גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכסף הגדול הוא בפרטים הקטנים

כך פותח משרד התחבורה את דלת הכספת של שוק הרכב בפני יזמים חדשים

משרד התחבורה לא נחשב למשרד הנוצץ ביותר בקולקציה השלטונית. אך בפועל זהו אחד המשרדים הכלכליים החשובים ביותר בממשלה, שחולש על תחומי פעילות המגלגלים מאות מיליארדים בשנה כמו תעופה, תחבורה יבשתית, תובלה וכמובן שוק ייבוא רכב.

הבעיה היא, שיכולתם של מקבלי ההחלטות במשרד לבצע רפורמות ומהפכות בענפים הללו מוגבלת. הסיבה היא שרבים מהענפים הללו נשלטים על ידי גופים כלכליים עתיקי יומין, רבי עוצמה ועתירי קשרים פוליטיים.

שוק ייבוא הרכב הוא ללא ספק האטרקטיבי והנוצץ ביותר מבין הענפים, שבפיקוח משרד התחבורה ועם מחזור של 14 מיליארד בשנה. למרות זאת, עד היום נמנעו שרי התחבורה מלהרחיב בפועל את התחרות בענף, הן בשל חשיבותו הקריטית להכנסות המדינה והן בשל עוצמתם של השחקנים הוותיקים.

אבל, אם לשפוט על פי ההודעה הרשמית של משרד התחבורה בשבוע שעבר, השר הנוכחי נחוש בדעתו "לנער" את ענף ייבוא הרכב ולשנות את חוקי המשחק בצורה כזו או אחרת.

אטרקציה ליזמים

הודעת משרד התחבורה עוסקת בכוונות המשרד להסדיר את ייבוא הרכב לישראל בשני אפיקים: הייבוא האישי והייבוא המקביל. אלו הם שני אפיקים שונים שלעיתים קרובות נוטים לבלבל ביניהם. הייבוא האישי מוגדר בחוק כייבוא פרטני של כלי רכב בודדים חדשים עד בני שנתיים על ידי אזרחים פרטיים לשימוש פרטי בלבד ולא למטרות סחר.

הייבוא המקביל לעומת זאת הוא ייבוא המוני ומסחרי לכל דבר של כלי רכב חדשים (בלבד), ממש כמו זה בו עוסקים יבואני הרכב המסודרים, למעט העובדה שהיבואנים המקבילים אינם צריכים להיות "נציגי היצרן" אלא יכולים לרכוש בחו"ל כלי רכב מצד שלישי דוגמת סטוקים של דילרים בחו"ל ולשווק אותם בארץ.

נקדים ונאמר, ששני אפיקי הייבוא הללו אינם עממיים ואף אחד מהם לא יקרב את חלום הרכב החדש אל העשירונים התחתונים, שידם אינה משגת לרכוש רכב. ניתוח כלכלי לא מסובך יגלה, שהכדאיות של ייבוא רכב עממי וזול בייבוא אישי או מקביל היא אפסית. לפיכך אפיקי הייבוא האלטרנטיביים היו וגם יהיו כדאיים רק בדגמי רכב יקרים.

מכאן עולה, שהחשיבות הכלכלית המעשית של "הרפורמות לפתיחת השוק", שעליהן הכריז משרד התחבורה, מתמקדת בשני תחומים. אחד הוא הוזלה והרחבה של אפשרויות הרכישה של רכבי פרימיום לשכבות המבוססות, ושני הוא הרחבה של מעגל אנשי העסקים, שגוזרים קופונים שמנים משוק ייבוא הרכב.

שגר ושכח

מבחינה עסקית-יזמית, שוק הייבוא האישי הוא ללא ספק האטרקטיבי מבין שני אפיקי הייבוא. בעוד שהייבוא המקביל הוא ייבוא מסחרי לכל דבר, על כל המחויבויות, המגבלות והעלויות השיווקיות שכרוכות בכך ליבואן, הרי שהייבוא האישי מתבצע בשיטת שגר ושכח.

הוא מעניק למתווכים הפועלים בו עמלות נאות וקבועות שמגיעות לאלפי דולרים לרכב לא כולל עלויות נלוות, ומרגע שהרכב הגיע ארצה וכל מסמכיו הוסדרו המתווך יוצא מהתמונה. אין לו צורך בהקמת מערך שירות וחלפים, אין מחויבות אחריות ואין צורך בהשקעה פרסומית בבניית המותג ובחיזוק נאמנות הלקוח.

הבעיה היא שהמחוקק לא התכוון שהייבוא האישי יהיה ענף מסחרי. גם הוועדה לבדיקת הייבוא האישי, שהגישה במאי את מסקנותיה לשר התחבורה, התייחסה לנושא המיסחור של הייבוא האישי והגישה שורה של המלצות, שנועדו להחזיר אותו למתכונתו המקורית.

בסיכום המלצותיה כתבו אנשי הוועדה "המסקנות וההמלצות הכלולות בדו"ח זה חייבות להיות מיושמות כמקשה אחת, שאם לא כן הייבוא האישי לא יביא לתחרות, לא יגרום להורדת מחירים והתופעה של זיופים ורמאויות ימשיכו לסכל את מטרת המחוקק"

אבל אחרי שלושה חודשים של דיונים, החליט משרד התחבורה להתייחס בכל זאת אל ההמלצות בשיטת "גזור והדבק". רק חלק מההמלצות אומצו, שמטרתן למנוע זיופים, למנוע ייבוא פיקטיבי, ולהגביל את מספר כלי הרכב המיובאים לאדם, אבל המשרד נמנע לגעת בהמלצות, שהיו יכולות לפגוע בענף המתפתח.

לצד ההודעה על צעדים להחמרת האכיפה והפיקוח מצוין כי שר התחבורה הנחה את משרדו "לקצר את משך הטיפול בבקשות לרישיונות ייבוא אישי". איך הגברת האכיפה וזירוז מתן הרישיונות מתיישבים יחדיו? למשרד פתרונים.

המשרד בחר להתעלם מסעיף הליבה של ההמלצות, שהוא הגבלת גיל הרכב המיובא לשנה אחת בלבד, ולהותיר אותו על שנתיים. במשרד התחבורה אומרים כי רק בדרך זו ניתן להרחיב את ההיצע העומד לרשות הצרכן. מנגד, באוצר אומרים כי בכך נשאר פתח פתוח להמשך הייבוא המסחרי, למניפולציה של חשבוניות רכישה בחו"ל, ושאר שיטות להפחתת המכס, שלטענתו הם מקור החיים האמיתי של הייבוא האישי. אילו מהגרסאות של איזה מהמשרדים הממשלתיים יחליטו המחוקקים לקבל? נצטרך להמתין עוד כמה שבועות כדי לדעת.

הייבוא המקביל מתקרב

בסוף ההודעה על הסדרת הייבוא האישי נכללה עוד פסקה קצרצרה של שישה משפטים, שבה נכתב כי שר התחבורה הנחה את אנשי משרדו להקדים את יישום הייבוא המקביל לחודש נובמבר. נזכיר, שהסדרת הייבוא המקביל מתגלגלת במסדרונות השלטון כבר למעלה מעשור וכבר ראינו במהלך השנים כבר לא מעט הצהרות נחרצות של ממשלות ושרי תחבורה בנושא.

אבל קשירת שני התחומים השונים מאוד של הייבוא האישי והמקביל בהודעה אחת מעידה, ששני הנושאים הללו עשויים להגיע אל פתחו של המחוקק בחבילה הדוקה אחת. לא מן הנמנע, שהתקנות שמסדירות את הייבוא המקביל יזלגו גם לייבוא האישי, שהוא כאמור הפרס הגדול מבחינה עסקית.

לפיכך יש משמעות גדולה לכל ניואנס בניסוח של ההערה העוסקת בייבוא המקביל ובעיקר למשפט שאומר כי תינתן אפשרות לייבא לישראל "כלי רכב אמריקנים שאינם מיוצרים בארצות הברית".

נזכיר, שכיום ניתן לייבא ארצה בתקינה אמריקנית רק כלי רכב, שמיוצרים פיזית בארצות הברית. הייבוא של כלי רכב יפנים, קוריאניים או אירופאים, שמיוצרים במדינות המקור שלהם ומשווקים בארצות הברית בתקינה אמריקנית הוא אסור כיום והוא מנוגד למדיניות אימוץ התקינה האירופית של ישראל. במשרד התחבורה אומרים כי מדובר בטעות בניסוח אבל עד כה לא ראינו הודעת תיקון.

לטעות הניסוח הזו יש משמעות כלכלית קריטית מבחינת היזמים לעתיד: מרצדס S קלאס או ב.מ.וו 7, למשל, שמיוצרות בגרמניה, נמכרות בארצות הברית במחירים נמוכים משמעותית מאלה שבהם הם נמכרים בגרמניה ובשאר אירופה.

כנ"ל לגבי רכבי יוקרה יפניים. לפיכך האפשרות לייבוא כלי רכב כאלה ארצה בתקינה אמריקנית יכולה להוסיף בעתיד עוד כמה אפסים למחזור השנתי ולרווחים של היבואן המקביל והאישי. כמו שאומר הפתגם הידוע "הכסף הגדול נמצא בפרטים הקטנים". *

עוד כתבות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים