גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים לוולבו s40: בקרוב עם כובע צהוב?

וולבו משיקה את דגם הדיזל החדש למשפחתית s-40 ומתכוונת להסתער בכל העוצמה על שוק המוניות ■ עם ניחוח של יוקרה שבדית, וולבו רוצה לעקוץ את המובילה הצ'כית סקודה - ולגרוף גם כמה נקודות מהפלח העליון של מרצדס

הבעיה העיקרית של הוולבו s40 היא שקשה להגדיר אותה. סלון? עם בסיס גלגלים של 264 ס"מ, בדיוק כמו המאזדה 3 והפורד פוקוס שהיא למעשה חלק מאבותיה המוטוריים (בעקבות השתלטות פורד על וולבו), קשה לקרוא לה מכונית סלון אמיתית. משפחתית? רק אם המשפחה היא בשבדיה.

יש לה קצת בעיה של זהות, ל-s40. היא יקרה יותר מרוב המשפחתיות הגדולות (שמכונות בישראלית מדוברת "מנהלים"), ולא מספיק סלונית או ספורטיבית כדי למצוא עצמה באחת מקבוצות אלה. אולי בגלל זה טרחה היצרנית השבדית, הצנועה בדרך כלל, להבליט את כיתוב המותג על עכוזה, ויצרה לה פרונט במראה וולבואי "אמיתי", דוגמת אחיותיה מרובות הסמ"ק. בניגוד לשבירת הקו העיצובי שנעשה למשל ב-c30, כאן עמלו השבדים קשה כדי לעצב וולבו קטנה, שתיראה בדיוק כמו אחיותיה הגדולות. שלא יטעו.

גם בישראל, התחבטה כנראה מאיר חברה לרכב, יבואנית המותג, בשאלת הזהות. "מכונית סדאן מלאת הסטייל וחדות המראה", גורס אתר האינטרנט המקומי של וולבו, ומשאיר יותר סימני שאלה מסימני קריאה.

ואז, כרבים אחרים שמתלבטים בשאלת הזהות, החליטו במאיר לשים לה כיפה, כובע ליתר דיוק, צהוב אם להיתפס לפרטים. זו תהיה המונית האולטימטיבית: שבדית, עם סקס אפיל, מנוע דיזל מודרני, גיר כפול קלאץ' עם שש מהירויות (DSG בשמו המוכר יותר בפולקסוואגן-אאודי, Power shift בשבדית מוטורית), 5 כוכבי בטיחות ואפילו תא לכסף הקטן.

וולבו s40 / צלם : נריה ווהב
וולבו s40 / צלם : נריה ווהב
וולבו s40 / צלם : נריה ווהב

צילומים: נריה ווהב

סולידי ונעים

אבל רגע לפני שמפעילים מונה, גילוי נאות: עם או בלי כובע, ה-s40 היא מכונית עירונית נהדרת. יחידת הדיזל עם הזרקה ישירה במסילה משותפת בת 1997 סמ"ק, שמשודכת לאחד מהגירים האוטומטיים המשובחים שקיימים כיום, נותנת תאוצה חלקה ונהיגה מהנה. המומנט הגבוה (32.3 קג"מ) מספק שפע של כוח בכל שלב. "רק" 136 סוסים יש לשבדית מתחת למכסה המנוע, אבל המשקל הקל יחסית של המנוע בשילוב הגיר המעולה נותנים תחושה של הרבה יותר.

עיצוב הפנים סולידי ונעים, עם קונסולה מרכזית דקה לגאדג'טים, וגימור פלסטיק שנראה ומרגיש איכותי. רק לוח השעונים, הוא החלק היחיד שנראה כאילו לא עוצב מחדש ב-s40 מאז ימי הסטיישנים העליזים של שנות ה-70', וחבל שכך. באבזור אפשר למנות בקרת שיוט, שליטה על מערכת השמע (המצוינת) מגלגל ההגה, מחשב דרך, ושליטה נפרדת על המזגן לנהג ולנוסע. הדגם המוצע למוניות מגיע עם ריפודי עור בהירים שיוצרים תחושה "סלונית" ומרווחת יותר בפנים, וכן עם חבילת תוספות של דיבורית בלו טות' מובנית, חישוקי מגנזיום, כסא נהג מתכוונן חשמלית, וסאנרוף.

למרות הזעם (המוצדק כנראה) על השבדים, עדיף שלא להתאכזר לשבדית הספציפית הזו באמצעות נהיגה ספורטיבית. ההגה קצת מנותק ומחביא נקודה מתה גדולה יחסית במרכז הסיבוב. המתלים, שמגהצים ברכות מפתיעה את פסי ההאטה שצמחו תחת כל רחוב רענן, הופכים לרכים מדי בסגנון נהיגה תובעני יותר, וגורמים לתנודות מרכב רחבות. גם ניסיונות לתאוצה מהירה מהמקום (9.6 שניות מאפס למאה קמ"ש לפי נתוני היצרן) יניבו קולות שאינם הולמים אריסטוקרטיה שבדית. להגנתה יאמר שה-s40 אינה מכונית עם שאיפות ספורטיביות, ובנהיגה עירונית ואף בין עירונית רגילה, היא תספק חוויית נהיגה מהנה.

אבל אחרי כל זה, האם היא מצאה זהות חדשה? האם בפעם הבאה שנרים את היד בצומת תעצור לנו שבדית?

ברחובות ירושלים

כדי לבדוק את הסוגיה הזו, יצאנו, עבדכם, נריה הצלם והשבדית, לצוד סקודות ברחובות ירושלים. כידוע, נהגי המוניות הם לרוב דעתנים, וגם הירושלמים לא אכזבו. "היא קצת נמוכה", נהם מיכאל מעבר להגה הסקודה, "גם המושב האחורי לא ממש מספיק לשלושה מבוגרים".

חאלד השקיע קצת יותר, יצא מהסקודה ובחן את השבדית בעיון. "היא מאוד יפה" הייתה מסקנת הביניים, "מה צריכת הדלק?"

הסברתי שהיצרן טוען ל-16.7 קילומטר לליטר בנהיגה ממוצעת (עירונית+בין עירונית), אבל אני לא הגעתי ליותר מ-12-13 קילומטרים לליטר. חאלד התרשם. "אם היית יודע גם לנהוג כמו נהג מונית, היית מגיע ליותר", החמיא. "הכי חשוב בשביל נהג מונית זה הדלק".

אני שואל את חאלד ומיכאל אם היו שוקלים לשדרג צ'כית לשבדית. 135 אלף שקל לנהג מונית על הכביש (196 אלף לדגם הבסיס למשלמי מס מלא). "היום כבר לא עושים מספיק כסף במוניות בשביל זה", מסביר מיכאל בעגמומיות. חאלד אופטימי יותר. במגזר שלו יש עוד כאלה שמשקיעים גם במרצדס, "אבל בשורה התחתונה צריך לראות כמה יעלו הטיפולים". עלות הטיפול אגב, הוא מוטיב שחוזר בשיחה עם נהגי המוניות על ה-0s4.

אבל וולבו מתברר, הולכת הפעם על כל הקופה. "אנחנו הולכים להיות יותר זולים מסקודה בטיפולים", מצהיר מנהל המכירות של מותג וולבו במאיר חברה לרכב, נחום חוגי. חוגי לא מספק מספרים, אולם טוען שבחברה מבצעים כרגע בדיקות לגבי עלות הטיפולים של סקודה אוקטביה, ויתנו הצעה תחרותית יותר. בנוסף, במאיר מציעים למוניות הצעה שקשה לסרב לה: אחריות למשך שנתיים ללא הגבלת קילומטראז', גם כשמדובר בכ-200-300 אלף קילומטר, נתון הגיוני למדי למונית בת שנתיים.

קשה להבין מאנשי וולבו מה קרה בדיוק עם הניסיון הקודם של החברה בתחום המוניות. חוגי טוען שבמאיר לא נכנסו לשוק המוניות בכל הכוח, נהגי מוניות טענו לבעיות בגיר של הדגם הקודם של ה-s40. אבל דבר אחד בטוח, בוולבו מתכוונים כעת להיכנס לשוק במלוא הכוח. בחברה גם רומזים שהרוכשים הראשונים מקרב נהגי המוניות יקבלו מחיר נמוך יותר מהמחיר המוצהר, אך גם כאן - לא ששים להיכנס למספרים.

ובחזרה לנהגי המוניות. את הקלף החזק ביותר של ה-s40, שמרנו לסוף, להדגמת תכלית. הדרך לליבו של נהג המונית הממוצע, עוברת דרך ישבנו וגבו. ב-s40 הדרך הזו נוחה יותר מכל המכוניות שברמת המחיר שלה, וגם יקרות יותר. ואכן כורסת הנהג הארגונמית, דיברה לנסיינים נהגי המוניות. "תשמע, זה משהו. אחרי שעתיים בסקודה אני מרגיש את הישבן, וכאן נראה לי שאפשר לשבת בכיף שעות. אבל אני עדיין לא בטוח. כל החברים שלי אומרים לי סקודה, סקודה".

ואתה שומע תמיד לחברים שלך?

"לא מה פתאום... רק שמדברים על מכוניות".

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה