גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאן נעלמה תוכנית סיכום המחזור של ליגת העל בכדורגל?

אם לערוץ הספורט יש זכויות על התוכנית, מדוע הוא לא משדר אותה? ואם הוא טוען כי ההסכם מול ההתאחדות עוד לא נחתם באופן רשמי, מדוע את גביע הטוטו הוא כן משדר? ■ אל תחשבו שסאגת זכויות השידור הסתיימה

גם בשבת הקרובה תוכלו לראות את כל השערים שנכבשו במשחקי הליגה הספרדית, האיטלקית, האנגלית, הגרמנית. אבל גם אם תתאמצו מאוד לא תוכלו לראות את כל השערים ממשחקי ליגת העל הישראלית. גם השבת לא תהיה תוכנית סיכום מחזור, למרות שבסוף השבוע ישוחק המחזור הרביעי. גם משחק מהליגה הלאומית לא תוכלו לראות, למרות שהוא נכלל בהסכם הזכויות של ליגת העל.

כל זה אחרי שיו"ר ההתאחדות לכדורגל, אבי לוזון, הודיע לפני כשבוע בישיבת המזכירות כי ההתאחדות סיימה למכור את זכויות השידור לעונה הנוכחית.

אז מה בעצם מסתתר מאחורי "ההחשכה" של ליגת העל?

להיפטר בכל מחיר

אחרי שאף גוף לא ניגש למכרז המקורי שהוצא בחודש יוני, הורידה ההתאחדות את מחירי המינימום והחלה לבצע הליכי בזק על החבילות השונות. ערוץ הספורט נכנס למכרז בזק שכלל את תוכנית הסיכום, גביע הטוטו, גביע המדינה, הליגה הלאומית, שידורים לחו"ל, האינטרנט והסלולר.

כדי למנוע מצב שאתר ONE ייכנס לחבילת הסלולר והאינטרנט, התנה ערוץ הספורט את כניסתו למכרז בכך שיקבל את כל החבילה במלואה. הסכום שנסגר: 3.1 מיליון דולר לעונה, בהסכם ל-3 שנים.

האגנ'דה של הערוץ היתה ברורה: מאחר שאין לו עניין בתוכנית הסיכום שהפקתה יקרה מאוד, כדי לצמצם את עלות הרכישה הוא ימכור אותה הלאה לערוץ 1, כפי שעשה בשנים קודמות.

דבר אחד לא לקח ערוץ הספורט בחשבון - ששבועיים לאחר מכן ערוץ 1 יזכה בשידור המשחק המרכזי. ברגע שערוץ 1 זכה במשחק המרכזי וגירד את כל המשאבים לצורך העניין (13.5 מיליון שקל), הוא הודיע לערוץ הספורט שימצא לו פלטפורמה אחרת לתוכנית. מאותו רגע מנסים בערוץ הספורט לעשות הכל כדי להיפטר מהתוכנית.

בשלב מסוים הציע ערוץ הספורט להעביר לערוץ 1 את תוכנית הסיכום בחינם ואף להפיק אותה, בתמורה לכך שערוץ 1 שמחזיק בזכויות של המשחק המרכזי ייתן להם אופציה לשדר אותו במקביל בערוץ ה-HD של ערוץ הספורט. בערוץ 1 היו מוכנים לשמוע. אלא שמאז השתנו פני הדברים.

בערוץ 1 מעוניינים לקדם פלטפורמת HD עצמאית, ואף פועלים בתקופה האחרונה מול HOT ו-yes לקבלת פלטפורמה כזאת שתשמש אותם גם למשחקי מונדיאל 2010. בערוץ 1 טוענים כי קיים סיכוי שיצליחו לשדר כבר העונה חלק ממשחקי ליגת העל ב-HD של רשות השידור.

הבעיה העיקרית עם תוכנית הסיכום היא העובדה שהפכה ליקרה מאוד מבחינת עלויות הפקה. לפי תנאי המכרז, הגוף שלוקח על עצמו את התוכנית מחויב לצלם 3 משחקים בעצמו (3 הוא מקבל מצ'רלטון) כשכל משחק הוא מחוייב לצלם עם לפחות 5 מצלמות. עלות הפקה של משחק בודד עומדת על בסביבות 6,500 דולר (כולל כוח-אדם וניידת). תכפילו את זה ב-3 משחקים בשבת, בליגה של 35 מחזורים. 700 אלף דולר. זו פחות או יותר הסיבה העיקרית שאתם לא רואים היום את תוכנית הסיכום.

אם ערוץ הספורט מחזיק בזכויות, מדוע ההתאחדות לא כופה עליו לשדר את התכנים מתוקף ההסכם בין הצדדים? כאן נכנסים לעניין של הגדרה משפטית, האם ההסכם תקף בכלל.

ערוץ הספורט טוען כי למעשה לא היתה חתימה רשמית בין ההתאחדות לבין ערוץ הספורט על ההסכם. כהגדרה, ערוץ הספורט צודק. אלא שגורם שישב במשא-ומתן אומר ל"גלובס" כי ערוץ הספורט מנסה להיתלות בפרט הלא רלוונטי הזה. "לכולם ברור כי החוזה תקף ומחייב את ערוץ הספורט. עצם זה שהם הביעו את הסכמתם לתנאים שבמכרז הופך אותם מבחינה משפטית מחוייבים להסכם. דבר שני", מוסיף אותו גורם, "בתום אותה ישיבה שבה סוכמו פרטי ההסכם (12 באוגוסט) והמחיר, נציגי כל הצדדים לחצו ידיים ובירכו על המוגמר. אז מה קרה? יכול להיות שהם רוצים לקבל הנחה אחרי שההסכם נחתם, יכול להיות שהם רוצים להתנער ממנו. הלוואי שהיינו יודעים מה הם רוצים".

אם בערוץ הספורט טוענים כי חתימה רשמית לא היתה, מדוע הם ממשיכים לשדר את משחקי גביע הטוטו, שהם חלק מאותו הסכם. "אני מניח בגלל שאת משחקי גביע הטוטו הם יכולים לשים בערוצי הלייב שלהם, מה שהרבה יותר מעניין אותם", אומר אותו גורם. הגורם מוסיף ומסביר כי גם בעניין גביע הטוטו ניסו בערוץ הספורט לקבוע כללים חדשים, אחרת ייסוגו מההסכם. "הם הפעילו לחץ ישיר על ההתאחדות, או לחץ עקיף באמצעות הטוטו, שיעבירו תקנה שהקבוצות ישחקו בהרכבים החזקים שלהן. זה הרי מגוחך, מישהו יעלה על הדעת שרשתות השידור באנגליה (BBC ו-Sky - ט.ו) יקבעו לאלכס פרגוסון באיזה הרכב לעלות למשחקים בגביע הליגה באנגליה?"

ההתאחדות במלכוד

ואם ההתאחדות כל-כך משוכנעת שההסכם שלה עם ערוץ הספורט תקף מבחינה משפטית, מדוע היא לא פונה להליך משפטי כדי לממש את זכותה לשידורים? "ההתאחדות נמצאת במלכוד", אומר גורם אחר המצוי במשא-ומתן. "קודם כל צריך לזכור כי היא כבר בהליך בוררות עם צ'רלטון על עניין המשחקים המשניים, ולא ברור מה ייגמר שם. דבר שני, גם אם בהתאחדות משוכנעים שהם צודקים, איך הם יילכו להליך משפטי מול ערוץ הספורט בזמן שהם יודעים שהוא היחיד שניגש להסכם? הם יודעים שאם הוא יירד מההסכם, הם יחזרו למצב הראשוני שאין אף גוף שישדר".

מההתאחדות לכדורגל נמסר: "מטרתנו היא מציאת פיתרון, ואין לנו כל עניין בהתקוטטות משפטית, תקשורתית או אחרת. תכנית סיכום המחזור תשודר לטובת אוהבי הכדורגל הרבים בישראל, ואנו פועלים בצורה שקטה על מנת שמטרה זו תושג. כפי שעשינו בנושא מכירת המשחק המרכזי, כשעבדנו בצורה שקטה מבלי להוציא פרטים מתוך חדרי המשא-ומתן, כך ננהג גם כעת".

מערוץ הספורט נמסר: "המשא-ומתן עם ההתאחדות אמור להסתיים בימים הקרובים. אנו מניחים כי הוא יסתיים על הצד הטוב ביותר. יחד עם זאת, לא מקובל עלינו שלמפעלים כמו גביע הטוטו הקבוצות יעלו עם שחקנים מחליפים מקבוצות הנוער ויבזו את המפעל ואת צופי הטלוויזיה. אנו בטוחים כי ההתאחדות יכולה לעשות יותר כדי לשמות על איכותם ורמתם של המפעלים שהיא מוכרת".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק