גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו שואפים להיות וואלה של המגזר הערבי"

לגאדה זועבי, מנכ"לית האתר השני בגודלו במגזר הערבי, בוקרה, יש תוכניות גדולות ■ "האינטרנט הוא המדיום החזק ביותר במגזר הערבי", היא קובעת, ומתכננת גם ליצור תחליף לטלוויזיה הייעודית במגזר - באונליין

"רוב האנשים במגזר הערבי בישראל כבר מאמינים בפוטנציאל של האינטרנט, ופונים אליו על מנת לצרוך חדשות ולקבל מידע, אולם כאשר הקמנו את האתר זה לא היה המצב. היה חסר פורטל אמיתי במגזר הערבי-ישראלי ואנחנו נכנסנו לוואקום הזה", כך אומרת גאדה זועבי, מנכ"לית האתר הערבי-ישראלי בוקרה (Bokra). "יש פערים וחללים בחברה הערבית-ישראלית, והאינטרנט הוא המדיום היחידי שמסוגל לצמצם אותם".

*עד כמה צריכת תוכן אינטרנטי פופולארית בקרב הגולשים במגזר הערבי בישראל?

זועבי: "האינטרנט הוא המדיה החזקה ביותר בקרב המגזר הערבי, חד משמעית. ישנה בעיה במגזר הערבי - אין טלוויזיה ייעודית, ובמרבית הבתים יש צלחות לוויין שלא מסקרות את הדברים שמעניינים את האוכלוסייה המקומית. לכן, האינטרנט הוא התחליף המשמעותי של הטלוויזיה והוא זה שמצמצם את הפערים".

לדבריה, "יש הרבה מאוד אירועים שלא מסוקרים ברמה של החדשות הארציות, אבל כן מעניינים את האוכלוסייה הערבית. מלבד זאת, יש גם חדשות הקשורות לתרבות, חינוך או ספורט שלא זוכות לסיקור (שלדברי זועבי, האתר הגדול במגזר, פאנט, מספק בעיקר חדשות). זה המקום שבו אנחנו מספקים את הפיתרון ההולם במטרה להציג את התמונה המלאה".

עצמאות בכל מחיר

אתר בוקרה הוקם ב-2006 על ידי זועבי ובעלה באהר, והוא חלק מקבוצת יארא - קבוצת המדיה ושמחזיקה גם בחברת פרסום השנייה בגודלה במגזר הערבי (על פי יפעת בקרת פרסום), והיחידה שמפעילה שילוט חוצות במגזר הערבי.

התמריץ להקמת האתר הגיע על רקע מלחמת לבנון השנייה. "הציבור הערבי לא התמקד בהוראות פיקוד העורף והיה חוסר מודעות גבוה בקרב המגזר. הבנו שחייבים למצוא לכך פיתרון", היא משחזרת. כך, בהשקעה של כמיליון שקל, הוקם האתר, עם צוות כתבים מצומצם בעל ניסיון בעיתונות, ברדיו או בטלוויזיה, שפוזר בנקודות מרכזיות בארץ. גם זועבי בעלת ניסיון תקשורתי רחב, לאחר שעבדה בין היתר בקול ישראל בערבית, ובתוכניות בערוץ 1 ובתחנת הטלוויזיה ART בעולם הערבי.

לדברי זועבי, הייחוד של בוקרה טמון בכך שמדובר באתר עצמאי, בעוד שהאתרים האחרים בהם הוא מתחרה, כגון פאנט ואל-ערב, קשורים לעיתונים מודפסים ונשענים על קבוצות מדיה מבוססות. "באתרים של המתחרים מופיעים בעיקר הדברים שמופיעים במהדורות המודפסות, כאשר מדובר בעיתונים שיוצאים רק בסופי שבוע. אנחנו מתעדכנים כל הזמן, במהירות ובמקצועיות", היא טוענת.

השקה מחודשת

גם במגזר הערבי, בדומה למגזר היהודי, הפלטפורמה האינטרנטית צפופה למדי. יש כמה אתרים מובילים שמתחרים על תשומת ליבו של הגולש הערבי, וגם שם מעורבות אמוציות רבות. "אני לא רוצה לדבר על המתחרים, אבל בהחלט היה חוסר בפורטל אינטרנטי, לא רק אתר שמתרגם חדשות מהעיתון", מציינת זועבי. "אנחנו פונים לכל הקהלים, אבל כ-80% מהגולשים שלנו הם צעירים בגילאי 18-35".

על פי גוגל טרנדס, בוקרה הוא האתר השני בגודלו במגזר הערבי בישראל, אחרי פאנט, עם 40 אלף גולשים שונים ביום, ואילו על פי סקר SMI הבוחן את הרגלי צריכת המדיה במגזר הערבי מדובר באתר השלישי בגודלו, עם שיעור חשיפה שבועי של 40%. לדברי האתר, מדובר בכ-350-400 אלף גולשים מדי יום, כאשר 80% מהם מגיעים מישראל. "המגזר הערבי צופה בחדשות בערוץ 10 או בערוץ 2, אבל הרבה מאוד אנשים מעדיפים לקרוא באינטרנט, והפורטל שלנו הוא הכתובת לכך".

בוקרה יושק בעוד כשבועיים בגרסה מחודשת, התואמת את עידן הווב 2.0, בהשקעה של כ-2 מיליון שקל. האתר, שמאפשר לכל גולש לבחור את הרקע העיצובי שמתאים לו, עתיד לשים דגש רחב על תכני וידיאו, בדומה לנעשה בקרב האתרים המובילים במגזר היהודי. "מצאנו כי הגולש הערבי אוהב מאוד להוריד סרטים או שירים, ולכן בחרנו לתת לזה במה מאוד גדולה", מסבירה ג'ומאנה נסייר-חכים, מנהלת השיווק של האתר. "לב האתר זה הווידיאו, ואנחנו נציע מעין פלייליסט אישי לגולש, שיאפשר לו לבחור בעצמו את השירים, ולשמור אותם לפעמים הבאות".

הצצה לאתר החדש מגלה עיצוב חדשני ומודרני, במטרה "ליצור את ספריית הווידיאו והמוזיקה הכי גדולה בעולם הערבי", אומרת נסייר-חכים. "יש לנו גם חומרים מאוד ישנים, שהם תוצר של קשרים שפיתחנו לאורך השנים, במטרה להציע לכל גולש בכל גיל את תוכן המדיה האהוב עליו", מוסיפה זועבי. מערכת האתר, מסבירה נסייר-חכים, לומדת עם הזמן את הרגלי הגולש, במטרה להציע לו תוכן נוסף שעשוי לעניין אותו. "האתרים המתחרים אינם גמישים, אבל אנחנו כן. אנחנו גם שואפים ליצור מהדורת חדשות אינטרנטית שמבוססת על וידיאו".

*מה לגבי טוקבקים או פורומים: האם זה משהו שגם עשוי לעניין את הגולש הערבי?

נסייר-חכים: "הגולשים הצעירים מאוד מתעניינים בפורומים, עד היום לא היו פורומים, והגולש הערבי נאלץ למצוא את הפיתרון לכך באתרי המגזר היהודי - אף אחד לא חשב שצריך להציע את זה גם למגזר הערבי".

"גם טוקבקים הם מאוד פופולרים", מוסיפה זועבי. "אנחנו מפעילים צנזורה במקרים בהם אנחנו רואים שזה מפריע לגולשים אחרים, ומסירים תגובות פוגעניות, אבל אנחנו לא מפעילים צנזורה באותה רמה כמו המתחרים".

לגבי פיצ'רים חברתיים שמאפיינים את אתרי האינטרנט בעולם, ובישראל בפרט, נסייר-חכים מסבירה כי "השלב הבא הוא התממשקות לאתרים חברתיים. כרגע הדגש הוא על וידיאו, אבל זה בהחלט בתוכניות שלנו כי כ-90% מהמגזר הערבי בפייסבוק, לדוגמה". טוויטר, לעומת זאת, עדיין לא תפס את המגזר הערבי בישראל, מספרת נסייר-חכים.

*יש שיתופי פעולה עם אתרים ישראליים?

זועבי: "יש הרבה מאוד דברים בלעדיים וייחודיים באתר, ויש לנו שיתופי פעולה עם אתרים ישראליים, כמו עם ynet - בכל פעם שיש סיקורים בלעדיים של דברים שמתרחשים בחברה הערבית האתרים האחרים לוקחים את זה מאיתנו". זועבי מוסיפה כי "הפורטל שלנו מייצר אפשרויות תעסוקה - יש הרבה מאוד אנשים שרצו להשתלב בעולם העיתונות והתקשורת, ובמדיומים האחרים לא תמיד יש תקציבים לכך או משרות פנויות; אנחנו נותנים לאנשים את ההזדמנות, אך שומרים על ניטרליות האתר - אנחנו לא קשורים לשום גוף או ארגון פוליטי".

זועבי מדגישה כי לנשים יש חלק מרכזי בבוקרה - מלבד העובדה שמנכ"לית האתר היא אישה, גם העורכת ומנהלת השיווק הן מהמגזר הנשי. "יש באתר 40 עובדים, וכ-30 מהם הן נשים", היא אומרת בגאווה, ומציינת כי חשוב לה מאוד שיועבר כי הנשים במגזר הערבי בישראל הן מזמן לא כאלו שנשארות במטבח. "לצערי יש הרבה מאוד דיסאינפורמציה בנושאים מסוימים, ואת זה אנחנו מנסים לפתור באתר שלנו".

הגולש הערבי מגיב לפרסומות

אחת הטענות הידועות של נכסי המדיה במגזר הערבי בישראל הוא שהמפרסמים הישראליים עדיין לא מבינים את הפוטנציאל הטמון באוכלוסייה זו, המהווה 20% מהאוכלוסייה בישראל. אולם, נסייר-חכים מציינת כי המצב השתפר מאוד בשנה האחרונה. "המפרסמים התחילו להבין את הפוטנציאל. כמובן שלא מדובר על תקציבים הדומים לאלו שמופנים למגזר היהודי אבל בהחלט יש מודעות", היא אומרת.

לדבריה, כ-60% מהמפרסמים הם מותגים ארציים, ורק 40% הם מותגים מקומיים, כאשר המפרסמים הכי גדולים הם חברות הסלולר, המזון והבנקים. "המפרסמים הגדולים כבר גילו את המגזר הערבי", היא מוסיפה, "אבל חברות ההנעלה או ההלבשה עוד לא גילו את הגולש הערבי. כל מי שחושב על המגזר הזה ומגלה את הפוטנציאל, מצליח לצאת מהמקובעות ולהרוויח מהפרסום. הגולש הערבי מגיב כאשר מתייחסים אליו, ובמילים אחרות - הפרסום במגזר הערבי עובד".

*אילו כלי פרסום אתם מציעים למפרסמים?

נסייר-חכים: "האתר החדש מאוד מתקדם טכנולוגית, ואנחנו מאפשרים למפרסמים לשלב באנרים מיוחדים, בגדלים שונים, כמו גם פרסום מתוחכם בקטעי וידיאו או תוכן שיווקי ותוכן ממותג. באתרים במגזר הערבי יש חסמים רבים לפרסום, הנובעים מפיגור טכנולוגי, אבל אנחנו פתרנו את זה, במטרה להתאים את עצמנו למצבם של האתרים הישראליים".

כך, לדוגמה, מציע בוקרה אפשרות לתרגם את האתר לשפות נוספות, בהן עברית, על מנת לאפשר למותגים לדעת לצד איזה תוכן הם מפרסמים. "אנחנו מציעים את כל אפשרויות הפרסום הקיימות, ותופרים חליפה אישית לכל מפרסם", מסבירה נסייר-חכים.

לדבריה, "התקציבים עדיין קטנים ולא פרופורציונליים, אבל יש מודעות שהולכת ועוברת. בגלל שאין טלוויזיה במגזר הערבי, הפרסום באינטרנט יותר גדול מאשר השיעור באוכלוסייה היהודית, והוא יכול להגיע גם ל-50% מסך התקציב המופנה למגזר". זועבי מוסיפה כי "במגזר הערבי, הכי פופולרי זה פרסום בשלטי חוצות או פרסום באינטרנט".

*מה החזון של בוקרה?

זועבי: "אין במגזר הערבי וואלה או ynet, ואנחנו שואפים להיות הוואלה של המגזר הערבי. חשוב לי שהאזרח הערבי-ישראלי יהיה מעודכן במה שקורה, ואנחנו מעריכים כי בשנה הקרובה נכפיל את מספר הגולשים באתר ונהפוך לאתר המוביל במגזר הערבי-ישראלי". בכל הנוגע לרווחיות, נסייר-חכים מציינת כי "בשל ההשקה המחודשת האתר עוד לא רווחי, אבל אני מעריכה שזה יקרה במהלך 2010".

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר