גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האשם התורן

לפני חצי שנה זה היה מוני פנאן, ולפניו אחרים. עכשיו רענן כץ הוא האשם הבלעדי במצבה של מכבי ת"א

1. שבע שנים לקח לרענן כץ עד שנפלט החוצה ממכבי ת"א. הוא נכנס לשורה הסטטיסטית שכוללת את גיבור ספורט, עלית, רוני שאטן, אודי אנג'ל, הרצל חבס, קובי אלכסנדר ומוני פנאן. שמונה אנשים/חברות מסחריות שהבינו במהלך שבע השנים האחרונות שהבעלות במכבי ת"א היא עסק שגובה מהם יותר מדי. רענן היה שונה מכל היתר בכך שהפגין כושר שרידות גבוה יחסית לאחרים. אבל גם הוא כבר נשמע הבוקר (א') כמי שתש כוחו.

"הוקל לי מאוד מאוד. בשבועות האחרונים הייתי הולך לישון עם מכבי בלילה וקם איתה בבוקר. טוב זה לא עשה לי. בתור איש עסקים שיודע איך לנהל את הביזנס שלו, גיליתי שבכל פעם שזה מגיע למכבי הפכתי ליותר מדי אמוציונלי. בשלב מסוים הבנתי שחייבים לגמור את זה. שאני לא יכול להישאר בקבוצה. כי אם אשאר, אפילו להיכל נוקיה אני לא אוכל להיכנס כשאגיע לארץ".

עד כמה האמין כץ באמת ובתמים שהוא עומד למכור את המניות שלו במועדון? זה לא קרה גם אחרי שנשלח אליו אותו מכתב ב-27 במאי שבו דרשו ממנו השותפים שלו במכבי לעזוב בטענה שהוא מזיק לקבוצה. ואפילו בסוף השבוע האחרון עוד ירה לכל הכיוונים כשניסה לבחון את הדרכים שיביאו את הסכסוך שלו מול יתר הבעלים לבית משפט. בשבת, שעות לפני שסיכם על מכירת חלקו בקבוצה, עוד עבד נציגו בדירקטוריון, עו"ד יעקב לירז, על הכנת תביעה נגד מכבי במסגרתה היה אמור כץ לדרוש את כל הזכויות המגיעות לו מתוקף היותו בעלים ודירקטור.

אבל אתמול אחר הצהריים כבר הבינו בסביבתו של כץ שהסיפור לא יעבוד. במהלך השבת פנה נציגו של כץ בדירקטוריון, צביקה קציר, לדייויד פדרמן וביקש להיפגש איתו בדחיפות כי "המצב לא יכול להימשך יותר". קציר נסע לביתו של פדרמן בכפר שמריהו לחתום על הסכם עקרונות שיפלוט את רענן החוצה. בהסכם נקבע שהשותפים יעבירו לכץ תוך שבעה ימי עסקים סכום של 7.3 מיליון דולר. מתוך הסכום הזה כץ יתרום 640 אלף דולר למחלקת הנוער ולקבוצה.

עד כמה רצו פדרמן, מזרחי, אודי ושי רקנאטי להיפרד מכץ, אפשר גם להבין מהסכום אותו היו מוכנים לשלם. חלקו של כץ נמכר לפי שווי חברה כ-22 מיליון דולר (מתוך זה קוזזה התרומה שלו למכבי). רק לפני חודשים ספורים מכר מוני פנאן את חלקו לפי שווי של 12 מיליון דולר.

2. התקופה של כץ במכבי הוסיפה הרבה עניין סביב הקבוצה. מלחמות בעלים און-רקורד ואוף רקורד שהגיעו בשבועות האחרונים להכפשות מתחת לחגורה. והנטייה היא לחשוב שכעת, משהוסר הגורם המפריע, השקט יחזור על פני תהום והקבוצה תשוב לנהל את ענייניה במחשכים כבעבר.

זה כמובן לא יקרה. תהליך ההיפרדות של מכבי תל אביב החדשה ממכבי תל אביב הישנה לא קשור לרענן כץ. הוא עמוק הרבה יותר וקשור להרבה תהליכים אחרים. אם הבוקר, בשנת 2009, בשיחה עם אחד הבעלים אני זוכה לנזיפה בסגנון "מה שכתבם בעיתונכם נגד מכבי הוא מוגזם ולא ראוי", אני נוטה להבין שיש בעיה, למשל, בהפנמה סביב תפקידה של התקשורת. קחו את כל סיפור רענן כץ ושימו אותו בתקופה שלפני עידן האינטרנט ו-50 העיתונאים שמסקרים את הקבוצה, ותראו שבקבוצה של המדינה הכל כשורה.

בחצי השנה האחרונה נעשה ניסיון לאתר את "האשמים במצב". ובכן, האשמים נמצאו. מוני פנאן וכץ סומנו ונאלצו ללכת. על פנאן, דקה וחצי אחרי שעזב, כבר רבו הקולות בתוך הקבוצה ומחוצה לה על כמה שהוא חסר. התרומה של כץ אולי תתברר ברגע שיצטרכו לכסות את הגירעון הראשון.

סימון האשמים נועד בסופו של דבר להסיט את האש מהאשמים האמיתיים. עד לפני חצי שנה האשמים היו אנשי המקצוע. ספאחיה, קטש, בירנבוים, צביקה שרף, דני גוט, שחקנים שיצאו לבלות. בשלב מסוים זה הגיע לבעלי תפקידים כמו רואה חשבון ואנשי כספים. אחרי שהתיק הולבש על כולם, פנאן וכץ כבר היו כסף קטן. ההקשר שנעשה בין הכישלונות על המגרש לבין כל מי שנמצא במערכת היה קל מדי. לכל אחד הודבק טיקט אחר לגבי האשמה - ההוא מדבר יותר מדי, ההוא לוקח מהקופה הקטנה, ההוא לא שולט בשחקנים שלו, ההוא ככה וככה.

לכולם ברור בדיעבד שלא היה היגיון אמיתי בניקוי האורוות. אבל הוא שירת את המטרה: הוא נתן מימד רציני לכאורה של ניקוי השורות וניסיון להחזיר את המערכת לתלם.

3. אם צריך לסמן את המנצח הגדול של החודשיים האחרונים הרי שברור שזהו דייויד פדרמן. לא פשוט להוציא החוצה בעלים בסדר הגודל של כץ במהירות כל כך גדולה, ועוד לעשות את זה כמה דקות אחרי שסיים לדחוק החוצה את פנאן. עד היום הצליח פדרמן לבצע את המהלכים שלו כשהוא נמנע מטביעת האצבע הבלעדית. הוא השתמש בכבוד היו"ר שמעון מזרחי שיחתום על מכתבים ומזכרים שיקראו לגירוש של כץ. כשגם על הגירוש של פנאן הוא הצליח להימנע מלהיות המזוהה הבלעדי.

אבל ברמת ההתנהלות, החודשיים האחרונים גילו עוד כמה צדדים של פדרמן. כשיתפזר העשן יזכרו לו גם את המקומות הנמוכים אליהם הגיע בדרך. האמירות שלו העבירו את המסר שהוא כבר לא מנסה להסתיר את המניעים האמיתיים. מי שאומר על שותפו במכבי בראיונות לתקשורת שהוא "איש חולה", או מכנה את מי שהוציא את הפרסומים השונים על מכבי כי "הוא אינו בן אנוש", מי יודע איזה סגנון התנהלות הוא משאיר מאחורי הקלעים?

מי שכמובן צריך להסתכל על כל האירוע האחרון בחשש מסוים הוא מזרחי. רענן כץ עוד היה עבור מזרחי הבלאנס להשתוללות של פדרמן. היום, כשכץ איננו ושאלת החלוקה של 33.3 האחוזים שלו עומדת פתוחה, לא יהיה זה הימור פרוע מדי להגיד שלא רחוק היום בו יתעורר מזרחי בבוקר עם אחוזיו הבודדים וישלח אל תפקיד נשיא הכבוד.

4. שאלת השאלות היא האם הסיפור הזה טוב למכבי? במצב הנוכחי שנוצר, הוא טוב. כי הדברים יצאו לחלוטין מכלל שליטה. רענן לא התאים למכבי. במבט קדימה, צריך לראות לאן ייקח פדרמן את הקבוצה הזאת.

מה יהיה עם המניות של כץ? יש כמה אופציות ריאליות. אפשרות אחת היא שכל אחד מהבעלים יישא בעלות חלקו של כץ (7.3 מיליון דולר) והאחוזים של כל אחד יגדלו בהתאם. לא בטוח שהאופציה הזאת ריאלית, מאחר שצריך לזכור שלא לכל השותפים יש יכולות כלכליות דומות. ייתכן שיהיו כאלו שיסכימו לשים כסף, בעוד אחרים יעדיפו להימנע ממהלך כזה.

גם מצב לפיו מישהו יתחייב על הגדלת אחזקותיו נראה כמלכוד לא פשוט: עלייה באחזקות של המועדון טומנת בחובה סיכון לא קטן - אותו גורם שיגדיל את חלקו יגדיל גם את חלקו בכיסוי הגירעונות אם יהיו.

אפשרות שנייה היא שיימצא מישהו שייכנס וייקח את חלקו של כץ או לפחות חלק ממנו. בתקווה שהפעם, עבור מכבי, יהיה מדובר במישהו שישמש כספונסר לכל דבר. לא ידבר יותר מדי, ישים את הכסף, ולא יהיה מעורב בניהול השוטף. השותף האולטימטיבי. כזה בדיוק חשבו שיהיה כץ. אז, כששמעון מזרחי הביא אותו לקבוצה ב-2002.

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב