גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האפלה העסקית בטויוטה מוארת בידי מכונית אחת

עם מראה של ראש חץ אווירודינמי, מערכת הנעה ייחודית וממוחשבת, ועיצוב פנים שכולל הגה שטוח, ידית הילוכים ג'ויסטיק וצגי נתונים דיגיטלים - הטיוטה פריוס 3 היא בדיוק מה שהיינו מצפים לראות בעידן החלל

את שנת 09' תשמח חברת טויוטה להשאיר הרחק מאחוריה. תוך חודשים ספורים הפכה החברה ממודל יעילות, רווחיות וחוסן כלכלי; לחברה שמפסידה הון עתק ברבעון וסובלת מעודף אדיר של כושר ייצור.

אבל בתוך האפלה העסקית, זורחת נקודת אור בוהקת: הפריוס ההיברידית החדשה. תוך שלושה חודשים מהשקתה ביפן, הפכה מכונית הנישה המורכבת והלא-זולה הזו לנמכרת ביותר במדינה, עם כמעט 60 אלף מכירות מצטברות. בשוק הרכב האמריקני מוכה המיתון נמכרו בחודש ההשקה כ-19 אלף יחידות, ואילו בבריטניה הוזמנו כבר בימי ההשקה הראשונים כ-2,000 יחידות - כמחצית מכלל המכירות המתוכננות במדינה ל-09' כולה.

עיצוב בולט למרחוק

מאחורי ההיסטריה נמצאת מכונית יוצאת דופן לא רק בטכנולוגיה שלה אלא גם בעיצוב. טויוטה יודעת היטב שרכישת מכונית היברידית היא לא רק צעד צרכני אלא גם הצהרה סביבתית-חברתית, ולפיכך ציידה את הדור החדש של המכונית במראה נוסח עידן החלל שבולט על הכביש למרחוק. הפריוס 3 נראית אגרסיבית, מושחזת וזוויתית יותר מקודמתה העגלגלה, וכוללת אלמנטים ייחודיים כמו גג עם שני קימורים וזנב מרשים עם שמשה אחורית שמפוצלת במרכזה על-ידי כונס אוויר. המראה הכולל הוא של ראש חץ אווירודינמי וחלקלק.

עמדת הפיקוד ממשיכה את קו העיצוב העתידני, עם צגי נתונים דיגיטליים בגדלים שונים, ואפילו לא מחוון אנלוגי אחד לרפואה. ידית ההילוכים הזעירה נראית כמו ג'ויסטיק, הקונסול המרכזי הסימטרי "מרחף באוויר" וכולל שלל מתגים שאת תכליתם לא ניתן להבין ללא הדרכה. אפילו ההגה אינו עגול אלא שטוח בתחתיתו, כפי שהיינו מצפים לראות במכונית מעידן החלל.

אמנם האפקט החזותי מתקבל בהתלהבות אין-קץ ע"י מתבגרים מדור ה-Wii וה-XBOX, אך יהיה מעניין מאוד לראות כיצד יסתגלו אליו בני ה-60 פלוס שמהווים חלק לא מבוטל מקהל היעד של המכונית.

פרט לגימיקים החזותיים, הפריוס 3 היא מכונית משפחתית שימושית בהחלט. המושב האחורי אמנם ממוקם גבוה מדי לטעמנו אך היושבים בו מקבלים פיצוי במרחב הרגליים בזכות הרצפה השטוחה ובסיס הגלגלים הנדיב. המושבים נוחים ועמדת הישיבה הגבוהה מעניקה ראות טובה לחזית הרכב, אם כי השמשה האחורית המפוצלת מעוותת את שדה הראייה. תא המטען, שמאכלס את הסוללה הנטענת, עדיין אינו מרשים בנפחו, אך המצב טוב יותר בהשוואה לדור היוצא.

יצירה מלוטשת ומורכבת

הפריוס החדשה תוכננה לנטוש את סטטוס מכונית הנישה ולהיות מכונית ייצור המונית. המינוס הוא קיצוץ עלויות בולט, שכולל דיפוני פלסטיק קשיחים, ונטישת מסך ה-LCD הצבעוני המובנה לטובת צג דיגיטלי אפרפר וצר שמשולב בלוח המחוונים.

קצרה היריעה מלתאר את כל נפלאות ההנעה ההיברידית, ולפיכך נסתפק במידע הבסיסי: לפריוס מנוע 1.8 ליטר בנזין בעל בעירה נקייה בהספק 98 כ"ס, שמשודך באמצעות תמסורת מורכבת למנוע חשמלי רב עוצמה; שלעתים פועל כמנוע-עזר מוזן סוללה ותורם עוד כ-34 כ"ס לדחף של המנוע הראשי, ולעתים כגנראטור לטעינת הסוללה בעת שיוט רגוע. הסוללה נטענת במקביל גם מהאנרגיה הקינטית שנוצרת בעת ההאטה והבלימה. ברכב יש גם מערכת עצור-סע לכיבוי והפעלה של המנוע בפקקים. על כל התזמורת האלקטרו-מכנית הזו מנצחת סוללה של מעבדי נתונים רבי עוצמה. העסק לא רק נשמע מורכב, אלא גם נראה כך: תא המנוע הדחוס בשלל "קופסאות שחורות" עמוסות צ'יפים, כבלי חשמל, ותוויות אזהרה בנוסח "מתח גבוה".

על הכביש אפשר לאמץ שתי דרכי נהיגה. האחת בסגנון "שגר ושכח", עם שילוב ל-DRIVE והשארת השליטה למחשב כברירת מחדל. במצב זה הפריוס היא מכונית ידידותית לנהיגה עם ביצועים משפחתיים סבירים, העברת כוח חלקה, פעולה שקטה להפליא בעיר (ופחות מחוצה לה) והתנהגות כביש נעימה ומדויקת יותר משל קודמתה, למעט תגובת בלמים סופר-רגישה. גם ספיגת בולמי הזעזועים "משפחתית" ונוחה יותר מבעבר.

דרך אחרת לנהוג בה היא "להפעיל את הראש", ולנצל את אחת משלל אפשרויות השליטה הידניות. אלה כוללות, בין השאר, מצב "אקו", שמאט את תגובת הדוושה ומשנה את תכנות המערכת לטובת חיסכון מרבי בדלק; מצב "בלימה", שמופעל ע"י הסטת ידית ההילוכים ומספק בלימת מנוע בירידות תוך טעינה אגרסיבית של הסוללה; ומצב "כוח", שניתן לכנות אותו גם "מצב יום שישי בערב", שמשחרר את כל הכוח החשמלי לטובת שדרוג הביצועים על חשבון צריכת הדלק והפליטה.

המצב האולטימטיבי הוא כמובן "הנעה חשמלית", שמאפשר תנועה על כוח המנוע החשמלי והסוללה בלבד לטווח של כ-2 קילומטר במהירות של עד 45 קמ"ש. זוהי חוויית נהיגה מוזרה וממכרת, שמלווה רק ברחש צמיגים ובשריקה אלקטרונית גבוהת טונים עד שהמנוע המרכזי נכנס לפעולה.

המושג "צריכת דלק ממוצעת" אינו רלוונטי למכונית עם כל-כך הרבה אפשרויות שליטה בנהיגה. מי שיבחר במצב "אקו", וינהג בדרך ארץ, יוכל להגיע לצריכה ריאלית של 20 קילומטר לליטר. מי שינהג בסגנון בו נוהגים רבים מנהגי הציים של הפריוס בארץ, עם רגל עד לרצפה, יוכל להגיע גם ל-140 קמ"ש על הכביש המהיר, ובמצב "כוח" הוא גם יראה 9 קילומטר לליטר על צג מחשב הדרך.

12 שנה לאחר שטויוטה לקחה הימור טכנולוגי ענק בפיתוח והשקת הטכנולוגיה ההיברידית, ניצב כיום הדור ה-3 של הפריוס בעמדת זינוק מצוינת לקטוף את הפירות. זוהי יצירה טכנולוגית מלוטשת ומורכבת להפליא, שאמנם מיועדת לנהגים רחבי אופקים אך לא מזניחה את השימושיות היומיומית. היא אולי לא חסכונית משמעותית ממנועי הדיזל והבנזין הקטנים מהדור האחרון, ואפשר להניח שגם פליטת ה-CO2 המזערית שלה מעניינת את הלקוח הישראלי באופן כללי מאוד; אבל היעילות שבה היא מנצלת את מקורות האנרגיה שלה ממכרת וממחישה עד כמה בזבזני התהליך של נהיגה קונבנציונלית. *

מתחרות

הונדה אינסייט

זוהי המכונית הראשונה של הונדה שתוכננה מבראשית כהיברידית, ולפחות באגף העיצוב היא הולכת בדרכה של הפריוס עם מרכב אווירודינמי חלקלק ובעל נוכחות. באגף ההנעה מסתפקת האינסייט בהנעה היברידית "לייט" עם מנוע חשמלי בעל הספק צנוע וסוללה קטנה יחסית, שאינם מאפשרים נסיעה חשמלית מלאה. לזכותה אפשר לזקוף משקל עצמי נמוך יותר בכ-200 קילו מהפריוס. מנוע הבנזין הוא בנפח 1.35 ליטר, ומי שיפעל לפי המלצות המחשב יוכל להתקרב לצריכת הדלק המוצהרת של כ-18 ק"מ לליטר.

הונדה אינסייט

הונדה סיביק IMA

IMA, הגרסה ההיברידית של הסיביק, הפכה בשנים האחרונות למוצר מבוקש בארץ. גם לה יש הנעה היברידית קלה יחסית וחוויית נהיגה קרובה מאוד לזו של מכונית רגילה. צריכת הדלק שלה צנועה יחסית לסיביק 1.8 הרגילה, והיא גם מציעה את היתרונות הדינמיים המוכרים של הסיביק.

הונדה סיוויק היברידית

יונדאי אלנטרה

משפחתית היברידית שעשויה להגיע ארצה בשנה הבאה, היא הגרסה ההיברידית החדשה של היונדאי אלנטרה, שתושק בקוריאה בקרוב. למכונית הנעה היברידית קלה ופחות מורכבת מזו של הפריוס, בשילוב עם מנוע 1.6 ליטר, שבקוריאה לפחות מותאמת לפעולה בגז טבעי. בגרסה האירופאית, שתוצג כנראה בשנה הבאה, יהיה מנוע בנזין רגיל ותיבת CVT רציפה. גם לחברת הבת "קיה" תהיה גרסה היברידית של ה"סיד".

יונדאי אלנטרה היברידית

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב