גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה שוק מתעורר זה?

המושג "שווקים מתעוררים" מעורר מחלוקת. שתי דעות על מידת הרלוונטיות שלו

מונח מיושן / מרקו דימיטרייביץ'

המונח "שווקים מתעוררים" הוא מיושן וזמנו עבר. שווקים מתעוררים הם, למעשה, מחצית מהכלכלה העולמית, שוקי ההון שלהם גדולים ונזילים, יש בהם תנודתיות, וההתנהלות התאגידית והפיקוח הממשלתי דומים מאוד לאלו של השווקים המפותחים. בשל שיעור הצמיחה הגבוה שלהם, שווקים מתעוררים הם כעת גדולים מכדי שאפשר יהיה להתעלם מהם. עם זאת, נהוג לחשוב בטעות ששוקי ההון שלהן קטנים, לא נזילים ותנודתיים. זה בפירוש לא כך. משום צמיחתם הכלכלית המהירה יותר וביצועי היתר של שוקי ההון שלהם בעשור האחרון, לצד העובדה שחברות פרטיות וממשלתיות רבות בהם הונפקו באחרונה לציבור, צמח שוויים של השווקים המתעוררים באופן משמעותי, והוא מייצג היום 30% משווי שוק המניות העולמי - כמו ארה"ב. שווי שוק המניות הסיני עולה כיום על זה היפני. השוק של קוריאה וטייוואן גדול יותר במונחי שווי מהשוק הגרמני, והשוק הברזילאי גדול יותר משוק המניות האוסטרלי.

והנזילות בשווקים הללו עלתה בצורה דרמטית בשנים האחרונות. השנה, עד כה, עלו מחזורי המסחר בבורסות הסיניות על המחזורים בבורסת ניו יורק, המחזורים בקוריאה עולים על אלו של צרפת, ונפח המסחר בהודו עולה על זה של קנדה.

תנודתיות דומה

טענה נוספת נגד השווקים המתעוררים היא שהם תנודתיים מדי ובלתי יציבים מספיק מבחינה פוליטית. במציאות, התנודתיות התקרבה מאוד לזו שבשווקים המפותחים. לכן, במונחי גודל, נזילות ותנודתיות, השווקים המתעוררים שווים למפותחים, והם אינם צריכים לסבול מדעות קדומות ישנות.

שני טיעונים נוספים נגד השווקים המתעוררים הם שההתנהלות התאגידית בהם גרועה ושהמדיניות הממשלתית ידידותית פחות למשקיעים. הביקורת הזו כבר אינה רלבנטית או מתחייבת. השווקים המתעוררים העלו את הסטנדרטים בתחום ההתנהגות התאגידית בשעה שתחושת האיכות של השווקים המפותחים פחתה.

זאת ועוד: המערב, שהטיף בשנות ה-90 לאסיה ולאמריקה הלטינית על האופן שבו ממשלות צריכות להתנהל, הפגין במשבר הנוכחי התנהלות הפוכה - מדיניות בלתי עקבית ובלתי יציבה, שמביאה בחשבון לעתים קרובות אינטרסים מיוחדים. הטיפול בחברות כמו ליהמן בראדרס, רייטראק (בבריטניה), ג'נרל מוטורס, פאני מיי, נורתרן רוק ואופל היה לא עקבי ולא אובייקטיבי.

מחמיצים הזדמנות

נותר רק הבדל ברור אחד בין השווקים המתעוררים למפותחים: הצמיחה. בשנים 2003-2009, המכירות של "השווקים המתעוררים בע"מ" (סך המכירות של החברות הנסחרות בשווקים הללו) עלו ב-11% בשנה. המכירות של "העולם בע"מ" עלו במקביל ב-5% בלבד.

אנחנו מאמינים שהפער הזה בצמיחה יימשך משלוש סיבות עיקריות: הפערים בשיעורי צמיחת התמ"ג והאוכלוסייה יימשכו בעתיד הנראה לעין; צרכים בסיסיים רבים בשווקים המתעוררים עדיין לא סופקו, ולכן הצריכה וההשקעות יצמחו מהר יותר מבסיס נמוך יותר; ומבחינת הסיכון, החברות בשווקים המתעוררים ימשיכו להיות ממונפות פחות ועם יחס גבוה יותר בין הכנסות לחובות לעומת חברות בשווקים המפותחים.

השווקים המתעוררים אמורים להיות חשובים מאוד למשקיעים, כעת ובהמשך, ולמרות זאת, כיום הם רק 12% ממדד המניות העולמי של MSCI, אף שהם מייצגים 30% מהשווי הכולל של השוק העולמי, 50% מהכלכלה העולמית ואת סיכויי הצמיחה הטובים ביותר בעולם. משקיעים המתמקדים במדד הזה יחמיצו את ההזדמנות.

סופם של השווקים המתעוררים הגיע. משקיעים שלא יבינו את זה, מסתכנים בכך שיישארו מאחור.*

הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות של אברסט קפיטל

רכבת הרים מסוכנת / טוני ג'קסון

מעת לעת נתקלים בעסקי ההשקעות בהצהרות שמוציאות אדם מהכלים. הן מעין איתות אזהרה לכך שמפלס המים הגיע למקסימום. חישבו על האקדמאים האמריקנים שהצהירו לפני עשר שנים, כשמדד דאו ג'ונס היה בשיאו, שהדאו יעלה ל-36,000 נקודות בתוך זמן קצר. או על הנבואה שנשמעה בשיא פריחת האקוויטי הפרטי, ולפיה עד מהרה תיחתם עסקת אקוויטי פרטי בהיקף של 100 מיליארד דולר.

הצהרה מעין זו שחרר מנהל קרן גידור בכיר. הוא טוען שהמונח "שווקים מתעוררים" התיישן: השווקים הללו צמחו כה מהר, שההבדלים ביניהם לבין השווקים המפותחים נעלמו.

אין עוררין על כך שהשווקים הללו אכן צמחו מהר. הבעיה היא אחרת, והיא קשורה לסיכון. בחמש השנים האחרונות, תמחור שגוי של סיכונים הכה בשוקי העולם. משקיעים התעלמו לחלוטין מהסיכון, כמו בבועת האשראי, או שעברו לצד האחר של המטוטלת והתקבל מחנק אשראי.

העיקר הפוליטיקה

נדמה שמנהל קרן הגידור שייך לזן המשקיעים המדאיג הראשון, וכדי להבין מדוע, כדאי לנו להיזכר מה היתה הכוונה המקורית במושג "שווקים מתעוררים". אחד המומחים לפוליטיקה הגדיר אותם "מדינה שבה הפוליטיקה חשובה לשווקים לפחות כמו הכלכלה". אין לזה קשר לצמיחה או גודל. אפשר לטעון שקוריאה או טייוואן כבר אינן שווקים מתעוררים, אף שהן מוגדרות כך, אך סין ורוסיה מתאימות מאוד להגדרה המקורית.

הסיכון הגיאופוליטי הוא עניין שהמשקיעים מתקשים בו באופן עקבי. הם יודעים שהוא קיים, אך אינם יכולים לכמת אותו, ולכן אינם יכולים לכלול אותו במודלים שלהם. רק בדבר אחד אנחנו יכולים להיות בטוחים, כפי שטוען אדם דיקסון מאוקספורד אנליטיקה, חברת ייעוץ לסיכונים גיאופוליטיים: הסיכונים בשווקים המתעוררים הם מסוג שונה. הם לא רק פוליטיים, הוא אומר, אלא גם חברתיים ותרבותיים. אם אתה משקיע בקראצ'י, אתה צריך להכיר את המניעים של המקומיים שעמם אתה מתמודד.

צמיחה היא לא תשואה

בנקודה זו כדאי לעצור ולשאול איך תפקדו השווקים המתעוררים בעבר ביחס לשווקים המפותחים. אחרי הכל, ההיסטוריה מראה לנו ששוקי צמיחה, כמו מניות צמיחה, לא בהכרח מספקים את התשואות הטובות ביותר.

השאלה הזו קצת פחות פשוטה מכפי שהיא נראית. מדדי השווקים המתעוררים, מאז מחצית שנות ה-80, הושפעו מאוד ממשקל המדינות השונות במדדים. תחילה היתה ברזיל הדומיננטית, אחריה דרום קוריאה, וכעת סין. לכן, הסיפור השתנה במרוצת הזמן.

המחקרים הראשונים המתעדים את מדדי השווקים המתעוררים מראים שבעשור שהחל במחצית שנות ה-70, רשמו השווקים המתעוררים ביצועים נחותים מאלו של המפותחים. מאז - למעשה מהרגע שבו הם נפתחו בפני משקיעים זרים - הם דהרו קדימה.

אבל זו היתה רכבת הרים. אילו השקענו את כספינו במדד MSCI של השווקים המתעוררים לפני המשבר האסיאני של 1997, היינו משיגים ביצועים גרועים מאלו של השווקים המפותחים עד שנת 2005. כעת, אומרים לנו, הכל כבר אחרת. הכלכלות המתעוררות המירו את דתן לעקרונות השוק החופשי.

קצת מוזר אולי שסין זוכה לתשואות על טיפולה במשבר באמצעות הפיקוח המסורתי על המערכת הבנקאית, אבל בשוק שורי, העקביות היא קורבן ראשון.

יותר מכל, מדאיג אותי שההתייחסות הזו לשווקים המתעוררים היא סימפטום לבעיה גדולה יותר. מאז המפנה החיובי בשווקים, המשחקים הספקולטיביים הם המנצחים הגדולים, כפי שיכולנו אולי לצפות מראש.

בשוקי החובות, "הנכסים הרעילים" כבר התאוששו עד שהבנקים כבר יכולים להעלות את ערכם במאזניהם. בשוק המניות, ברוקר אחד חישב ומצא שמניות המגננה נסחרות בדיסקאונט הכי גדול ביחס למניות הצמיחה מאז בועת הדוט קום. *

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

עופר מלכה ומירי רגב / צילומים: איל יצהר, קובי גדעון-לע''מ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב

עופר מלכה הוגדר על ידי גורמים שעבדו מולו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה כמי ש"התאמץ לא לקבל החלטות אלא בהנחתות שהגיעו ממירי רגב" ● בתחקיר "המקור" נחשפה זיקה עמוקה שלא דווחה בין השרה למי שעד לא מזמן היה מועמדה למנכ"לות רשות שדות התעופה

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

סניף של טארגט בארה''ב. הורדת מחירים מיידית על 1,500 מוצרים / צילום: Shutterstock

בעולם חברות מורידות מחירים, בישראל הן מעלות אותם שוב ושוב

ענקית המזון טארגט הודיעה על מהלך הנחות חוצה קטגוריות במטרה למשוך קונים - אחרי שספגה ירידה במכירות ● גם המתחרות וולמארט ואלדי הגרמנית מיהרו להודיע על מהלכי מחיר ● ניסיון העבר מראה שהרשתות בארץ לא צפויות לעשות מהלך דומה, גם לא אחרי המלחמה

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

פרופ' זיו כהן ועמית גל. המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון / צילום: רמי זרנגר, מארק ניימן-לע''מ

אלה שני המועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון

ועדת האיתור לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון סיימה את עבודתה והמליצה לשר האוצר על שני מועמדים: מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, פרופ' זיו כהן

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

שימוע ל"ראיסים" שסיפקו "שירותי שמירה" לקבלני בניין

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה לאחרונה לחברת השמירה "מוקד יפו", לחברות שמירה נוספות ולבעלי תפקידים בחברות כי הוחלט להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות כלכליות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במסווה של פעילות חברות שמירה לגיטימיות

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

ח''כ משה סולומון, הציונות הדתית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם שיעורי העישון בישראל עולים או יורדים? תלוי בקבוצת הגיל

ח"כ משה סולומון טען כי גרף המעשנים כל שנה ושנה הולך וגדל, וכי גיל המעשנים הולך וקטן. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר

בעוד האינפלציה בישראל עלתה בשנה האחרונה בשיעור של 2.8%, דוחות חברת הקניונים עזריאלי מצביעים על עלייה בפדיונות השוכרים, של כ־11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● נתונים דומים שמצביעים על ביטול המבצעים בחנויות מופיעים בדוחותיהן של חברות האופנה