גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המערב החמיץ הזדמנות לסדר חדש

הדבר המשעשע בנפילת חומת ברלין הוא שקרתה בטעות ושהפתיעה את כולם

הדבר המשעשע בנפילת חומת ברלין ב-1989 הוא שהיא הפתיעה את כולם, כולל את המפלגה הקומוניסטית במזרח גרמניה ואת אוכלוסייתה החצויה של העיר. כעת אנו יודעים שהכול נבע משגיאה - תוצאה בלתי צפויה של מסר שהעביר משטר מבוהל נוכח הפגנות ענק של אזרחים שדרשו לנסוע אל מחוץ למדינה. המסר הובן לא כהלכה, והשאר היסטוריה.

כאשר שמעו תושבי מזרח ברלין את אחד מפקידי הפוליטבורו המותשים ממלמל ב-9 בנובמבר שהם יקבלו רשות לחצות את הגבול למערב ברלין, זרמו עשרות אלפים דרך קיר הבטון וחוטי התיל שחצו את העיר במשך קרוב לשלושים שנה. מסעם הצוהל הפך סמל לסיומה של המלחמה הקרה וייסורי הגסיסה של האימפריה הסובייטית. מיכאיל גורבצ'וב, שליט ברה"מ אז, כבר לא היה מוכן - או מסוגל - לשלוח טנקים כדי למחוץ את מתנגדי המשטר.

פולין והונגריה כבר היו עמוק בתהליך סיומו של המשטר הקומוניסטי. מהפכת הקטיפה בצ'כוסלובקיה פרצה כעבור שבועות ספורים מהחגיגות בברלין. "1989 היתה שנה נפלאה, בגלל שכל המשטרים הקומוניסטיים האיומים נעלמו והוסר האיום הגרעיני", אמר סר רודריק בריית'ווייט, שכיהן כשגריר בריטניה במוסקבה באותה עת. "קשה להיזכר בכך שחיינו בפחד שהעולם יבוא לקצו בשואה גרעינית".

אז מה השתבש? ייתכן ששאלה זו תיחשב בלתי מנומסת אם לא נפרט תחילה מה כן הצליח. קריסת החומה החלה תהליך שבסופו התאחדה גרמניה, ויותר מכך, התאחדו מזרח ומערב באמצעות הרחבת האיחוד האירופי, הכולל כיום את מרבית מדינות ברית וארשה לשעבר. השקת המטבע האירופי המאוחד נבעה ישירות מהתפתחות זו.

האירועים שהתרחשו לפני עשרים שנה הביאו לא רק לקץ הקומוניזם באירופה ולהחלפתו בכלכלות שוק, אלא גם למפלתן של שורת דיקטטורות נבזיות ומושחתות ברחבי העולם, ששרדו משום שהיו כלי בעימות בין המזרח למערב. הדיקטטורה המרקסיסטית של מנג'יסטו היילה מריאם באתיופיה היתה מהראשונות שקרסו. למערב לקח זמן רב יותר לאפשר את הדחתם של מובוטו ססה סקו בזאיר ושל סוהרטו באינדונזיה. בעידן הפוסט-אידיאולוגי, הפכו שניהם מקור למבוכה.

פרנסואה הייסבורג, יו"ר המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, אומר שההצלחות - בעיקר ההחלטה להרחיב את האיחוד האירופי - היו גדולות. "הצלחנו באופן מזהיר 'להפוך את אירופה לאירופה אחת וחופשית', אם לצטט את הגנרל דווייט אייזנהאוור", אמר הייסבורג. "אולי ניתן היה לעשות זאת טוב יותר, אבל מדובר בהישג משמעותי".

אופוריה יהירה

אבל במהלך התפתחויות אלה נוצרה מה שמכנה רודריק "אופוריה יהירה" במערב משום ה"ניצחון" במלחמה הקרה. "כפי שאמר מיכאיל גורבצ'וב, היה זה ניצחון לכולם", אומר רודריק, "אבל אנחנו התנהגנו כאילו מדובר אך ורק בניצחון שלנו. אבל חיבלנו בהישג משום שחשבנו שנוכל להכתיב את התנאים, גם אם בצורה הנעימה ביותר שניתן".

במערב לא שקלו לבצע רפורמה בנאט"ו, המוסד שמסמל יותר מכולם את המלחמה הקרה, שעורר חשדות עמוקים ברוסיה. "אפילו לא ניסינו", אומר הייסבורג. "בחנו רפורמה מצומצמת ביותר בנאט"ו - כיצד להקטין את מבנה הניהול של הברית וכיצד להחזיר את הצרפתים לחברות מלאה. לא ניסינו ברצינות לקדם את גישת 'הבית האירופי המשותף' שהציע גורבצ'וב כאשר הבית היה עדיין בבעלותנו. זה נבע מחוסר דמיון שלנו".

כאשר ברית נאט"ו, ששמרה באופן מהותי על מתכונתה הישנה, פתחה את דלתה בפני פולין, הונגריה והרפובליקה הצ'כית ב-1999, פירשה רוסיה את המחווה כמהלך עוין. הרגע שבו נוצר פוטנציאל לפיוס היסטורי חלף.

פרופ' סטיבן סטדמן, לשעבר עוזר מזכ"ל האו"ם, טוען שארה"ב נושאת באחריות מיוחדת להחמצת ההזדמנויות שנוצרו בשנות התשעים. "ההזדמנויות האלה אינן צצות לעתים תכופות", אומר סטדמן. "קובעי המדיניות האמריקנים היו יכולים להתייחס לסוף המלחמה הקרה באופן שבו הם התייחסו לסופן של עימותים קודמים בין המעצמות. זה היה הרגע המתאים לבחון מחדש מוסדות בינלאומיים ולנהל מו"מ מחודש על כללי המשחק. זה היה בהחלט בהישג יד".

פרופ' סטדמן מאוניברסיטת סטנפורד אינו מאשים את ג'ורג' בוש האב, שתמיכתו האינסטינקטיבית באיחוד גרמניה בתקופת כהונתו כנשיא היתה מכרעת להצלחת התהליך. בוש האב גם עשה מאמצים לא להשפיל את מוסקבה, כדי למנוע תגובת נגד חריפה מצדה של המעצמה השוקעת, אך כאשר נטל ממשל קלינטון את ההגה ב-1993, "הם לא הבינו את השינוי המהותי שעבר על המדינות. הדבר היחיד שהם היו מסוגלים לחשוב עליו היה רוסיה. לא היה להם מושג על מקור הבעיות. היתה להם מחשבה אחת: אם נוכל לפתור את סוגיית השוק החופשי ברוסיה, הכול יסתדר. הם הופתעו מגל של מלחמות אזרחיות".

המשבר הכלכלי עורר לחיים דרישות ישנות לכינונו של איזון חדש בסדר העולמי - באו"ם, בבנק העולמי ובקרן המטבע הבינלאומית, שלדעת המדינות המתפתחות נשלטו יתר על המידה בידי בני הברית המערביים.

פרופ' סטדמן מעריך כי כעת נוצרה הזדמנות חדשה, הודות למעמד שכבשה לעצמה לאחרונה קבוצת עשרים המדינות המתועשות והמתפתחות (G20) כארגון האחראי לניהול המשברים בכלכלת העולם. "למרות הליקויים ב-G20, היא עשויה לשמש מכשיר לחשיבה מחדש ולעיצובו המחודש של הסדר העולמי", אומר סטדמן, "אבל השאלה היא כיצד לשכנע את הממשל האמריקני לשנות כיוון ולהשתמש ב-G20 כבמכשיר לארגון מחדש של הסדר העולמי?"

החגיגות נועדו לכולם

מבחינתה של אנגלה מרקל, החגיגות שנערכות היום (ב') לציון יום השנה העשרים לנפילת חומת ברלין "לא נועדו אך ורק עבור הגרמנים, אלא עבור כל מי שסייע להפלת הדיקטטורות ברחבי אירופה". ביום חמישי שעבר אמרה הקנצלרית שהיא מבינה את תסכולם של רבים מתושבי מזרח אירופה בשעה שתשומת הלב הבינלאומית מתמקדת שוב בברלין. "תרומתה של הונגריה במהלך הקיץ היתה פורצת דרך ומכריעה, וההתקוממות ברומניה היתה דרמטית מאוד", אמרה מרקל לקבוצת עיתונאים שפגשה במשרדה.

מרקל, שגדלה במזרח גרמניה הקומוניסטית, סיפרה שהיא עצמה המעיטה בחשיבות התנועה שהתפשטה בסערה במדינות הלוויין של ברה"מ במרכז אירופה בסתיו 1989. ב-13 בנובמבר, ארבעה ימים לאחר נפילת החומה, עלתה מרקל, שעבדה כפיזיקאית באקדמיה למדעים במזרח ברלין, לרכבת בדרכה לפולין, כדי לשאת שם הרצאה. "ידידיי בפולין אמרו לי: 'בפעם הבאה ניפגש בברלין, והמדינה שלך תתאחד שוב'".

עם שובה לברלין, סיפרה מרקל לעמיתיה שהפולנים חושבים שאיחוד גרמניה נמצא ממש מעבר לפינה, וכולם צחקו. "אבל כמובן, בדיעבד, ברור שלא ראינו את המצב בבירור כפי שהם ראו".

עוד כתבות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד