גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא מיזוג אוויר

אנליסטים מהמרים ומעלים רשימה ארוכה יחסית של חברות שיבצעו הנפקה או יירכשו השנה ובשנה הבאה

1. בחודשים האחרונים התרחשו בעולם האינטרנט מספר רכישות משמעותיות, חלקן של מאות מיליוני דולרים, אחרי תקופה ארוכה בה הסחורה האינטרנטית לא הייתה חמה במיוחד בעולם המיזוגים.

ההימנעות של החברות הגדולות מרכישה של חברות אינטרנט קטנות ובינוניות הייתה, בין היתר, משום שהשוויים של החברות הללו לא נחתכו בצורה חדה מספיק. לפחות בהשוואה לתחומים אחרים בתחום הטכנולוגיה, שצנחו באופן מהותי יותר.

חברות האינטרנט הציבוריות הגדולות לא סבלו מירידות חדות במיוחד, בעוד שמדד הנאסד"ק דווקא איבד מתחילת השנה 33% מערכו. תג המחיר שהן הציבו בצורה זו לחברות הבינוניות והקטנות הפרטיות והציבוריות, היה עדיין גבוה.

אלא בחודשים האחרונים השווי של מרבית חברות האינטרנט הפרטיות עבר עדכון כלפי מטה. פייסבוק כבר לא שווה 15 מיליארד דולר אלא "רק" 3 מיליארד דולר לפי ההערכות, והסטארט-אפים הפחות מתוקשרים ומוצלחים נאלצו ליישר קו. בודדים הם המקרים של חברות כמו טוויטר, שזוכות לוולואציה של מיליארד דולר.

לאור ירידת השווי, חברות האינטרנט הגדולות החלו לפתוח את הארנק. אמנם, מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, אמר השבוע שהחברה לא תרכוש מנוע חיפוש חדש והבהיר כי היא רוצה לשמור את הכסף קרוב לחזה, אבל הקולגה שלו אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, אמר לעומתו שהתוכנית של החברה היא לבצע רכישה קטנה אחת לחודש.

על מספרים וכמויות הוא לא התחייב, אבל לעובדה שלתאגיד ענק כמו גוגל השווי של חברות האינטרנט חזר להיראות אטרקטיבי, חייבת להיות השפעה על התנהלות חברות אחרות בתחומה. בדבריו של שמידט יש מסר: האינטרנט הוא לא עסקי אוויר, הוא מעבר לזה - הוא גם הזדמנות עסקית מעולה.

שיאה של המגמה הוא בארבעת החודשים האחרונים, בהם לפי בדיקה של בית ההשקעות קולינס סטיוארט, eBay קנתה את Gmarket, אמזון את Zappos, מינט נרכשה על-ידי אינטואיט, FriendFind על-ידי פייסבוק, סקייפ על-ידי משקיעי פרייבט אקוויטי, ואומניצ'ר על-ידי אדובי. מיליארדי דולרים נותבו לאקזיטים של חברות אינטרנט.

2. בדו"ח שפרסמו באחרונה האנליסטים סנדיפ אגרוול וסטן וליקוב מקולינס סטיוארט, הם מציינים את ההתעוררות בתחום תוך שהם מעריכים כי 5 החברות הגדולות - מיקרוסופט, גוגל, יאהו, אמזון ו-eBay, יבצעו רכישות עוד השנה או בשנה הבאה. גוגל ויאהו, הם סבורים, יובילו תהליך זה.

בעובדה שחברות האינטרנט שוב מעניינות בהקשר של מיזוגים ורכישות הם רואים אינדיקציה נוספת לכך שהכלכלה מתאוששת, אך גם אישוש נוסף לשיעורי הצמיחה הגבוהים של התחום, שהופך להיות שוב מוקד גם לגופים שלא תמיד מתעסקים באינטרנט - כמו פרייבט אקוויטי.

האנליסטים עוברים מכאן להימורים ומעלים רשימה ארוכה יחסית של חברות שיבצעו הנפקה או יירכשו השנה ובשנה הבאה. מעבר לשמות המפורסמים כמו פייסבוק, לינקדאין, טוויטר, גלאם ודיג, מזכירים האנליסטים גם את אייבלסטר הישראלית.

החברה, שמפתחת פתרונות פרסום למדיה דיגיטלית, הגישה בתחילת השנה שעברה תשקיף לקראת יציאה להנפקה בנאסד"ק, במסגרתה קיוותה לגייס 115 מיליון דולר. אלא שבסוף אותה שנה החברה נאלצה לגנוז את התוכנית - בכל זאת, המשבר החריף ובימים בהם ליהמן ברדרס קרס אף אחד לא רצה לקנות מניות של חברת אינטרנט צעירה שאמנם רווחית אך מוכרת בפחות מ-20 מיליון דולר לרבעון.

החברה אמרה בעבר כי היא מקווה שב-2010 תוכל להנפיק ולהחיות את התשקיף שלה שנמשך. ייתכן, שהפתיחה היחסית שמתרחשת לאחרונה בחלון ההנפקות בנאסד"ק, תוביל לשם גם את אייבלסטר או שהיא תעדיף להימכר.

3. לא ניתן להסביר את ההתעוררות המחודשת רק בירידת השוויים. לאור התאוששות השוק, חברות האינטרנט הגדולות החלו לחפש התרחבות גיאוגרפית, תוספת של כוח אדם חזק, התרחבות בתחומים מתפתחים או בקטגוריות חדשות, וכולן מחפשות את האפליקציות המדהימות הבאות. כדי לקצר את זמן ההגעה לשוק בזירה התחרותית הנוכחית, הן מעדיפות פעמים רבות לבצע רכישה.

הנושאים שמעניינים ביותר את חמש החברות הגדולות לפי קולינס סטיוארט הם 10 במספר, לפי הסדר הבא: ענן מחשוב, אינטרנט סלולרי, מדיה חברתית, רשתות מודעות ורטיקליות, אתרי תוכן, קוראי ספרים אלקטרוניים, פריסה בינלאומית, ניתוח אינטרנטי, חברות הנותנות שירותי שיווק אינטראקטיבי וטכנולוגיות לקנייה השוואתית.

חברות קטנות בתחומים הללו, כאלה שלא יודעות מתי יוכלו לבצע את סבב הגיוס הבא ותזרים המזומנים שלהן מפעילות שוטפת מתעכב, עשויות להחליט שלא ללכת לבד, לא להמתין להנפקה, ולהעדיף את חיקה החם של חברה גדולה.

ובישראל? בינתיים, מאז תחילת השנה, לא בוצעה כאן שום רכישה משמעותית של חברת אינטרנט בהיקף של יותר ממיליוני דולרים בודדים. ייתכן, לפי קווי המתאר של קולינס סטיוארט, שב-2010 תהיה התעוררות בכיוון: או שתתרחש הנפקה ישראלית, או שחברה בתחום תימכר.

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות