גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סערה בנמל חדרה: תיירות וארנונה, או רק פחם וחשמל?

חדרה התקנאה בחיפה וכעת גם היא מבקשת לקבל את שטח הנמל הצנוע היושב על שפת ימה; בעוד העירייה מדברת על רצף טריטוריאלי ועל פיתוח תיירות, בחברת החשמל, הפורקת במקום פחם, מתאמצים להוכיח שמדובר אך ורק בניסיון להגדיל את תשלומי הארנונה

חלומות לפיתוח תיירות עירונית - בקשה סבירה למדי לעיר ענייה השוכנת על שפת הים התיכון ומנסה סוף סוף לפרנס את עצמה - הביאו את עיריית חדרה לבקש מוועדת הגבולות במשרד הפנים לספח את נמל חדרה, המשרת את תחנת הכוח "אורות רבין", לשטח שיפוטה. העיר חיפה עשתה זאת רק ב-2007, וכעת מרגישה חדרה שהגיעה גם תורה, מהסיבה התיירותית ובשל דאגתה, לדבריה, לשמירה על איכות הסביבה. רק שבחברת החשמל בטוחים מנגד, כי כל מבוקשה של העירייה הוא לגבות ממנה יותר ארנונה, באמצעות סיפוחו של הנמל המשרת את החברה.

למרות שמו ומיקומו הפיזי, שטח נמל חדרה הוא 'שטח גלילי', כלומר שטח שאינו מצוי בתחום שיפוטה של אף רשות מקומית - הן בצפונו של הנמל, הן בדרומו והן בתחום המים. תחנת הכוח "אורות רבין", לעומת זאת, מוגדרת בוועדה כשטח בתחום שיפוטה של העירייה.

לפי הגדרתו על ידי העירייה בדיוני הוועדה, השטח המבוקש ממוקם צפונית-מערבית לתחנת הכוח "אורות רבין" ובנוסף לתחנת הכוח הוא אמור לשרת בקרוב גם את מתקן ההתפלה של רשות המים. השטח מתייחס לנמל עצמו, לרצועת החוף והמים, למתקנים ולתשתיות שבו ולרציף באורך ק"מ וחצי הנמתח לתוך הים ומשרת אוניות לפריקת פחם. מתחת למים עוברים מתקני תשתית, כמו מתקן חשמלי תת ימי וצינור דלק שמזין את תחנת הכוח. מדרום מונח קו הגז שמגיע מאשקלון.

מדוע העירייה כל כך רוצה שטח תשתיתי שכזה לעצמה? בדיוני הוועדה סיפר ראש עיריית חדרה, חיים אביטן, כי "אנחנו עובדים היום על תוכניות פיתוח רצועת החוף בכדי למנף את העיר. לצערי הרב, במשך הרבה מאוד שנים לא חלו שום תוכניות מבחינה תכנונית לגבי רצועת החוף. סיימנו עכשיו קילומטר וחצי תכנון של טיילת בשיתוף משרד התיירות ואושרה תוכנית מתאר עירונית לעוד 20-30 שנה. אנחנו מבקשים רצף טריטוריאלי. מבחינת נושא האכיפה, נושא איכות הסביבה ונושא הפיקוח, אין לנו שום גישה למקום הזה. בכל מקום הוא נקרא נמל חדרה, גם בשילוט וגם בכתובים, אבל הוא לא בתחום השיפוט שלנו".

את החוף הצפוני, שנמצא דרומית לנמל, מייעדת העירייה לאזור מגורים שימנה 10,000 יחידות דיור וכ-2,600 חדרי מלון. תוכנית זו נשענת על אלמנטים שמעוגנים בתוכנית המתאר של העיר שהופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז חיפה בתחילת אוגוסט. באחד מדיוני הוועדה הועלה אף הרעיון לפתח מרינה סמוך למתחם המבוקש.

"אנחנו מתכננים הרבה מאוד אטרקציות", ציין אביטן בדיונים, "ולכן רצועת החוף נמצאת בראש סדר העדיפויות שלי. היום, האזור היקר ביותר בכל העולם, הוא רצועת החוף. בחדרה, לצערי הרב, רצועת החוף היא המקום הכי זול". לחיזוק טענות הפיתוח, שמתגבש היום בעיר, הזכיר מהנדס העירייה בני ממקה בפני חברי הוועדה כי "בין כביש מספר 2 לבין מסילת הברזל, אנחנו מפתחים פארק עסקים והיי-טק, כאשר המנה הראשונה שאושרה לנו היא בסדר גודל של כ-400 אלף מ"ר".

"אם ישתמשו שם בחומרים רעילים בצורה לא בטיחותית ולא מסודרת, מי שייפגע הן גם רצועות החוף של חדרה, הרצועה הדרומית וגם הרצועה הצפונית שאינה שייכת לחדרה, והתושבים", ציין יועץ העירייה, אבי ממן, "נדרשת אכיפת עירונית כדי להבטיח איכות חיים. החוק החדש של איכות הסביבה מטיל אחריות על העירייה גם אם זה לא בתחום השיפוט שלה. לכן, מן הראוי שהשטח הזה יעבור לתחום השיפוט של העירייה כדי שהיא תוכל לקבל אחריות ולטפל באיכות הסביבה. במתחם הקטן הזה יש את כל המאפיינים האורבאניים של עיר. מאחר שהשטח חסר מעמד מוניציפאלי הוא גם נשען על תשתיות חדרה, העירייה מספקת שירותי פינוי אשפה גם למתחם".

העירייה מדברת כאמור רק על השאיפה לרצף טריטוריאלי, לצורך פיתוח ופיקוח. אולם, יו"ר הוועדה, חנניה גיבשטיין, ניחש שהעירייה חפצה גם בארנונה. אביטן הודה כי העירייה חפצה גם בארנונה מהשטח העצום. "נכון מאוד, נכון מאוד", הוא אמר לגיבשטיין, שאמר לו שמדובר בהרבה כסף, "מי כמוך כראש עירייה לשעבר (ראשון לציון - מ.מ) יודע מה המשמעות של נמל או מתחם אחר שמייצר הכנסות ומקורות עבודה".

נושא הארנונה צץ שוב כשחברי הוועדה ביקשו לדעת האם גובה העירייה תשלום בגין פינוי האשפה. גזבר העירייה, בועז חריף, הסביר כי "אנחנו גובים ארנונה מחברת החשמל, על השטח, אנחנו מפנים את האשפה בלי שום קשר. אנחנו מפנים שם 30 מכולות כל יום", ומאוחר יותר הוסיף כי "מתקן ההתפלה היא פעילות תעשייתית שצמחה בשטח ריק שעמד שם. זהו מתקן התפלה של מאות אלפי מ"ר והשטח שלו, שבתוך הים, לא קיבל מאיתנו היתר וגם לא משלם לנו ארנונה".

ממן ציין, כי העירייה "תיהנה גם מההכנסות וגם כמובן תיתן שירותים". מאוחר יותר, לאחר שפירט את שטחי הנמל, סיכם כי "אנחנו אומדים את ההכנסה בין 10 ל-15 מיליון שקל ארנונה".

גורם בכיר בעירייה הדגיש בפני "גלובס", כי "נושא הארנונה הוא שולי. לחדרה יש שבעה ק"מ רצועת חוף עם שמורות טבע. אחד הטיעונים החשובים הוא שכמו שעיריית חדרה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה מטפלים בצורה אדוקה בתחנת הכוח ומתריעים כשיש בעיות, כך יש צורך ברשות אחראית ומסודרת שתטפל בנמל, כולל ניטור, כי פורקים בו הרבה אוניות פחם שעלולות ליצור בעיות סביבתיות. מי אחראי אם פחם מזהם את הים? ומי עלול להיפגע מהיעדר פיקוח נאות? אלו תושבי חדרה. תוכנית המתאר העירונית שהופקדה לא מדברת רק על כמה נבנה, אלא גם על שימור שמורות הטבע, יצירת טיילת רחבה לאורך החוף, פיתוח רוצעות ירוקות ופיתוח של פארק נחל חדרה. פיקוח יותר אינטנסיבי על הנמל יבטיח פיתוח החוף תוך שמירה על אלמנטים סביבתיים".

לא דומה לחיפה

חברת החשמל לא שותפה כמובן לתוכניות ולכוונות של עיריית חדרה. לדברי נציג החברה בדיונים, זהר לביא, "אין רצף תכנוני כי מצפון השטח לא שייך לחדרה. רצועת החוף היא רצועה אסורה למעבר הציבור. בעבר רצועת החוף היתה פתוחה לציבור בהחלטת המועצה הארצית ובמסגרת תמ"א. היא נאסרה למעבר הציבור בהחלטה של המועצה הארצית ב-1989, כלומר, הוא לא נגיש לציבור. מצפון לתחנת הכוח שייך השטח לתחום אחר ויבואו השכנים מצפון ויגידו שכדי ליצור רצף תכנוני הם רוצים שהנמל יהיה שייך להם. לכן אני אומר שטיעון זה איננו נכון.

"אני לוקח את נמל חיפה, התקדים שניתן כדוגמא, והסיטואציה שם שונה לגמרי. כל התחבורה שם עוברת בתחום שיפוט העיר, קשרי המסחר בראש ובראשונה, עמילי מכס וכל מה שמייצר הנמל הוא בתחום העיר. ההגבלות התכנוניות שם, ההשפעות הסביבתיות ולמעשה כל התשתיות הן בתחום העיר חיפה ולכן קיבלה ועדת החקירה החלטה ב-2007 לצרף את נמל חיפה לתחום השיפוט של העיר. כאן המציאות שונה לגמרי. כל התשתיות לנמל חדרה הן אספקה עצמית של הנמל או מחברת החשמל. מובן מאליו שקשרי מסחר אין פה כי זהו נמל ייעודי לתחנת הכוח, זהו נמל אנרגיה ולא נמל מטענים שיש לו את כל מה שיש מסביב לנמל חיפה. זהו נמל שמותרת בו פריקת פחם לתחנת הכוח, מותרת בו פריקת דלק נוזלי ולא מותרים בו שימושים ותכליות אחרות. אם אני מסתכל על מי משפיע הנמל, הוא משפיע הרבה יותר על קיבוץ שדות ים, על קיסריה ועל השטחים שמצפון מאשר על חדרה, ולכן בין כל מה שנוגע לפונקציונאליות העירונית ובין הסיטואציה הפיזית שקיימת כאן אין ולא כלום".

בנושא הארנונה,הוסיף לביא בדיונים כי "הוספה של מרכיב הארנונה היא הוספה שיכולה להוביל לטענות אפליה של רשויות גובלות. אני יכול למנות רשויות שפשוט באות אלינו כל הזמן וזועקות חמס על העובדה שעיריית חדרה נהנית והם הסובלים".

רק מפנה אשפה

מתגובתו של דובר חברת החשמל, דדי גולן, בעקבות פניית "גלובס", עולה כי החברה ביקשה מוועדת הגבולות לדחות את בקשת העירייה, משום שלדעתה כוונתה היחידה של העירייה היא לגבות תוספת ארנונה. "בגלל מיקום אתר תחנת הכוח כמובלעת המנותקת מהתחום העירוני ליד נחל חדרה", הוא ציין, "האתר לא מקבל כל שירות עירוני מעיריית חדרה (חינוך, ביוב, כבישים, ניקוז ומים) למעט פינוי אשפה. יש לציין כי חברת החשמל משלמת לעיריית חדרה ארנונה בהיקף גדול בגין תחנת הכוח. נמל חדרה נמצא באחריות משרד התחבורה ולא באחריות חברת החשמל. בתחום המוכרז כנמל יש מתקנים של חברת החשמל המשרתים את תחנת הכוח כמו למשל בריכת הקירור, שוברי הגלים ומזח פריקת הפחם. בשונה מנמלי חיפה ואשדוד, נמל חדרה הוא נמל אנרגיה ולא נמל מטענים והוא מיועד למטרה אחת בלבד - פריקת דלק (פחם ומזוט) לתחנת הכוח. הנמל לא משפיע בדבר וחצי דבר על הסביבה המיידית של עיריית חדרה ועל רצף השיפוט העירוני ולא נשען על שירותים ותשתיות עיריית חדרה, למעט פינוי אשפה כאמור.

"חברת החשמל הגישה את הסתייגותה לוועדת החקירה ובה נאמר שאין נימוק תכנוני או סביבתי לצירוף הנמל לתחום השיפוט של העירייה. תחום הנמל סגור ממילא לציבור מסיבות ביטחוניות, בטיחותיות ותפעוליות. לאזור הנמל אין השפעה על תשתיות העיר כמו ביוב, ניקוז וכבישים. לדעת חברת החשמל הנימוק היחיד של עיריית חדרה הוא תוספת ארנונה שתועמס בסופו של דבר על חשבון מחיר החשמל, וכיוון שאין נימוקים ענייניים אחרים ביקשה החברה מוועדת החקירה לדחות את בקשת העירייה".

לטענות אלה, הקשורות בגביית הארנונה כנימוק יחיד, הגיב דובר עיריית חדרה, רז זהבי: "העירייה פרסה בפני ועדת הגבולות את מכלול הנימוקים לבקשתה, כאשר מה שעמד לנגד עיניה הוא האינטרס הציבורי. ברגע שוועדת הגבולות תסיים את עבודתה ותגיש את המלצותיה תיתן גם העירייה פומבי לעמדתה".

במשרד הפנים אומרים, כי הוועדה, שדנה בחודשים האחרונים בבקשתה של חדרה, עדיין לא סיימה בדיקותיה בנושא. *

נמל חדרה

1. הנמל הצמוד לתחנת הכוח "אורות רבין" נבנה בין השנים 1980 ל-1983 ומנוהל על ידי רשות הספנות והנמלים.

2. הנמל מחולק לשניים: מעגן חופי לגוררות ולספינות שירות, ומזח בים הפתוח לקשירת אוניות הפחם ופריקתן באמצעות עגורני ענק למסוע.

3. אורכו של המזח הוא 300 מטר והוא נמצא במרחק של 2,100 מטר מהחוף.

4. עומק המים באזור הפריקה הוא 22 עד 27 מטר ומאפשר פריקת אוניות במעמס של עד 170 אלף טון.

5. הנמל מאפשר את המעבר לפחם, דלק חסכוני יותר ומזהם פחות ממזוט.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים