גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חולשת האנליסטים

מה אמרו בורגן, בן זאב, לימור גרובר, UBS ודויטשה לגבי אפריקה, ערב קריסתה

ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן

אנשי המודיעין שלנו בשדה הקרב של שוק ההון, הם האנליסטים. הם אלה שאמורים לאתר בשבילנו סכנות ולהתריע עליהן מבעוד מועד. הם איבדו מיוקרתם ומאמינותם ונדמה שאיש כבר אינו מתייחס לעמדתם. הדבר קרה משום שאימצו את שיטת המודיעין בדיעבד.

איש מודיעין העוקב אחר פעילות ומכיר כל צעד שלה ולא ומזהה מראש התפתחות חריגה שיש לה סימנים - ובמקרה של חברה מסחרית ירידה צפויה ברווחים - הוא איש מודיעין גרוע.

הבה נבחן שני מקרים, של שתי מניות מהתקופה הנוכחית:

המקרה של מכתשים אגן

ביום חמישי 1/10, לאחר תום המסחר, הוציאה חברת מכתשים אגן אזהרת רווח.

כשבוע לפני אזהרת הרווח פרסם האנליסט דורון דגול מבנק אגוד המלצת "תשואת יתר" למניית מכתשים, שבה קבע את 23 השקלים כמחיר יעד למניה - מחיר שהיה הגבוה ב-36.7% ממחיר המניה באותו יום.

באוגוסט קבעה לימור גרובר מפסגות את המחיר 22 שקלים כמחיר יעד למכתשים - גבוה ב- 30.7% ממחירה בעת כתיבת ההמלצה ואילו ויואב בורגן מלידר הגדיל לעשות וקבע 30 שקלים כיעד - גבוה ב-78.3% ממחיר המניה ביום המלצתו.

ביום א' 4/10 בבוקר (יום המסחר הראשון לאחר אזהרת הרווח) הזדרזו שני בתי ההשקעות הגדולים, פסגות ולידר, לפרסם את המלצותיהם ובהן הורדת מחיר היעד של המניה.

הסיפור הזה הוא מחדל עצום, ובהקבלה לעולם צבאי מה שקרה כאן הוא שהמודיעין הודיע לכוחות על תחילת מלחמה, כאשר הקרבות כבר היו בעיצומם. וזה בדיוק מודיעין בדיעבד. חמור מכך בעיני הוא ששני בתי השקעות הללו לא מצאו פגם בהמלצות בדיעבד ולא חשבו להצניע את פרסומם.

אולי זו שיטה. ניתוח מקרה אפריקה ישראל, מגביר את החשש שאמנם זה המצב.

פרשת אפריקה ישראל

יובל בן זאב מכלל פיננסים פרסם ב-15/9 המלצת "מכור" למניית אפריקה ישראל מבלי שציין מחיר יעד. המלצה זו פורסמה לאחר כשבועיים שבהם המנייה ירדה והלכה, עד שאיבדה 51% מערכה.

ובהשאלה לשדה הקרב - המודיעין הכריז על פתיחת מלחמה לאחר שאיבדנו 50% מכוחותינו. כשאנליסט מפרסם "מכור" בלי מחיר יעד, הוא, במילים אחרות, ממליץ למכור מהר ובכל מחיר.

התייחסות רצינית להמלצה של בן זאב הייתה אמורה "למחוק" את המניה, והנה הפלא ופלא: ביום פרסומה היא עלתה ב-14% והמחיר המשיך לטפס עד שהגיע למחיר גבוה ב-65% מביום ההמלצה.

בן זאב, יוכל להגיד להגנתו שהוא הוציא המלצת "מכור" לאפריקה עם מחיר יעד 35 שקלים גם ב-30/8. אבל גם המלצה זו באוגוסט, נמסרה בדיעבד - רק לאחר פרסום הדו"חות ואחרי אזהרת הרווח של החברה והערת רואי החשבון לגבי אי עמידה במועד פרעון האג"ח.

ב-5/7 הוציא האנליסט דן הווארד מדויטשה בנק המלצת "מכירה" למניית אפריקה עם מחיר יעד 35 שקלים. מחיר המניה באותו יום היה 70.3 שקלים. דן הווארד הביא מידע מדויק ובזמן אמת למצבה של החברה, שהועבר למשקיעים כחודש וחצי לפני אזהרת הרווח של אפריקה שפורסמה ב-18/08, וכמעט חודשיים לפני הערת רואה החשבון אשר הביאה להכרה בחדלות פירעון.

ציבור המשקיעים במנייה כלל לא הגיב להמלצת הווארד מדוייטשה - מחיר מניית אפריקה ערב קריסתה היה 71.35 שקלים כלומר מחירה היה גבוה מביום ההמלצה שלו ב-1.5%. מפתיע? אולי לא.

על כל פנים, שבועיים לאחר הפרסום, ביום שלישי 15/9, הגיעה מניית אפריקה למחיר היעד שהציב לה דויטשה.

ב-28/07, כחודש לפני קריסת מניית אפריקה וכשלושה שבועות לאחר המלצת דויטשה בנק, פרסם בית ההשקעות UBS המלצת קניה וסימן את 82 שקלים כמחיר היעד של אפריקה.

פשר הפערים

כיצד יכול להיווצר פער כה גדול (134% בין מחירי היעד של דוייטשה מלמטה ו-UBS מלמעלה). האם הערכות האנליסטים אינן מתבססות על אותם נתונים?

מה הסיבה שבתי השקעות מפרסמים חדשות לבקרים המלצות שונות לאותן מניות, האם יתכן כי יש לנו מודיעין מותנה, מודיעין המופרה משיקולי אינטרסים ומניגודי אינטרסים?

במשך למעלה משנה שבה היה ברור לכל בר דעת כי מניית אפריקה תלויה על בלימה, איש מהאנליסטים לא הוציא המלצה או אזהרה לגבי מנייתה.

האם לא צריך אחת ולתמיד להסדיר את ניגודי האינטרסים, את המציאות שבה בתי השקעות ואנליסטים, מסקרים חברות מחד ומאידך נמנים על המשקיעים בחברות אלו? אותם "מוסדיים" - בתי ההשקעות שמשקלם עצום ויכולתם להשפיע על מחיר המניה אדיר?

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח