גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת ועידת שינוי האקלים: הרכב החשמלי חוזר לזירה

יזמים רבים יציפו את ועידת שינוי האקלים שתיפתח בעוד חודשיים בקופנהגן, במטרה לגרום לממשלות בעולם להשקיע במכוניות חשמליות

השרב הכבד, שחורך את ישראל בתקופה שאמורה להיות שלהי הסתיו, הוא עוד הוכחה לכך, שבעיית שינוי האקלים הגלובאלי לא עתידה להיעלם - אפילו אם נתאמץ מאוד להדחיק אותה. אמנם, בשנתיים האחרונות נדחק הנושא ממרכז הבמה לנוכח משבר מחירי הנפט והמשבר הפיננסי העולמי, ששינו את סדרי העדיפויות של ממשלות העולם. אבל מאחורי הקלעים ממשיכה פעילות נמרצת בנושא וזו עתידה להגיע לשיא בעוד כשבעה שבועות בוועידת שינוי האקלים של האו"ם, שתיערך בקופנהגן.

נקודת המפנה של הרכב החשמלי?

הוועידה ה-15 במספר, שמכונה "COP15", היא, קרוב לוודאי, האירוע הסביבתי החשוב ביותר בעשור האחרון. ייקחו בה חלק אלפי נציגים בכירים בדרג של שרים, מנכ"לי משרדים וראשי ממשלות מלמעלה מ-190 מדינות בעולם, לצד מאות נציגים ולוביסטים של ארגונים סביבתיים וחברות ענק. על הפרק נמצא ניסוח של פרוטוקול סביבתי חדש ונמרץ יותר, שיחליף את אמנת קיוטו הידועה, שהמחויבות אליה עתידה לפוג ב-2012.

מטרת הוועידה היא להגיע כבר ב-2010 להסכם מסגרת חדש בחסות האו"ם, שבו (אולי) ייקחו הפעם חלק גם שתי המדינות המזהמות ביותר על פני הפלנטה, ארצות הברית וסין, שנמנעו מלהצטרף לאמנות הקודמות.

האו"ם חותר לגיבוש אמנה רב שלבית ובה יעדים מוגדרים להפחתה דרמטית, עד כדי 40%, בפליטת ה-CO2 של מדינות שלמות עד לשנה 2020. השנה הזו נחשבת לדעת חוקרים רבים בתור דדליין לסיום העלייה המואצת בהיקף הפליטה הגלובאלית של גזי חממה, שלאחריה התהליך עלול להיות בלתי הפיך.

לוועידה יש השלכות כלכליות אסטרטגיות על תחומים כלכליים רבים כמו תעשייה, חקלאות, תובלה וטכנולוגיה. ניתן להניח שניואנסים רבים באמנה החדשה, שנוגעים לתחומים הרגישים הללו, ייסגרו בשקט, מאחורי הקלעים, בין הפוליטיקאים לבין קבוצות הלחץ הכלכליות.

אבל מה שבטוח כבר עכשיו הוא, שמעל לפני השטח הוועידה עתידה להיות חגיגה של כלי רכב חשמליים ולהחלטות שיתקבלו בה תהיה בשנים הבאות השפעה קריטית על היקף החדירה של כלי רכב כאלה בעולם.

לפיכך, עשרות מכוניות חשמליות, מתוצרת שלל יצרנים, יציפו את רחובות קופנהגן בתקופת הוועידה וישמשו להדגמות, להסעת אח"מים ונציגי מדיה משדה התעופה למלונות ומהמלונות לאולמי הכינוסים. נקודות טעינה ייפרשו ברחבי העיר וסדנאות מקיפות בנושא הרכב החשמלי צפויות למשוך אליהן משתתפים רמי דרג.

המלחמה על תשומת הלב של האמריקנים

להצפה של COP15 במכוניות חשמליות יש כמה וכמה וסיבות והמרכזית שבהן אם יסלחו לנו על הציניות היא שרכב חשמלי מהווה עלה תאנה אידיאלי עבור ממשלות בכל הנוגע להצגת הישגים סביבתיים.

קל הרבה יותר לשבות את דמיון הציבור ולרשום קרדיט פוליטי-סביבתי בעזרת רכב שקט, שאינו פולט מאום מצינור המפלט שלו, מאשר באמצעות ארובה של מפעל תעשייה שפולטת 40% פחות CO2.

סיבה נוספת היא חשיפה מרוכזת למדיה בהיקף חסר תקדים, שמבטיחה הוועידה למפתחי הרכב החשמלי והתשתיות. בתקופת הוועידה בקופנהגן יתמקם בעיר צבא שלם של אמצעי תקשורת. אפשר להניח, שהמכוניות החשמליות יספקו לנציגי המדיה את הצבע החיוני לרענון התכנים הכבדים והדיונים המשעממים וחמורי הסבר שבהם יתקבלו הכרעות. זוהי חשיפה, ששווה עשרות מיליונים לפעילי הרכב החשמלי.

סיבה שלישית היא שהוועידה עתידה למשוך אליה מקבלי החלטות בכירים מהממשל האמריקני, ואולי אפילו את ברק אובמה עצמו, שנחשב לנשיא הסביבתי ביותר של ארצות הברית אי פעם. ממשל אובמה כבר החל להזרים מיליארדים לפרויקטים סביבתיים, כולל פיתוח וייצור סוללות והקמת תשתית לרכב חשמלי, והוא נמצא עכשיו בקרב יוקרתי מול האירופאים על הובלת האג'נדה הסביבתית העולמית.

אם הרכב החשמלי ייצור בוועידה באז כפי שהיזמים מצפים לו, לא מן הנמנע שגם נציגי הממשל האמריקני יאמצו אותו, בליווי הצהרות מחייבות ובלתי הפיכות. נזכיר, שהשוק האמריקני הוא הפרס הגדול של יזמי הרכב החשמלי והתשתיות; מדובר בשוק של 15 מיליון מכוניות בשנה ויותר מטריליון דולר, שאפילו פרומיל ממנו יכול להפוך חברות יזמיות קטנות בתחום הרכב החשמלי לקונגלומרטים.

הסיבה האחרונה היא מקומית. ממשלת דנמרק בכלל וקופנהגן בפרט, נחושות למצב את עצמן בתור מובילות עולמיות בתחום התחבורה הירוקה והרכב החשמלי. עיריית קופנהגן כבר ספגה לאחרונה ביקורת ציבורית על הוצאת תקציבי עתק על פרויקטים מוזרים כמו הסבה בהולה ויקרה של עשרות מכוניות להנעה באמצעות מימן לצורך הוועידה בלבד. לפיכך, כל יזמי הרכב החשמלי באשר הם עתידים לקבל שטיח אדום נטול ביורוקרטיה.

אירוע מכונן ל"בטר פלייס"

ועידת COP15 תהיה גם אירוע מכונן עבור חברת בטר פלייס ועבור היזם שלה, שי אגסי. למעשה, ההכנות של בטר פלייס לקראת הוועידה הזו נמשכות כבר יותר משנתיים וכוללות בין השאר את הצטרפותו של אגסי לפורום היוקרתי "מועצת האקלים של קופנהגן", שהוקם לפני כשנתיים על ידי בכירים מעולם העסקים והאקדמיה, כדי לגבש עמדת לחץ לקראת הוועידה השנה.

בטר פלייס כבר העלתה לאחרונה ליוטיוב שני סרטוני פרומו מושקעים תחת הסלוגן "ניפגש בקופנהגן" והיא גם משקיעה כיום מיליונים בתצוגת תכלית גדולה, שתפעל בתקופת הוועידה. כזכור דנמרק היא המדינה השנייה (אחרי ישראל), והראשונה באירופה, שבה תקים בטר פלייס את תשתית הטעינה והחלפת הסוללות שלה החל מ-2012.

הקיץ היא חתמה על הסכם עם עיריית קופנהגן להקמת עשרות נקודות טעינה ברחבי העיר, שיפעלו מעשית לקראת הוועידה ויספקו חשמל לכלי הרכב החשמליים, שיוצגו במסגרתה. החברה מקימה כיום לצורך הדגמה עמודי טעינה חכמים שמקושרים ברשת תקשורת ותציג מודל מוקטן של מערכת הבקרה והשליטה הארצית על הטעינה והרכב החשמלי.

גם שותפתה המקומית, חברת האנרגיה דונג, צפויה להציג במהלך הוועידה מודל של רשת חשמל חכמה, עם חיבור למקורות אנרגיה מתחדשים.

ומה לגבי ישראל עצמה? נזכיר, שבעת השקת הפרויקט של בטר פלייס ב-2007 הגדירו הנשיא פרס ורה"מ דאז אולמרט את ישראל בתור "מובילה עולמית בתחום הרכב הירוק".

אבל מאז לא חלו בשטח שינויים דרמטיים שאפשר להתגאות בהם וישראל היא לא ממש סחורה לוהטת בפורומים של האו"ם. ולמי שמקווה, שאנשי בטר פלייס ירימו את דגל ישראל ברמה עלול להתאכזב. בכל החומר הרשמי, שקודם לוועידה מוגדרת החברה בתור "יזמית טכנולוגיה מקליפורניה".

עוד כתבות

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית - שחלקה מתבצעת מהבית, וחלקה מהמשרד ● כך עושים את זה נכון

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן

ביוון דנים על שליחת כוחות הנדסיים לעזה וביצירת כוח צבאי משותף עם ישראל וקפריסין ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית מקדמת יוזמה לשיקום רצועת עזה בהשקעה מוערכת של יותר מ-112 מיליארד דולר לאורך עשור ● צבא ארה"ב פתח בגל תקיפות נרחב הלילה נגד יעדי ארגון דאעש ברחבי סוריה ● ראש ממשלת לבנון אמר כי השלב הראשון לפירוז חיבאללה יסתיים בעוד ימים ספורים ● דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן ● עדכונים שוטפים 

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה