גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיטת הסלאמי: עיריית ירושלים מעדיפה את טובתו של אקירוב על חשבון האינטרס הציבורי

במארס השנה אישרה הוועדה העירונית לתכנון ובנייה תוכנית של אלרוב, בעלת מתחם ממילא בירושלים, המציעה לבטל זכות למעבר חופשי שיש לציבור בטיילת ■ חברי הוועדה אישרו את התוכנית מבלי לדעת כלל באילו שטחים מדובר ■ גורמי התכנון: "היה ברור שמישהו כאן מנסה לבלף בגדול"

הביטו בשני הצילומים. הראשון הוא של טיילת מושקעת עם נוף לכיוון חומות העיר העתיקה בלב רובע אלרוב החדש בירושלים, קומה מעל חנויות יוקרה כמו רולקס והסניף הראשון של רשת גאפ, שנחנך השבוע, המשלמות דמי שכירות מהגבוהים במדינה. השני (למעלה, משמאל) הוא של רחבת כניסה מרוצפת של מלון ממילא Luxury, הנמצאת בצד החיצוני של רובע אלרוב, לצד המדרכה של כביש ראשי סואן.

עכשיו השיבו לשאלה הבאה: האם תסכימו לוותר על זכויותיכם בשטח הראשון בתמורה לזכויות זהות בשטח השני? אם אתם סבורים שכן, אז אולי לא כדאי לכם לשקול קריירה בעולם העסקים. מצד שני, תוכלו להתנחם בכך שיש לכם סיכוי לא רע למצוא עבודה בלשכתו של מהנדס העיר ירושלים, שלמה אשכול.

מי הטעה את מי?

במארס האחרון הגישה חברה בת של אלרוב, בעלת הזכויות במתחם ממילא, לאישור הוועדה העירונית לתכנון ולבנייה, תוכנית המציעה לבטל זיקת הנאה (זכות למעבר חופשי) שיש לציבור בטיילת. בתמורה הציעו היזמים לרשום לטובת הציבור זיקת הנאה דומה בשטח השני. אנשי מחלקת מהנדס העיר הציגו את התוכנית לחברי הוועדה כסיכום שנערך בינם לבין היזם. הם אף טרחו לציין כי אלפרד אקירוב, בעלי אלרוב , הביע נכונות לתרום כ-180 אלף שקל למען שיקום גן ארכיאולוגי חשוב - אם כי מוזנח ביותר - הנמצא בשכנות לפרויקט מתחת לשער יפו.

חברי הוועדה, שהתרשמו כי מדובר בעסקה סבירה, אישרו אותה להפקדה להתנגדויות הציבור, מבלי לדעת כלל באילו שטחים בדיוק מדובר. ואולם כשהתוכנית הגיעה לבדיקה בוועדה המחוזית של משרד הפנים היא עוררה שם תדהמה. "היה ברור שמישהו כאן מנסה לבלף בגדול", נמסר ל-G מגורמי התכנון.

במכתב חריף ששיגרה למהנדס העיר כתבה מתכננת המחוז דלית זילבר כי החליטה לדרוש את אישור שר הפנים לתוכנית, אף שחלף המועד לכך, בשל מה שהגדירה "סיבות מהותיות". זילבר הדגישה במכתבה את החשיבות הרבה שייחסו מתכנני ממילא לטיילת, ולעומת זאת קבעה כי זיקת ההנאה שמציעה אלרוב "תשרת את הציבור ברמה פחותה ביותר בהשוואה לתכנון הקודם", שכן מדובר במקום "שהיה מיועד בין כה וכה לציבור".

בעקבות הפנייה החליט יו"ר הוועדה המקומית קובי כחלון לערוך דיון נוסף בתוכנית. בשיחות פרטיות טען כי אנשי אלרוב הטעו אותו וגרמו לו להבין כי מדובר בשטח חסר חשיבות. חבר אחר בוועדה, סגן ראש העיר, יוסף (פפה) אללו, לא היסס להפנות אצבע מאשימה לכיוון מהנדס העיר ואנשיו. "הם מסרו לנו נתונים לא מדויקים והטעו אותנו", הוא אומר. לדרישתו של אללו, סיירו השבוע חברי הוועדה במקום, והתרשמו שמדובר בשטח שיש לו "ערך כלכלי רב, הנאמד במיליונים", לדברי אחד מהם.

העירייה שוב התקפלה

לו היתה זו הפעם הראשונה שאקירוב יוזם שינויים משמעותיים בתוכנית ממילא במטרה להגדיל את הכנסותיו, על חשבון אינטרסים ציבוריים ואחרים, הרי שאפשר היה להתייחס לנושא ביתר סלחנות. בפועל, זו הפעם הרביעית שזה קורה. תוכנית ממילא היא אולי הרגישה והחשובה ביותר שנעשתה בירושלים מאז מלחמת ששת הימים. כל שינוי שיזם אקירוב בתוכנית עורר התנגדויות רבות, אך בסופו של יום הצליח תמיד היזם המוצלח לקבל את מה שדרש: ב-1996 קיבל אישור להוסיף קומה וחצי למלון מצודת דוד; ב-2003, בתום מאבק ארוך, אושר לו להגדיל כמעט כפליים את השטחים המסחריים בפרויקט על-ידי סיפוח מדרכות; ובמארס 2007 קיבל אישור להגביה בכמה קומות את בנייני המגורים ואת מלון ממילא.

אז נכון שאקירוב ראוי לשבחים על המראה המרשים של הרובע החדש, על השימור הקפדני ועל איכות הבנייה ועל הגימור המושקע; ונכון שאקירוב אינו אמון על האינטרסים הציבוריים, ושזה לגיטימי מבחינתו לנצל את חולשת הרשויות כדי למקסם את רווחיו; אבל מצד שני - אם מישהו יחליט יום אחד לעשות על זה סרט, יש לו כבר שם מוכן: שיטת הסלאמי.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "על-פי המידע שהיה מונח בפני אגף תכנון עיר, ביטול זיקת ההנאה נראה כמשתווה לזיקת ההנאה החלופית, במיוחד לאור הסכמת היזם לבצע מטלה ציבורית (הגן הארכיאולוגי) במסגרת תוכנית זו. עובדות אלה הוצגו בפני חברי הוועדה המקומית, ולא היה כל ניסיון הטיה מצד עובד מחלקת תכנון עיר. ראוי לציין כי הוועדה יצאה לסיור במקום, והנושא יובא לדיון חוזר בתחילת ספטמבר".

מאלרוב נמסר בתגובה: "לא מדובר בעסקה אלא בהליך תכנוני בהתאם לנוהג המקובל. להערכת אנשי מקצוע למעבר הקיים לא יהיה שימוש לאור השינויים שחלו בפרויקט. אלרוב מציעה שינוי תכנוני שהגיוני ונוח יותר במצב הקיים, ולא פוגע ברווחת הציבור. בהליך שינוי תכנון קיים מנגנון הקבוע בחוק להערכת שוויו הכלכלי של השינוי, זאת באמצעות היטל השבחה אשר ייקבע בהתאם לחוק.

"לאור אופיו של הליך תכנוני, לעתים יש שינויים והתאמות על ציר הזמן. פרויקט אלרוב ממילא הוא אחד מפרויקטי הדגל של הקבוצה, ועל כן הושקעו בו משאבים רבים, לרבות זמן, כסף ומחשבה. הפרויקט מהווה מוקד משיכה לישראלים ולתיירים, תועלתו לטובת הציבור גבוהה ביותר, ועל כן מן הראוי הוא להסתכל על התמונה בכללותה".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק