גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פישר מרסן את בועת האינפלציה

ה-S&P בדרך ל-1,200; הסתיים התיקון הטכני המינורי במעו"ף

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הגיע להחלטה מקצועית מן הקשות של הקריירה המהוללת שלו. לעלות או לא לעלות את הריבית? זו הייתה השאלה. הוא הכריע להיות הראשון בעולם להעלות את הריבית אבל מה בעצם עמד על הפרק? למרות שהדילמה שלו כבר פורטה במקומות שונים, אביא אותה כאן שוב בקיצור:

התקווה היא שצעדו יאותת לשווקים הפיננסיים (ולנדל"ן), הלובשים צורה של בועה מדי יום, כי הקברניט האחראי מזהה את הסכנה, ומעוניין לרסן אותה לפני שהיא תיגמר שוב בהרס הפנסיות של הציבור. כמן כן, תפקידו העיקרי, והמוצהר, של הבנק המרכזי הוא ריסון האינפלציה. בחזית זו, הנתונים מראים כבר עכשיו, חריגה מן היעדים שנקבעו.

אולם ברם, העלאה זו יכולה להביא איתה גם נזק נוסף, לזה הקיים כבר ממילא, לסקטור הייצוא שלנו, בדמות דולר חלש ועלות מימון כבדה יותר. ריבית עולה מזיקה גם למשק הכללי המנסה להתאושש מן המיתון ומן הגזרות הממשלתיות. לגבי הדיור, משכנתאות יקרות יותר יכולות גם לעצור במידה רבה את היכולת של זוגות צעירים לקחת סיכונים, ולממש את חלומם באווירה של אי בטחון בתחום העבודה.

למרות שאנליסטים רבים צפו ל-0.5%, העלאה של 0.25% עדיין מצביעה על אומץ ליבו הציבורי של הנגיד ויכולתו להיות מנהיג כלכלי אמיתי בזירה העולמית.

ואם כבר מדברים על אינפלציה, ארצה להרחיב כאן על כמה נקודות הנשאלות שוב ושוב בטוקבקים:

ש: איך יכולה להיות אינפלציה ברמת ביקושים נמוכה?

ת: ראינו זאת דווקא בארצנו הקטנה. ירידת ערך המטבע (הדולר) יכולה להביא לעלייה בערך התשומות (סחורות) וכך לעלייה במחירים למרות שלא צרכו יותר ולא נוצר פער ביקושים. תוסיפו לכך, מיסים, חוקים ורגולציה יקרה ליישום וכך תקבלו אינפלציה במיתון או סטגפלציה.

ש: האם השווקים הפיננסיים לא צריכים לעלות באינפלציה?

ת: בדרך כלל כן. הפעם קיימות שתי בעיות עם זה: הם כבר עלו וממשיכים לעלות על "אדי התקווה" ליציאה מהמשבר, והריבית שהורדה לרצפה כבר דורשת שינוי כלפי מעלה. כאשר קובעי המדיניות (ראו פרק הפתיחה לגבי הבנק המרכזי שלנו) יחליטו, או יחויבו להחליט, להעלות ריבית בגלל אינפלציה בינונית אפילו, תיווצר תנועת מלקחיים רבת עוצמה: מימוש רווחים אדיר (כולל אכזבה מן המיתון המתמשך בתחום העבודה והתפוקה) ואטרקטיביות בנכסים המגנים מפני אינפלציה, דהיינו אגחים צמודים וסחורות (אנרגיה, מתכות וחקלאות). גורם אחרון זה יגביר את המומנטום האינפלציוני ויאיץ את התהליך. יש לזכור שתשומות יקרות מורידות רווחיות של חברות ויש לזכור שאת הקיצוצים בכוח אדם, הן כבר ביצעו.

ש: האם הדפלציה בערך הנדל"ן ובתיקי ההשקעות של הציבור לא ישמשו כוח נגדי לכך?

ת: זו כבר דעה ולא ניתן לומר זאת היום. לדעתי לא. הצעדים הדרקוניים בתחום המוניטארי והפיסקאלי, וההתאוששות בבורסות הקהו את הגורם הדפלציוני הזה. העבר מלמד שהבנקים המרכזיים (בחו"ל) אינם מגיבים בזמן ועל כן, יש לשער שה"ספיגה" של שיטפון הכסף, שנשפך, יקרה קצת מאוחר מדיי. האם נגיע להיפר אינפלציה? בינתיים, אני לא מאמין בכך אבל זו נשארת שאלה פתוחה.

ש: מתי נראה סימנים ראשונים של אינפלציה זו בארצות העולם?

ת: לא ניתן לסמוך על נתוני מדד המחירים לצרכן הממשלתיים. מי שרוצה להתרשם מכך מוזמן לאתר http://www.shadowstats.com . שם תראו חישוב על פי הקריטריונים ההיסטוריים ותיווכחו מהעיוות. אם כך, הדרך היחידה לדעת תהיה כאשר הנגידים יתחילו לפעול. ברננקי וטרישה מעלים ריביות, או תשואות על האג"ח מתחילות להרקיע שחקים? זה הסימן המובהק לתחילת התהליך האינפלציוני הרציני.

אשמח להמשיך לענות על שאלות בנושא זה במסגרת הפורום של הטוקבקים.

שואלים אותי גם פעמים רבות על הסיבה ליעד של 1200 ב-S&P500 כרמת הסיום הסבירה של שלב התיקון הטכני (שלב B עולה). להלן גרף שבועי המתאר מדוע אני חושב כך:

גרפים משה שלום

הווה ידוע הוא שככל שיהיו אלמנטים טכניים ברמת מחיר מסוימת, כך תגדל הסבירות להתקיימות הצפי הטכני שלנו, באותה נקודה. באזור רמת ה-1200 אנו מוצאים:

1 סגול: קו המגמה היורד המחבר את השיאים שלפני המפולת של ליהמן (קו ירוק וחיצים ירוקים) יפגוש את המחיר באזור זה. אני מציין "אזור" כי ככל שהזמן מתקדם, הקו ממשיך ויורד, אבל אני משער, שהמחיר יתקדם לשם מהיר יחסית לשיפוע הקו.

2 סגול: אזור ה-1200 מהווה את ה-61.8% תיקון מכל הירידה של המשבר (1600-670). תיקון טכני קלאסי מוגדר כחזרה של בין שליש לשני שליש, מן התנועה המגמתית הקודמת וזהו הגבול של השני שליש. למה זה לא ייעצר קודם? כי האופוריה בעיצומה, ולפנינו נתונים חיוביים בתחום התמ"ג (עדיין לא ראינו כזה בארה"ב) לפני ההיפוך מטה.

3 סגול: ניתן לזהות תבנית של ראש וכתפיים הפוכה (שורית) אשר בסיסה באזור 950 (קו תכלת). פריצת הבסיס מעלה אשרה את תקפות תבנית זו, ולמעשה נתנה לנו גם יעד: עומק הראש. החישוב נותן לנו יעד של 1230 כאשר מוסיפים את העומק לבסיס עצמו.

ולחובבי ת"א 25:

גרפים משה שלום

זיהוי סיום תת-גל 2 באזור ,920 היא הנקודה החשובה מן הפעם הקודמת שבה בחנו מדד זה (2 סגול). תת-גל 2 זה, תיקן כ-50% מגובהו של תת-גל 1 וכך אישר שוב את העובדה שזו הרמה החביבה על השחקנים אצלנו.

כמו כן, יש לציין שהמדד האמריקני תיקן שם רק 23.6% לפני שהתחדשו העליות. אני חייב לציין שהתירוץ התורן לחידוש זה היה הפעם מגוחך במיוחד, והנה הוא לפניכם: ברננקי ציין בנאומו שהרע מאחורינו אבל לפנינו התחדשות איטית וכואבת. וזה מביא לכמעט 2% עלייה? השוק פשוט מוצף ב"נזילות" (Liquidity) המפחדת לפספס את הרכבת והשוכבת בריבית אפסית.

ככל שעוברים הימים, נראה לי שהגעת המדד שלנו לאזור השיא שלו (1250) איננו מן הנמנע במסגרת שלב B, כי כמו שראינו, התנודתיות מעלה ומטה, מוקצנת אצלנו. אבל זו רק השערה בינתיים ואני מציין לפעילים לעקוב אחר המדדים בארה"ב כסמן.

ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח (http://www.forexiland.co.il)

עוד כתבות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה ● גורם הבקי בפרטים: "חוסכים שקל לשקל למלחמה ואז מביאים הסכם בזיוני"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שזרק את מניית ה-AI הלוהטת

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

ירי בלתי פוסק לצפון, דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות ● הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • עדכונים בולטים