גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוף אל חוף: מסע מצולם של שלומי יוסף

נזירה בביקיני, ג'יפאי ממנגל, נטוריסט וחרדי שסובל מהפריצות: מי נמלט מחום אוגוסט לאיזה חוף

חוף הדולפינריום | הגולשים

כללי: החוף הדרומי ביותר בתל אביב, שנחשב ל"חוף הגולשים" של העיר.

שעות פעילות: יוני 07:00-17:00,

יולי 07:00-18:00, אוגוסט 07:00-19:00,

ספטמבר-אוקטובר 07:00-17:00

שירותים: חניה סמוכה, קיוסק, בתי קפה, שירותי הצלה

אבי מזרחי, 36, עובד בעיריית תל אביב

מזרחי : "אני בחוף הזה מגיל צעיר. גדלתי מול הים, בכרם התימנים, עוד בימים שבהם לחוף הזה קראו חוף הגולגולת. במשך השנים ניסיתי את כל סוגי הגלישה - מחסקה ומטה. לחוף אני מגיע בכל יום, לפעמים אפילו כמה פעמים ביום. כשיש גלים כל סשן לוקח כשלוש שעות, ואם יש ים גבוה במיוחד אני מיד לוקח יום חופשה מהעבודה.

"בתוך המים יש הווי אחר, רגוע ושקט. יש בדיחות על 'פישים' - גולשים חדשים שעדיין לא ברמה. כולם כאן מכירים את כולם, אפילו אם לא בשם, אז בחיוך או בשלום-שלום בראש. חוויות שעוברים יחד מחזקות את הקשר גם בלי לדבר. הגלישה בחברת אנשים מרגיעה אותם. מסשן גלישה יוצאים יותר אוהבים ויותר רגועים. כשאין גלים - זה אסון. הדיכאון יורד חזק.

"עכשיו יש כאן בתי ספר לגלישה, קייטנות ומדריכים. הכול מסודר, לא כמו פעם, שהיית צריך ללמוד ולהסתדר לבד, וזה נפלא. דור של ילדים מוכשרים צומח כאן, ועוד יהיו כאן אלופים".

שלומי יוסף

חוף נורדאו | דתיים בלבד

כללי: החוף היחיד בתחום תל אביב שמיועד לאוכלוסייה דתית וחרדית

הפרדה: בימים א, ג ו-ה החוף מיועד לנשים בלבד. בימים ב, ד ו-ו - לגברים בלבד. בשבת הכניסה מותרת לשני המינים

שירותים: קיוסק, מתקני ספורט, משכיר כיסאות נוח

מציל: בסוכה מסתתר הבן של אריק איינשטיין

אברהם לוי, 58, בני ברק, תלמיד ישיבה

"הייתי בחוף הזה לפני שחזרתי בתשובה, ומאז 1982 אני מגיע לכאן בכל זמן פנוי שיש לי. הים בשבילי הוא כמו רופא - אם אני חולה אני מגיע ומבריא. אני בא לכאן מכיוון שאין כאן פריצות, למרות שבדרך לכאן יש. קשה לי עם זה, אבל אין ברירה.

"יש כאן אווירה מיוחדת של חופש ושלווה. אני מעדיף את הימים שאין אנשים, ואז אני ממש מרגיש טוב. גם בחורף אני כאן. גרתי שנים ליד הים. זהו ביתי השני. אני מגיע לבד כי משפחתי לא אוהבת ים".

שלומי יוסף

חוף געש | הנטוריסטים

אורך החוף: 2.7 קילומטרים, בתחום השיפוט של חוף השרון הרצליה

סכנות: מצוק הכורכר התלול ממזרח לחוף מתמוטט

גישה: רגלית בלבד דרך שבילים חוליים

שירותים: אין

איציק שכטר, 63, שש שנים בחוף, מזכיר העמותה הישראלית לנטוריזם

"לפני שהגעתי לכאן הייתי בארסוף, אך העלייה שם מהחוף הייתה לי קשה, כי אני סובל מנכות ברגליים. בשנים האחרונות כאן החוף של העמותה הנטוריסטית, וכולם יודעים את זה גם אם החוף לא הוכרז רשמית.

"האנשים שמגיעים לכאן הם מכל שכבות האוכלוסייה - מעמך ועד רופאים. אומרים שבגדים עושים את ההבדל, אז אנחנו מורידים הכול, כך שאי-אפשר להשוויץ בכלום. כשאתה עירום כולם שווים. בעמותה אצלנו אין עיסוק במין, ואם יש עניין כזה או אחר בנושא, אנחנו מודיעים לאנשים שעדיף שלא יגיעו יותר. חד-משמעית.

"באים אלינו זוגות, גם עם ילדים, אבל יש גם בודדים ובודדות. אם יש מצטרפות חדשות והן מתביישות, אז נותנים להן להתפשט לאט-לאט. לא במכה אחת. שיתרגלו לאט. מדברים על הטרדות ועל אנשים שבאים להציץ. לדעתי זו בעיה של אוריינטציה מזרחית - אנשים באים להסתכל, ככה זה, ואין מה לעשות נגד זה.

"הגעתי לנטוריזם כי התעורר בי רצון להבין אותו. חיפשתי בגוגל, הצטרפתי, והיום אני מזכיר העמותה. אני עובד קשה ונהנה. זה מין שירות לציבור שלנו. יש לנו אירועים פעם-פעמיים בחודש, והתקשורת בינינו היא דרך האינטרנט. ליד המאהל שלנו אנחנו תוקעים את דגל העמותה, כדי שיוכלו לזהות אותנו. בשום תנאי אנחנו לא נגיד לאנשים להוריד את הבגדים בכוח - כך הם יכולים להגיע אלינו ולהתחבר".

שלומי יוסף

חוף פלמחים | ג'יפים יד שנייה

מחיר: 20 שקלים עם רכב

שעות פתיחה: אפריל-אוקטובר 17:00-09:00, יולי-אוגוסט 19:00-09:00

מצב החוף: מלוכלך, מוזנח ועמוס בג'יפים

אכיפה: המשטרה מנסה מדי פעם לאכוף את החוק על בעלי ג'יפים. ההצלחה חלקית מאוד

מייק וצ'חייזר, 32, בת ים, מתקין מערכות קולנוע ביתיות

שלומי יוסף

"פעם ראשונה בחוף הזה ופעם אחרונה. יש הנאות שממשיכים ויש הנאות שמפסיקים. זה כמו חירבה כאן. אני וחבר באנו לכאן כדי לנסות להגיע מפלמחים ליפו עם אופנוע ים, ואז נזכרנו שזה אסור וביטלנו. חבר אחר שבא לבקר שקע עם האוטו, ואחר כך גם אנחנו נתקענו, וזה היה סיוט. אבל הכי גרוע שהחוף מגעיל ומסריח, וגם הים ג'יפה. לא חוזר לכאן יותר. כניסה עולה כסף, וחבל שלא מנקים"

פיליפ זוברסקי, 23, לוד, נהג חלוקה של מוצרי חשמל

"אני מגיע לכאן בקביעות בכל שישי-שבת. לפעמים מגיע עם חברים ונשארים כל סוף השבוע, מדליקים מדורה, עושים על האש והרבה כיף. אנחנו באים דווקא לכאן כי זה חוף בודד ושקט, בלי שמצילים מבלבלים לך במוח ברמקול 'תלך תבוא תצא מי מצא ילד בן 3?'. "אפשר כאן לרדת עד קו המים עם הג'יפ ולא צריך לסחוב את האוכל, את הכיסאות ואת הצלונים, וזה מאוד נוח. שמעתי שרוצים לסגור את הגישה לים לג'יפים, וחבל לי מאוד, כי ככה האנשים ייאלצו לעבור על החוק.

"אנחנו דואגים לנקות אחרינו, מכיוון שאנחנו מגיעים קבוע. האנשים הלא קבועים באים, משאירים את הלכלוך ונוסעים. מה הכי כיף כאן? הכי כיף זה להיתקע בחול. זה החלק הכי שמח ביציאה מהבית לשטח. אני תמיד שמח לעזור בחילוץ למי שנתקע. אני אומר, "לא נתקעת בשטח - לא היית בשטח".

שלומי יוסף

חוף עין גדי | כל מי שמגיע

הכניסה חופשית, גישה נוחה לנכים

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב

מציל: יש

מתקנים בחוף: מזנון, מסעדה, שירותים, שולחנות פיקניק, מתקני מנגל. בנוסף ניתן לשכור מגבת תמורת 20 שקלים

סכנות: בשנים האחרונות נפערו בחוף ובסביבתו בולענים אחדים

קלר, 35, נזירה מניס שבצרפת, אחראית על קבוצת צליינים

ספרי על הקבוצה שאת אחראית עליה.

קלייר (במרכז התמונה העליונה): "זו קבוצה של סטודנטים קתולים שהגיעו מצרפת במסגרת מסע צליינות. הקבוצה מונה כ-1,800 צלייניים, שהם סטודנטים שלומדים בכל מיני אוניברסיטאות ואת כל התחומים - מספרות ועד רפואה. הם באו לכאן במטרה להכיר טוב יותר את הארץ שבה חיו אבותינו, ושבה נכתבה הברית החדשה.

למה דווקא ים המלח ולא הכינרת?

"היינו גם בכינרת, אבל גם ים המלח סקרן אותי. זה מקום שקשור לסיפור של אשת לוט, שהביטה לאחור ולא קדימה לעתיד, ולכן הפכה לגוש מלח. מה שעובר לי בראש כשאני חושבת על הסיפור הזה הוא עניין המלח שמונע את היווצרותם של החיים, ובאופן פרדוקסלי יש לו גם תכונות של ריפוי. וישנו, כמובן, בים המלח הצד המשעשע של החוויה הפיזית שבה אתה צף על המים".

יש לך גם אסוציאציות דתיות מים המלח?

"את ישו ים המלח לא הזכיר לי כיוון שהוא לא הגיע לכאן. אבל האגרסיביות של המים המלוחים והצריבה בגוף הזכירו לי את העם במדבר, את היובש שחוו, ואת העובדה שאין חיים במדבר. והבדידות של העם במדבר והיובש הזכירו לי סוג של מוות. ומזה הבנתי כמה טוב לחזור לחיים ומאיפה השאיפה להגיע לארץ המובטחת ולהתקרב למשהו יותר חי".

איך אנשים מגיבים לעובדה שאת נזירה שמתרחצת בבגד ים?

"אין לי תסביכים לגבי זה. אצלנו גברים ונשים שווים, מסע צליינות זה מסע חווייתי של כל הגוף, והמסע קשור לכל רובדי החיים. די הגיוני בים להיות עם בגד ים, וכל הגוף צריך להשתתף בחוויה האנושית הזו, אחרת זה נשאר רק ברמה האינטלקטואלית".

(תודה לאוליביה סיטבון על השיחה ועל התרגום)

שלומי יוסף

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"