גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת ועידת שינוי האקלים: הרכב החשמלי חוזר לזירה

יזמים רבים יציפו את ועידת שינוי האקלים שתיפתח בעוד חודשיים בקופנהגן, במטרה לגרום לממשלות בעולם להשקיע במכוניות חשמליות

השרב הכבד, שחורך את ישראל בתקופה שאמורה להיות שלהי הסתיו, הוא עוד הוכחה לכך, שבעיית שינוי האקלים הגלובאלי לא עתידה להיעלם - אפילו אם נתאמץ מאוד להדחיק אותה. אמנם, בשנתיים האחרונות נדחק הנושא ממרכז הבמה לנוכח משבר מחירי הנפט והמשבר הפיננסי העולמי, ששינו את סדרי העדיפויות של ממשלות העולם. אבל מאחורי הקלעים ממשיכה פעילות נמרצת בנושא וזו עתידה להגיע לשיא בעוד כשבעה שבועות בוועידת שינוי האקלים של האו"ם, שתיערך בקופנהגן.

נקודת המפנה של הרכב החשמלי?

הוועידה ה-15 במספר, שמכונה "COP15", היא, קרוב לוודאי, האירוע הסביבתי החשוב ביותר בעשור האחרון. ייקחו בה חלק אלפי נציגים בכירים בדרג של שרים, מנכ"לי משרדים וראשי ממשלות מלמעלה מ-190 מדינות בעולם, לצד מאות נציגים ולוביסטים של ארגונים סביבתיים וחברות ענק. על הפרק נמצא ניסוח של פרוטוקול סביבתי חדש ונמרץ יותר, שיחליף את אמנת קיוטו הידועה, שהמחויבות אליה עתידה לפוג ב-2012.

מטרת הוועידה היא להגיע כבר ב-2010 להסכם מסגרת חדש בחסות האו"ם, שבו (אולי) ייקחו הפעם חלק גם שתי המדינות המזהמות ביותר על פני הפלנטה, ארצות הברית וסין, שנמנעו מלהצטרף לאמנות הקודמות.

האו"ם חותר לגיבוש אמנה רב שלבית ובה יעדים מוגדרים להפחתה דרמטית, עד כדי 40%, בפליטת ה-CO2 של מדינות שלמות עד לשנה 2020. השנה הזו נחשבת לדעת חוקרים רבים בתור דדליין לסיום העלייה המואצת בהיקף הפליטה הגלובאלית של גזי חממה, שלאחריה התהליך עלול להיות בלתי הפיך.

לוועידה יש השלכות כלכליות אסטרטגיות על תחומים כלכליים רבים כמו תעשייה, חקלאות, תובלה וטכנולוגיה. ניתן להניח שניואנסים רבים באמנה החדשה, שנוגעים לתחומים הרגישים הללו, ייסגרו בשקט, מאחורי הקלעים, בין הפוליטיקאים לבין קבוצות הלחץ הכלכליות.

אבל מה שבטוח כבר עכשיו הוא, שמעל לפני השטח הוועידה עתידה להיות חגיגה של כלי רכב חשמליים ולהחלטות שיתקבלו בה תהיה בשנים הבאות השפעה קריטית על היקף החדירה של כלי רכב כאלה בעולם.

לפיכך, עשרות מכוניות חשמליות, מתוצרת שלל יצרנים, יציפו את רחובות קופנהגן בתקופת הוועידה וישמשו להדגמות, להסעת אח"מים ונציגי מדיה משדה התעופה למלונות ומהמלונות לאולמי הכינוסים. נקודות טעינה ייפרשו ברחבי העיר וסדנאות מקיפות בנושא הרכב החשמלי צפויות למשוך אליהן משתתפים רמי דרג.

המלחמה על תשומת הלב של האמריקנים

להצפה של COP15 במכוניות חשמליות יש כמה וכמה וסיבות והמרכזית שבהן אם יסלחו לנו על הציניות היא שרכב חשמלי מהווה עלה תאנה אידיאלי עבור ממשלות בכל הנוגע להצגת הישגים סביבתיים.

קל הרבה יותר לשבות את דמיון הציבור ולרשום קרדיט פוליטי-סביבתי בעזרת רכב שקט, שאינו פולט מאום מצינור המפלט שלו, מאשר באמצעות ארובה של מפעל תעשייה שפולטת 40% פחות CO2.

סיבה נוספת היא חשיפה מרוכזת למדיה בהיקף חסר תקדים, שמבטיחה הוועידה למפתחי הרכב החשמלי והתשתיות. בתקופת הוועידה בקופנהגן יתמקם בעיר צבא שלם של אמצעי תקשורת. אפשר להניח, שהמכוניות החשמליות יספקו לנציגי המדיה את הצבע החיוני לרענון התכנים הכבדים והדיונים המשעממים וחמורי הסבר שבהם יתקבלו הכרעות. זוהי חשיפה, ששווה עשרות מיליונים לפעילי הרכב החשמלי.

סיבה שלישית היא שהוועידה עתידה למשוך אליה מקבלי החלטות בכירים מהממשל האמריקני, ואולי אפילו את ברק אובמה עצמו, שנחשב לנשיא הסביבתי ביותר של ארצות הברית אי פעם. ממשל אובמה כבר החל להזרים מיליארדים לפרויקטים סביבתיים, כולל פיתוח וייצור סוללות והקמת תשתית לרכב חשמלי, והוא נמצא עכשיו בקרב יוקרתי מול האירופאים על הובלת האג'נדה הסביבתית העולמית.

אם הרכב החשמלי ייצור בוועידה באז כפי שהיזמים מצפים לו, לא מן הנמנע שגם נציגי הממשל האמריקני יאמצו אותו, בליווי הצהרות מחייבות ובלתי הפיכות. נזכיר, שהשוק האמריקני הוא הפרס הגדול של יזמי הרכב החשמלי והתשתיות; מדובר בשוק של 15 מיליון מכוניות בשנה ויותר מטריליון דולר, שאפילו פרומיל ממנו יכול להפוך חברות יזמיות קטנות בתחום הרכב החשמלי לקונגלומרטים.

הסיבה האחרונה היא מקומית. ממשלת דנמרק בכלל וקופנהגן בפרט, נחושות למצב את עצמן בתור מובילות עולמיות בתחום התחבורה הירוקה והרכב החשמלי. עיריית קופנהגן כבר ספגה לאחרונה ביקורת ציבורית על הוצאת תקציבי עתק על פרויקטים מוזרים כמו הסבה בהולה ויקרה של עשרות מכוניות להנעה באמצעות מימן לצורך הוועידה בלבד. לפיכך, כל יזמי הרכב החשמלי באשר הם עתידים לקבל שטיח אדום נטול ביורוקרטיה.

אירוע מכונן ל"בטר פלייס"

ועידת COP15 תהיה גם אירוע מכונן עבור חברת בטר פלייס ועבור היזם שלה, שי אגסי. למעשה, ההכנות של בטר פלייס לקראת הוועידה הזו נמשכות כבר יותר משנתיים וכוללות בין השאר את הצטרפותו של אגסי לפורום היוקרתי "מועצת האקלים של קופנהגן", שהוקם לפני כשנתיים על ידי בכירים מעולם העסקים והאקדמיה, כדי לגבש עמדת לחץ לקראת הוועידה השנה.

בטר פלייס כבר העלתה לאחרונה ליוטיוב שני סרטוני פרומו מושקעים תחת הסלוגן "ניפגש בקופנהגן" והיא גם משקיעה כיום מיליונים בתצוגת תכלית גדולה, שתפעל בתקופת הוועידה. כזכור דנמרק היא המדינה השנייה (אחרי ישראל), והראשונה באירופה, שבה תקים בטר פלייס את תשתית הטעינה והחלפת הסוללות שלה החל מ-2012.

הקיץ היא חתמה על הסכם עם עיריית קופנהגן להקמת עשרות נקודות טעינה ברחבי העיר, שיפעלו מעשית לקראת הוועידה ויספקו חשמל לכלי הרכב החשמליים, שיוצגו במסגרתה. החברה מקימה כיום לצורך הדגמה עמודי טעינה חכמים שמקושרים ברשת תקשורת ותציג מודל מוקטן של מערכת הבקרה והשליטה הארצית על הטעינה והרכב החשמלי.

גם שותפתה המקומית, חברת האנרגיה דונג, צפויה להציג במהלך הוועידה מודל של רשת חשמל חכמה, עם חיבור למקורות אנרגיה מתחדשים.

ומה לגבי ישראל עצמה? נזכיר, שבעת השקת הפרויקט של בטר פלייס ב-2007 הגדירו הנשיא פרס ורה"מ דאז אולמרט את ישראל בתור "מובילה עולמית בתחום הרכב הירוק".

אבל מאז לא חלו בשטח שינויים דרמטיים שאפשר להתגאות בהם וישראל היא לא ממש סחורה לוהטת בפורומים של האו"ם. ולמי שמקווה, שאנשי בטר פלייס ירימו את דגל ישראל ברמה עלול להתאכזב. בכל החומר הרשמי, שקודם לוועידה מוגדרת החברה בתור "יזמית טכנולוגיה מקליפורניה".

עוד כתבות

נשיא סין במכון המחקר הרפואי של הצבא בבייג'ין. לומד על התקדמות החיסונים לקורונה / צילום: Ding Haitao, Associated Press

מצרים מסתמנת כשער להפצת חיסון לקורונה למדינות מתפתחות

מצרים מציעה פלטפורמות להפצת החיסון למאות מיליוני בני אדם במזרח התיכון ובאפריקה ● סין ורוסיה בחנו מדינות נוספת באזור, כולל איחוד האמירויות, אך גודלה של מצרים, מיקומה והניסיון שלה בייצור חיסונים מעניקים לממשלתה קלף מיקוח

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה  / צילום: ענבל מרמרי

קורצים למשקיעים הזרים: החברות בבורסה בת"א יוכלו לפרסם דוחות באנגלית

ברשות לניירות ערך מקווים כי הפניה בשפה האנגלית תמשוך את המשקיעים הזרים, ובכך תגדל הפעילות בבורסה ● כיום בתל אביב נסחרות 53 חברות במסגרת הסדר הרישום הכפול שמדווחות בשפה האנגלית ● המסחר במניות של חברות אלה מהווה כ-40% מנפח מהמסחר בבורסה

תא הטייס במטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

ישראייר תעתיק את מערך מאמני הטיסה למתקני חברת התעופה אתיחאד באבו דאבי

עד כה טייסי ישראייר עברו אימונים בסימולטורים באמסטרדם, אולם מאז פרצה הקורונה ישראייר לא טסה לאמסטרדם ● מבחינת ישראייר, שמתכננת להשיק טיסות לאבו דאבי, מדובר בהתייעלות משמעותית, לצד השימוש במתקני אתיאחד שנחשבים ברמה גבוהה

שבתאי אדלסברג / צילום: תמר מצפי

אודיוקודס פרסמה דוחות חיוביים ומעלה שוב את תחזית הרווח

עקפה את תחזיות הרווח וההכנסות לרבעון השלישי: "המגמה של עבודה מהבית הפכה בחודשים האחרונים לנורמה החדשה בעסקים ובתעשייה"

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

ראשי רשויות קוראים לנתניהו וכ"ץ לקדם בבהילות את חוק הסיבים האופטיים

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, רון חולדאי יו"ר פורום ה-15 ושי חג'ג', יו"ר המועצות האזוריות, קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר לאשר את הפרויקט ללא דיחוי בשל החיוניות הקריטית שלו למשק

משרד סימילרווב / צילום: עודד בביוף

בדרך להנפקה: ויולה צמיחה ו-ION השקיעו 120 מיליון ד' בסימילרווב

"סכום משמעותי" מההשקעה שימש לרכישת מניות ממשקיעים קיימים, מייסדי ועובדי החברה ● המנכ"ל, אור עופר: "שני הרבעונים האחרונים היו פסיכיים - הכי טובים שהיו לנו בהיסטוריה"

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

פרויקט הסיבים האופטיים של בזק החל בפריסה במטולה

גיל שרון יו"ר החברה: בזק תשקיע מיליארדי שקלים בפרויקט ובפריסת דור חמישי

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מסגרות האשראי של הבנקים יקוצצו, אבל פחות: זה הפתרון המסתמן

בינואר 2021 אמורים לאומי והפועלים לחתוך את מסגרות האשראי לכרטיסי האשראי, כשמי שאמורים ליהנות מהמהלך הן חברות הכרטיסים אליהן יעברו הלקוחות • משבר הקורונה טרף את הקלפים ובאוצר ובבנק ישראל נוטים להקל על הבנקים ויו"ר ועדת הכלכלה מבטיח לוודא שמשקי הבית לא ייפגעו

דירה למכירה בחיפה / צילום: שלומי יוסף

מס רכישה הופחת, והמשקיעים שבו לנדל"ן: שיא של שלוש שנים ברכישות באוגוסט

הציבור רכש באוגוסט 10,500 דירות, עלייה של 23% לעומת אוגוסט 2019 ושל 8% לעומת יולי ● רק באוגוסט 2009 נרשמו יותר עסקאות מכל חודשי אוגוסט של ה-20 שנים האחרונות

מירי רגב צילום תמר מצפי

"לא אאפשר עוד חריגות": האיום של מירי רגב כלפי נת"ע

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה לנת"ע כי "כל חריגה נוספת תביא אותי לשקול מחדש אם החברה תוכל להמשיך לנהל את הרכבות הקלות" ● בנוסף לתוספת תקציב, ביקשה נת"ע גם לדחות את מועד סיום הפרויקט שעמד על סוף 2021 בשנה שלמה

ארז חבר עו"ד / צילום: שלומי יוסף

עו"ד ארז חבר מונה לנאמן על נכסיו האישיים של אלדד פרי

המינוי נעשה לאחר שקרן אקספו הגישה בקשה למנות נאמן לאיתור ושמירת נכסיו האישיים ולמנוע ממנו לבצע דיספוזיציות על הנכסים ● הנכסים העיקריים בהם מחזיק פרי הם מכונית יגואר, בית פרטי ודירה ברחובות

מייסדי Salto / צילום: דורון לצטר

יצרני האקזיטים בני שניידר ורמי תמיר חושפים את הסטארט-אפ החדש שלהם

כשמאחוריהם אקזיטים של יותר ממיליארד דולר, בני שניידר ורמי תמיר חושפים את הסטארט-אפ החדש שלהם, שעוסק בניהול הגדרות לפלטפורמות ארגוניות ● בראיון ל"גלובס" הם מדברים על יזמות סדרתית ומה מקשה על ארגונים לבצע שינויים מהירים

עוד מסעדה סגורה בצל הסגר השני בישראל / צילום: כדיה לוי, גלובס

המסעדנים דורשים לפתוח את המסעדות באילת יחד עם בתי המלון

רישת המסעדנים באילת היא לאפשר את פתיחתם יחד עם בתי המלון בעקבות אישור הממשלה לפתוח את מלונות העיר אילת וים המלח המוגדרים כאזורי איים תיירותיים

הבחירות בארה"ב: כל הדיווחים והפרשנויות של כתבי גלובס

רמי שבירו / צילום: אביב חופי

הפרקליטות הגישה כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד חברת רמי שבירו בחשד לגרימת מותו ברשלנות של פועל

זאת בגין מותו של פועל הבניין יונג קסו ז"ל באתר בניה בגליל ים בהרצליה, ב-4 בספטמבר אשתקד ● התאונה אירעה בשעה שהפועל טיפס לקומה 9 לצורך פירוק תבניות ליציקת בטון ● בפרקליטות מציינים כי הוא היה ללא קסדה ולא קשר את עצמו לרתמת בטיחות

הירח / צילום: shutterstock

יש על הירח יותר מים משחשבנו, וייתכן שהם גם נגישים יותר

קיומם של מים על הירח יכולים לאפשר להקים עליו חיים בקלות רבה יותר ● כמו כן, אפשר לפרק אותם למימן וחמצן, ולהשתמש בחמצן לנשימה ● במימן והחמצן אפשר להשתמש באלה כחומרי בערה לטילים שיביאו אותנו מהירח והלאה, וזאת בלי הצורך לגרור את חומרי הבערה מהארץ

הלוגו של ערוץ BIGI  / צילום: יח"צ

קבוצת RGE משיקה פלטפורמת סטרימינג עצמאית לילדים ולנוער

הפלטפורמה החדשה תיקרא BIGI והיא תציע את התכנים של ערוץ הילדים, עולם המשפיענים ותכנים מהארץ ומהעולם המיועדים לילדים ● הפלטפורמה הוקמה לאחר שערוץ הילדים שבבעלות החברה, ירד משידור בהוט וב-yes

מפעל מכוניות חשמליות בגרמניה. במערב אירופה נמכרו השנה מעל 400 אלף חשמליות / צילום: Matthias Rietschel, רויטרס

הפסקת חשמל: למה ישראל מקרטעת אחרי העולם באימוץ מהפכת הרכב הירוק

למרות הקורונה, המכירות הגלובליות של הרכב החשמלי נסקו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, והאיצו את התאוששות השוק ● בארץ, לעומת זאת, המדינה לא ממהרת להעניק הטבות לחשמליות, ואפילו למקבלי הרכב הצמוד אין מוטיבציה להתחיל להשתמש בהן

סטנלי פישר  / צילום: רויטרס

ההתנגדות החריגה, ההתפטרות הסוערת והביקורת החריפה: הפרוטוקולים של בחירת סטנלי פישר לדירקטוריון הפועלים

השופט משה גל על ההצבעה של דוד אבנר נגד מועמדות פישר: "חריגה וכל כך אינטרסנטית וכל כך פוגענית" ● אבנר האשים את חברי הוועדה: "אתם מתאמים ביניכם עמדות והחלטות מחוץ לפגישות הוועדה ומשנים את החוקים בדיעבד" ● היום נחשף פרוטוקול חלקי ביחס לדיון הנוסף במועמדות פישר, לאחר שלכאורה נפסל בשל הצבעת אבנר

סקר (מימין) ונוה. לפי החשד, ראש הלשכה הקודם פנה לסקר בעניינה של כרייף / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ספק אם לאחר השימוע נוה וכרייף יואשמו בשוחד

השבוע התייצבו באי כוחו של נוה, לישיבת השימוע שבמסגרתה הם מנסים להניא את הפרקליטות מלהגיש כתב אישום נגד נוה, והם לא באו לשימוע בידיים ריקות