גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרווח החבוי של אפריקה באמריקה

מה הן הלוואות נון-ריקורס (Non Recourse) ?

המאזן של פירמה כלשהי אמנם מספק תמונת מצב על הנכסים וההתחייבויות שלה, אבל הוא לא מלמד על הדבר החשוב ביותר בעידן של ירידת ערך נכסים - מה ההשלכה של ירידת ערך הנכס בעבר ושל ירידה פוטנציאלית על ההפסד של החברה ועל ההון העצמי שלה. לכאורה, התשובה ברורה - כגודל ירידת הערך של הנכס, כך גודל ההפסד והירידה בהון העצמי. אך יש הרבה יוצאים מהכלל, שבהם ההפסד של החברה מוגבל ונמוך מירידת ערך הנכס.

הדבר מתאפשר באמצעות טכניקה מימונית שהחלה להתגלגל בעולם לפני 20 שנה ותפסה תאוצה בשנים האחרונות, אשר הופכת את המלווה (בנקים ואחרים) לשותף בנכס, ואת הלווה (רוכש הנכס) למוגבל בהפסד. הטכניקה השתרשה מאוד במערכת הפיננסית בעולם, ותפסה אחיזה גם בארץ, אם כי מאוד מוגבלת. המערכת הבנקאית שלנו נמנעה מאימוץ מסיבי של הלוואות מסוג זה, הנקראות הלוואות Non Recourse (נון-ריקורס), אולי בזכותה ואולי בזכות הפיקוח, העיקר שזה לא כאן.

ההלוואות הללו נולדו כתוצאה מהכסף הזול שהיה בעולם. המערכת הפיננסית חיפשה לתת את הכסף הזה, ולאט לאט הגמישה את התנאים, העיקר שייקחו. הסעיפים המשמעותיים בהגמשה הזו היו ויתור על ערבות אישית, ויתור על יכולת החזר וניתוח פיננסי של הלווה וויתור על שעבודים של הלווה מעבר לשעבוד אחד - הנכס הנרכש. במילים אחרות, הבנק אמר ללווה 'קח הלוואה בגין הנכס, כשהנכס, ורק הנכס, משועבד לנו. דמי השכירות (אם מדובר בנכס מניב) ישמשו להחזר ההלוואה', וזהו. במצב כזה, אם ערך הנכס יורד מתחת לגודל ההלוואה, ללווה יש אפשרות לוותר על הנכס ולהתנתק מההלוואה.

התופעה הזו נראתה בשלב הראשון תמוהה ואפילו דמיונית. אחרי הכל, הלוואות כאלו גורמות לבנקים להפוך לשותפים בסיכון, ומנגד הופכות את בעלי הנכסים למוגבלים בסיכון. אבל המציאות עולה על כל דמיון - ככה זה כשיש עודף כסף!

כך, התופעה הזו היתה השורש לבעיית סאב-פריים, אותן משכנתאות שניתנו ללא ערבות וללא בדיקת יכולת החזר. גם במשכנתאות אלו, כמו בהלוואות נון ריקורס, לא היה לבנק המלווה כלום חוץ מאשר הנכס עצמו, וגם כאן בשעה של ירידת ערך הנכס אל מתחת לגובה ההלוואה, הלווה יכול להחזיר את הנכס ולשכוח מההלוואה. כנראה שזה לא יחזור, לפחות לא כל כך מהר, כל תופעת משכנתאות הסאב-פריים והלוואות הנון ריקורס, לפחות לא במקרים של הלוואות חדשות (בממוחזרות כן), ובטח שלא במימדים שהיו כאן לפני שנה-שנתיים.

לתמרן את המאזן

כאשר יש הלוואות מהסוג הזה, המאזן כאמור כבר לא משקף מהימנה את מצב החברה. אם נניח, לצורך הדגמה, שחברה מסוימת רכשה נכס בערך של 100 מיליון דולר, ומנגד היא לקחה הלוואת נון ריקורס של 80 מיליון דולר (מול הנכס בלבד), אזי בעת הרכישה (ורק עסקה זו נרשמה בעסק) יוצג הנכס במאזן החברה בערך של 100 מיליון דולר, כשבהתחייבויות יירשמו 80 מיליון דולר והונה העצמי יסתכם ב-20 מיליון דולר. נניח שעברו שנתיים וערך הנכס ירד ל-50 מיליון דולר, וערך ההלוואה לבנק עומד על 90 מיליון דולר - איך ייראה עכשיו המאזן? זה לא כל כך ברור. תוכלו לראות שתי אפשרויות של טיפול חשבונאי בדוחות החברות.

הטיפול הראשון מתבסס על כך שבעת רכישת הנכס החברה יישמה את גישת העלות להלוואותיה, ומכאן שלאורך כל השנים היא תציג את ערך ההתחייבות בפועל, כלומר לפי מה שהיא חייבת באמת לבנק. רק שזה לא נכון כלכלית, וכאן נכנסת לתמונה שיטת הטיפול השנייה, לפי שווי הוגן להלוואות. בגישה הזו, שמיושמת אם מראש החברה הצהירה על כוונתה להציג את ההתחייבויות לפי ערך הוגן, יש בכל נקודת זמן צורך להעריך את שוויה הכלכלי של ההלוואה (לפי מחיר ההון / שיעור ההיוון הרלבנטי), כשמעבר לכך, במידה שערך הנכס ירד אל מתחת לערך ההלוואה, יש הצדקה ואינדיקציות ברורות להציג את ערך ההלוואה בהתאם לשווי הנכס. אחרי הכל, הבנק לא יזכה לקבל יותר מערך הנכס.

בשיטה הראשונה (המעוותת כלכלית) יציגו במאזן בצד הנכסים את הנכס בשווי של 50 מיליון דולר, ומנגד ההלוואה תירשם ב-90 מיליון דולר, ומכאן שלחברה גירעון בהון העצמי בסך של 40 מיליון דולר. זה כמובן לא נכון. ההון הכלכלי האמיתי של החברה הוא אפס, וזה מתבטא בשיטה השנייה שבה הנכס יוצג ב-50 מיליון דולר, וההתחייבות בגין הנכס תוצג לפי ערכה בשוק אך לא יותר מערך הנכס, ובמקרה הזה 50 מיליון דולר. זה משאיר הון עצמי אפס.

המקרה של אפריקה

ומהתיאוריה הזו למציאות. חברת אפריקה ישראל מסרבת לרדת מהכותרות, כשהמשא ומתן בין בעלי האג"ח והנהלת החברה נמשך, אם כי לא ממש מתקדם, ובינתיים כל הצדדים זורקים רעיונות באוויר. אחד הרעיונות שעלו באסיפת בעלי האג"ח (מצד המחזיקים) היה לוותר על פרויקט הדגל של החברה בארה"ב - בניין ה-Times (מטה הניו יורק טיימס). כלומר, לתת את הנכס המרשים הזה לבנק המממן ולסגור את החוב.

כן, רבים וטובים סברו שזה יהיה מהלך מבריק שישאיר בקופה של אפריקה רווח הון של מאות מיליוני דולרים, מכיוון שערך הנכס בספרים נמוך משמעותית משווי החוב בגין הנכס הזה. אבל רגע לפני שנחשב ביחד, אקלקל את החגיגה: זאת אמנם הלוואה לצורך רכישת הנכס ושיפוצו, אך לא מדובר בהלוואת נון-ריקורס. רק כאשר רשום במפורש בדוחות שמדובר בהלוואת נון ריקורס, היא אכן כזאת. אחרת, גם אם היא נראית ומזכירה הלוואת נון ריקורס, היא עדיין לא כזו.

וההבדל הוא כמובן גדול. אם היה מדובר בהלוואת נון ריקורס, אפריקה אכן היתה יכולה לרשום רווח של 400 עד 500 מיליון דולר כתוצאה מוויתור על הנכס הזה ובמקביל סילוק ההלוואה. רק שבפועל, הבנק הזר לא היה פראייר.

הכל התחיל לפני כשנתיים וחצי. אפריקה רכשה את בניין הניו יורק טיימס במנהטן תמורת 525 מיליון דולר, פי 3 ממחירו לפני שנתיים. ובכל זאת, בעל השליטה, לב לבייב, חשב אז שמדובר בעסקה מצוינת. עלות ההשקעה בשיפוץ הוערכה בקרוב ל-200 מיליון דולר, ואת ההשקעה ועלות השיפוץ מימן בנק זר. "כספי ההלוואה שימשו לתשלום יתרת מחיר הרכישה, מימון עבודות הבנייה בנכס והוצאות נלוות למימון", נכתב בביאורים לדוחות הכספיים. "ההלוואה מובטחת בעיקרה בשעבוד ראשון על הנכס, וכן בשעבודים על זכויות בחברת הבת ותאגידי הנכס השונים...".

במילים פשוטות - בביאור הנ"ל שמופיע בדוחות השנתיים וברבעוניים (בצורה מקוצרת), אפריקה ישראל כותבת שחור על גבי לבן שלא מדובר בהלוואת נון ריקורס. היא אמנם לא מסגירה את כל המידע ואת כל החשיפה שלה להלוואה הזו, אבל מה שבטוח הוא שלא ניתן בפשטות לסלק מהמאזן את הנכס והחוב.

הנכס, אגב, רשום בספרים אחרי מספר הפחתות דרמטיות בכ-250 מיליון דולר, בעוד שההלוואה רשומה ב-711 מיליון דולר. אין כאן רווח הון כתוצאה מהנון ריקורס, אבל מסתבר שלא צריך נון ריקורס כדי לרשום רווח הון, או במדויק יותר - להקטין את ההפסד. הבנק יודע שהוא לא יראה את כל ה-711 מיליון דולר. כנראה שיתר הנכסים המשועבדים בחברה הבת (אפי ארה"ב) לא מכסים את יתרת החוב, ולכן, כך על פי המסרים של אפריקה לבעלי האג"ח, צפויה החברה להגיע להסדר מימוני חדש עם הבנק הזר, כך שבשורה התחתונה נטל החוב יקטן (וככל הנראה גם יימתח).

כל דולר שיפחת מנטל החוב הזה, הוא בעצם רווח הון לאפריקה. בדומה, אגב, להסדר המיוחל (אם וכאשר יהיה כזה) מול בעלי האג"ח, שבו כל דולר שיפחת מהחובות לבעלי האג"ח, הוא דולר לרווח של אפריקה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים