גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מוזיקה זו הדת שלי"

הזמרת והיוצרת המסקרנת דיקלה תשיר מחר בצוותא בת"א יצירות של אום כולתום, פיירוז ועבד אל חלים חאפז, במסגרת פסטיבל העוד. בראיון ל"גלובס" היא מדברת על החזרה למוזיקה המצרית - האהבה האסורה שלה, ועל הריפוי העצמי דרך המוזיקה. נסיכת מצרים

במוצאי שבת, שלושה לילות לפני ההופעה, דיקלה מצוננת. את חשבון הנפש עם המוזיקה המצרית, האהבה האסורה, ועם אום כולתום, המלכה האם, היא עורכת תוך מאבק בלתי פוסק באף הסורר. רק החום הטבעי שלה מסוכך עליה, מעביר את הפשטות, משקף את המורכבות, מחזיר אותה לבית, למשפחה, לבאר-שבע, אלף תשע מאות שבעים ומשהו.

"הקשר למוזיקה המצרית הוא קשר ינקותי", אומרת דיקלה. "אתה יודע שאני באה מבית מצרי-עיראקי. התרבות המצרית, הקולנוע, התיאטרון, המוזיקה, שלטו בבית. והתרבות העיראקית צצה בשבת לכמה שעות.

"אחי הבכור שמע פול סיימון, הפרויקט של אלן פרסונס, כריס דה ברג. האח השני האזין לדלידה, לאבבא. ואני לפרינס, ללהקת רש. אחותי אהבה את עפרה חזה. ואחי הקטן שמע רוק כבד. מאד מגוון. אבל ברקע, תמיד, הייתה מנשבת הרוח של המוזיקה המצרית.

אהבה שהורחקה

"בעצם, לא גדלתי בבית אחד, גדלתי בהמון בתים", מסבירה דיקלה ושולחת זרועות נוסטלגיות אל נוף ילדותה. "בשכונה י"א היו שני בלוקים, כל בלוק 9 קומות, כל קומה 4 משפחות, תעשה את החשבון בעצמך. וכולנו היינו משפחה. חברים, יציאות, בילויים, שבתות, חגים, הכל בינינו לבין עצמנו. עד גיל 20, החברים והחברות הכי טובים היו מהשכונה. היא הייתה כל החיים.

"הרבה מהחברות היו מבוגרות ממני, כי הייתי חברה של האמהות של החברות שלי. אוכלת איתן, עוזרת, מדברת. המוזיקה הגיעה גם משם. אבל עד שפגשתי את רן שם טוב (מפיק אלבומה הראשון - א.מ) לא הודיתי שאני אוהבת מוזיקה ערבית. למרות שנפצעתי מהקול של עבד אל חלים. למרות שזו הייתה אהבה מאד עמוקה. אהבה עמוקה שהרחקתי ממני".

*התביישת באהבה שלך?

"לא. אבל לא הרגשתי שיש לי שם מקום. בבית שלנו רחשו כבוד למוזיקה הערבית. כשסבתא שלי הייתה באה, היינו מקליטים לה תוכניות מהטלוויזיה המצרית. בבית, ובמיוחד אצל אמא, זו הייתה מחלקה שאי אפשר להתקרב אליה, כי שם יושבים הגדולים של העולם. אצלי אין דבר כזה - לאהוב משהו ושהוא לא יהיה שלי. אז לא יכולתי לדמיין את עצמי שרה או שומעת ערבית, כי זה לא היה שלי".

*כי זה היה שלהם.

"של אבא שלי. הם לא יודעים את זה, אבל זה שלהם. אני לא יכולה לנכס את זה לעצמי. עד היום, למשל, אני לא יודעת אם להגיד לאמא שלי לבוא להופעה, כי באמת קטונתי.

"אני עושה הכל הכי טוב כזמרת ישראלית ששרה בערבית, ולא שוכחת את המגבלה שאני לא זמרת ערבייה. בעיני, זה כמו שהיו מבקשים מאום כולתום לשיר את חורשת האקליפטוס".

*ובכל זאת, לא ויתרת על האהבה.

"כי זו תרבות שסגורה בתוך עצמה. קנאית לעצמה. מכבדת את עצמה. ביום שלישי אופיע עם עשרה נגנים, הטופ של המוזיקאים הערבים, הבלאדים, המצרים. מבחינתם, המוזיקה זו דת, טקס ששייך רק להם. וקשה להם שאני באה מתרבות יהודית אחרת.

"אבל מוזיקה היא מחלקה בחיים שמאפשרת לך לגעת בכל דבר. וזה מנצח את כל העכבות הפסיכולוגיות. אני אוהבת אותם כבני אדם. מתמוגגת כשהם מנגנים. ונוצרת התמזגות".

כל המים של ארצות ערב

במופע, באולם צוותא בת"א, דיקלה תשיר את "דרית אל איים" ו"בעיד אנאק", שתי יצירות של אום כולתום. וגם פיירוז. ווארדה. עבד אל חלים חאפז. לצדה תפציע לובנה סלאמיה, סולנית התזמורת הערבית מנצרת. "היא מהממת", מציינת דיקלה ומוסיפה באותה נשימה ש"אני עושה גם את 'איי פוט א ספל און יו'".

*איפה את ואום כולתום נפגשתן לראשונה?

"אצל מאיר אזולאי, כשהייתי בת 19. מאיר הוא צלם ידיעות, לבקן, ואח של חנה אזולאי הספרי. הייתי אצלו בבית עם חברה, והוא קרא לנו, 'בואו, בואו תשמעו משהו'. מאיר נתן לי את הלגיטימציה. לימד אותי לא לפחד. כשראיתי שאיש כזה מהמם שומע אום כולתום, זה נתן לי אישור. שאום כולתום זה לא רק אשה עם מטפחת על הראש.

"לא אשכח זאת לעולם. הוא שם את 'אינתא עומרי', ומאז חיי השתנו. כי אני מאד ערבייה. אני באה מבית ערבי. זה לא 'כולה דיקלה שמעה שיר'. זה היה מאד מאד משמעותי עבורי".

*למה?

"זה רבע שעה פתיחה. זו רומנטיקה שהלכה ואיננה. זה לחיות בתוך החלום. בתוך הגלים. בתוך הים. בתוך הפנטזיה. כשאני שומעת שיר של 4 דקות, אני עוד לא מתרפקת עליו. אבל כשאני שומעת יצירות של אום כולתום, אני ממצה את עצמי, את הגעגוע שלי.

"תראה, אני לא אשה שבחרה לשיר. מגיל אפס הייתי הילדה הכי טובה, הכי שקטה, נגמלתי מוקדם ממוצצים, מחיתולים. כי כל מאוויי בחיים היו אמנות. ללמוד. לשחק. לשיר.

"מעולם לא חשבתי שאהיה משהו אחר. ידעתי שאני הולכת לשם. שאין לי שום אלטרנטיבה. חוץ מיום אחד בחיי, קיצוני, שחשבתי שאולי אהיה פסיכולוגית".

*אמרת פעם שאת מרפאה דרך המוזיקה.

"לרוב, אני מרפאה את עצמי. מנסה לרפא. ועוד לא נרפאתי לחלוטין. אני רק קמה מהשינה, וכבר מורכבת מסבך של מיליוני מחשבות ובלגנים. אני חווה את החיים, נונסטופ, כדרמה, סלאש קומדיה, סלאש טרגדיה. אני מייצרת לעצמי חיים מאד דומיננטיים. לדעתי, כל אדם צריך לרפא את עצמו. הוא לא נמצא פה בשביל להעביר זמן. מוזיקה זו הדת שלי".

*כמו אום כולתום.

"אום כולתום היתה יותר קיצונית בתקופה יותר קיצונית. היא האפילה על כל זמרת שניסתה לצמוח לידה. עזוב את הקול, הטכניקה, הביצוע - זו האישיות. היא היתה אבן. כשהיא הייתה פותחת את הפה, היא היתה מים. היא הייתה הנילוס. היא הייתה כל המים של ארצות ערב. היא הייתה שרה לאלוהים ונאנחת כאילו שהיא עושה את הסקס הכי גדול בחיים שלה".

*גם לזהבה בן קשר חזק לאום כולתום. ושתיכן מאותה עיר, שני צדדים של המוזיקה המזרחית.

"היא זמרת ענקית. שרה נטו. וזה צובט את הלב. אם כבר, הייתי מפיקה לה אלבום קלאסי. אבל איפה אנחנו ואיפה קלאסי. תראה איך אנחנו חיים".

*את בת 36 וחצי. איפה תהיי בגיל 40?

"יותר חופשייה. בעזרת השם. למרות שאני לא יודעת איפה אהיה בעוד דקה. כל דקה בחיי היא עבודה על חופש". *

חאפלה מצרית - מומטז (אחלה). מחווה לגדולי הזמר המצרי של כל הזמנים (במסגרת פסטיבל העוד). עם דיקלה ולהקת "מיזמר". זמרת אורחת: לובנה סלאמה. שלישי, 25.8, צוותא ת"א

עוד כתבות

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה