גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החלום הבורגני הישראלי החדש? בית בפריפריה בסמוך לכביש 6, עבודה במרכז, ליסינג והוצאות רכב מהמעסיק

הם לא מוותרים על הקריירה אבל גם לא על איכות החיים, עובדים במרכז וגרים בצפון או בדרום ■ איך הם עושים את זה - והאם זה משתלם? ■ כתבה שנייה מפרויקט פקקי התנועה המתפרסם השבוע במגזין G

בדצמבר האחרון מצא עצמו שי לופטון, 27, מהנדס בתחום האינטרנט, בחיפושים נמרצים אחר מקום עבודה חדש. כיאה למי שמתגורר בנשר, הנושקת לחיפה, בדירת שלושה חדרים שרכש לפני כשנתיים, ושאותה הוא חולק עם ארוסתו אשרת, הוא חיפש עבודה באזור החיוג שלו.

החיפוש נמשך ארבעה חודשים, לפני שלופטון הבין שהשילוב של מיתון במשק עם הצפון, שמוגבל גם כך באפשרויות תעסוקה בתחום ההיי-טק, לא יניב לו את הפרי המיוחל. "כשהבנתי שאין כלום באזור שלי", הוא אומר. "החלטתי לחפש עבודה גם במרכז הארץ, רק שם היו משרות פנויות. התחלתי לשלוח קורות חיים וללכת לראיונות עבודה. השאלה היחידה שעלתה הייתה אם נעזוב את הדירה בנשר ונעבור להתגורר במרכז הארץ סמוך למקום העבודה".

- והתשובה?

"התחלתי להסתכל על לוחות הנדל"ן, והבנתי מהר מאוד שהפער בין הצפון למרכז הוא כזה שאם אמכור את הדירה שלנו בנשר, אקנה בקושי דירת חדר בתל אביב. היה ברור שזה לא עומד על סדר היום. כשהגעתי לראיונות עבודה במרכז כבר ידעתי שאני נשאר בנשר, ועל כן היה חשוב לי לקבל רכב חברה ומנוי לכביש 6".

לופטון השיג את מבוקשו, ומדי בוקר הוא עולה על כביש חוצה ישראל בדרך אל מקום עבודתו החדש בפרטנר בפארק התעשייה אפק בראש העין. "יש חברות שלא מאפשרות לרכב חברה לנסוע דרך כביש 6, כי הן מנסות לחסוך את הכסף", הוא אומר. "אבל לי זה היה מאוד חשוב, כי כביש 6 מאפשר לי את האופציה לעבוד במרכז, אבל לא לוותר על המגורים בצפון.

"מסלול הנסיעה שלי הוא כזה שאני יוצא מנשר וממשיך לכיוון צומת יגור, משם נוסע למחלף עין תות, עולה על כביש 6 ויורד במחלף קסם. משם עוד קילומטר-שניים, ואני בפארק אפק. מאז שפתחו את החלק הצפוני זה קיצר לי את הנסיעה בממוצע ב-25 דקות, במיוחד בשעות הבוקר. לרוב, זמן הנסיעה עומד על שעה וחמש דקות. לפעמים יש פקקים, אז זה עוד חמש עד עשר דקות. אבל התברר לי שבעבודה שלי ישנם עובדים שמגיעים מראשון לציון מדי בוקר, ולהם לוקח חמישים דקות להגיע לעבודה, ולי לוקח שעה בסך-הכול. אז נוסעים כל בוקר, שטויות. אני מפעיל את הרדיו, שומע מוזיקה או את שי ודרור, שמשעשעים אותי בבקרים".

לופטון אינו לבד. שותפים לו רבים מתושבי הפריפריה, שמתלבטים בבחירה בין איכות החיים באזורם לבין האופק התעסוקתי והכלכלי שממוקם לרוב באזור החיוג 03. השיפור בנתיבי הגישה דוגמת כביש 6, שבחודש שעבר נפתח מקטעו הצפוני, המשרת גם את לופטון מדי יום, כמו גם תשתית הרכבת שקורמת עור וגידים, הופכים את הפנטזיה הפריפריאלית של בית עם גינה, לצד קריירה משגשגת, לריאלית יותר.

מובן שלולא רכב הליסינג מהחברה, מנוי מסובסד לכביש האגרה ושאר ההוצאות הכרוכות בהחזקת הרכב ובנסיעות היו משולמות על-ידי המעסיק, היה ללופטון ולאנשי הפריפריה קשה הרבה יותר לקבל את ההחלטה לנדוד. עם זאת, מרבית האנשים שרואיינו לכתבה הודו שלא מן הנמנע שהיו סופגים את העלויות בעצמם, אם בכך היה תלוי עתידם המקצועי.

רואים 6:6

לפארק אפק בראש העין מגיע מדי בוקר ברכבו גם אודי זיו, 38. הוא רואה חשבון, ומתגורר עם משפחתו במושב מאור, הסמוך לחדרה. מדי יום נוסע זיו ארבעים דקות למקום עבודתו, בין היתר באמצעות כביש 6. "בעבר התגוררנו בגבעתיים", הוא מספר. "רצינו לשפר דיור, ולפני חמש שנים עברנו לבנימינה. אני המשכתי לעבוד במרכז, ונסעתי מדי יום לתל אביב ברכבת, שהייתה אז הפתרון האידיאלי עבורי. לפני שלוש שנים החלטנו לעבור לבית פרטי והתחלנו לחפש. כביש 6 היה ללא ספק פקטור משמעותי בהחלטה לאן נעבור, ובחרנו במושב מאור".

רבים מהמתגוררים במושב, מדווח זיו, עובדים במרכז. "רואים את זה ביציאה בבוקר מהמושב, כולם פונים לאזור המרכז. המושב שלנו הוא דוגמה למשפחות שעובדות במרכז אך רוצות לגור בבית פרטי, ומבינות שבמרכז זה לא ישים". עם זאת, במקום העבודה שלו, מעריך זיו, רק 20% מהעובדים מגיעים כמוהו, מבתיהם שבצפון או בדרום.

"הבעיה היא שהפתרון עדיין חלקי, כי הכניסה למרכזי הערים נותרה בעייתית", הוא אומר. "אני חושב שיהיה נכון אם המדינה תעודד יציאה של חברות למרכזי תעסוקה בפריפריה. בהינתן המצב כיום, יציאה לפריפריה הקרובה למרכז היא הפתרון הישים עבור רבים. היפותטית, לו היו לי אפשרויות תעסוקה באזור שבו אני מתגורר, הייתי מוותר על הנסיעה".

מרחק ארבעה קילומטרים ממשפחת זיו, בקיבוץ להבות חביבה המופרט, מתגוררים רז ושירה טוכבנד, גם הם בשנות השלושים לחייהם, ושתי בנותיהם. הוא מפיק טלוויזיה וקולנוע, היא עורכת דין שעובדת בראש העין. הם עברו להתגורר בשכירות בבית פרטי בקיבוץ לפני כחודשיים, לפני כן התגוררו ברמת אביב. מדי יום נוסעים השניים דרך כביש 6 לעבודתם במרכז.

"אחת הסיבות העיקריות למעבר הייתה העובדה שמאיה עולה השנה לכיתה א'", מספרת טוכבנד. "היה ברור לנו שאנחנו לא רוצים שהיא תלמד בכיתה יחד עם 38 ילדים, וחיפשנו משהו אישי יותר. נושא החינוך היה מאוד משמעותי עבורנו, ובשבילו היינו מוכנים לצאת מתל אביב. מה גם שרצינו בית פרטי - רז גדל בילדותו מחוץ לעיר, וידע שזה מה שהוא מאחל לבנותינו. הבעיה היא שרז מפיק טלוויזיה, וכל התעשייה חיה ומרוכזת במרכז. וגם עבורי נושא התחבורה הוא קריטי. אני לא יכולה להרשות לעצמי לעמוד שעות בפקקים, בטח לא עם שתי בנות. כך נקלענו למין סיטואציה שברור לנו שאנחנו לא רוצים לגדל את הבנות בתל אביב, אבל אופי העבודה של שנינו מחייב אותנו לעבוד במרכז".

על האפשרות להסתייע בכביש 6 למדה טוכבנד מאחיה: "לפני שנה וחצי עבר אחי מתל אביב למושב קדרון, והוא נוסע מדי יום לראש העין. ראיתי שהוא מסתדר כך, ומצליח לשלב בין השניים, ואז עלה הרעיון לחפש יישוב שיהיה נגיש לכביש 6. הסתכלנו במפה ובדקנו מהן האפשרויות. את להבות חביבה אני מכירה כבר עשרים שנה, ולאחרונה הגענו לבקר חבר. התרשמנו שהמקום ממש קם לתחייה, ואז התגלגל הרעיון לעבור לגור כאן".

- תני לנו את לוח הזמנים שלכם.

"מלהבות חביבה לראש העין מדובר בעשרים דקות. לרז לוקח ארבעים עד 45 דקות להגיע מלהבות חביבה לחברת ההפקות ברמת גן. הדרכים נוחות לנו, אני מאמינה שלא היינו יכולים לעבור לפה מתל אביב לולא נתיב תחבורה נגיש. אנחנו משלמים אמנם פחות או יותר את אותה שכירות כמו ששילמנו בתל אביב, אבל פה אנחנו גרים בבית פרטי, ומאיה תלמד בשנה הבאה בכיתה קטנה עם 26 תלמידים, בדיוק כמו שרצינו".

במרחק כמה רחובות ממשפחת טוכבנד בונים בימים אלה את ביתם גם ניר ורחלי יניב. עד שבניית הבית תושלם, מתגורר הזוג בכפר שמואל, השוכן בנקודת המפגש בין כביש 6 לכביש 431 - כביש רוחב חדש המחבר, לאורך 21 קילומטרים, את איילון דרום, את ראשון לציון ואת ערי השפלה עם כביש מספר 1. עד כמה הפך הכביש למשמעותי ליישובי האזור ניתן ללמוד גם מהודעתה לעיתונות של קבוצת צ. לנדאו, שהשיקו החודש את שלב ג' בפרויקט שלהם במושב מצליח שבאזור, ושבה נכתב: "פתיחתו לתנועה של כביש 431 ומיקומו הטוב במרכז הארץ הם שהביאו לתנופת המכירות". עוד אפשר ללמוד מהשלכותיו של כביש הרוחב החדש מדיווחים על מרכזי עסקים שמתעוררים לחיים, למשל במודיעין, שם נחתמו החודש חמש עסקות במרכז המסחרי ישפרו סנטר.

"אני עוסק בייעוץ ביטחוני, וכל הפגישות שלי נערכות אצל חברות במרכז הארץ או בצפון הארץ", מספר יניב, 32, "כך שהמיקום בכפר שמואל מאפשר לי כיום את הנגישות לשני האזורים. בתוך שמונה דקות בלבד אני מגיע לאזור התעשייה של ראשון לציון דרך כביש 431, ובתוך שבעים דקות על כביש 6 אני מגיע לאזור התעשייה אלון תבור בעפולה".

על ההחלטה להצפין ללהבות חביבה הוא מוסיף: "במקור אני בן קיבוץ, ולאחרונה האזור הופך לאטרקציה של ממש עבור זוגות שרוצים לממש את החלום הפרברי שקשה למימוש באזור השרון, בגלל יוקר המחיה. כביש 6 הקל עלינו את ההחלטה לעבור צפונה".

רכבת? "אין מספיק קרונות"

לא רק תשתית הכבישים מקרבת את הפריפריה למרכז. בעיקר עושה זאת הרכבת. אבי אלפסי, 45, מעצב פנים, גדל בילדותו בחיפה לפני שעבר לתל אביב וחי בה 23 שנים. לפני שלוש שנים הוא נסע לברזיל, במשך שנה התגורר בכפר מבודד בצפון ברזיל, בחלקת אדמה שרכש עם שותף נוסף, וכשחזר ארצה הרגיש שמשהו בעיר שלו השתנה.

"פתאום הווליום היה גבוה מדי בתל אביב", הוא אומר. "העיר נעשתה הרבה יותר צפופה, וזה הגיע למצב שאפילו באופניים קשה להתנייד בה. אחרי ארבעה חודשים הבנתי שזה יותר מדי בשבילי, והחלטתי לעבור לחיפה. העניין הוא שאני עובד בחברת העיצוב רנבי, ואין לה מתחרים בתחום, מה גם שהתחום בחיפה לא מפותח כמו בתל אביב. אז היה לי ברור שאני ממשיך לעבוד בתל אביב. אני נוסע ארבע פעמים בשבוע לתל אביב, וגיליתי שמבחינת תחבורה זה די נוח".

11

אלפסי יוצא מביתו במרכז הכרמל אל עבר הכרמלית, הרכבת התחתית שיורדת אל מרגלות הכרמל. בתחנת מרכז השמונה הוא עולה על רכבת שלוקחת אותו לתל אביב - ובערב חוזר באותו המסלול. "הכרמלית היא פתרון מעולה", הוא אומר. "מהבית שלי ועד לתחנת הרכבת אני מגיע בתוך 14 דקות, כולל עצירה לקניית בייגלה. אבל הבעיה היא שבאופן עקבי, מדי חודש, יש יום שבו יש בכרמלית תקלה, או איזו צרה, והיא סגורה. במצב כזה אני צריך לקחת מונית, מה שמייקר את ההגעה לעבודה ב-40 שקלים.

"ברכבת, אני מוצא שיש שתי בעיות עיקריות. האחת היא שלא דואגים למספיק קרונות, ולא פעם אני מוצא את עצמי יושב על המדרגות. והצרה השנייה היא הפלאפונים. הייתי מוכן לשלם 10 שקלים מדי יום למקום שמור, כדי לא לנסוע כל הדרך כשמסביבי אנשים מדברים בפלאפונים, כך שביחס למה שהיה בעבר, הרכבת השתפרה, אבל בהשוואה למדינות מתוקנות יש עוד כברת דרך. אני שמח עם ההחלטה לעבור לחיפה ולהמשיך לעבוד בתל אביב; תמיד הייתה לי פנטזיה לחזור - אי-אפשר להשוות את איכות החיים בין חיפה לתל אביב".

שיקול דומה חולק עם אלפסי גם יאיר נפתלי, 46, סמנכ"ל ביצוע בחברת הנדל"ן אלמוג, שהתגורר במודיעין לפני שעבר עם משפחתו ליישוב גבעת אלה בעמק יזרעאל. "עברנו לגור בצפון לפני שנה, מתוך ידיעה שאני נשאר לעבוד במרכז הארץ, במקום עבודתי זה 14 שנים", הוא מספר. "הסיבה שעברנו לגור בצפון נעוצה כל-כולה בחיפוש אחר איכות חיים. מבחינתי, אני משלם מחיר בכך שאני נוסע מדי יום מהצפון, אבל זמן הנסיעה מוקדש לטלפונים, כך שזה גם זמן עבודה. מה גם שעל אף שמערכת החינוך במודיעין הייתה טובה, בגבעת אלה הכיתות קטנות יותר ותשומת הלב של המורה מתחלקת בין פחות תלמידים, דבר שהיה חשוב לנו מאוד. הילד יוצא ברגל מהבית והולך לבית ספר - דבר שהיינו יכולים רק לחלום עליו כשגרנו במודיעין. הילדה נמצאת בגן שממוקם מאחורי הבית שלנו, והמסגרת החינוכית סובבת את היישוב, אם בטיולים לימודיים בחורשה ועוד. המסגרת החינוכית במודיעין הייתה מצוינת, אבל היא לא מאפשרת את כל הדברים הללו".

- עד כמה היה לתחבורה משקל בהחלטה שלכם?

"כשהתחלנו לחשוב על המעבר לצפון, כביש 6 כבר היה קיים, כך שאני לא יודע להגיד כיצד הייתי נוהג לולא הוא היה. במבחן המציאות כביש 6 היה פקטור מאוד רציני בהחלטה. כל החלק החדש מעירון ליקנעם הפך למשמעותי ביותר עבורי. רק צריך להביא בחשבון את דרכי הגישה אליו בבוקר, וללמוד את שעות העומס".

- היית משנה משהו?

"המדינה לוקה בחסר בכל הקשור לתשתית רשת הרכבות - הם הגיעו לנהריה, אבל שכחו את עמק יזרעאל, את טבריה וצפונה. נראה לי שעם ההשקעה שמשקיעים במערכת הכבישים אפשר להשקיע מעט גם ברכבת, הרי זה מתבקש וצועק לשמיים".

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

כמה מדינות אירופיות צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף חודש מאי

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?