גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשבונאות בשירות לבייב

כך, בעזרת תעלולים חשבונאיים ומכבסת מילים, יוצרים רווחים יש מאין

יש משהו משכר ומשגע בהצלחה. ויש איזשהו שלב בכל קריירה של איש עסקים, שבו הצלחה רודפת הצלחה, שבו הישג רודף הישג. עד שרצף ההצלחות וההישגים ושיכרון הכוח הנלווה להם, גורם לדבר הזה שלא נעים לדבר עליו לעלות לך לראש ולאבד אותו במהירות.

לב לבייב בסך הכול צודק כשהוא טוען שהמשקיעים באפריקה ישראל, לפחות חלקם, נהנו מהצלחתו ועשו לא מעט כסף. עד לשנת 2007 הוא אכן היה יצרן הערך הגדול ביותר בבורסה, שייצר הרבה מאוד כסף למשקיעים שלו.

זה היה הרגע שבו הפך לבייב ל"סלב" של הסקטור העסקי, למין אייקון, לסוג של אגדה. זה היה הרגע שבו הוא הפך לכוכב, למושא הערצה כמעט פולחנית על-ידי אנליסטים, עיתונאים וקולגות עסקיים. זה היה הרגע שבו לבייב התמכר להצלחה, לכבוד שלה, לאבק הכוכבים שלה, להערצה הנובעת ממנה. וזה היה השלב שבו לבייב האמין לשטויות שנכתבות עליו, שהוא קוסם, שיש לו מגע זהב, שיש לו חושים מחודדים. וזה היה השלב שבו הכוכב החליט לבדר את ההמונים, בין אם בעוד רכישת אייקון נדל"ני בניו-יורק במאות מיליוני דולרים ובין אם זה בפיזור הבטחות ללא כיסוי למשקיעים.

נשבה בחלומות של עצמו

כשהרדיפה אחרי כבוד וההערכה ומעמד הופכים לאובססיביים, אתה מפטפט את עצמך לדעת, מתרברב בעצמך לדעת ונשבה בחלומות של עצמך, בבועה שניפחת לעצמך וברגע שנחה עליך הרוח אתה אפילו חושב שכבודו ראוי לכהן כראש ממשלה. אתה חושב שכבודו יכול להרים מניה רק בעזרת קומוניקט משולהב על רכישת בניין בסכום מפוצץ או פטפטת על מחיר המניה.

לא מעט מהקולגות העסקיים של לבייב מכירים את חטאי ההיבריס האלה, חטאי הגאווה. זה אחד מהחטאים שמאוד מקובלים וידועים בקהילת אנשי העסקים והמנהלים הבכירים. אם נדייק, היבריס היא מחלה מדבקת אצל מרביתם.

איש לא דואג לפנסיה שלנו

ואלו החטאים שתקפו גם את ספקי הכסף הזול של לבייב, מנהלי הגופים המוסדיים, האנשים ששולטים על עשרות מיליארדים, האנשים שרדפו אחריו בעיניים עצומות רק כדי להרעיף עליו מיליארדים, והאנשים שמחלקים עכשיו ציוני נכשל ללבייב, קוראים לו להביא כסף מהבית, למכור את הטירה בלונדון ולאסוף כל גרוש. הם אומרים שהם שומרי הסף של הפנסיות שלנו ויילחמו בשבילנו.

עזבו שטויות וססמאות, ותתחילו להפנים את זה: איש לא דואג לפנסיה שלנו, כולם דואגים אך ורק לעצמם, למעמדם, לתדמיתם, לבונוסים שלהם ולראיון המחמיא הבא בעיתון, לדירוג שלהם באנשי השנה ולפוזה שלהם. כולם צדיקים ונאורים, במיוחד אלו שרצים לתקשורת כדי להעיד על עצמם עד כמה הם דואגים לנו. כשהאבק ישקע, כשהכותרות סביב לבייב ייעלמו, נמצא אותם חותמים על הסדרי חוב שיש להם משמעות אחת ויחידה: ויתור, גם אם מחוסר ברירה, על כסף שהם חילקו כל-כך בקלות וגזרו עליו כבר את הקופון.

המסר מנפילת לבייב הוא שאתה לא יכול לנהל עסק כל-כך גדול ועסק כל-כך מורכב כמופע או הצגה של איש אחד בלבד. אתה גם לא יכול לפתח סביבך הערצה כמעט עיוורת. התמכרות להערצה עיוורת היא בדרך כלל סימן רע. תשאלו את לבייב.

הרהורים על מקצוע החשבונאות

נפילת לבייב מעלה, בין היתר, הרהורים נוגים על מקצוע החשבונאות. בשבילנו, הנפילה הזו מסמלת את פשיטת הרגל של המקצוע הגמיש הזה. אנשים כבר שכחו, אבל אפריקה ישראל היתה חברה רווחית מאוד ברבעון הראשון של 2009, עם רווח של מאות מיליוני שקלים. ברבעון השני התהפך הגלגל והחברה עברה להפסד ענק של כ-1.3 מיליארד שקל, מה שהוביל להצהרה הדרמטית השבוע על אי-עמידה בתשלומי החובות.

איך זה קרה, אתם שואלים? אוקיי, אז למקצוע החשבונאות יש אלף ואחת דרכים להסביר את הפארסה הזו, כולם הסברים שעומדים ב"תקנים", ב"סטנדרטים" וב"שערוכים" ובשאר המילים המכובסות של מקצוע החשבונאות.

ת'כלס, החבר'ה באפריקה רצו כנראה להרוויח עוד זמן, עוד קצת אוויר לנשימה, ומקצוע החשבונאות איפשר להם, עם שפע הטריקים שלו, להציג רווח ענק. זה, כמובן, לא רווח ריאלי, לא רווח שנבע ממשהו אמיתי, אלא רווח שנבע מתעשיית השערוכים, תעשיית האוויר של תחום הנדל"ן.

הערכות שווי מהחלל

זו אותה תעשייה שאיפשרה בזמנו ללבייב לקבל הערכות שווי מהחלל לנכסים שלו ברוסיה. זו אותה תעשייה שאיפשרה לו לבצע את ההנפקה הישראלית הגדולה ביותר בכל הזמנים. זו התעשייה שאיפשרה לו לגייס בלונדון סכום עצום של 1.4 מיליארד דולר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר לחברת נדל"ן שבקושי מלאו לה 6.

בין חברי תעשיית החלל הזו, נמצאת חברת JLL, ראשי תיבות של Jones Lang LaSalle. זו חברת שמאות בינלאומית, שמעסיקה 30 אלף מומחים להערכות שווי שמפוזרים ב-750 אתרים ב-60 מדינות. סופר-מקצועיים, סופר-ידעונים, עד כדי-כך שופרא-דשופרא, שהם העריכו את שווי הפרוייקטים של לבייב ברוסיה במאות מיליוני דולרים כל אחד.

מדעני החלל של חברת השמאות האנגלית הם טיפוסים מאוד מכובדים, מעונבים ושולטים בחומר, שולטים במושגים הנדל"ניים, בהיווני הריבית ובשאר הג'יבריש של הקרקעות והם יספקו לכל אחד את הנייר המתאים; רק אם אתם תספקו להם את התמורה המתאימה. בקיצור, הנייר יספוג את הכול, אבל ממש הכול, כולל מספרים מנותקים מכל היגיון או מציאות, רק אם יונח לידו הצ'ק המתאים. וכמובן שרואי החשבון של אפריקה יצרפו את חתימתם להצגה הזו, כי מי הם שיערערו על השמאים המכובדים האלה.

זה די משעשע, אבל JLL זכתה ב-2007 בתואר המכובד של "חברת השמאות של השנה באנגליה". בשבילנו ובשביל לבייב, היא יכולה לקבל פרס אחר. "חברת מנפחי האוויר של השנה". בשביל להנפיק סדרת פרויקטים בתוליים בשווי של מיליארדי דולרים ברוסיה באמת צריך כישרון מיוחד.

וזו, על קצה המזלג, הבעיה הגדולה שלנו עם מקצוע החשבונאות: במקום לנסות ולספק תמונת מצב על עסקי תאגיד מסוים, המקצוע הזה מאפשר, במיוחד בחברות נדל"ן, לייצר יש מאין. לייצר רווחים יש מאין. לייצר תמונה של מראית עין. מה שווים ערמת העמודים שמלווה כל דו"ח, מה שווים הביאורים, מה שווים כל ההסברים החשבונאיים המפותלים, אם בשורה התחתונה אפשר להציג רווח ענק. חארטה, פשוט חארטה של מספרים.

מכרות היהלומים

אנחנו מסופקים אם יש איש אחד בארץ ובעולם שמסוגל להעריך את עסקי היהלומים של לבייב. אנחנו מסופקים אם לבייב בעצמו מודע למצבו. באחד ממופעי הפטפוט שלו התרברב לבייב שעסקיו הפרטיים שווים מיליארדים. לבייב דיבר על מכרות יהלומים, מכרות זהב, מלטשות, רשתות שיווק ומכירה של תכשיטים שנמצאים בבעלותו הפרטית ושווים, לטענתו, מיליארדים "לפי הערכות שמאים מוסמכות".

אה, שוב השמאים האלה. בשביל לבייב אנחנו מקווים שעל שמאי היהלומים לא נפלה אותה מוזה שנפלה על שמאי הנדל"ן שקבעו על מיליארדים את שוויים של הנכסים ברוסיה.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"