גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה מי אתם?

רגע לפני שאתם מבטלים אותי ב"למה מי אתה?", כדאי שתחשבו טוב למה מי אנחנו

א.

משהו שקרה לי כבר שלוש פעמים בשבועיים האחרונים: אני הולך לי ברחוב, לבד, עם עגלה, או רוכב על אופניים. על המדרכה, החסומה ממילא בפחים, בקטנועים, בשלטים, בספסלים, בכיסאות של בתי קפה ובמשאיות שפורקות סחורות, עולה פתאום רכב שטח גדול (פעמיים) או רכב שופוני חדש ונוצץ (בפעם השלישית) וחוסם אותה לחלוטין.

אני מתקרב, כבר עושה חזרות בראש על משפטי מפתח יפי-נפש כמו "המדרכה זה של כולם", או "היית רוצה שאחרים יעשו לך את אותו הדבר?", או "ילדים עוברים פה, חבר, ועכשיו הם צריכים לרדת לכביש ואז יבוא עוד אחד כמוך שחושב שהשמש זורחת לו מהטמבון וידרוס אותם. העיקר שהילדים שלך בטוחים, יא דרעק". אני פשוט חייב להעיר לאנשים. זה כל-כך מעצבן, חוסר הכבוד המינימלי הזה לאחרים.

לפעמים אני חושב על ייסוד מחתרת חצי-אלימה למטרות הרתעה וצריבת תודעה שתקדיש את חייה למלחמה באנשים שיש להם יותר כבוד למכונית שלהם מאשר לזולת ולמרחב הציבורי. אין יותר לחסום הולכי רגל. נגמר הסיפור הזה. מי שחונה על מדרכה, ישפריצו לו קרם שיזוף או קרם ידיים, או חומר שומני מכל סוג, על השמשה (הצדדית כמובן, אנחנו לא רוצים לגרום לתאונות) - זה סיוט להוריד את זה.

אפשר גם על ידיות הדלת, שיהיה מבאס להיכנס לאוטו. מי שחוסם ילדים קטנים ו/או עגלות, ידחפו לו לחמנייה לאגזוז או דבק מגע על מכסה הדלק, ובמקרי קיצון אין לפסול צעדים כמו שריטת המכונית במפתח. משהו עמוק על כל הצד של הנהג. כי די, נמאס. יש אנשים שמבינים רק כוח, ואם כך - כוח הם יקבלו. זמן לכבוש את המדרכות.

כל התכנונים והתרחישים מתרחשים בהרף העין העובר בעודי מתקרב ומחכה לטיימינג המושלם בשביל ההערה שלי. כשמגיע הזמן ואני בדיוק פותח את הפה, יוצא מהרכב נהג, מחייך חיוך גדול ואומר לי משהו בסגנון "פויר, קורא אותך!", ואז לוחץ על כפתור השלט, נועל את האוטו בצפצוף, משאיר מאחוריו מדרכה חסומה, ונעלם לפני שאני מספיק להגיב.

ב.

האנשים האלה, שחסמו מדרכות ושעמדו על מעברי חציה, היו נראים נורמטיביים לחלוטין, עד כמה שיכולתי לשפוט. עובדה, הם קוראים את הטור ונהנים. ודאי יש להם יכולת מסוימת של הבנת הנקרא ועמוד שדרה מוסרי מסוג כזה או אחר. הם ודאי מבינים מה אני אומר וחוזר ואומר כמו איזה נודניק - לכבד את האחר.

אני מניח שאף אחד מהם לא רואה את עצמו כחוסם מדרכות, מסכן ילדים בכוונה תחילה ואדם רע לזולת באופן כללי. אני גם מוכן לשים 20 שקלים על השולחן: כשהם קוראים טורים מהסוג הזה הם אומרים משהו כמו, "צודק ב-100%, זה זוועה איך שאנשים מתנהגים". אולי הם אפילו יוצאים לרחוב, חמושים בשפופרות דבק ובקרם ידיים.

וזה לא כי הם דבילים וזה לא כי הם רעים. הם כמו כולנו: אף אחד לא באמת יכול להסתכל על עצמו מבחוץ (אם הוא בחוץ, מי נשאר בפנים?). כל אחד במרכז עולמו. אני חושב שרוב האנשים, כשמציגים בפניהם את הרעיון שראוי להתייחס או לא להתייחס לאחר כמו שהיית מצפה שיתייחסו או שלא יתייחסו אליך, אומרים בלבם משהו כמו "סבבה, אבל בוא נתחיל מהסוף: קודם שהאחר יתייחס אליי כמו מלך, כראוי".

בקיצור, זה לא כל-כך עובד. למה? כי כל העניין עם לדמיין את עצמך בתור מישהו אחר הוא מבלבל מדי מבחינה פילוסופית, כמו גם מבחינה אובייקטיבית של הנסיבות. כשמישהו אחר עולה על מדרכה הוא מניאק, כשאתה עולה - ומי לא עולה - לך תמיד יש סיבות טובות. אתה אומר לעצמך "זה רק לרגע". אבל בחייאתק - הרגע הוא לא רק שלך, אנחנו חולקים את הזמן בינינו בדיוק כמו שאנחנו חולקים את החלל. כולם שותפים באותו הרגע, זה רשומון אין-סופי, מניפה הנפרסת והולכת מקצה העולם ועד קצהו עם כל שנייה שעוברת.

נסו לדמיין את פינת הרחוב, עצמו עיניים ותחשבו שאתם כל העוברים בה. עכשיו נסו לגרום לכך שתשרור הרמוניה. מבלבל מדי? אמרתי לכם. אם תנסו לחשוב על זה יותר מעשר דקות, אבל חזק, תחוו תחושת סחרור קלה, וחולשה בברכיים.

ג.

הרי איך אתם חושבים ש"למה מי אתה?" הפכה לאחת התשובות הנפוצות ביותר בישראל, על אף שהיא בכלל שאלה? בדיוק מהבלבול הזה שאנחנו חווים מבלי דעת. אני מאמין שיש לנו קול פנימי מוסרי וטוב וישר ואוהב, שאומר לנו בדיוק את זה: כבד את האחר, חבר, הוא בדיוק כמוך, הוא אתה.

אבל רובנו כבר לא יכולים לשמוע את הקול הזה. חסומים אנחנו. הקולות האחרים חזקים יותר. ובכל זאת, מהמעמקים הוא עולה, הקול הטוב, מחלחל את דרכו במעלה הדרך (אני יודע שחלחול זה כלפי מטה, אבל בכל מה שקשור בנפש, הדברים יכולים לחלחל לאן שבא להם) עד שהוא מגיע אל חלל הפה ויוצא אל האוויר. אלא שעד אז הוא התעוות ללא הכר. זה קצת כמו בסיפור על ההוא שהולך במדבר ורואה ממרחק בית. בטח ייתנו לי לשתות, הוא אומר, ואז: אולי ירצו ממני כסף. ואז, איזו חוצפה זו לקחת כסף מאדם צמא. וכך הוא מתעצבן ומדליק את עצמו, וכשהוא מגיע אל פתח הבית - על סף התייבשות - לא נותר לו אלא לצעוק: לא צריך ת'מים שלכם, חולרות!

אז זה בדיוק אותו הדבר: "למה מי אתה?" הוא הד קלוש, מעוות, מסוחרר ומהופך של הקול הטוב שלנו. ניתן לומר ש"למה מי אתה" הוא בעצם סוג של גרפס מוסרי. "למה מי אתה", אנחנו זועקים, אבל בעצם מה שאנחנו לא יודעים שאנו מבקשים לומר זה "אני אתה".

אולי "למה מי אתה" היא בעצם קריאה לעזרה. בכל אופן, זו הוכחה להתנגשות הפילוסופית הפנימית המתרחשת בתוכנו, לא פחות. זו גם ההוכחה שלי לכך שהאדם טוב מטבעו. טוב, אבל מבולבל.

ד.

אולי הגיע הזמן לשנות כיוון, מהאני והלאה. ומה זמן יפה יותר מעכשיו, כששנה חדשה בפתח. אולי נלך על גישה חדשה לחיים ולזולת: עזוב את עצמך בצד. כל העצמי והעצמי הזה. נמאס. צ'כח מלהתייחס לאחר כמו שהיית רוצה שיתייחסו אליך. פשוט תתייחס, ותצפה מאחרים להתייחס לזקנה הזאת כמו שהיית רוצה שיתייחסו לסבתא שלך; הנער הזה, אם הוא היה שלך או של אחותך, היית רוצה לראות אותו נדחף לכביש? האיש שהולך במדרכה, לא היית רוצה לראות אנשים מציקים לאבא שלך, נכון?

מה זה נותן כל הדמיון המודרך הזה? קודם כול סולידריות. גם אם לא כל נהגי רכבי השטח והערסים מהגיהינום יתחילו לדאוג פתאום לכל מיני סבתות ונכדים של אחרים והחסימות יימשכו. מעכשיו אנחנו מאוחדים: מי לא ייחלץ לעזור, או לפחות יגיד משהו, כשמדובר בסבתו האהובה? תיווצר אווירה של דה-לגיטימציה מוחלטת להתנהגות לא מנומסת.

ומהצד השני של המשוואה: אתה לא צריך לדמיין רק שאתה, או מישהו אחר, דורס את סבתא שלך או את אימא שלך או את אחותך או את הילדה שלה הקטנה, מספיק שתדמיין שהן כולן יושבות איתך באוטו כשאתה נוהג. קצת צפוף, נכון, אבל זה לפחות יגרום לך להתנהג יפה. אחת מהן הרי בטוח תעיר לך אם תחנה על מעבר חציה או אם תחסום תחנת אוטובוס, ולמי יש כוח להתחיל להתעסק.

שנה טובה לכולם, בריאות והכול. הייתה שנה לא משהו במקרו - המצב הכלכלי, שפעת החזירים, אלימות, שחיתות, חום, משבר המים, גלעד שליט, לב לבייב, יו ניים איט. זו ודאי תהיה טובה יותר. קצת פדיחה לכתוב את זה, אבל תהיה שנה הרבה יותר נעימה אם כולם יתחילו להיות רק קצת יותר נחמדים זה לזה. יודעים מה - לא צריך נחמד. את הנחמדות שמור לסבתא שלך. הגינות. הגינות תספיק לי לגמרי. **

הרהור

אתה אומר לעצמך "זה רק לרגע". אבל בחייאתק - הרגע הוא לא רק שלך, אנחנו חולקים את הזמן בינינו בדיוק כמו את החלל

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?