשרות שקופרגייט תימכר.

קרן תמיר פישמן, שכשליש ממנה נסחר כחברה ציבורית בבורסה בת"א, דיווחה מספר פעמים בשנה האחרונה כי החברה מנהלת "מגעים אסטרטגיים" לגבי המשך פעילותה, או במילים אחרות - מנהלת מו"מ למכירתה. "החשודות המיידיות" לרכישה, ברודקום, TI, אינפניון, מארוול ואינטל, לא היו בתמונה כבר תקופה ארוכה - אם בגלל המחיר הנמוך שהציעו ואם בגלל חוסר עניין ברכישה. הספקולציות עוררו כנראה תחושות לא נעימות בקופרגייט עצמה והמנכ"ל גבי אילביץ' הוציא לפני מספר שבועות מכתב לעובדים ובו הציע להם "להפסיק לקרוא עיתונים ולחזור לעבוד".

על פי הערכות השווי שפרסמה תמיר פישמן, שצורפו לתוצאות הרבעון הראשון החברה, הוערכה קופרגייט לפי שווי של 150-300 מיליון דולר במקרה של מכירה - מה שעשוי היה לקרות לפי ציפיות הנהלת החברה בשנה-שנתיים הקרובות.

עוד כתבות

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס