גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חבר עם אינטרס

מדיה חברתית מאפשרת לפלח קהלי יעד ביעילות ■ המשווקים בדרך לפייסבוק וטוויטר

האם המדיה החברתית עומדת להחליף את מערכות ה-CRM? סוגייה זו מופיעה לאחרונה בתדירות גבוהה בכלי התקשורת השונים, ומצביעה על אפשרות של שינוי מהפכני במערכות שהפכו לחם חוקם של תאגידים רבים בכל רחבי העולם.

נכון להיום, מערכות ה-CRM עדיין משמשות כפלטפורמה עיקרית לפילוח קהלי היעד של תאגידים, כשהן הופכות אותם לקבוצות בעלות מכנה ביקושים משותף, ומסוגלות לשלוף מקבוצה מסוימת צרכנים בעלי מאפיינים ייחודיים ולצרף אותם זמנית לקבוצה או לקבוצות אחרות, ומדי פעם אף ליצור קבוצה ייחודית המורכבת מצרכנים שזוהתה אצלם התנהגות צרכנית התואמת את מטרות החשיפה של התאגיד.

לנו הצרכנים אין כמובן כל מושג על הפעילות האינטנסיבית המתנהלת בתוככי בסיס הנתונים של מערכות ה-CRM, אך מדי פעם אנחנו נוכחים לדעת כי רשת קמעונית מסוימת, או יצרן מזון כלשהו, הצליחו לפגוע ישירות בליבת הצרכים שלנו.

למערכות ה-CRM יש עלות תפעול יקרה למדי: איסוף המידע, הגדרת הפרופילים, שיוך צרכנים לפרופיל אחד או יותר, שינויים בהתנהגות צרכנית ותובנות נוספות מהווים יחד מרקם צפוף של פעולות מתמשכות שאסור להן להיפסק אפילו לדקה אחת. אך למרות זאת מציגים מפתחי מערכות ה-CRM מדי כמה חודשים גרסאות חדשניות יותר, המותאמים גם לחברות קטנות יותר.

ניק רדן, מומחה בינלאומי למיתוג, קובע במאמר שהתפרסם לאחרונה במגזין Strategy כי היקף ההוצאה של תאגידים לצורך רכישה והטמעה של מערכות CRM הגיע השנה ל-14 מיליארד דולר, ועל-פי התחזית של חברת הסקרים AMR יגיע עד שנת 2012 ל-22 מיליארד דולר. להוצאה משמעותית זו מתווסף נתון מדאיג נוסף: על-פי מחקר שנערך על-ידי אותה חברת סקרים, נכשלו בשנת 2007 כ-29% מפרויקטים של CRM שהוטמעו בתאגידים. גם חברת המחקר Forrester דיווחה לאחרונה על תוצאות מחקר שהראו כי 94% מהתאגידים אינם מרוצים לגמרי מהיישומים של מערכות ה-CRM שלהם. גם מרכיב ה-ROI (החזר על ההשקעה) בגין מערכות CRM עדיין לא ברור, שכן על-פי הערכה רק 20%-30% אחוז מהתאגידים המפעילים מערכות כאלה ניסו לבדוק את כדאיות ההשקעה בהן.

עלויות נמוכות יותר

ה-CRM הוא קונספט לניהול קשרי הלקוחות של תאגידים, שפותח לפני קצת יותר מעשור ושמבוסס על איסוף, סינון ושיוך כל פיסת מידע רלבנטית בתוך התאגיד ומחוצה לו, והפיכתה לנכס שיווקי העומד לרשות נושאי התפקידים בתאגיד ומסייע משמעותית לשיפור התהליך השיווקי. קונספט זה, שיושם באמצעות תוכנות ייעודיות, חדר היטב לעולם התאגידי, וכאמור לא תמיד בהצלחה - לעתים בגלל להיטות של מנהלים לנפנף בשלט ה-CRM כדי להוכיח לכל כי התאגיד שהם עומדים בראשו מיישר קו עם חדשנות שיווקית.

עוד קובע מחבר המאמר ניק רדן, כי החדירה המהירה של רשתות חברתיות וירטואליות יצרה הזדמנות דרמטית לפלח את קהלי היעד באופן יעיל יותר ובעלויות נמוכות משמעותית בהשוואה למערכות ה-CRM.

לטענתו, המדיה החברתית עושה עבור התאגידים את החלק העיקרי של העבודה, וזאת ללא עלות כלשהי ובאופן מדויק וקולע ויותר. השם החדש של ה-CRM החברתי הוא "פילוח עצמי", שכן הצרכנים/הגולשים יודעים למצוא ולהתחבר לקבוצות המייצגות את הרקע התרבותי המשותף שלהם, את המרכיבים הסוציו-דמוגרפיים, את הביקושים למוצרים ושירותים שונים, ואת העדפותיהם - בתחומים שמערכות ה-CRM הקיימות אינן מסוגלות לזהות. ידועים מקרים לא מעטים שבהם מערכות CRM שייכו גולשים, שהגיעו בטעות לאתרים שאין להם כל עניין בהם, לקבוצות שאתרים כאלה מהווים את ליבת ההתעניינות שלהן. הגולשים שטעו בדרכם הוטרדו על-ידי מערכות ה-CRM, שהציעו להם מוצרים ושירותים שאינם בסל הביקושים שלהם.

כאשר הצרכן מתחיל לנווט את עצמו ברשתות מדיה חברתיות, הוא מגיע די מהר ובדיוק מרבי, לעתים גם בשיטה של ניסוי וטעייה, לקבוצת ההתייחסות התואמת את הפרופיל האישי שלו במספר רב של תחומים. החברים ברשתות החברתיות עוסקים כל זמן הגלישה בפילוח עצמי אל תוך קהילות שונות, ובכך הם מאפשרים לתאגידים לאסוף את הנתונים בקלות "כאסוף ביצים עזובות", למקם אותם בקבוצות הרלבנטיות בבסיס הנתונים שלהם, ולתקשר איתם באופן יעיל ומדויק יותר. באופן זה יכולים התאגידים להבין טוב יותר גם את העדפותיהם של קהלי היעד בתחום המעורבות הקהילתית, ולכוון את מאמציהם לאותם נושאים קהילתיים המדברים אל ליבן של קבוצות צרכנים מסוימות.

התאגידים יכולים לאתר בקלות יחסית הלכי רוח עדכניים של צרכנים ועמדות שלהם כלפי אירועים שונים - פוליטיים, חברתיים וכלכליים - המתרחשים מדי יום, ובכך להתאים בזמן אמיתי את דרכי ההגעה שלהם אל אותם צרכנים.

המנהלים עדיין מהססים

במאמר אחר שהתפרסם לאחרונה נערך מחקר גלובלי, שנועד לגלות כיצד תאגידים משתמשים במדיה החברתית כדי להגדיל את נתח השוק שלהם על-ידי גיוס לקוחות חדשים. תוצאות המחקר הראו באופן הברור ביותר, כי לטכנולוגיות של איסוף מידע מרשתות חברתיות מקוונות יש הפוטנציאל לשנות את האופן שבו מנהלים אותם תאגידים את מערכות היחסים שלהם עם הלקוחות.

אך המחקר העלה עוד, כי בינתיים נמנע חלק גדול של התאגידים מלעשות את הצעדים הדרושים כדי להפוך את המדיה החברתית לכלי CRM, בעיקר בגלל שהתחום הוא חדש מדי, וגורם למנהלים להסס בגלל חוסר ודאות וידע הלוקה בחסר. גם אלה מהתאגידים שנכנסו למשחק של המדיה החברתית עדיין עושים זאת בעצימות נמוכה, אך זו הולכת ומתגברת במהירות. אתרים כמו פייסבוק, לינקדאין, וויקי, בלוגים, וכמובן טוויטר - חודרים לליבת ה-CRM של התאגידים ומתחילים להטיל צל כבד מתחיל על תוכנות ה-RM היקרות והוותיקות, שאינן מצליחות להעמיד לרשותם את התובנות והנתונים המדויקים המתקבלים באופן שוטף מהמדיה החברתית.

מחקר שנערך על-ידי חברת Coleman Parkes מגלה כי 75% מחברות בעולם אמרו כי המדיה החברתית מחלחלת אל תוך המערכות שלהן, בלי שנקטו בצעדים כלשהם בעניין, ואילו 18% ממנהלי החברות אמרו כי הם מתכוונים להטמיע את המדיה החברתית במערכות שלהם כמרכיב חדש באסטרטגיה. המחקר מראה עוד כי 58% מהמנהלים הבכירים בתאגידים אינם מבינים כיצד המדיה החברתית פועלת, ועל כן אין הם רואים בה כלי מרכז לפעולות ה-CRM שלהם.

עוד מתברר, כי חברות קטנות מעדיפות להטמיע תוכנות CRM "לייט", שהמחירים שלהן נמוכים יותר והן ידידותיות יותר לשימוש, כאשר רוב בעלי העסקים הקטנים אינם רואים במדיה החברתית הווירטואלית כלי מתאים לצרכים שלהם. עמדה זו ניתן להסביר בכך, שרמת הפילוח שהעסקים הקטנים מעוניינים בה היא נמוכה יחסית, ובדרך כלל מסתפקת בהיסטוריה של רכישה ובנתונים סוציו-דמוגרפיים בסיסיים.

לאחרונה גם מסתמנת תופעה של תאגידים שקיבלו החלטה לאסור שימוש כלשהו במדיה חברתית למטרת ניהול הלקוחות, וביניהם נמנית גם התאחדות הפוטבול הלאומית (NFL) בארצות-הברית. אך סביר להניח כי הרתיעה מפני השימוש במדיה חברתית תיעלם, ממש כפי שהרתיעה משימוש בתוכנות CRM התפוגגה לאחר שמנהלי החברות הבינו את התועלת הצומחת להם מהשימוש בה. די לזכור כי בשנת 2000 נערך מחקר שהראה כי כ-80% ממנהלי החברות בבריטניה לא ידעו להסביר מה זה CRM.

המדיה החברתית, שהחלה כמשחק חברתי לתקשורת בין בני-נוער וצעירים ושהמודל העסקי שלה לא נראה מבטיח במיוחד, הופכת במהירות לאחת הקטגוריות המשמעותיות בקשר אינטראקטיבי מדויק ויעיל של החברות עם קהלי היעד שלהן.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד