גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העולם המופלא של וורלד גרופ: חילופי מהלומות, מפרק ועוד

משקיעים שחוששים לכספם, ועוד וסיפורים הזויים - אלה ההישגים העיקריים של וורלד גרופ קפיטל הקטנה, ושל הסיבוב השני של אילן אופיר ■ הוא דווקא משוכנע שהניהול היה מקצועי, ושמי שהפריע הם מחזיקי האג"ח והתקשורת

אילן אופיר חושב שהתקשורת והמשקיעים לא נתנו לו הזדמנות, למרות שחברת וורלד גרופ, שהוא מייצג את בעלי השליטה בה, נמצאת בהליכי פירוק. אופיר גם טוען שלא נעשו טעויות בוורלד גרופ , שהתנהלות החברה הייתה תקינה, ומבקש שלא תתנו לתביעות המשפטיות, לחקירת רשות ני"ע, למכות בישיבת הדירקטוריון, ולשורת ההתפטרויות של נושאי משרה לבלבל אתכם.

מחזיקי האג"ח של החברה, בהיקף של 15 מיליון שקל, חוששים מזה מספר חודשים שלא יזכו לראות כספם, אך אופיר טען בנחרצות שוורלד גרופ איננה חדלת פירעון ושתוכל לשלם להם את הכסף.

אילן אופיר יכול היה בכלל להיות חבר כנסת, אולי אפילו שר. פעם הוא היה פעיל פוליטי, ממקימי התא של שינוי באוניברסיטה העברית, ובהמשך הוא גם שימש כעוזר פרלמנטרי של ח"כ אברהם (בייגה) שוחט, ובהמשך ייעץ לו כשר אוצר. "זה היה מזמן, אני רק זוכר יזם עם רעיונות ובהחלט בחור לא שגרתי", אמר השבוע שוחט ל"גלובס", "מה הוא עושה היום?". ובכן בייגה, הסיפור המלא על עלילותיו של אופיר וחברת וורלד גרופ קפיטל הקטנה יכול למלא עיתון שלם.

בראיון ל"גלובס" אומר אופיר שאם מחזיקי האג"ח היו יושבים בשקט והמשקיעים הפוטנציאלים היו עומדים בהתחייבויותיהם, התמונה הייתה נראית אחרת לגמרי. "טוב שיש מי שמוכן לשמוע את הצד שלנו, כי עד עכשיו שמעו צדדים אחרים", אומר אופיר. המשקיעים בוורלד גרופ בוודאי היו רוצים לשמוע את הצד של אופיר ולדעת איך הצטמקה קופת החברה מ-30 מיליון שקל במועד רכישתה לפני כשלוש שנים, לפחות מ-3 מיליון שקל שיש שם היום.

אבל כתובת לשאלות אין. לוורלד גרופ קפיטל, שביצעה בשנים האחרונות השקעות שונות ומשונות בתחומי הנדל"ן והאנרגיה החלופית, אין היום משרדים, ומשרדו של עו"ד אלי אקסלרוד, המייצג אותה, משמש ככתובת למשלוח מכתבים לחברה.

"נכנסתי לישיבה והתנפלו עלי"

השליטה בוורלד גרופ קפיטל (לשעבר כלל מחשבים, זאבי מחשבים ו-וורלד גרופ ספנות) נרכשה בשלהי 2006 מידי צביקה בארינבוים. במהלך התקופה שלאחר הרכישה התגבשה קבוצת שליטה חדשה שכוללת את קבוצת רוזין, גד יצחקי, רוני פלד ואליהו זמיר.

העסקה הראשונה שביצעה החברה הייתה בתחום הפיננסים: השתלבות בעסקת הענק לרכישת קופת הגמל גדיש מבנק הפועלים. בשלהי 2007 נמכרו המניות ברווח נאה כ-4 מיליון דולר. אלא שבהמשך ביצעה החברה שורה של עסקאות בתחום הנדל"ן ומהלכים שקשה להבין את ההיגיון הכלכלי שעומד מאחוריהם. התוצאה: בחודש שעבר פסקה השופטת ורדה אלשייך כי לחברה ימונה מפרק זמני. את התפקיד קיבל רו"ח עופר אלקלעי.

עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט מונו לנציגי מחזיקי האג"ח, וממסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי קיים חשש כבד שבמסגרת התנהלות החברה בוצעה שורה של עסקאות, תוך ניגוד עניינים שקיפחו את זכויות הנושים.

*אילן אופיר, מדוע החברה כשלה?

"דווקא היה ניהול מקצועי, לבעלי השליטה אין אף בעל תפקיד בחברה, לא משכו מעולם דמי ניהול, לא משכו דיבידינד, אף אחד מהם, כולל אותי שהייתי נציג ודירקטור, לא קיבל אף פעם תמורה. עבדתי בחינם. החלטנו לעשות אקזיט עם גדיש, ובכסף שנשאר בקופה חיפשנו השקעות קצרות. עשינו מספר רכישות נדל"ן, כששתים מהעסקאות בוצעו עם אבירם דולינגר".

דולינגר, קבלן ותיק מגבעתיים, הוא דמות מפתח בסיפורה של וורלד גרופ, אך בתשובה לפניית "גלובס" אליו הוא הסכים רק לומר: "אין לי שום קשר לוורלד גרופ. להתראות".

*איך היית מאפיין את דולינגר?

"הוא ידוע כאיש נדל"ן שיודע לקחת נכסים בעייתיים עם כל מיני פולשים. הוא נכנס לעסקה, מכניס את הרגל, ודואג לפינוי הפולשים. כשפגשתי בו אחרי 11 שנה שהייתי בארה"ב, הוא נראה לי איש מאוד נחמד".

כיום, אופיר ודולינגר מחליפים בעיקר האשמות, ובמהלך ישיבת דירקטוריון של החברה הם הגיעו גם לחילופי מהלומות, שהובילו להגשת תלונות הדדיות במשטרה.

*אופיר, מה קרה שם?

"נכנסתי לישיבת הדירקטוריון והתנפלו עלי. בסוף יקי שינקיד (שותף של החברה, א.ש), יוצא סיירת מטכ"ל, מטר תשעים, הפריד בינינו".

גם עו"ד אקסלרוד היה עד לתקרית: "שמעתי רעשים מחדר הישיבות והדלת הייתה נעולה. אופיר יצא החוצה מדמם ואז יוצאים הדולינגרים (אבירם ובנו, א.ש), ללא פגע, לפי מה שאני ראיתי. הזמנתי משטרה וכולם עוכבו".

"העיתונים הרסו הכל"

לטענת אופיר, שתי עסקאות הקשורות לדולינגר ומשקיע נוסף לא יצאו לפועל, ומכאן החלה ההידרדרות של החברה, כיוון שהשניים היו אמורים להזרים עשרות מיליוני שקלים. דולינגר טוען שהחברה לא עמדה בתנאים מתלים להשלמת הסכם ההשקעה.

ומי עוד אשם במצב החברה? מחזיקי האג"ח והתקשורת כמובן. "מחזיקי האג"ח זימנו אסיפה בדרישה לפירעון מיידי למרות ששילמנו הכול. הכתבות בעיתונים הביאו גם את הרשות והם פשוט הרסו כל סיכוי להמשיך פעילות של החברה הזאת. זה חסר כל בסיס. נגיש תביעת דיבה נגד אחד מאמצעי התקשורת", מאיים אופיר.

נציג מחזיקי האג"ח, עו"ד גרשט, מסר בתגובה כי הוא "ממליץ לאופיר, לקרוא היטב את כתבי הטענות המאוד לא סטנדרטיים (שהוגשו נגדו), במקום להטיח האשמות אישיות ואבסורדיות. מחזיקי האג"ח פועלים באופן עניני בלבד, וכל מטרתם היא להשיב את הכספים שיצאו מכיסם".

כדוגמא לרצון הטוב של בעלי השליטה בחברה לפעול למען מחזיקי האג"ח מסביר אופיר כי "בספטמבר 2008 היה מועד החזר אג"ח והיו חובות של מעל 12 מיליון שקל לבעלי השליטה. בעלי השליטה הסכימו לדחות חוב של 5.5 מיליון שקל כלפיהם כדי שיהיה קודם כסף למחזיקי האג"ח. בסוף שילמו 50% מהקרן ואת הריבית. בנקים נפלו באותה תקופה, שיא המשבר, ו-וורלד גרופ משלמת".

עם זאת, בדוחות הכספיים של החברה לשנת 2008 מצוין בהקשר זה כי "במסגרת הכנת דוח שנתי זה הועלתה על ידי אילן אופיר טענה כי למיטב ידיעתו פירעון של ההלוואה נדחה לאחר פירעון התשלום הראשון של האג"ח שבוצע באוקטובר .2008 החברה דחתה טענה זו..."

בפגישה עם החברה נטל חלק גם עו"ד יובל עציוני, המייצג את אחד המשקיעים בוורלד גרופ, ששמו רוברטו רודה. גם לעציוני יש הסבר למצב: "ההתנהלות של המפרק הזמני היא הבעייתית. המפרק פועל בצורה שרירותית שלא לטובת הנושים. הדבר הטוב ביותר בשביל החברה הוא שהיא תוכל להמשיך לפעול ולעמוד בהתחייבויותיה, ואילו המפרק מבטל באופן חד צדדי, בלי להבין את החומר, את אסיפת הנושים".

המפרק, רו"ח אלקלעי, מסר בתגובה כי "מחומר שנאסף עד עתה עולות תהיות ושאלות רבות לגבי פעולות ועסקאות שונות שבוצעו בחברה". לדבריו, "בכוונתו לחקור את כל הגורמים שהיו קשורים בפעילות החברה, בכלל זה גם את אופיר, לצורך קבלת תמונה מלאה של הנסיבות שהביאו לקריסת החברה, וליצירת חובות של עשרות מיליוני שקלים".

ואכן, התנהלותה של וורלד גרופ הייתה כמעט הזויה, ללא קשר לגורמים חיצוניים: צ'קים שנעלמו, השקעה בחברה שהייתה בשליטת אופיר (טחנות הרוח ברמה"ג), הלוואה לחברה שפשטה בהמשך את הרגל (מיישבי הגליל), ושכירת חצי קומה (620 מ"ר) במגדלי עזריאלי למרות שמדובר בחברה קטנה מאוד.

התנהלות החברה לא נעלמה מעיניהם של דירקטורים ונושאי משרה רבים שהתפטרו בחודשים האחרונים תוך הטחת האשמות קשות. מהדוחות הכספיים ל-2008 עולה תמונה קשה לפיה אופיר הגיש לחברה חשבוניות רבות בהיקפים גדולים. כך, בשנת 2008 למשל, שילמה החברה לאופיר חשבון טלפון נייד של 2,500 שקל בחודש, 2,083 שקל בחודש על דלק, הוצאות נוספות בגין טיסות לחו"ל ועוד. החברה עדכנה את אופיר ש-62 אלף שקל מתוך ההוצאות שהוגשו לה הן עבור הוצאות שאינן לצרכי פעילות החברה, ועליו להשיבן.

היום אופיר מנסה לרכוש חזרה את השלד הבורסאי. "יש לי מחויבות כלפי בעלי השליטה", הוא מסביר. "אני מרגיש מחויבות לנסות להציל מה שאפשר".

הסיבוב הראשון של אילן אופיר

עד כמה קצר הזיכרון של המשקיעים בשוק ההון תעיד חזרה למדורי הכלכלה של אמצע שנות ה-90 המגלה חברה בורסאית קטנה עם הרבה עסקאות בעלי עניין, משקיעים אמריקנים והרבה סכסוכים, כשבשורה התחתונה המשקיע הקטן מפסיד הרבה כסף. נשמע מוכר?

בשנת 1997 הצליחה חברת ההשקעות קטלנה בנ. 58 (כן, זה השם) בשליטת אחד, אילן אופיר, לצבור תאוצה. אופיר היה אז רק בן 33, אך למרות גילו הצעיר הובילו קשריו הטובים לחברה שני משקיעים אמריקנים מכובדים, דיוויד ירושלמי ולארי טישמן. בסופו של דבר, קטלנה לא הצליחה להתרומם ועסקאות בעלי העניין הרבות לא הניבו פירות. אופיר הסתבך בחובות של מיליוני שקלים לבנקים ועבר לארה"ב, לאחר שבישראל הוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ.

ב-1999 פנה אופיר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למתן צו לכינוס נכסיו והכרזתו כפושט רגל בשל חובות הנאמדים בכ-24.2 מיליון שקל. קטלנה עצמה ספגה הפסדים כבדים ונמכרה לבסוף כ"שלד בורסאי" עתיר הפסדים, המאכלס כיום את חברת הנדל"ן הכושלת דירקט קפיטל.

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"