גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוק בקנדה: כמו ארה"ב, עם יותר הזדמנויות ופחות סיכונים

בזמן שהמשקיעים חוזרים לברזיל, הם מפספסים חשיפה מעניינת לקנדה - מדינה מפותחת עם תחזיות צמיחה טובות, וכל היתרונות שבארה"ב עם הרבה פחות סיכונים ■ כלכלני יובנק ממליצים על מניות וסקטורים

שינוי הלך הרוח בשווקים הפיננסים בחודשים האחרונים הניע את תשומת הלב של המשקיעים מדפנסיביות וישיבה פאסיבית על הקווים לחיפוש אקטיבי אחר תשואה עודפת. אם לפני כמה חודשים הרעיון להשקיע בשווקים מתפתחים היה נחשב הזוי, היום זהו אחד היעדים הנחשקים של המשקיעים, לאחר שחזר להם התיאבון לסיכון ולתשואה.

שם המשחק הוא ערך מוסף - כלומר איזהסקטורים, מדינות, אפיקי השקעה וכלי השקעה יניבו תשואה עודפת ברגע שהכלכלה תתאושש. השמות הראשונים שעולים בתשובה הם של המדינות המתעוררות. סין וברזיל, למשל, נחשבות לשתיים שממוצבות היטב כדי ליהנות מההתאוששות הכלכלית ולנצל אותה.

אולם ההזדמנויות לא טמונות רק בשווקים מתעוררים, אלא גם בכמה שווקים מפותחים - קנדה למשל. אמנם שוק מפותח, אבל עם פוטנציאל תשואה. רועי שגיב, מנהל קרן הנאמנות יובנק קנדה, שבור שדווקא שכנתה הצפונית של ארה"ב צפויה לזנק ברגע שהעולם ייצא מהמיתון. איפה חבויות ההזדמנויות בשוק הצפון אמריקני? לפניכם.

"קנדה היא המדינה השנייה בגודלה בעולם, מונהג בה משטר דמוקרטי והיא מדורגת AAA על ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומית", פותח שגיב. "הכלכלה המקומית מאופיינת בטכנולוגיה מתקדמת, שירותים פיננסיים נרחבים ועושר של אוצרות טבע. אוכלוסיית המדינה נהנית מגידול מתמיד עקב מדיניות ההגירה, המעודדת הגירת בעלי מקצועות חופשיים ומשכילים".

המאפיין המהותי של כלכלת קנדה הוא קרבתה הגיאוגרפית (וגם התרבותית) לארה"ב, ובעבר כלכלותיהן היו אף הדוקות יותר. "עם זאת, צמיחתם של סין, הודו ויתר השווקים המתעוררים, הקטינה במידה ניכרת את התלות של הכלכלה הקנדית בשכנתה מדרום", אומר שגיב.

נדל"ן: ירידה מינורית במחירים

בניגוד לירידה החדה במחירי הנדל"ן למגורים בארה"ב ובמערב אירופה, בקנדה מחיריהם רשמו ירידה מינורית בלבד. בגזרת הנדל"ן המניב לא נרשמה כלל ירידה, ושיעורי התפוסה נותרו ברמתם טרום המשבר הגלובלי.

שגיב מציין כי אמנם נרשמה האטה בביקושים, והעסקאות שיצאו לפועל היו מעטות ביחס לעבר, אך באלו שכבר בוצעו לא נרשמו ירידות מחירים.

לפי התחזיות של קרן המטבע העולמית וכלכלנים נוספים, הכלכלה הקנדית צפויה להתכווץ השנה בשיעור של 2.3% - המתון ביותר מבין הכלכלות המפותחות. בשנה הבאה צפויה כלכלת קנדה לצמוח ב-1.6% - רמת הצמיחה הגבוהה ביותר מבין השווקים המפותחים, אותה חולקות קנדה ויפן.

פיננסים: השמרנות הצילה את הסקטור

כאשר נכנסים לעומקם של הסקטורים השונים, אין ספק שהמעניין ביותר מכולם בשנה החולפת (ולא משנה אם מדובר בקנדה או בכל מדינה אחרת), הוא הפיננסים, שעמד במוקד הסערה הכלכלית.

שגיב מזכיר כי מאז שנת 2000 נרשמה נהירה של בנקים אמריקניים למכשירים פיננסים מגובי משכנתאות (MBS), כאשר מוסדות אחרים ברחבי העולם הצטרפו לחגיגה ורכשו נכסים במאות מיליארדי דולרים, תוך התעלמות מבועת הנכסים שהתפתחה בארה"ב.

איפה היו הבנקים הקנדיים בחגיגה הזו? שגיב אומר כי בהתאם לשמרנות המאפיינת את המדינה, הבנקים הקנדיים לא השתתפו בקנייה המאסיבית של המכשירים הפיננסיים הללו, והתמקדו בהרחבת הפעילות הבנקאית.

"לכן, המחיקות שבוצעו על ידי הבנקים הקנדיים, למעט CIBC, היו זניחות. שלושת הבנקים הגדולים במדינה מחקו מאות בודדות של מיליוני דולרים", מציין שגיב. בזכות השמרנות הזו הממשל הקנדי יכל לעבור את המשבר מבלי לחלץ ולו מוסד פיננסי אחד מהבוץ. זהו נתון מרשים ביותר, במיוחד לאור העודה שמדינות מפותחות רבות אחרות נאלצו להזרים כספי סיוע כדי לחלץ את המערכות הפיננסיות שלהן - ובראשן ארה"ב, כמובן.

ובניגוד לבנקים אחרים ברחבי העולם, שלושת הבנקים הגדולים בקנדה - Toronto Dominion, Bank of Nova Scotia ו-Royal Bank of Canada - המשיכו להציג רווחים בכל אחד מרבעוני המשבר.

בדומה להם, גם חברות הביטוח המקומית הציגו תוצאות חזקות, בניגוד למתרחש במקומות אחרים בעולם. חברת הביטוח הגדולה בקנדה, Manulife Financial, אף נמצאת במגעים לרכישת מספר חטיבות של ענקית הביטוח לשעבר AIG, עובדה שמבטאת את הלך הרוח בשוק הקנדי.

שגיב מסביר כי הבנקים המקומיים מנצלים את האיתנות הפיננסית שלהם כדי לנהל משא ומתן לרכישת מוסדות פיננסים בארה"ב. בשורה התחתונה, הוא מציין, במהלך שבע השנים האחרונות הניב מדד מניות הפיננסים בקנדה תשואה של מעל 103%, בעוד המדד המקביל בארה"ב רשם ירידה של 19%.

מחצבים: מדינה אוצר

שגיב מזכיר את הידוע: מתחילת השנה מחירי הסחורות נמצאים במגמת עלייה, כולל הנפט. הדעה הרווחת בקרה הכלכלנים המובילים בעולם, ובהם נוריאל רוביני וג'ים רוג'רס, היא כי צפויה עלייה במחירי הסחורות בהמשך השנה וגם ב-2010. הכלכלה הקנדית המשופעת באוצרות טבע, ולכן היא צפויה להמשיך וליהנות ממגמת העלייה במחירי הסחורות. נזכיר שקנדה נחשבת לבעלת עתודות הנפט השנייה בגודלה בעולם, כשלמעלה 178 טריליון חביות באמתחתה.

עוד ניתן למצוא בקנדה עתודות גדולות במיוחד של גז טבעי ושל מתכות שונות. שגיב מציין כי בשוק הקנדי נמצאות חברות זהב, אורניום ואבץ מהגדולות בעולם, כשגם חברת האשלג הדומיננטית, פוטאש, נמנית על חברות המחצבים המקומיות.

טכנולוגיה: צומחת

1

במהלך 15 השנים האחרונות החלו לקום בקנדה חברות היי-טק וסטארט-אפ רבות, בדומה לתהליך שעבר השוק האמריקני. חברת הטכנולוגיה המוכרת ביותר בקנדה הינה Research In Motion (סימול: RIM ) יצרנית הסמארטפונים מדגם הבלקברי, הפופלרי במיוחד בצפון אמריקה.

חברות טכנולוגיה רבות מנצלות את חוקי ההגירה, המקלים על סטודנטים זרים במדינה, ומעבירים אליה את מרכזי הפיתוח שלהן. אחת הדוגמאות מהתקופה האחרונה לכך היא מרכז המו"פ החדש שפתחה ענקית התוכנה מיקרוסופט במדינה. *

roee-b@globes.co.il

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים, ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

בזמן המלחמה: שת"פ מפתיע בין אלביט ללופטהנזה

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באסיה; הניקיי יורד ב-1.5%

ההנג סנג יורד ב-0.3% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"