גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלאכים רוקדים ובקבוקים בוכים

יוסל ברגנר פותח תערוכה חדשה ובה שתי סדרות ציורים שיצר במקביל, כמו שני עולמות המתחרים על תשומת ליבו. האחת קודרת ורוויית עצב והשנייה מרחפת בצבעוניות חיה, קלילה ומייחלת. בסטודיו שלו חיים זה לצד זה שגרת היומיום, געגועים וזיכרונות

"לא תשמעי ממני עובדות, רק סיפורים", אומר יוסל ברגנר, מבכירי האמנים בישראל, בראיון מיוחד לקראת תערוכתו החדשה, שתיפתח בעוד שבועיים בגלריה דן בת"א. "מאז שהייתי ילד אני תמיד חושב איך אני רוצה לספר את הסיפור שלי".

*ומצאת את הביטוי הכי טוב בציור?

"הציור עבורי הוא שפה חזותית. יש אנשים שכותבים ויש שמציירים. אני התחלתי לצייר כילד. כל הילדים מציירים, אני פשוט לא הפסקתי אף פעם", הוא אומר וצוחק.

יוסל ברגנר / צלם תמר מצפי

"אני דיסלקטי בכתיבה ואקלקטי בציור". ברגנר בסטודיו

הציור והסיפור מתערבבים בהווייתו הצבעונית של ברגנר, איש שיחה נעים וקולח, היושב בסטודיו שלו ומצייר בכל יום, כבעל מלאכה מסור. "כששואלים אותי מה זו אמנות אני אומר שזה פשוט מקצוע", הוא מעיד על עצמו. כיום, בגיל 89, העבודה קשה עליו, והוא נאלץ לקחת הפסקות ארוכות יותר. "אי אפשר לצייר בישיבה", הוא אומר.

*למה? אתה מצייר עם כל הגוף, בסערה?

"אל תהיי רומנטית", הוא שוב צוחק בקול. אבל הוא עצמו רומנטיקן לא קטן. אפשר לראות זאת בעבודותיו, הטבולות ברגשות עזים. בסיפוריו, המדלגים בחופשיות בין תקופות חיים שונות ואירועים היסטוריים מתערבבים בהם בזוטות משפחתיות, אנקדוטות אישיות והרבה הרבה זיכרונות אהבה. סיפוריו, "מעשיות" הוא מכנה אותם, טבולים בהומור וקלילות. ציוריו, לעומתם, עצובים. כאילו הוא אוגר בתוכו את הקדרות ומשאיר לצבעים על הבד את זכות הזעקה. השמים המתקדרים בתמונותיו נראים כאיום מרחף, כחשכה יורדת או כשקט שלפני הסערה. העיניים הגדולות הלטושות של דמויותיו בחלונות המוכרים כל-כך, אומרות השתאות וכאב. רכבות צעצוע (באחת התערוכות האחרונות שהציג) הופכות תחת מכחולו להדים של רכבות האימה. ליצניו עצובים.

עם זאת, לעיתים, גם בציוריו הקודרים והנכאים ביותר, ניתן למצוא תמצית של הומור. משהו קריקטורי קורץ וצד את העין בחיים הסוריאליסטיים שהוא יוצק בכלים כמו פומפייה, עששית וקומקום. המוטיבים החוזרים בציוריו: חצי התפוח, שחרצניו הפכו לעיניים מציצות, הבקבוקים, שעיגול כתפיהם השכוחות כמו מביע שפת גוף שלמה - כל אלה מדברים בשפה משלהם, וכאילו מוסיפים רובד אחר להתרחשות, שלא תמיד תואם את האווירה הכללית של התמונה.

"הפומפייה היא כלי יהודי, את יודעת?", הוא אומר פתאום ומסביר: "היא כלי של ייסורים, שורטת ומכאיבה, מעלה דמעות בעיניים". והנה, לפומפיות של ברגנר צומחות רגליים והן מרקדות, פיהן מחייך. גם לתפוח יש הסבר ובדיחה משלו: "כולם חושבים שהתפוח הוא סמל למשהו. האמת היא שאלה הם פלחי עכוזה של האומנת שלי, אותם אני מצייר מאז שראיתי לה, כשהייתי בן 5", הוא מתוודה, ממתיק סוד.

יכול לקפקף בלי סוף

יוסל ברגנר / צלם יחצ

ברגנר. מתוך התערוכה

הציור, לדבריו של ברגנר, הוא עבודה גופנית, ולמרות המגבלות הגופניות המעיקות והמתסכלות, הוא אינו מפסיק לצייר, כפי שאין ביכולתו להפסיק להיזכר.

במשפחתו, בחבריו שרבים מהם הלכו לעולמם. "כולם מתים", הוא מקונן לרגע, אך אינו נכנע לדכדוך, ומוכן תמיד לשלוף איזו בדיחה קטנה ביידיש, שתרומם קודם כל את רוחו שלו.

ברגנר דובר שפות רבות אך בעברית אינו שולט במידה שהיה רוצה, ולכן הוא מעדיף את היידיש והאנגלית. ביידיש כתבה לו חנה רובינא פתק התנצלות וחיבה לאחר ויכוח שהיה ביניהם על פאה אדומת שיער שהכין לה להצגה "הצוענים מיפו", של נסים אלוני.

ברגנר מעיד על עצמו שהוא אמן כפייתי, ללא זכות בחירה. הוא נולד בווינה למשפחת אמנים מגוונת וגדל בוורשה, שם החל ללמוד ציור. אמו, פניה ברגנר, הייתה זמרת ואביו, מלך ראוויטש, היה משורר, מורה ואינטלקטואל, כותב ומתרגם, ומעורב בחוגים ציוניים ויהודיים שונים. "אבי היה הראשון שתרגם את קפקא, ב-1924", הוא מספר. גם לו עצמו יש קשר מתמשך עם קפקא ועם כתביו. "אני קראתי קפקא בגרמנית בגיל 10. אל תתחילי אתי עם קפקא כי אני יכול לקפקף בלי סוף", הוא מתריע. רק בשנה שעברה התקיימה בווינה תערוכה שנקראה "חילופים" והוקדשה לכתביו של קפקא ולציוריו של ברגנר.

את אירופה עזבו מתוך ראיית הנולד של אביו, שנסע הרבה בין ערים שונות במסגרת פעילותו החינוכית. בביקוריו בגרמניה זיהה את הסכנה המרחפת על ראשי היהודים, ובצעד נועז עקר עם משפחתו לאוסטרליה כבר בתחילת שנות ה-30. "אבא הגיע בקבוצה שחיפשה ארץ חדשה להתיישב בה", מספר ברגנר, והמשפחה באה בעקבותיו. באוסטרליה שירת בצבא ולמד באקדמיה לאמנות, שם גם הכיר את אודרי, אשתו, אף היא ציירת. עימה המשיך בנדודיו לפריז ולקנדה - לבקר את אביו שהתגורר שם באותה עת, ולבסוף לישראל, בשנות ה-50.

מראות הסיפור היהודי

את מראות העיירה היהודית, ה"שטעטל" שאותו עזב בנעוריו, החל ברגנר לצייר כבר באוסטרליה. "כשהתחילה מלחמת העולם השנייה התחלתי לדאוג שהתרבות הזו תיעלם. חשבתי שזוהי תרבות נכחדת והרגשתי דחיפות לצייר את המציאות הזאת. רציתי לשמר אותה. הציורים שלי היו נטועים בספרות היידיש. שלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים. אפילו באוסטרליה, בין הגויים שלא ידעו דבר על התרבות היהודית היה לזה הד".

בארץ נתפס מלכתחילה כאמן "יידישאי". "דווקא לא הייתי יוסל לפני כן. הייתי יוסף. שמי מלידה הוא גם ולדימיר. אבל כשזיהו אותי עם תרבות היידיש החלטתי שאהיה יוסל", הוא מספר. הוא המשיך לצייר את מראות הסיפור היהודי, והרחיק מהם לפיתוח שפה ציורית אישית משלו. סגנונו הייחודי לא תאם את הרוחות ששלטו באמנות בישראל בשנות ה-50 וה-60, ולמרות שאיש לא פקפק באמנותו, הוא חש כאאוטסיידר בזירת האמנות המרכזית, ונדד לצפת ולאחר מכן לעין הוד.

"בתערוכת הפתיחה של מוזיאון ישראל בירושלים, ב-1965 לא הציגו אותי ואת ראובן רובין. בבית האמנים בת"א לא רצו לתת לי תערוכה", הוא נזכר בכאב. ובכל זאת, בכוח ציורו העז, הלך וכבש את מקומו בלב הקאנון הישראלי. אספנים בארץ ובחו"ל זיהו את איכויות ציוריו והתערוכה הרטרוספקטיבית שלו במוזיאון ת"א, בשנת 2000, רשמה שיא של ביקורים במוזיאון.

בשנות ה-60 התיישב בת"א, והוא חי עד היום בבית שקנה יחד עם הסטודיו הצמוד אליו, ברחוב ביל"ו. "את שני הבתים האלה קניתי ב-1975, בזכות זכייה בטוטו. קניתי את הטופס יחד עם הספר שלי, אני מילאתי אותו והתחלקנו בזכייה. אני לא מבין כלום בכדורגל, וכנראה בזכות זה זכיתי. אף אחד אחר לא היה מסמן את אותן הבחירות", הוא מתבדח על מזלו הטוב. "הבתים האלה הם בגילי", הוא מוסיף בהרהור.

תחושת איום ולעג

יוסל ברגנר / צלם יחצ

ברגנר. מתוך התערוכה

שנים רבות קשר ברגנר את גורלו בתיאטרון, ויצר תפאורות, תלבושות וכרזות לאמנות הבמה. יותר מכול הרבה לעבוד עם נסים אלוני, שהיה לחברו הטוב. ציוריו שימשו השראה לאלוני ובמקביל הוטמעו מחזותיו ואישיותו בעבודותיו של ברגנר. כאשר חלה אלוני, צייר אותו ברגנר מגבו, כמלך עייף שקוע בכסא הגלגלים שלו, הולך ומתרחק וכתר לראשו. המלך הוא הד לשמו של אביו, וכעת הוא חוזר אליו בסדרה "מלכים מלאכים" שיציג בתערוכה החדשה.

זוהי קבוצת ציורים צבעונית ומרחפת, דמויות בשלל צבעים וקומפוזיציות זורמות, על רקע בהיר ולא אופייני לעבודותיו המוכרות של ברגנר. "מי שעוקב אחרי השפה היוסלית, יראה קו ישר וברור בין התיאטרון של ניסים אלוני לבין המלכים והמלאכים שבציוריו. ניסים המת משפיע עדיין על יוסל החי. כשהיה ניסים בין החיים, היו הציורים של יוסל מוצאים את דרכם אל המחזות של ניסים", כותב על התערוכה דני קרמן, ידידו הטוב של ברגנר.

הסדרה השנייה בתערוכה, "בקבוקים" שונה ממנה בתכלית. היא מוקדשת לישויות זכוכית כמעט אנושיות, קודרות ועצובות, מקובצות כמשפחות או כאנשים מסתודדים בהלוויה. עורבים מעופפים מעל ויוצרים תחושת איום ולעג. חצי תפוח כמו מתבונן בהם בעיניים פעורות במבט מלמטה. הבקבוקים נראים רופסים משהו, כתפיהם שמוטות, נמסות, צוואריהם שבריריים, מוטים. כאילו עזבו אותם כוחותיהם או אחז בהם ייאוש.

"כבר בשנות ה-50 צייר יוסל בקבוקים, אלא שאז היה הצוואר שלהם זקוף וסימטרי והסבל טרם הגיע לצוואר. בעבודות החדשות הצוואר הוא היסוד האנושי של הבקבוק. בניגוד לפומפיות ולחפצים אחרים שיוסל החיה, אין להם לבקבוקים, לא פה ולא עיניים, ורק הצוואר עושה אותם למה שהם", כותב קרמן.

"את שתי הסדרות ציירתי באותו זמן", אומר ברגנר על עבודותיו החדשות. "אני דיסלקטי בכתיבה ואקלקטי בציור". למרות שבדיבורו הוא אינו מדבר גבוהות, בציור הוא מצליח לצקת תמיד תעצומות נפש, ספקות, יחסים אנושיים ובדידות גדולה. "הסימטריה - אם כל הקומפוזיציות, בולטת מאוד בשתי הסדרות הנוכחיות", כותב קרמן. "ברגנר כמעט ואינו מכין רישומים מקדימים לציוריו. הוא מצייר מלך במרכז הבד, וסביבו הוא ממשיך לרקום את שאר הדמויות הצבעוניות או קובע את הבקבוק הראשון, עמוד התווך של המשפחה העתידית, ובונה סביבו את שאר הקומפוזיציה.

"לעומתם, למלכים ולמלאכים אין כמעט קיום פלסטי והם שואבים את קיומם מכוח משיכות המכחול החופשיות".

*ציורי המלכים-מלאכים מזכירים לי את הנושאים של שגאל. אתה מושפע משגאל?

"לא. לא שגאל. אני 'גונב' מציירים אחרים. מגויה, מאל גרקו. שגאל הוא קולוריסט ואני רחוק ממנו". גם על מנשה קדישמן, אף הוא ידידו, הוא אומר ש"יש לו טעם מדהים לצבע". ואילו על עצמו הוא מצהיר "אני אקספרסיוניסט". *

יוסל ברגנר, תערוכה חדשה בגלריה דן, גורדון 36, ת"א. 15.10-4.11

יוסל ברגנר:

1920: ברגנר נולד בווינה, גדל בוורשה, למד בבית הספר של הבונד ולמד ציור.

1937: היגר לאוסטרליה, למד באקדמיה לאמנות במלבורן ושירת בצבא האוסטרלי.

1939: תערוכה ראשונה באוניברסיטת מלבורן.

1949: תערוכות ראשונות בפריז, במונטריאול ובניו-יורק.

1950: עלה לארץ והתיישב בצפת. תערוכה ראשונה בגלריה כץ בת"א.

1956, 1958, 1962: ייצוג ישראל בביאנלה לאמנות בוונציה.

1957: תערוכה עם אביבה אורי במוזיאון תל אביב; הביאנלה בסן-פאולו, ברזיל; תערוכת ציור ישראלי עכשווי, בלונדון.

1961: תערוכת יחיד בביתן הלנה רובינשטיין. תערוכות בגלריה בינט בת"א ובירושלים.

1972: תערוכה קבוצתית במוזיאון ישראל.

1975: תערוכת "החוויה היהודית באמנות המאה ה-20" בניו-יורק.

1980: חתן פרס ישראל לאמנות הציור.

1990: יצא לאור ספרו "ציורים לקפקא".

1994: תערוכת "המלכים של נסים אלוני", גלריה גורדון.

2000: רטרוספקטיבה במוזיאון ת"א. תערוכות בגלריה דן.

2006: פרס יקיר העיר ת"א.

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?