גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך נראית אחריות תאגידית בעולם הערבי

הכנס השני לממשל ואחריות תאגידית במזרח-התיכון, שהתקיים בשבוע שעבר בירדן, חשף פתיחות מפתיעה של העולם הערבי לנושא, והתאגדות אמיתית לצורך קידום כלכלי של האזור בכללותו ■ ככה זה נראה כשאתה פועל כחלק מהאזור שבו אתה חי

גלביות לבנות, כאפיות אדומות ושחורות, רעלות שונות ומשונות, אמצעי אבטחה קפדניים, 10 מדינות ערב וישראלי אחד. כך נראתה הוועידה השנתית לממשל ואחריות תאגידית במזרח-התיכון, שנערכה בשבוע שעבר בעמאן בירת ירדן.

כמי שעוסק בנושא שנים רבות, הוזמנתי על-ידי מארגני הוועידה ליטול בה חלק, בפרופיל נמוך.

הופתעתי לראות, כי מרבית השרים ובתי-המלוכה בעולם הערבי מבינים את חשיבות הנושא לכלכלת האזור, ואת החשיבות לפתיחתו בפני העולם.

במצרים, למשל, הוקם פורום אחריות תאגידית - המקבילה של ארגון מעלה הישראלי - וכיום וחברות בו 24 חברות מצריות מובילות.

בדומה לוועידות דומות בישראל ובעולם, עסקה הוועידה בהחלפת ידע ובהתעדכנות מקצועית בנושאי הממשל והאחריות התאגידית, אבל היו בה גם כמה מאפיינים ייחודיים:

1. הממשלה בתמונה

החברות באזור זוכות לשיתוף פעולה יוצא דופן של הממשלות. זאת, כיוון שהתובנה היא שהגדלת השקיפות והאתיקה תייצר שיפור בהשקעות הזרות במזרח-התיכון, אינטרס המשותף לכל המגזרים.

2. משפחה שכזאת

מושב מיוחד בכנס עסק בממשל תאגידי בחברות משפחתיות, שלעתים קרובות נשלטות על-ידי בני המלוכה בנסיכויות. כמו בישראל, גם כאן יש לעתים בעיה להסביר למייסד החברה מדוע הוא צריך דירקטור חיצוני בדירקטוריון, או מדוע הם נדרשים להפריד את תפקיד היו"ר מתפקיד המנכ"ל.

אחד המשתתפים הלבנונים שעומד בראש חברת אחזקות גדולה סיפר, בחצי חיוך, "אצלנו הכלל הוא דירקטוריון של שלושה, כששניים צריכים תמיד להיעדר".

3. ייצוג נשי כמו פה, רק עם רעלה

בכנס היה ייצוג נשי מרשים. כך למשל, מבין ארבעת הדוברים בכנס הפתיחה שלוש היו נשים, בהן גם שרת הפיתוח הכלכלי של ירדן - הגב' אום עלי.

כמו בישראל, מרבית מנהלי האחריות החברתית והתרומה לקהילה הן נשים, רק שכאן חלקן עוטות רעלה; וכמו בישראל, הממשל התאגידי - במיוחד במגזר הפיננסי - מובל על-ידי גברים.

4. תרומה בהתאם לפורטפוליו

התרומות בעולם הערבי, שבבסיסן התחילו כחלק ממסורת האסלאם בחודש הרמדאן "זכאת אל-פיטר" (תשלום צדקה שבו חייב כל משק-בית מוסלמי בכל יום של חודש הרמדאן), עוברות - כמו אצלנו - לפסים אסטרטגים וממוקדים יותר, בהתאם לפורטפוליו ולערכי המותג של החברה.

אולם, בשונה מאצלנו, הן גם מהוות מנוף לחיבור משפחות המלוכה והאוליגרכיה עם העם והקהילה.

חלק גדול מהכלכלה במדינות המפרץ עדיין נשלט על-ידי מספר משפחות, שמוצאות באחריות התאגידית, ובעיקר בהיבטי התרומה לקהילה, דרך משמעותית ל"התחבר לעם", ואולי כך גם להקטין ביקורת פוטנציאלית שקשורה לפערי המעמדות הגדולים מאוד במדינות אלו.

דוגמה לכך ניתנה על-ידי הצגת קרנות גדולות כמו זו הקים מלך סעודיה יחד עם הסולטן בעמאן או זו שהקימה המלכה ראניה בירדן, שמסייעות לילדים בסיכון, לקידום החינוך ולקירוב ללבות.

דוגמה אחרת שהובאה היא חברה סעודית בבעלות אחת ממשפחות המלוכה, שתורמת באופן קבוע 10% מרווחיה לקהילה (הרבה יותר מהמקובל בישראל).

באילו תחומים? מסתבר שגם כאן נעשה ניסיון התחברות לרצונות העם. במחקר אחריות תאגידית שנערך בסעודיה והוצג בכנס עלה, כי שלושת הנושאים החשובים ביותר לאזרחי הממלכה הם קידום תעסוקה למובטלים, קידום יזמויות עסקיות ותוכניות למניעת עישון.

שלא במפתיע, תוכניות לטיפול בנושאי מגדר וזכויות אדם זכו לציון נמוך יותר.

5. מחוברים לאזור

לצורך קידום כלכלי של האזור בכללותו, הקימו מדינות האזור "פורום השקעות אחריות תאגידית של המזרח-התיכון". הארגון הושק באוקטובר 2008 בקהיר, כחלק מיוזמת MENA OECD לעידוד השקעות באזור, ומהמפגש השנתי שלו התקיים במסגרת הוועידה.

הפורום מסייע לממשלות האזור לקדם אתיקה וקיימות, בשיתוף עם הסקטור הפרטי, כדי להגביר את ביטחון המשקיעים ולהגדיל את סיכויי הצלחת ההשקעה בקהילות האזור.

בפורום שותפים גופים בינלאומיים רבים כמו ארגון OECD, קרן ברטלסמן, UNDP, הבנק העולמי וקרן המטבע, שרואים בתחום מנוף לשיפור התחרות הכלכלית בעולם.

כמו-כן לוקחים בו חלק עמותות בינלאומיות העוסקות באחריות תאגידית כמו ארגון GRI מהולנד, אשר מוביל ומסדיר את נושא הדיווח על אחריות תאגידית; וארגון העסקים IBLF של הנסיך צ'ארלס.

אנחנו, הישראלים, שחיים בדרך-כלל בבועה גיאוגרפית ופוליטית, מתקשים לחשוב במונחים אזוריים, על קידום האזור מול שאר העולם.

6. אינטרס אינטרנטי

השימוש באינטרנט כפלטפורמה לתרומות עדיין נמצא בחיתוליו בעולם הערבי, אך העניין בו רב.

למדינות ערב אינטרס גדול לייצר תקשורת סביב פלטפורמות דיגיטליות ואינטרנטיות, לא רק בשל גודלן הרב אלא גם מאחר שמדובר בחברות אזוריות שפועלות במספר מדינות יעד.

7. רגולציה זה טוב

מרבית המשתתפים בוועידה סברו כי יש צורך להגדיל את הרגולציה הקיימת בנושא, כגורם שיאיץ את התפתחותו.

בשונה מוועידות דומות בישראל, הייתה נוכחות רבה של רגולטורים - בעיקר מלבנון, מעומאן ומאבו-דאבי - שמנסים לבנות סטנדרטים חדשים לאזור, תוך שיתוף-פעולה עם המגזר הפרטי.

זאת כנראה הסיבה שנציגי הרגולציה הביעו עניין רב בסקירה שערכתי על תהליך הכתיבה של "קוד ממשל תאגידי" (ועדת גושן), ועל מדיניות "אמץ או גלה" הנהוגה כיום בישראל.

8. מי אחראי, משאבי אנוש?

אחד הדיונים המעניינים בוועידה היה בשאלה מי אחראי לאחריות החברתית בארגון, והאם מדובר בחלק מפעילות מחלקת משאבי אנוש בארגון, כיוון שהכול בעצם מתחיל מהדאגה לעובדים, במיוחד במדינות בהן אין חוקי עבודה וחוקי מגן מפותחים כמו בישראל.

כמו בישראל, גם בעולם הערבי אין מסורת מסודרת של מיקום התפקיד בארגון, והוא נע בין משאבי-אנוש לשיווק לתקשורת ולהנהלה הכללית.

9. ויש גם דו"חות

הנושא חדש אפילו יותר מאשר בישראל.

שני הדו"חות היחידים שנעשו עד היום בעולם הערבי היו מבית-חולים וממוסד בנקאי בסעודיה.

10. ההשפעה המערבית

בעולם הערבי יש שתי חברות מובילות לאחריות תאגידית, אחת בסעודיה ואחת בירדן, ושתיהן מובלות על-ידי נשים שלמדו ועבדו באנגליה ובארה"ב והביאו איתן את התפישה לאזור.

חברות אלו נבנו מראש עם פרספקטיבה אזורית, והן מעניקות שירותי ייעוץ לפירמות במספר רב של מדינות.

בשונה מישראל, יש להן גם מחלקות הדרכה מפותחות מאוד, כיוון שעליהן לעסוק גם בהשלמת פערים בסיסיים לארגונים.

סוף דבר. כל המשתתפים - מלבנון, מסעודיה, וכמובן מירדן וממצרים - קיבלו אותי, הנציג הישראלי, בסבר פנים יפות, למרות שהכוויתים והמשתתפים מסולטנות עומן טרחו להדגיש בפניי שהם אוהבים יהודים אבל לא ממש אוהבים את ממשלת ישראל.

בוועידה השתתף גם נציג אחד מפלסטין, מנכ"ל איגוד הבנקים, שמייצג כ-20 בנקים ברשות הפלסטינית. מיותר לציין, שכשכנים חשנו מיד קירבה וסולידריות מקצועית.

הגם שהנושא בכללותו עדיין נמצא בחיתוליו בעולם הערבי, נראה כי הפער מצטמצם במהירות, ולו בשל החשיבות הגדולה שרואים המשתתפים בקידום האזור מבחינה כלכלית. *

הכותב הוא לשעבר יועצו של שמעון פרס ומנכ"ל חברת הייעוץ Good Vision לאחריות תאגידית

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים