גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב-2010 ינחתו בישראל מכוניות שיאתגרו את שמרנות השוק

מהם הדגמים שמנסים לשנות את תפיסת התדמית-מחיר הקשיחה של הלקוחות בארץ - כאלה שפונים לקו עיצוב לגמרי שונה מהמקובל, או כאלה שמנסים לשחזר את תהילתו של מותג נכחד? ■ בשנה הבאה יופיעו כאן לא מעט דגמים כאלה, שהחדרתם תציב אתגר שיווקי מרתק למעקב

בשוק הישראלי יש מכוניות חדשות, שהצלחתן מובטחת מראש. המאזדה 3 החדשה, למשל, מכרה את המשלוח הראשון שלה עוד בטרם נחתה האונייה הראשונה בנמל אילת, ושלושה חודשים מאוחר יותר היא כבר העלתה 5,000 יחידות על הכביש. לטויוטה לנדקרוזר החדש, למשל, כבר כיום רשימות המתנה של מאות לקוחות, הנאבקים על מועדי אספקה עוד בטרם הופיע רכב ראשון באולם התצוגה.

אבל ברוב המקרים ההחדרה של מכונית חדשה לישראל היא משימה הרבה יותר קשה ומורכבת. שוק הרכב הישראלי נחשב לאחד הצפופים בעולם הרכב, עם נציגות כמעט לכל המותגים הבינלאומיים, וללא תעשיית רכב מקומית שיוצרת "העדפות לאומיות". השוק הישראלי גם לוקה בסטיגמות מושרשות ועתיקות יומין ביחס לדגמים, ולעתים מותגי רכב שלמים, והלקוחות נחשבים לסופר-שמרניים בכל הנוגע לבחירת תצורות מרכב, נפחי מנוע וכדומה.

אבל גם בתוך מלחמת הקיום השיווקית הכוללת יש דגמים ספציפיים, שהחדרתם לשוק הישראלי מאתגרת כמו הבקעת קו הביצורים ברמת הגולן הסורית. אלה הם דגמים שמנסים לשנות את תפיסת התדמית-מחיר הקשיחה של הלקוחות בארץ, כאלה שפונים לקו עיצוב לגמרי שונה מהמקובל, או כאלה שמנסים לשחזר את תהילתו של מותג נכחד. בשנה הבאה יופיעו כאן לא מעט דגמים כאלה, שהחדרתם תציב אתגר שיווקי מרתק למעקב. הנה כמה מהם.

וולבו S60 2010: תחפש קהל חדש

וולבו S60 2010

לוולבו S60 הנוכחית הייתה תרומה מכריעה לזינוק במכירות המותג וולבו בישראל בשנתיים האחרונות. את ההישג הזה רשמה המכונית הכמעט-נשכחת באמצעות אחד ממבצעי השיווק האגרסיביים ביותר שנראו בשוק היוקרה. המבצעים כללו חיתוך של המחירים כמעט עד לטריטוריה של מאזדה 6 מאובזרת. עם הביצועים בשטח קשה להתווכח, וגם לא עם העובדה שמותגים אחרים חיקו את אותה טקטיקה בהצלחה לא פחותה.

המדיניות הזו לא תקל על ה-S60 החדשה, שתושק בשנה הבאה כמכונית ספורט פרימיום מתוחכמת ויקרה, המתחרה ישירות בב.מ.וו סדרה 3. המיצוב-מחדש של המכונית בפלח היוקרה לא יהיה האתגר השיווקי היחידי. ה-S60 החדשה גם תהיה מכונית הסדאן בעלת העיצוב הספורטיבי והאוונגרדי ביותר שהשיקה וולבו אי-פעם; היא נוטשת לחלוטין את קו העיצוב המסורתי, לטובת מראה "עם השראה ממסלול המירוצים" כהגדרת וולבו. היא תהיה מכונית מתוחכמת ובטוחה כמו כל וולבו מודרנית, אבל בישראל, שבה השם "וולבו" עדיין פונה בעיקר למחפשי תדמית בורגנית בוגרת וסולידית, תצטרך ה-S60 לבנות לה קהל חדש. רצוי כאלה שלא רכשו את המכונית היוצאת ב-175 אלף שקל.

אאודי A1: הקשר בין גודל למחיר

אאודי A1

שוק הרכב הישראלי אינו נוטה חסד למכוניות האצ'בק קטנות, ולמכוניות קטנות ויקרות בפרט. הישראלים לא מתייחסים ברצינות לסיסמאות אירופיות מתוחכמות ויוצרות-סטטוס כמו "יעיל, ירוק וחכם". דוגמאות לא חסרות: המיני של ב.מ.וו וגם סדרה 1 הקומפקטית של החברה, ה"סמארט" ו-"סדרה A" של מרצדס ועוד.

למרות זאת, מתכוונת גם אאודי לנסות את מזלה בפלח המאתגר הזה ברבעון השלישי של 2010, עם ה-A1 הקטנה, שתמוצב כדגם "עירוני-אופנתי-יוקרתי". אאודי מכשירה, זה כשלוש שנים, את לבם של הלקוחות בעולם לקראת המכונית החדשה, באמצעות חשיפה הדרגתית של אבות טיפוס ודגמי תצוגה. למכונית יהיו מאפייני פרימיום כמו מנועים מוגדשים בהספקים של עד 180 כ"ס, תיבות הילוכים בנות שש מהירויות, תא נוסעים מפואר, גרסה מוקטנת של מערכת ההנעה הכפולה קוואטרו, ונתונים מרשימים בחיסכון בדלק ובפליטה. אסור לזלזל גם בכוחו של המותג אאודי בארץ.

אבל למרות זאת, עם אורך של פחות מארבעה מטרים ועם תג מחיר שיהיה מקביל לדגמי הגולף הגדולים והמרווחים יותר, ממתין ל-A1 בישראל זינוק בעלייה תלולה ורצופה במהמורות.

יגואר XJ 2010: קולוניאליזם הפוך

יגואר XJ 2010

14 שנים לאחר נחיתתו בישראל, יגואר עדיין חוסה תחת צלם הכבד של המתחרים מגרמניה. למרות הכבוד האוטומטי שרוחשים הלקוחות בישראל למותג הבריטי היוקרתי - כנראה כזכר לתקופת המנדט - רק מיעוט מבעלי הממון המקומיים נטשו עבורו את הספינות הגרמניות המסורתיות שלהם. עיקר ההערצה של חובבי יגואר הנאמנים בארץ הופנה לסדרת ה-XJ, שעיצובה הניאו-נוסטלגי הפך אותה לסמל לתקופת "תור הזהב" של תעשיית הרכב הבריטית.

אבל בשנה הבאה תנחת כאן XJ חדשה ושונה מאוד. המכונית האחרונה של יגואר, שתוכננה עדיין תחת פורד, מאמצת קו עיצוב ספורטיבי, עתידני ורחוק מאוד מהמורשת הקלאסית של יגואר.

זו עדיין מכונית גדולה מאוד, ועם אורך של 5.25 מטרים ובסיס גלגלים ענק של 3.16 מטרים היא גם אמורה להיות מרווחת הרבה יותר מקודמותיה לסדרה. יש לה שלדת אלומיניום ייחודית וקלה, שמיוצרת בטכנולוגיות תעופתיות, שלל גדג'טים מעידן החלל כולל מסכי מגע, לוח מחוונים וירטואלי, מוט הילוכים מתרומם חשמלית, ומתלים נשלטים אלקטרוניים כסטנדרט.

אין לה מה להתבייש מול הגרמניות גם בסעיף הביצועים עם מנועי V8, בהספקים שמתחילים ב-385 כ"ס ומגיע ל-510 כ"ס (אפס למאה ב-4.9 שניות). אבל עם עיצוב שמנסה להיות יותר איטלקי מבריטי, ועם מורשת עסקית של קולוניאליזם הפוך - ההודים לוקחים פיקוד על הבריטים - יהיה מעניין לראות כיצד תצלח את מחסום השמרנות של פלח היוקרה בישראל.

סיטרואן DS3: שוחה נגד הזרם

סיטרואן DS3

סיטרואן מכוונת את עצמה באירופה ליעד גבוה ושאפתני. בשנה הבאה תחל החברה בהשקת סדרת המכוניות DS - ראשי תיבות של "דיינמיק ספיריט", למי שתוהה- במטרה לדחוף את תדמית המותג כולו לכיוון הרבה יותר יוקרתי (ורווחי), בטריטוריה של אאודי, לא פחות.

לצורך המשימה גייסה סיטרואן את מיטב המוחות היצירתיים והצעירים של תעשיית הרכב האירופית, וגיבשה קונספט לתפארת של "מכונית בהתאמה אישית". הלקוח של סדרת ה-DS יוכל לבחור מראש בין עשרות קומבינציות שונות של צבע גוף וצבע גג (שמוצע בארבעה גוונים שונים), לבחור בין שלל סוגי חומרי ריפוד ודיפון בתוך תא הנוסעים המפואר, ואפילו להגדיר את צבע החישוקים.

הסדרה תכלול לפחות שלושה דגמים שונים, שיתאפיינו כולם בעיצוב פרימיום-ספורט ייחודי ושונה מהקו הכללי של סיטרואן, כפי שממחישה היטב ה-DS3 החדשה, שתהיה הראשונה בסדרה. יהיו להם מנועים מודרניים, איכות ייצור וגימור מושקעת מאוד, שלל טכנולוגיות מולטימדיה עדכניות, ותג מחיר בליגה של גולף עד אאודי A3.

לא קשה לדמיין את הקונספט הזה שובה את לבם ואת כיסם של יאפים פריזאיים חדורי מודעות לאופנה. אבל בישראל, שבה המותג סיטרואן עדיין נאבק על מקום בקונצנזוס, ושבה "התאמה אישית" פירושה, בדרך כלל, בחירה בין צבע כסף לצבע "שמפניה", ההחדרה של המושג "סיטרואן פרימיום בתפירה אישית" עתידה להיות מאתגרת, בלשון המעטה.

סאאב 9-5 2010: לשקם את ההריסות

סאאב 9-5 2010

אחת הכוכבות המקוריות והמרתקות ביותר של תערוכת פרנקפורט האחרונה הייתה ללא ספק הסאאב 9-5 החדשה. מחלקת העיצוב של המותג השוודי חזרה לשורשים האוונגרדיים ופורצי הדרך של המותג, והפיקה מכונית עם עיצוב שיוצר זהות מותג מבודלת ומתוחכמת.

העיצוב הזורם והחלקלק, עם הגג ה"נופל" לאחור, הוא לא נקודת החוזק היחידה שלה. מתחת למרכב ניצבת שלדת דור אחרון מבית GM, עם שליטה ממוחשבת בשיכוך, עם הנעה כפולה אלקטרונית מתוחכמת, ועם מנועי טורבו רבי עוצמה שמתחילים בשני ליטרים (220 כ"ס) ומגיעים עד V6 בנפח 2.8 ליטרים (300 כ"ס), המשודכים לתיבות אוטומטיות בנות שש מהירויות. גם הנדסת האנוש המפורסמת של סאאב נשמרת במכונית, למרות שלל הטכנולוגיה, וכך גם המושבים, שמתוכננים על-ידי מומחי אורתופדיה שוודיים והוגדרו לא פעם "הנוחים בעולם".

אלא שהמכונית עם כל הדברים הטובים הללו תצטרך לחדור לשוק הישראלי, שבו שווק המותג סאאב בשנים האחרונות בשיטת ON-OFF, ואפילו בסיס הלקוחות הנאמן ביותר שלו הלך לרעות בשדות זרים. האם היא תצליח לשקם את ההריסות? יהיה מעניין לראות.

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה