גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקשורת בישראל בשירות החמאס

בתוך הסערה סביב הספר על גלעד שליט, התקשורת שכחה את מי היא משרתת ואיך

הקרב על הכותרת הכי מדכדכת של השבוע הוא קשה. בואו נראה רגע מה היה לנו.

נורווגיה החליטה להפסיק להשקיע בחברות ישראליות שהיא רואה כקשורות לגדר ההפרדה, כמובן מבלי להתייחס לשאלה הפשוטה - מדוע בכלל הוקמה גדר ההפרדה מלכתחילה.

אחר-כך, הסכסוך עם שוודיה עלה מדרגה, אחריו נודע כי השוטרים בישראל משתכרים שכר-רעב, שהופך אותם לנזקקים לקראת החג ואת כולנו למודאגים יותר בגלל מצב הביטחון האישי שהולך ומידרדר, ואחרי-כן התפרסם הדו"ח שהבהיר לנו בפעם האלף כי מצב החינוך כאן הוא על הפנים.

אז איזו כותרת הכי מדכדכת? לא קל להכריע. ובכל זאת, נראה כי סיפורי גלעד שליט ייקחו את הבכורה.

נדמה כי השתרש כאן מעין דפוס כזה: בכל פעם שצצים סיפורים סנסציוניים יותר - הנושא של גלעד שליט נדחק הצידה, לעיתים אפילו נשכח. אחרי הכול, הרבה עניינים יש לנו פה, בארץ הקודש. הרבה בלגן, והרבה תחרות על מה תהיה הכותרת הראשית של מחר. אבל בכל פעם שהדרמות האחרות שוככות קצת - שליט מקבל שוב את הבמה.

הפעם, זה היה קשה במיוחד. העדויות שהודלפו לתקשורת לגבי מה שהבחור או הילד המסכן הזה עובר בשבי היו מכאיבות. מכאיבות פיזית. מסוג הדברים שאי-אפשר לקרוא ולהישאר אדיש לעומתם. כתב-היד שלו. תיאורי הצעקות, הבכי, ההתעללות. אנחנו כאילו יודעים שכל זה קיים, משערים שזה מה שקורה שם, בבור הטחוב בעזה, אבל ביום-יום שלנו אנחנו לא נכנסים יותר מדי לפרטים. לא ממש יושבים ומדמיינים.

אבל כשנחשף פתאום תוכן המכתב הראשון של שליט מהשבי, ששלוש שנים תמימות, ארוכות ומלאות סבל עברו מאז שליחתו, אי-אפשר להימנע מלקרוא אותו. ולהבין. כמו שאי-אפשר שלא לקרוא את העדויות של אנשי חמאס אודות מה עובר עליו. עדויות שייחשפו בקרוב בספר חדש.

חיים בתוך בועה

הבעיה היא שכל התרחיש הזה רק הדגיש עוד יותר עד כמה אנחנו חיים בתוך בועה משל עצמנו, מנותקים משאר העולם. לא היה כלי תקשורת ישראלי אחד שהרשה לעצמו לא להתעסק השבוע בגלעד שליט, אך מה עם כלי התקשורת בעולם? עליהם, איכשהו, כל האינפורמציה הזאת תמיד פוסחת. גם השבוע. גם למרות העדויות החדשות, למרות החשיפות, למרות הדרמה.

מי שהסתכל קצת בכלי תקשורת זרים, לא זכה לראות שום מילה על גלעד שליט. כנראה לשם לא הגיעו יחסי הציבור של הספר החדש אודותיו, שיצא לאור לקראת החג, אחרי שיקודם בראיון שער גדול ב-7 ימים.

זה לא שב-CNN, ב-BBC או ב"ניו-יורק טיימס" לא היו אתמול (ד') כותרות שדיברו על ישראל. הן פשוט עסקו בדברים אחרים: בעיקר בדו"ח של "בצלם", שקבע כי מרבית ההרוגים במבצע עופרת יצוקה היו אזרחים, ולא לוחמים, ושישראל ניסתה לטייח.

כן, ביחסי ציבור שליליים לעצמנו, תמיד הצטיינו. אבל שום דו"ח על גלעד שליט לא מצא את דרכו מחוץ לגבולות ישראל. שום מכתב, שום עדות ואף מילה על הספר החדש. כל הנושא כנראה לא נתפס כשווה דיווח למישהו נוסף בעולם, זולת הישראלים.

אז עכשיו, אחרי שזועזענו בפעם המי-יודע-כמה ממצבו של השבוי הישראלי, אפילו אם הפעם הזדעזענו יותר מתמיד, מה בעצם יצא מזה? האם גלעד שליט ישוחרר לקראת החג? האם המשא-ומתן לשחרורו התקדם? לא.

מה שיצא מזה עבור גלעד שליט ועם ישראל זה כך: החמאס מרגיש עכשיו חזק יותר, כי התקשורת הישראלית שירתה אותו, כרגיל. היא חיזקה אותו גם בכוח המיקוח שלו בעסקה שאינה מתבשלת כבר למעלה משלוש שנים, וגם בכוח ההרתעה שלו מול צה"ל.

למה? כי להיות גלעד שליט, או אבא שלו, או אמא שלו, או אחיו או אחותו, זה הפחד הכי גדול של כל אחד ואחת מאיתנו. זאת החולשה הלאומית שלנו, הפצע שלנו, המפלצת הפרטית המאיימת על כל בית ועל כל אדם בישראל.

מה שכן, השבוע, התקשורת המקומית שלנו קידמה את הספר החדש, קידמה גם את מכירות העיתונים בישראל עם כותרותיה הדרמטיות, קידמה גם את כל מי שפירסם בעיתונים וקרא לצאת ולקנות לקראת החג.

לא שאכפת לי שהספר יקודם. להפך. לבריאות. זה נושא חשוב. אבל תגידו, לא חשוב שמישהו יקדם גם את הפצע של המדינה ואת שחרורו של גלעד שליט האמיתי?

מילת שלום אחרונה לדוד טמיר

לא זוכרת כמה שנים אני מכירה את דוד טמיר. אולי בגלל שהוא היה סוג של פרסומאי נצחי. כזה שתמיד היה שם, כזה שגידל חצי ענף. השבוע, הוא נפרד מענף הפרסום, וענף הפרסום כולו נפרד ממנו.

דוד טמיר היה אלוף העולם בלהיות גוד-לוקינג. הוא תמיד היה מטופח, לבוש היטב, מבושם, מסורק, מחייך.

דוד טמיר היה אלוף העולם במינגלינג. בארוחות צהריים, בקפה, בהשקת כוסות בכל מיני קוקטיילים מוצלחים ומוצלחים פחות.

דוד טמיר היה גם אלוף העולם בלספר סיפורים. על הלקוחות, על הקונקורנטים, על קמפיינים מכל העולם, על הרצאה ששמע או על ספר שקרא. המזג הטוב וההתלהבות שלו היו כל-כך חזקים, שתמיד חלחלו והשפיעו גם על מי שלידו. אפילו כשכעס, נפגע או נעלב - וברוך השם אגו היה לו - אף פעם לא התנהג בכוחנות או באלימות. אף פעם לא ניבט ממנו אפילו מבט מתריס, גם אם היה ממש בעצבים על משהו, כי כל הקטע הזה של השטנה, שפרסומאים לא מעטים ניחנים בו, פסח עליו.

ולמרות זאת, במשך לא מעט שנים הוא הצליח להיות הפרסומאי בהא הידיעה. פרסומאי כמו שרואים בסרטים - חתיך, עשיר, שרמנטי ומקושר בטירוף.

הדרך שלו, שבה התמיד והמשיך גם כשהיה קשה יותר, גם בתקופות בהן העסקים נראו מייאשים, היתה טבועה בו, והוא לא סטה ממנה מעולם.

לא יודעת מה אתכם, ובלי קשר לכמה סיסמאות אלמותיות הוא המציא שמלוות אותנו עד היום, אבל בעיניי זה הדבר הכי נערץ שהוא השאיר מאחוריו. הוא היה מהפרסומאים הבודדים שידעו להיות בני אדם.

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד