גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: לנדרובר דיסקברי 4 החדשה

למרות הגלגולים הרבים שעברה לנדרובר, הדיסקברי 4 החדשה ממשיכה לשמור על המסורת העיצובית, בדיוק כמו בג'יפ הראשון שהוצג ב-1948 ■ מה בכל זאת השתנה? האלקטרוניקה, המתלים ומרווח הגחון, שגרמו גם לשועלי שטח ותיקים להוריד את הכובע

השנים האחרונות היו מעניינות עבור יצרנית המכוניות הבריטית הוותיקה לנדרובר.

פאר תעשיית הרכב הבריטית, שחגגה בשנה שעברה 60 שנה להיווסדה, נמכרה בתחילה לענק הרכב האמריקני פורד, במהלך שגרר תגובות נזעמות רבות בממלכה. הבריטים, עם הגאווה האנגלית הידועה והתיעוב הקל שהם מקפידים להקרין על כל מה שבא מאמריקה, חששו ממותו של הסמל הידוע כמעט כחלק מהמורשת.

לפני כשנה, שהמצב בפורד הורע, עברה לנדרובר לידי תאגיד הענק ההודי טאטא. הפעם היה המעבר חלק הרבה יותר: ההודים הודיעו מראש שאין בכוונתם להתערב בייצור ובפיתוח המכוניות, אלא רק ללמוד איך עושים ג'יפ שהופך למסורת.

לזכות לנדרובר אפשר להגיד, שבמהלך כל הגלגולים שהחברה עברה היא הקפידה להישאר צמודה למורשת: מכוניות שטח אמינות וחזקות, עם המבנה הייחודי הגבוה, הפנסים העגולים בחזית, והשיווק המעודן והקריר.

לנדרובר הצטיירה תמיד כ-Old Money של תעשיית רכבי השטח: מעצבי לנדרובר לא התפתו ל"שיגיונות העיצוב", לגרסתם, של רכבי השטח-כביש החדשים מיפן, והקפידו לשמור על קו עיצובי שהזכיר את הג'יפ הראשון שהוצג ב-1948.

דיסקברי / צלם: תומר פדר
דיסקברי / צלם: תומר פדר
דיסקברי / צלם: תומר פדר

סלון של ממש

דור 4 של הדיסקברי שומר חיצונית על המורשת: גבוה אך לא זוויתי, פנסים עגולים בחזית, שגם זכו לתוספת לדים, חלון אחורי המשתפל כלפי מטה מצד אחד, וממדי גובה ואורך נדיבים. כל אלה ממשיכים לשמור על הבולטות, אך לא מנקרים עיניים.

במבט ראשון ה-4 דומה מאוד ל-3, אך בסקירה מהירה מתגלה שלא מדובר בסתם מתיחת פנים.

החידוש האמיתי הוא מתחת למכסה המנוע: מנוע דיזל V6 בן 2,993 סמ"ק, עם הספק של 241 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ, מביא את ה"דיסקו 4" (כך הוא מכונה בעדת הג'יפאים) מ-0 ל-100 ב-9.6 שניות, נתון מרשים למדי כשמדובר במשקל של למעלה מ-2.6 טונות.

תיבת 6 הילוכים טיפטרוניק משנעת את הג'יפ הגבוה במהירות וביעילות, כשיחידת סיוע למדחס הטורבו, שנכנסת לפעולה כבר בטורים נמוכים, עוזרת לו לפזז כבר במטרים הראשונים להאצה.

בניגוד למנועי דיזל גדולים, הדיזל בדיסקו שקט, כמעט נטול ויברציות, מספק תגובת מצערת חזקה וחלקה, ולמעשה, לולא לא היה מופיע הסימון DIESEL על לוח המחוונים, היה אפשר בקלות לחשוב שבלוגם בנזין עסקינן.

בניגוד ליצרניות אחרות שניסו להתגבר על המיתון ועל הטרנד הירוק בעזרת דגמים זולים יותר, בלנדרובר החליטו לחזק את אחיזתם בשוק היוקרה המצומצם, ולשווק את הדיסקו כ-SUV יוקרתי ומפנק, שיודע גם "לעשות שטח" בצורה טובה יותר מרוב הג'יפים.

ואכן, תא הנוסעים מאובזר בנדיבות רבה מאוד.

לבד מהגאדג'טים המתבקשים, הגרסה המאובזרת מציעה גם: מסך מגע ששולט על רוב האלקטרוניקה; מצלמות חזית, צד ואחורית - שמראות בכל רגע נתון את הסביבה; הדמיה חזותית של מערכת 4X4 - כולל חיווי לנעילת הדיפרנציאל; שילוב מערכות השטח - מערכת הבלימה ומערכת ה"זחילה" על הסלעים; חיבור ל-USB לאיי-פוד; ומה לא.

גם המרחב הפנימי שופר משמעותית, ונוספו לו: כיסאות עור מתכווננים חשמלית, בקרה מההגה למערכות השמע והמידע הדיגיטלית, וכיוון חשמלי להגה. סלון של ממש.

גם המרחב הפנימי לנוסעים נדיב מאוד, ואף מספק שפע של מקום ליושבים בשורה השלישית, זו שלרוב מוגבלת לילדים או לגמדים: בדיסקו ישבו שני מבוגרים בנוחות יתרה ונהנו משליטה אישית על מערכת השמע, ממזגן נפרד, מתאי אחסון וממחזיקי כוסות - משל היו יושבים בפרונט.

גם התכנון הפנימי עשוי בצורה מדורגת לגובה: המושבים בשורה השלישית מוגבהים מעט יותר מאלה של השורה השנייה, כדי לספק שדה ראייה רחב לכל הנוסעים.

התנהגות כביש בינונית

אבל אחרי כל זה, האם הדור החדש של הדיסקברי, שבמקור תוכנן לתת מענה ל"מתעשרים החדשים", מספק את הסחורה גם בכביש ובשטח?

נתחיל בחדשות הפחות טובות. הדיסקברי מספק התנהגות כביש בינונית, לא יותר. המתלים הפניאומטיים עושים עבודה נהדרת בשטח, אבל על הכביש הם גורמים לתנודות מרכב "ספינתיות" כשמד האוץ עובר את 90 הקמ"ש.

ההגה המתוגבר חשמלית מכויל בדיוק, אך לא מעניק תחושת חיבור אמיתית למתרחש על הכביש.

הבלמים חזקים מאוד, אך דורשים תקופת הסתגלות ארוכה למהלך דוושה קצר יחסית שגם נותן בלימה חזקה.

מערכות העזר למניעת איבוד שליטה ברכב נכנסות לפעולה בשלב מוקדם מאוד, ומתקנות מעט באגרסיביות את מה שהן מגדירות כ"טעויות של הנהג".

האמת חייבת להיאמר: מדובר בג'יפ, לא במכונית ספורט נמוכת גחון ומגהצת כביש. אבל SUV'ים אחרים, כמו פורשה קאיין, הראו שניתן לייצר ג'יפ שיודע להיות ספורטיבי גם על האספלט.

והנה הגענו לחדשות הטובות.

בלנדרובר ניסו כנראה למצוא את נקודת האיזון בין יכולות הכביש לשטח, ונקודה זו יצאה קרובה הרבה יותר לשטח. בוואדיות הגולן והגליל, על גבי מורדות, מתלולים, סלעים, חריצי קרקע, דרכי עפר וחצץ ושטח מכל סוג, ניסינו במשך יומיים לסחוט מה-4 סוג מסוים של אנחת מאמץ, נהימת סירוב, התחפרות גלגלים - נאדה.

גם עם חישוקים של 19 אינץ' וצמיגי כביש, לא בדיוק ה"קיט" המושלם לשטח, ה-4 מפזז על הסלעים משל היה באולם נשפים. גם שועלי שטח ותיקים הורידו את הכובע בפני השילוב המנצח של אלקטרוניקה, מתלים מתוכמים ומרווח גחון של 28 ס"מ.

האם הדיסקברי 4, שיקר יותר מהיפניות, זול יותר מפורשה ומאובזר יותר מרוב הג'יפים בקטגוריה , הוא הרכב בשבילכם?

אם השימוש בדיסקו יהיה לפזז על מדרכות ת"א או לרדת "לשטח" אחת לחודש, יש בשוק זולים ממנו שיספקו את אותה חוויה בהרבה פחות כסף. אבל אם מדובר בנהג שהמילים "זווית נטישה" ו"זווית בטן" הן יותר ממונחים טכניים, שמחפש מכונית מפנקת עם יכולות שטח אמיתיות, ה-4 הוא הנוסחה המנצחת עבורו.

לנדרובר דיסקאברי

מתחרות

בשנה הבאה יעבור פלח ה-SUV היוקרתיים רענון מקיף. מדגם:

ב.מ.וו X5

ב.מ.וו X5

בתערוכת דטרויט צפויה ב.מ.וו לחשוף "מתיחת פנים" של X5, אחד הדגמים הנמכרים ביותר בפלח ה-SUV היוקרתי. חיצונית השינויים כוללים בעיקר פגושים ופנסים חדשים בסגנון ה-5 GT. פנים הרכב יאופיין בארגון מחדש של מערכות השליטה, במסך LCD מורחב ובדור עדכני של מערכת ה-I-DRIVE. באירופה חוזים גם מנוע חדש ו"ירוק" יותר, ואולי אפילו אימוץ של תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה בת 8 המהירויות

פולקסווגן טוארג

פולקסווגן טוארג מודל 2010

באפריל 2010 יושק באירופה הדור החדש של הטוארג. מנתונים לא רשמיים שפורסמו עד כה עולה, שממדיו יהיו דומים לאלה של הרכב הנוכחי אך הוא יהיה מעודן יותר בעיצובו ובאיכויות הכביש שלו, למרות שהוא עדיין ישמור על יכולות שטח מקצועיות. החידוש יהיה אופציה ל-7 מקומות. פנים הרכב יהיה עתיר טכנולוגיות, כולל מסך מולטימדיה תקני. המנועים ישודרגו לכיוון "ירוק"

לנדקרוזר "פראדו"

לנדקרוזר

הדור החדש של ה"פראדו" אמור להציב את הרכב בנקודת פתיחה גבוהה יותר, מבחינת מחיר ויוקרה, מאשר קודמו רב המכר. הגרסאות המאובזרות ביותר, שיצוידו גם במתלים אלקטרוניים ובארסנל של מערכות לצליחת מכשולים, יחצו ככל הנראה את ה-400 אלף שקל. המנוע העיקרי יהיה טורבו דיזל בנפח 3 ליטר עם 171 כ"ס ו-41 קג"מ

עוד כתבות

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

מתחם ההשלמה, כפר שלם / צילום: יח''צ

עוד פרישה מפרויקט פינוי־בינוי גדול: אזורים ויתרה על 500 יח"ד בדרום ת"א

החברה פרשה לאחר שלא הגיעה להסכמות עם הדיירים ● בכך ויתרה על הכנסות של כ־889 מיליון ש' ● השבוע נחשף בגלובס כי אקרו ותדהר נטשו מיזם דומה בעיר

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מכירות הדירות זינקו: הרווח הנקי של אאורה עלה ל-83 מיליון שקל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • בזק דיווחה כי המלחמה פגעה בתוצאותיה הכספיים אך הציגה גידול בהכנסות הליבה • אאורה הציגה דוח רבעוני חזק וגידול של 68% במכירת הדירות ● הרווח הנקי של ישראכרט גדל, אבל מה הוביל לירידה בהכנסות? ● מדור חדש

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה עקפה שוב את ציפיות האנליסטים; המניה מזנקת במסחר המאוחר

לאחר ארבעה רבעונים רצופים במהלכם הפתיעה לטובה את התחזיות המוקדמות, אנבידיה עושה זאת שוב ● ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר וב-260% יותר מהרבעון המקביל ● הרווח למניה היה 6.12 דולר, זינוק של יותר מ-450% ● החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

השקל מתחזק לשיא של חודשיים מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק מול הדולר ונסחר בשיא של חודשיים. אלו הסיבות

למרות שפע של כותרות עגומות, המטבע הישראלי רושם חודש של התחזקות על חשבון המטבעות האחרים ● הכלכלנים מסבירים שזה נובע בעיקר מהעליות בבורסות והצפי להורדת ריבית בארה"ב ● האם זה ישכנע את בנק ישראל להוריד את הריבית בשבוע הבא?

 

 

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

אוהד טל, הציונות הדתית / צילום: שחר כהן

האם איחוד האמירויות מתנגד רשמית לשליטה של הרש"פ בעזה?

מה חושבים באיחוד האמירויות על סוגיית "היום שאחרי"? זה תחום אפור ● המשרוקית של גלובס

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המשקיע הנודע מכר את המניה הכי לוהטת בוול סטריט, מה הוא קנה?

לאחר שבנה פוזיציה גדולה, סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב החזקותיו באנבידיה ● עתה הוא מהמר בגדול על המניות הקטנות בוול סטריט

משכנתה / צילום: Shutterstock

מיתון? היקף המשכנתאות זינק ב-36% בחודש אפריל

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.9 מיליארד שקל - נמוך בכ-50% מהמשכנתאות שנלקחו ב-2021 וב-2022 אך גבוה מאלה שנלקחו באפריל 2023 ● מנגד, גובה המשכנתה הממוצעת באפריל 2024 נמוך מבאפריל 2023

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

למה לא בשבת? איילון ייחסם בשבוע הבא. כל הפרטים

נתיבי איילון הודיעו על חסימה הרמטית של הכבישים לצפון ולדרום, החל מערב יום חמישי ה-30 במאי ועד הערב שלמחרת, בשל עבודות להנפת גשר בראשון לציון ● גם תנועת הרכבות באזור תופסק ● בדיקת גלובס העלתה כי לא הוגשה בקשה לקיום העבודות במהלך סוף השבוע - על אף שמדובר בכביש העמוס ביותר במדינה

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

הפגנות נגד ישראל מחוץ למשרדי גוגל בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Tayfun Coskun

בזמן שהעובדים מוחים נגד ישראל, גוגל ואמזון מאיצות את הפרויקטים עם הממשלה

מערכת לניהול המפונים, סריקה מהירה לבקשות רישיון לנשק והיערכות למתקפת סייבר: מאז 7 באוקטובר מהדקות אמזון וגוגל את עבודתן עם ממשלת ישראל, חרף קריאות עובדיהן להפסיק עמה את הקשרים ● וגם: מי המתחרה של וויז שנכנסה למכרז של הממשלה?

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה הכריזה על ספליט. כך זה יעבוד

ענקית הטכנולוגיה שוב הדהימה את וול סטריט עם ביצועים פנומנליים ● אחת הבשורות בדוח היא מהלך לפיצול מניות ביחס של 1 ל-10: מה עומד מאחוריו, ואיך זה יתבצע בפועל? ● שאלות ותשובות

אחרי ההכרזה על מדינה פלסטינית: המכה החדשה שעשויה להגיע מכיוון נורבגיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: קרן העושר הנורבגית מתמודדת עם לחץ להפסיק להשקיע בישראל, למה כרים חאן החליט להודיע על הצווים בראיון ל-CNN, מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על אוניברסיטה בברלין ובאירלנד מסקרים איך מדווחים בישראל על המדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

מחיר למשתכן: חברה תקבל מחצית מהאגרות ששילמה

ביהמ"ש המחוזי קבע כי תוכנית מחיר למשתכן נועדה לסיוע לשכבות סוציו־אקונומיות נמוכות ● סכום המחלוקת היה 118,886 שקל בלבד, אך לפסק הדין, שיגיע בקרוב לבית המשפט העליון, עשויות להיות השלכות רוחב