גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל קשת, אבי ניר: "ברור שאני מסמס למתמודדי 'כוכב נולד', כמה שמותר אני מסמס"

אבי ניר ורן תלם מסכמים עונה שביעית של "כוכב נולד", מותג הטלוויזיה המוביל בארץ ■ "חושבים שהעבודה שלנו היא למתג ולשווק, אבל העבודה שלנו היא לגרום לאנשים ליהנות; 'כוכב נולד' הוא חלק מהתרבות ומהחיים"

"אנחנו אנשים חרדתיים במקצוע חרדתי. אנחנו כל שנה פוחדים" - כך אומר אבי ניר, מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 קשת, בגילוי-לב שאינו אופייני לו. בראיון שהתקיים השבוע, שבועות ספורים לאחר גמר העונה השביעית של "כוכב נולד", ניר פותח צוהר אל מרכז העצבים החשופים של התוכנית, הרחק מכל מצלמה או מזמור.

ניר יודע טוב מכולם עד כמה שבירות הן הלבנים הצחורות המרכיבות את מגדל הרייטינג, והוא אינו מסתיר את תחושות החשש ואי-הוודאות שאופפות אותו בימים אלה, בעיצומן של ההכנות לקראת העונה הבאה של "כוכב נולד".

על פניו, לניר אין סיבה לדאגה: נתוני הרייטינג של "כוכב נולד 7" מלמדים כי "כוכב נולד" הוא המותג החזק והיציב ביותר בטלוויזיה המסחרית הישראלית: 693 אלף צופים בממוצע בעונה הסדירה, המהווים כ-27% רייטינג, ו-919 אלף צופים בתוכנית הגמר (32% רייטינג). ואולם, למעט העונה הראשונה, הפער הנמוך ביותר בין מספר הצופים בעונה הסדירה לבין מספר הצופים בגמר נרשם דווקא השנה, אך על כך בהמשך.

כוכב נולד / צלם: יחצ

החרדה עליה מתוודה ניר היא בעיקר חרדת נטישה (של צופים), ולתחושה, יש להניח, שותפים גם בכירים בקשת במנגנון המיומן העומד מאחורי התוכנית, וגם ב"טדי הפקות", בבעלותה ובניהולה של טמירה ירדני.

"כוכב נולד" הוא אחד העוגנים הכלכליים החשובים של קשת, ועוגן זה נשען בסופו של יום על שני גורמים אשר אינם ניתנים לצפייה מראש: איכות הכישרונות וכמות הקהל. ניכר מדבריו של ניר כי בעוד ששלב האודישנים בתוכנית מסתיים בשליש הראשון של העונה, והמועמדים המועדפים הם אלה שנשארים - בקשת חשים כמי שמצויים במעין אודישן מתמיד, שבו הם נבחנים בכל פרק על-ידי הקהל ועל-ידי המפרסמים.

ניר: "בעיניי, 'כוכב נולד' שייך לצופים שלנו לא פחות ולא יותר משהוא שייך לנו. אין פה צניעות מזויפת. אנחנו מחזיקים אותו במשמורת עבורם, צריכים לשמור עליו, וזה חלק גדול מההצלחה שלו".

* כלומר, לתחזק את המותג, שימשיך להיות פרה חולבת?

"בניגוד למחשבה של הרבה אנשים שמסתכלים על העבודה שלנו מבחוץ וחושבים שהעבודה שלנו היא למתג ולשווק, העבודה שלנו היא לגרום לאנשים ליהנות ממה שאנחנו עושים. אחרי זה אנחנו יכולים לארוז את זה. 'כוכב נולד' הוא חלק מהתרבות, חלק מההוויה וחלק מהחיים. אנחנו קוראים לזה תבונת הקהל. לקהל של 'כוכב נולד' יש תבונה מאוד מפתיעה - או לא מפתיעה, תלוי איך אתה מסתכל על זה".

* מהי התבונה?

"הוא מזהה מההתחלה איכות וכישרון".

"'כוכב נולד' היא תוכנית אמוציונלית", אומר רן תלם, מנהל פיתוח התוכן של קשת, שמחזק את דברי ניר. "אתה בא לראות אותה מתוך רגש. זה או שאתה אוהב לראות 'כוכב נולד' או שאתה שונא לראות".

סיפור סינדרלה

"יש כאן סיפור סינדרלה. יש כאן משהו שבא מהעם, והעם בוחר אותו", אומר ניר. "התוכנית היא שלך, המתמודדים הם שלך. הכישרונות שהתוכנית מגדלת הם אנשים ששייכים לקהל ולנו באותה מידה. אני חושב שהתום של 'כוכב נולד', רגע הקסם הראשון, היה רגע ההתאהבות שהקהל בא והרגיש שיש בה משהו. אני לא בטוח שאנחנו הבנו את זה עד הסוף, אבל הקהל הבין את זה".

אולי כחלק מאותה אסטרטגיה, לניר ולתלם חשוב שהקהל יידע שהם אוהבים את התוכנית, חשוב להם להחצין את הפן האישי שבעבודה על "כוכב נולד", את החיבור הרגשי שלהם ושל ילדיהם לתוכנית.

ניר: "שים לב איך שאני ורן (תלם) מדברים עליה, אנחנו אוהבים את התוכנית הזו". ניר מודה כי "ברור שאני מסמס למתמודדים, כמה שמותר אני מסמס", ומדגיש כי "חשוב מאוד להגיד שיש את צביקה הדר שהוא חלק מהחיבור הזה, חלק מאוד-מאוד מהותי, וכל הצוות של טמירה ירדני ויואב צפיר. בטח שאנחנו רוצים שיהיה לה רייטינג והכנסות, אבל נורא שומרים עליה, על הליבה ועל החיבור הרגשי שלה".

* לצביקה הדר לא נמאס להנחות אחרי כל-כך הרבה שנים?

תלם: "לא, כי כל אחד הוא סיפור. זה כמו להגיד שנמאס לשמוע שירים מרגשים. כל אחד שפתאום פותח את הפה ושר נורא יפה הוא הסיפור שלך, ואתה הולך איתו עכשיו. זה לא מכניקה. זאת אומרת, המנגנונים של כמה יעלו לחצי גמר וכמה לרבע גמר זה מכניקה. אבל אנשים שכל שנה נפתחים, אין דבר דומה לזה. כשזה קורה, זה הכי כיף בעולם. זה בכלל לא טריוויאלי למצוא במדינה כמו ישראל כזו כמות של כישרונות".

"כוכב נולד" החלה את דרכה כהכלאה ניסיונית בין שעשועון מוסיקלי ישראלי לבין עיבוד של פורמט אמריקני ("אמריקן איידול"), ועם השנים הפכה למפלצת רייטינג מפוטמת פרסום. התוכנית עלתה לאוויר ב-2003, עם שני נותני חסות מרכזיים: סלקום וקוקה-קולה. סלקום העלתה את תכני התוכנית לסלולרי, ואילו קוקה-קולה שיתפה פעולה בהקמת אתר האינטרנט "מיי מיוזיק" (פורטל המוזיקה של קוקה-קולה), והעניקה פרס לזוכה: מלגת לימודים בלונדון. פסטיבל המוזיקה של קוקה-קולה אירח את תוכנית הגמר של העונה, שנערכה בניצנים.

בכל שנה התרבו שיתופי-הפעולה המסחריים. בעונה שהסתיימה עתה, yes הציבה מתקן "אודישנומט" בדיזנגוף סנטר בתל-אביב (כאשר הזוכה בתחרות הופיע בתוכנית הגמר); שמפו "הרבל אסנס" נתן חסות מרכזית; עיריית אילת שילמה חלק נכבד מהוצאות הגמר; נערך שיתוף-פעולה עם אגד, במסגרתו הוסעו צופים אל הגמר באוטובוס מיוחד; הופק קליפ שצולם במכשיר סלולרי מתוצרת נוקיה; ונערכה הפעלה אינטראקטיבית בשם "מיקסר כוכבים", בה הצופה עורך את שיר הנושא של האודישנים, בחסות RC קולה.

בעונה האחרונה הוחדרה הפעילות השיווקית והתוכנית של "כוכב נולד" לאינטרנט ביתר-שאת: שידור חי מחדר החזרות באתר מאקו (של קשת), חידון טריוויה, עמודים אישיים לכל מתמודד באתר, שימוש בטוויטר ובפייסבוק לעדכונים של כל מתמודד, כתבות מאחורי הקלעים, כל פרקי העונה הנוכחית ב-VOD באתר, ועוד.

* השנה התמקדתם באינטרנט, בניו-מדיה כמו פייסבוק טוויטר ואתרים. האם השינוי הגביר את ההזדהות של הקהל עם המתמודדים?

ניר: "בסופו של דבר, יש צוות טלוויזיה שעושה תוכנית טלוויזיה הכי טוב שהוא מבין. הוא לא עושה תוכנית למדיום אחר. המדיומים הנוספים הם אחרי זה, אולי נגיעה, הרחבה. חד-משמעית, מי שעושה את התוכנית הזאת חושב על התוכנית בטלוויזיה. זה המנדט שלו. הוא רק צריך לחשוב איך נותנים את המקום, את הכבוד, את הביטוי הנכון בטלוויזיה. אחרי זה אנשים שלוקחים ועושים, אין לזה שום קשר לניו-מדיה. הכוח של התוכנית הזו הוא רגע הקסם בטלוויזיה. אם מישהו לא יהיה מפוקס רק על זה, על הרגע הזה, זה מאוד-מאוד לא טוב".

* איך נבנית התוכנית? יושבים אנשי תוכן, אנשי פרסום ושיווק, ומתווים את התמהיל של התוכנית כל עונה?

ניר: "התכנון הוא לינארי. קודם כל יושבים אנשי תוכן ועושים תוכנית טובה. אנשי שיווק לפעמים רואים את העולם במותגים ושיווק ומסחור. בראשית היה תוכן, וזהו. עכשיו, כשיש לך את התוכן, אחרי שאתה מאמין בתוכן והוא טוב - אוקיי, אפשר לעשות שיתופי-פעולה. אבל זה לא תהליך סימולטני של תוכן ושיווק. יש את התוכן, תוכן מעצב ובונה, ואחרי זה מה שאפשר לעשות וכדאי לעשות בתחום של שיווק, עושים".

* היו מקרים שאמרתם - זה קו אדום, את זה לא נעשה ברמה מסחרית?

"השיטה בה אנחנו בוחנים רעיונות היא בהיבט של טוב לתוכן או לא טוב לתוכן. אני רואה את התוכנית, זה עושה לי טוב, עושה לי נעים, עוזר לי לתוכנית - כן. לא עושה לי טוב לתוכנית, מרגיש שזה מפריע, מסיט ומפזר - אז לא. זה עובד כשיש לך מוצר אורגני, ואז במידת האפשר - כן, עושים מה שאפשר מול השיווק".

"ברמה המסחרית, 'כוכב נולד' היא חיה מרובת ידיים ורגליים, ולקברניטי הערוץ יש כמה דרכים למקסם את הכסף: חסויות, תוכן שיווקי, SMS, פרסומות - ויחד עם זאת, זו לא תוכנית זולה לעשייה", אומר אלון הוכדורף, מנכ"ל חברת רכש המדיה "זניט מדיה".

* איך בונים את התמחור בתחילת העונה?

הוכדורף: "אנחנו מסתמכים על יום השידור - מה יש בערוץ מקביל באותן שעות, ועל מה שהיה בשנה שעברה. השנה היה רייטינג יפה כבר בשלב האודישנים".

הוכדורף מציין כי קיים מאבק בין רוכשי מדיה על זמן אוויר ב"כוכב נולד", ומוסיף כי החברות המוערכות יותר על-ידי אנשי התוכנית זוכות להיות מעורבות עוד בשלב בניית התוכן - שלב אותו הוא מוצא מרתק. "אנשי התוכן יודעים לייצר את הדרמה. את החיוך, המבט בעיניים, את הקלוז-אפים על המתמודדים. זה בין היתר התפקיד שלהם, למקסם דרמה ורגש".

22

האם קשת היתה רוכשת את ערוץ 24 לולא "כוכב נולד"?

לפני פתיחת העונה האחרונה של "כוכב נולד", קשת ביצעה מהלך תוכני רב-עוצמה, כשרכשה את ערוץ המוזיקה (ערוץ 24). הערוץ ליווה ביתר-שאת את כל שלבי התוכנית והיווה, הלכה למעשה, ערוץ תומך "כוכב נולד", שלא מעט ציניים אף הגדירוהו כ"ערוץ כוכב נולד".

אורן יוניוב, בעלי חברת רכש ותכנון המדיה "יוניון מדיה", סבור כי המהלך היה נכון. "מבחינת קשת זה היה חכם למתוח את המותג על-ידי רכישת ערוץ 24. 'כוכב נולד' עושה עבודה טובה לערוץ 24, ומאז הרכישה הערוץ כמעט שילש את הרייטינג שלו. קשת היא חברת התוכן הגדולה בישראל, ויש לה גם לב טוב, ויש סינרגיה בלהעביר תכנים שאין להם מקום ב-3 ימי שידור בערוץ 2, לערוץ 24".

* יש דילים משותפים לפרסומות? נניח, קנה 15 דקות זמן אוויר ב"כוכב נולד" - קבל 10 דקות חינם בערוץ 24?

יוניוב: "לא. יש לקשת מערך מכירות יעיל ומשומן שמדבר עם אותן חברות מדיה, ועל הדרך הוא מוכר לערוץ 24. זה מביא להתייעלות".

* אבי ניר, בכנות - אם לא היה "כוכב נולד", עדיין הייתם רוכשים את ערוץ 24?

ניר: "קודם כל, התשובה היא כן. הרצון שלנו להתעסק במוזיקה היה קיים מזמן. האופציה שערוץ כזה ייהנה מ'כוכב נולד' זה בטח משהו שחשבנו עליו, אבל בסוף היום אתה לא מקבל החלטה לפי תוכנית".

עוד כתבות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: ארה"ב מעכבת מסירת פצצות מדויקות כדי להעביר מסר לישראל

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות