גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ענקית הספנות MSC בישראל: "אני מכיר את סמי עופר, הוא לא יתן לצים ליפול"

שקשוקה או לא שקשוקה, צים בסכנת טביעה, ומשפחת עופר משלמת ביוקר ■ עדני סימקין, לשעבר מספר 2 בחברת הספנות והיום המתחרה הגדול ביותר שלה, כבר מחכה לה בסיבוב ■ "עד שנת 2012 צפוי צי האוניות לגדול בכ-42% - ומכאן אפשר להבין את גודל הבעיה"

בגיל 72, אחרי קרוב לחמישים שנות פעילות בענף הספנות, עדני סימקין, לשעבר מספר 2 בצים, וכיום מנכ"ל ענקית הספנות השוויצרית MSC בישראל, כבר חשב שהוא ראה הכול. ביולי בשנה שעברה, לאחר שענף הספנות התדרדר לשפל חסר תקדים, הוא הבין שמשבר כה חריף בשווקים הוא טרם ראה. את הענף הוא מדמה לטיטאניק, את המשבר העולמי לקרחון הענק שהיא התנגשה בו בעוצמה, והתוצאה ברורה.

"כאילו ביום אחד הכול נעצר", הוא אומר בראיון בלעדי ל-G, וראשון שהוא מעניק בקריירה הארוכה שלו. "קשה להסביר את זה, אבל אף אחת מהחברות לא צפתה את המשבר הזה. בשבועות שלפני המשבר כל חברות הספנות הגדולות בעולם עוד המשיכו להזמין אוניות ענק במטרה להגדיל את הקיבולת. אף אחת מהן גם לא צפתה את המיתון, ולכן המשבר הוא כל-כך חמור. חברות הספנות יפסידו השנה עוד 7-8 מיליארד דולר, וההתאוששות לא נראית באופק".

למרות ניצני האופטימיות שנראים בשווקים?

"אם נראה עצירה של ההתדרדרות במחצית השנייה של השנה, זה יהיה סימן חיובי עבור הענף, אבל המשבר לא ייפתר כל-כך מהר. למרות שחברות הספנות השביתו חלק מצי האוניות ומנסות להקטין את ההיצע, האוניות החדשות שהוזמנו לפני המשבר ממשיכות להגיע. עד שנת 2012 צפוי צי האוניות לגדול בכ-42%, שזה תוספת של יותר מ-5.7 מיליון מכולות, ומכאן אפשר להבין את גודל הבעיה. אם הסחר העולמי לא יגדל בפרופורציה דומה בשלוש השנים הקרובות, המשמעות היא שהחברות ימשיכו להפסיד ושהבעלים יצטרכו להוציא הרבה מאוד כסף מהכיס".

עשו שקשוקה, קיבלו מקושקשת

מי שכבר נאלצה להכניס את היד לכיס היא משפחת עופר, הבעלים של צים מקבוצת החברה לישראל, שהצונאמי בענף מאיים להטביע אותה. כך, העסקה שבה רכשה משפחת עופר את צים מהמדינה ב-2004, ושזכתה למקום של כבוד בסרט "שיטת השקשוקה", בשל המחיר הנמוך לכאורה שקיבלה המדינה, קיבלה טוויסט מפתיע.

אחרי ההפרטה ניסתה צים לחזור למעמד של אחת מעשר חברות הספנות הגדולות בעולם, באמצעות מסע הצטיידות שכלל רכישת אוניות חדשות ב-3.1 מיליארד דולרים. אלא שהמשבר תפס את צים עוד לפני שהאוניות הגיעו, וכאשר החברה התכוננה להנפקה בבורסה של הונג קונג בה תכננה לגייס לפחות 300 מיליון דולרים, בהנפקת 30% מהמניות. התוכנית הפכה ללא-רלבנטית.

אחרי הפסד של כ-330 מיליון דולרים ב-2008, ועוד 119 מיליון דולרים ברבעון הראשון של 2009, מצבה של צים נראה עגום במיוחד. החברה העריכה לאחרונה כי תגיע לגירעון של כמיליארד דולרים עד 2013, ועקב זאת ביקשה להגיע להסדר פריסת חובות עם מחזיקי האג"ח, שלהם היא חייבת 350 מיליון דולרים, ועם הבנקים והמספנות, שלהן היא חייבת כ-1.7 מיליארד דולרים.

כבר בשנה שעברה הכריח המשבר את החברה לישראל להנשים את צים בהזרמה של 150 מיליון דולרים. ובשבוע שעבר, לאחר מחלוקות קשות באסיפת בעלי המניות של החברה לישראל, מסתמנים קשיים בהזרמה של 100 מיליון דולרים נוספים, מתוך מסגרת של 350 מיליון דולרים שהתחייבה החברה להזרים במסגרת הסדר פריסת החובות. עם זאת, המשך קיומה של צים אינו מובן מאליו, ותלוי בעיקר בכיסיה העמוקים של משפחת עופר, ביכולתה של החברה לישראל להגיע להסדר עם הבנקים, ובהתאוששות הענף.

"אף אחד לא ייתן לצים ליפול", אומר סימקין. "אני מכיר את סמי עופר שנים ארוכות; הוא לא ייתן לצים ליפול. זאת תקופה לא קלה לכל חברות הספנות, אבל צים תשרוד. זו לא שאלה רק של כסף, יש פה הרבה מעבר לכך. למשפחת עופר יש מחויבות לצים, שהיא מעבר לחברה רגילה, והם מבינים את זה".

רצון לחוד ומציאות לחוד.

"למשפחת עופר יש גב פיננסי אדיר שאי-אפשר להתעלם ממנו. יש להם כי"ל, שמרוויחה יפה, ויחד עם עסקי הספנות הפרטיים, הם עדיין אימפריה. צים תעבור תקופה קשה מאוד, אבל הם יגיעו להסדר עם הבנקים ועם מחזיקי האג"ח - זה אינטרס הדדי של כולם שצים תמשיך לפעול. הם יצטרכו להתייעל ולקצץ, וכשהמשבר ייגמר צים תחזור לגודל הטבעי שלה. היא תהיה אמנם יותר מכווצת, אבל היא תמשיך להתקיים ותחזור להרוויח". הצעדים שהם נוקטים כיום בצים, כמו השבתת האוניות והרחבת שיתופי הפעולה עם חברות ספנות אחרות, הם חיוביים".

את כל זה ניתן לעשות גם תחת בעלות אחרת.

"לצים יש יותר סיכוי לצאת מהמשבר עם משפחת עופר מאשר עם בעלים אחרים, שלא יכולים להזרים את הסכומים האלה. מנגד, יכול להיות שבעלים אחרים לא היו הולכים על תוכנית הצטיידות כה אגרסיבית. הדילמה של צים אחרי ההפרטה הייתה אם להישאר שחקן נישה או לגדול בפעילות הבינלאומית. את זה עושים בסחר מהמזרח הרחוק לארצות הברית, ושם צים חטפה את המכה. אין ספק שאם היו הולכים על תוכנית פחות אגרסיבית צים הייתה נפגעת פחות. אבל זו הייתה האסטרטגיה של החברה".

אתה מעריך שהזרמת הכספים תסתכם ב-350 מיליון הדולרים שעליה הודיעה החברה לישראל, או שיידרשו הזרמות נוספות?

*"ההזרמה שעליה הודיעה החברה לישראל הכרחית. כשאתה מפסיד יותר ממיליון דולר ליום, ברור שצריך לכסות את זה איכשהו כדי להמשיך ולתפקד. כרגע, למרות שיש התאוששות בכלכלה העולמית ומדברים על עצירת ההידרדרות, עד שזה יגיע לענף הספנות ייקח זמן. במצב הנתון, אני לא צופה שינוי דרמטי במצבן של צים או של שאר חברות הספנות, ובעלי המניות יצטרכו להביא עוד כסף מהבית עד שהמשבר ייגמר".

מה הסיכוי ש-MSC, שאתה מייצג בישראל, או שענקית ספנות אחרת כמו מארסק, שהיית נציגה כאן בעבר, ינצלו את שעת הכושר וירכשו את צים במחיר מציאה?*

"אני לא מאמין שעופר ישקלו אי-פעם להיפרד מצים. הספנות היא הביזנס שלהם. חוץ מזה, מה האינטרס של חברה גלובלית לרכוש כיום את צים? אני אישית לא רואה את היתרונות. לצים הייתה פעם חזקה בשוק המקומי. אבל ברגע שחברות הספנות הבינלאומיות נכנסו לישראל היא איבדה את היתרון היחסי שלה. כל החברות הבינלאומיות משלבות כיום את ישראל בסחר הביניים לעולם, וצים כחברה מסחרית תילחם על נתח השוק שלה כמו אחרון השחקנים. ללא קשר לצים, יש כיום הרבה הזדמנויות בשוק, אבל האסטרטגיה של MSC היא לצמוח אורגנית, ולא באמצעות מיזוגים ורכישות".

קריירה חדשה בגיל 60

את האחים עופר מכיר סימקין מתחילת שנות ה-60, כשהתחיל לעבוד, אחרי שהשתחרר מהצבא, ב"נתיבי הים התיכון", שהייתה בבעלות משותפת של האחים ושל מרדכי מנו. "באותה תקופה סמי ויולי לא היו כמו שמכירים אותם היום, כטייקונים", הוא אומר. "הם עבדו קשה, מהבוקר עד הלילה הם היו יושבים על הטלפונים, מעורבים בכול - גם בצד התפעולי וגם במסחרי. בתוך ארבע שנים הפכנו למובילים בסחר לים האדריאטי".

השותפות בין האחים עופר למנו לא האריכה ימים, וב-1966 היא פורקה, כאשר כל אחד מהצדדים הקים חברה משלו. האחים עופר הקימו את חברת קווי הים התיכון, שבתוך זמן קצר ביססה את מעמדה כמתחרה המרכזית של צים בים התיכון. התחרות הייתה קשה, עד שבשלב מסוים הבין סמי עופר שבמקום להתחרות בצים עדיף לשתף עמה פעולה.

הפעילות של קווי הים התיכון נמכרה לצים, ועופר יצא ללונדון כדי לפתח את עסקיו ולהקים את זודיאק - לימים אחת מסוכנויות האוניות הגדולות בעולם. במסגרת שיתוף הפעולה, חכרה צים את האוניות של האחים עופר, במה שסימן את הידוק היחסים בין הצדדים. "לסמי היו תוכניות להתרחב בחו"ל", מעיד סימקין. "התחרות בארץ מול צים הייתה קשה, אז הוא עבר ללונדון במטרה לפתח את הפעילות של הפעלת אוניות והחכרתן. צים הייתה אז חברה מונופוליסטית. כשקמו לה מתחרים רציניים בארץ, היא הייתה קונה אותם או מתאחדת איתם. כל ההתנהלות הייתה שונה ממה שמקובל היום".

כחלק משיתוף הפעולה בין האחים עופר לבין צים, מונה סימקין למנהל השיווק והמכירות של צים באזור הים התיכון, ועבר בחברה את כל שרשרת הניהול במשך שלושים שנה. כך, הוא שימש כנציג צים במדינות שונות במשך 12 שנה, בנה את אזור הסחר באירופה, ובתפקידו האחרון כיהן כראש מינהל ספנות, הנחשב למספר שתיים בחברה, והיה אחראי לתפעול של כל אוניות צים בעולם. רבים ראו בסימקין מועמד טבעי לתפקיד המנכ"ל, אך לאחר שד"ר יורם זבה מונה לתפקיד במקומו של מתי מורגנשטרן, הוא החליט במפתיע לעזוב ב-1996.

"באותה תקופה, לשאול אייזנברג, שהיה שותף עם המדינה בצים (אייזנברג היה אז הבעלים של החברה לישראל, שהחזיקה בכ-48% בצים, ל' ב'), הייתה, לפי הסכם עם הממשלה, הזכות למנות את היושב ראש ואת המנכ"ל. הוא החליט למנות את יורם למנכ"ל במקום מתי, ובאותו הרגע קיבלתי החלטה שאני עוזב, למרות שהייתי כבר בן 60. צים עשו הכול בשביל שאשאר: הציעו לי להתמנות למשנה למנכ"ל, וניסו במשך ארבעה חודשים לשכנע אותי שלא אעזוב. אבל ההחלטה שלי לצאת החוצה הייתה סופית".

סימקין לא נשאר מובטל זמן רב. הקשרים האישיים שטווה במהלך שנותיו בצים, בארץ ובעולם, נשאו פרי, וזמן קצר לאחר שעזב את צים הוא מונה לנציג המיוחד לענייני המזרח התיכון של חברת הספנות האיטלקית גרימאלדי. זאת, אגב, על אף שלחברה כבר היה סוכן מקומי, חברת אלאלוף.

שנה לאחר מכן, ב-1998, קיבל סימקין הצעה מפתה ממארסק, ענקית הספנות הדנית והחברה הגדולה בעולם בענף - להוביל את חדירתה לשוק הישראלי - ולקח אותה בשתי ידיים. דרכיהם של סימקין ושל האחים עופר יכולות היו להצטלב שוב ב-2002, כאשר המדינה האיצה את המגעים למכירת אחזקותיה בצים, ומארסק הוזכרה כאחת המתעניינות במכרז. אולם הדבר לא הסתייע, היות שבמארסק החליטו שלא להתמודד. אחת ההערכות בענף הייתה שהחברות הבינלאומיות לא ניגשו למכרז על רקע השותפות של המדינה עם האחים עופר, שהחזיקו בזכות סירוב ראשונית, ושגם רכשו לבסוף את השליטה בחברה, בינואר 2004, תמורת 115 מיליון דולרים, לפי שווי חברה של 237 מיליון דולרים.

"הנושא של הפרטת צים נופח מעבר לפרופורציות", מספק סימקין את גרסתו לאירועים. "אני לא בטוח שהיו הרבה חברות שבחנו את זה ברצינות כמו שניסו להציג. זה שג'קי אלאלוף (בעלי סוכנות האוניות אלאלוף, שניסה לגבש קבוצה עם דלק ועם בנק דה רוטשילד, ל' ב') רצה לגשת עם קבוצה כלשהי - זה לא אומר שהיו למדינה הצעות על השולחן".

אז למה לא ניגשתם למכרז? בגלל זכות הסירוב של האחים עופר?

"חברות בינלאומיות לא ניגשו כי בשורה התחתונה ישראל היא לא כל-כך אטרקטיבית, ואולי גם צים לא הייתה כל-כך אטרקטיבית כמו שחשבו".

"גם כיום אני עובד בלי חוזה"

שש שנים ניהל סימקין את מארסק בישראל, והוביל אותה לתפיסת נפח הפעילות השלישי בגודלו בארץ. אלא שאז, שוב, הוא שינה כיוון. MSC השוויצרית, המתחרה הגדולה של מארסק בעולם, חיפשה מנכ"ל חדש, ומועמדותו של סימקין עמדה על הפרק. "זה מאוד משך אותי", משחזר סימקין. "MSC זו חברה שמאוד מתאימה לי באופי ובצורת הניהול שלה. זו חברה דינמית שכל הזמן מחפשת לגדול. קבלת ההחלטות מהירה, וזה התאים לי. כשקיבלתי את הנציגות בארץ ל-MSC, היו שני קווים עיקריים בסחר לאירופה ולים האדריאטי. כיום אנחנו נותנים שירות לכל מקום בעולם. אין נקודה שאנחנו לא מכסים על הגלובוס".

השמועה היא שעזבת את מארסק עם כמה מיליונים טובים, אחרי שהם קנו את חלקך בשותפות בישראל. נהיית איש עשיר?

"יש בענף מי שלא יודעים לפרגן. מארסק קנו אותי החוצה כי זה חלק מהאופי שלי. אותי מעולם לא עניין להיות הבעלים, רציתי לנהל. השיקול של להיות עשיר או לא מעולם לא היה החשוב בעיניי. זה נכון שב-15 השנים האחרונות, מאז שעזבתי את צים, מצבי הכלכלי טוב יותר, אבל גם היום אני עובד בלי חוזה. אפונטה (ז'אן-לואיג'י אפונטה, בעלי MSC העולמית, ל' ב') יכול מחר בבוקר להחליט שאני עוזב, וגם אני יכול לומר לו, 'התעייפתי, שלום'".

במארסק לא זעמו שעברת למתחרה הכי גדולה?

"כל הנושא האישי לא רלבנטי. מארסק היא חברה מאוד מסודרת. כשנכנסתי לשותפות איתם הייתה הסכמה שבחוזה יש בדיוק הפורמולה של הגירושין. לא התווכחתי על שום דבר, קיבלתי את מה שמגיע לי. בסך-הכול נפרדנו ביחסים טובים".

מאז הגיעה ל-MSC ב-2005, זו ביססה עצמה כחברת הספנות הצומחת בעולם, והפעילות בישראל בהחלט עמדה בציפיות. היא הכפילה את נתח השוק שלה בארץ, וכיום היא ניצבת במקום השני לצים - 20% בשוק המכולות, לעומת 30% של צים. עדות להערכה שלה זוכה סימקין מהחברה השוויצרית התקבלה במארס האחרון, אז נחנכה ספינה חדשה מסדרת הענק של MSC, שמסוגלת להוביל 14 אלף מכולות, ונקראה על שם בתו, דנית.

תנצלו את המשבר כדי לעקוף את צים ולהיות מספר אחת בארץ?

"אני לא יודע מה יקרה עם צים, אבל אני לא רואה אותנו קטנים. אם צים, בגלל המשבר, תלך על רווחיות ולא על השגת נתח שוק, אז אני חושב שיש לנו סיכוי לגדול עוד יותר. אישית, אני שואף להביא את MSC מהמזרח הרחוק בפקידה ישירה. זאת השאיפה שלי, ואם אצליח אני מאמין שנגדל. גם בכל הקשור לשוק הישראלי, טרם אמרנו את המילה האחרונה".

לסיכום, אם היום משפחת עופר הייתה קוראת לך לחזור לנהל את צים, היית מסכים לסגור מעגל?

"לא הייתי חוזר. טוב לי עם מה שקרה לי מאז שעזבתי את צים. זו הייתה בשעתו תקופה לא קלה עבורי. עזבתי את צים, אפשר לומר, בשיברון לב. אבל מהרגע שעזבתי החלטתי לשים הכול מאחוריי ולצאת לדרך חדשה".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"