גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוסקר גרוס: "התשואה עדיפה בארה"ב, בבריטניה ואפילו ביפן"

גלובס tv זו התחזית המפתיעה של מייקל שאול, מנכ"ל בית ההשקעות, שמעדיף את המדינות הללו על השווקים המתעוררים, ומאמין במניות הקמעונאות והנדל"ן ■ "אני לא חושב שהצרכן האמריקני שינה את נטיותיו באופן קיצוני ומוחלט"

בסוף הראיון עם מייקל שאול, מנכ"ל בית ההשקעות אוסקר גרוס, שמשרדיו ממוקמים בניו יורק ובתל אביב, אי אפשר שלא לחוש התרוממות רוח, שהמשבר לחלוטין מאחורינו. שאול אופטימי לגמרי. "מנקודת המבט שלי הכלכלה האמריקנית התחילה התאוששות חדה ויציבה", הוא אומר. "כבר שלושה חודשים אנשים שואלים את עצמם האם הכלכלה התאוששה. לדעתי היא התחילה בצורה איטית, והיא תהיה חזקה ביותר, בצורת V".

לדבריו, כל הפרמטרים הכלכליים החשובים עוד ימשיכו ויתחזקו עד סוף השנה, "ולדעתי בתוך 3-6 חודשים תהיה הסכמה כללית לגבי התאוששות של ממש. הרי עד מארס כולם חשבו שהגיע סוף העולם, אך עונת הדו"חות של הרבעון השני הייתה טובה משרבים חזו".

האופטימיות הזו ניכרת אצל שאול לאורך כל הקו. התעסוקה? "אין ספק שמבחינה זו המשבר גרוע מאוד, גרוע הרבה יותר משני המשברים הקודמים. באמצע שנות השבעים, אחרי המשבר, התווספו 2 מיליון מקומות עבודה בתוך 18 חודשים, מספר המובטלים נחתך ב-50%. אם התאוששות דומה תתרחש היום, מדובר בתוספת של 2.5-3 מיליון מקומות עבודה חדשים. היסטורית, כך נראית התאוששות מהלם כלכלי מהסוג שחווינו עכשיו".

הקטר הצרכני יצא מהתחנה

הנקודה החשובה בשוק האמריקני היא הרגלי הצריכה של הצרכנים, שנחשבים לקטר הפוטנציאלי של הכלכלה. "הרגלי הצריכה משתנים במהלך עשרות שנים, לא באחר הצהרים של יום ראשון אחד באמצע ספטמבר. האמריקנים אמנם צרכו פחות כמה חודשים, אבל נראה כי סימני הצריכה התחילו לחזור לרמתם הרגילה.

"אני לא חושב שהצרכן האמריקני שינה את נטיותיו באופן קיצוני ומוחלט.

דוגמה טובה לכך היא תוכנית ה"מזומן תמורת גרוטאה" (Cash for Clunkers) של הקונגרס, שהציעה 4,500 דולר לכל מי שיחליף מכונית ישנה בחדשה וחסכונית בדלק. התוכנית, בהיקף מיליארד דולר, הושקה בשבוע האחרון של יולי, והכסף אמור היה להספיק עד חודש נובמבר. אך אנשים עטו על המציאה והכסף נגמר בתוך 6 ימים. 250 אלף איש ניצלו את התוכנית.

"זו עסקה אטרקטיבית, אך חשוב מזה - היא עדות חיה לכך שהצרכן האמריקני ממשיך בשלו. הוא אמנם מחפש מציאות ומנסה לחסוך, אך הוא גם רוצה לקנות עוד מוצרים".

אחד האיומים היום הוא התרוממות האינפלציה, ולפי שאול, מניות רגישות מאוד ללחצים אינפלציוניים. "ברגע שמדד המחירים לצרכן יתחיל לעלות שוק המניות יגיב במהירות, ואם הבנקים המרכזיים יעלו את הריבית בתגובה אפשר לצפות לתגובה פחות חיובית של המניות. אך בשלב הראשון, ב-18-24 החודשים הקרובים, שוק המניות עשוי לעלות בשיעור ניכר".

*מה לגבי אג"ח של ממשלת ארה"ב?

אני לא חושב שזה מקום טוב להיות בו. לא שאני סבור שיש לדאוג מדירוג האשראי של ארה"ב, ובאמת שאיני מודאג מכך שארה"ב תאבד את דירוג ה-AAA שלה. אם משקיעים ירכשו אג"ח לפדיון בעוד 10 או 30 שנים, אין ספק שהם יקבלו תמורה וריבית. השאלה האמיתית היא האם הם יהיו מרוצים מהתשואה".

*עד עכשיו אמרנו במה לא להשקיע. באיזה סקטורים היית ממליץ כן להשקיע?

אני מעריך מאוד את ענף הטכנולוגיה, שהוא גלובלי, מתאושש במהירות ואינו קשור למגזר הפיננסי, שזה יתרון גדול. אני גם ממליץ בחום על ענף הקמעונאות, שהוא מאוד אטרקטיבי. מדד המכירות הקמעונאיות עלה ב-65% מהשפל, אבל אנשים עדיין בפוזיציות שורט על קמעונאות.

"אני מרוצה גם משוק הבנייה לדיור, כי מחירי הבתים החדשים בשפל של 45 שנה, ומחירי הבתים הישנים בשפל של עשור. אז אנחנו בשפל, צפויה התאוששות של ממש - ומחירי המניות מאוד נמוכים. תחום התעשייה ותחום הבריאות, שהחל להראות סימני התאוששות. גם ענפי הבריאות והתעשייה אטרקטיביים בעיני".

*מניות פיננסים היית קונה?

"מניות הבנקים לא מסעירות במיוחד. אמנם לא צריך להיזהר כמו לפני 18 חודשים, ובהחלט אפשר להחזיק מניות של בנקים וברוקרים מבוססים, אבל זה לא הסקטור החביב עלי נכון לעכשיו. אין ספק שהמגזר הפיננסי הוא בתחתית הרשימה שלי, אך אם היית שואל אותי לגבי מניות של בנקים סולידיים, לא הייתי מתנגד באופן גורף".

לא סין, מקסיקו

כשמייקל שאול מרחיב את המבט מחוץ לארה"ב, הוא רואה הזדמנויות במקומות שרבים דווקא פסימיים לגביהם. למשל על בריטניה הוא אומר ש"אין לי ספק שהיא הופכת לאטרקטיבית מאוד, אפילו יותר מארה"ב בתחומים מסוימים, כמו נדל"ן.

"בריטניה היא כמו שוק מתעורר", מחדד שאול. "מדובר בשוק מאוד מחזורי, רוב המשכנתאות הן בריבית משתנה, כך שאם הבנק המרכזי של אנגליה מוריד או מעלה את הריבית, ההשפעה על המשכנתאות היא הרבה יותר ישירה וחדה. מדובר בכלכלה רגישה מאד לריביות, וכמובן שגם לצריכה הפרטית".

*במה היית משקיע בבריטניה?

"ראשית, אני ממליץ על שוק המניות הבריטי. הייתי ממליץ על סקטורים דומים לאלו שעליהם המלצתי בארה"ב - תעשייה, חברות בנייה, קמעונאות, בעיקר חברות בעלות שווי שוק גדול. גם חברות קטנות יכולות ליהנות מהעליות הקרובות, אך ההתאוששות תיטיב בעיקר עם החברות הגדולות".

דווקא לגבי השווקים המתעוררים, שתמיד נתפסים כבוננזה פוטנציאלית, שאול נשמע פחות נלהב. "שוקי המניות בשווקים המתעוררים עלו מאוד בהשוואה לשווקים של המדינות המפותחות. כך שמי שמחזיק במניות של שווקים מתעוררים שימשיך להחזיק בהן, אך הון חדש, הייתי ממליץ להשקיע בארה"ב, בבריטניה ואפילו ביפן. לדעתי לשווקים הללו יש תשואה עדיפה".

*דווקא היו הרבה המלצות שוריות על סין לאחרונה.

"אני מעריך שהסינים ימשיכו עם חבילות התמריצים מספר רבעונים, אך עם הזמן תיווצר בעיה - הם יאבדו את השליטה על המדיניות המוניטרית".

החריג בשווקים המתעוררים הוא השוק המקסיקני, עליו שאול ממליץ. "מכל השווקים המתעוררים מקסיקו הכי קשורה לכלכלה האמריקנית. יש להן קשר הדוק, וחלק מהפרמטרים מתחילים לתמוך בכך. בהחלט הייתי ממליץ על מקסיקו, בוודאי שברמת ה-ETF, אבל גם ברמת סקטורים כמו תעשייה, קמעונאות ואפילו תשתיות. עכשיו אפשר לרכוש מניות רבות במחיר הנמוך ב-50% מהשיא". *

3

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"