גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיצלו את נאמן

טרפוד הרפורמה לפיצול סמכויות היועמ"ש כמוהו כהסרת תו האיכות משר המשפטים

השבוע נתבשרנו על פטירתה בטרם עת של היוזמה לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. בחלק מכותרות העיתונים ומאמרי הדעה צויין בכותרות "ניצחון לשלטון החוק" או "חיזוק המערכת השלטונית". נשאלת השאלה - האמנם זה כך?!

במצב שבו "האקלים האלים" במדינת ישראל הפך להיות כמעט מובן מאליו, לא ייפלא כי עם גבור קולות המחאה הרמים, שוב בחרה ממשלת ישראל שלא להחליט, והעם יצא כשידיו על ראשו.

במצב דברים שבו שר החוץ מכנה אנשי תקשורת ופוליטיקאים "טיפשים" ו"מנוולים", והדבר הופך להלצה חדשותית; במצב דברים שבו חברי סיעות פוליטיות בכירים מתכתשים מול מצלמות הטלוויזיה, בדומה למריבות ילדים בבית-ספר יסודי - אין להתפלא על כך שגם האזרח הקטן אינו מדווח לגורמי האכיפה על מעשי אלימות שלהם הוא עד, ואין להתפלא על כך שהפכנו לחברה אלימה ומושחתת.

בחברה כזו אין לבדוק את איכות שלטון החוק - אלא לבחון אם מתקיים שלטון חוק ואם מישהו אכן אוחז בהגה השלטון.

שיטה שאינה מתפקדת

ההודעה על ביטול פיצול סמכויות היועמ"ש דיברה על כך שסמכויותיו של היועץ המשפטי לא יפוצלו. באופן זמני כמובן. ראש הממשלה סבור כנראה כי העם היושב בציון אינו מכיר את תושבות הקבע של "הזמני". ההחלטה נשמעה כה משכנעת, כה רצינית, כה שקולה - "אין להיחפז, אין להקל ראש, הבה נקדיש לתהליך זמן". בקלות ניתן לשווק את אי-ההחלטה לציבור המבולבל. אך מהו המחיר של הנצחת אי-ההחלטה? כמה נזק נגרם למערכות השלטון, בעוד נעשה ניסיון להיאחז במודלים שלטוניים בלתי מספקים?

ברור כי הנושא מצריך דיון מעמיק. השלכות ההחלטה לכאן או לכאן ילוו את המערכת המשפטית בפרט ואת המערכת השלטונית בכלל שנים רבות. הגדרת תפקידים, תקצוב מתאים ואף תהליך ההתרגלות למודל שונה - כל אלה הם תהליכים שיצריכו זמן ומחשבה. גם את רומא לא בנו ביום אחד, ואבן הפינה הונחה בעניין זה. ההחלטה לגנוז את היוזמה כמוה כביטול רעיון הבנייה מעיקרו. כך נמשיך להתגורר בין עיי החורבות של שיטה שאינה מתפקדת.

אין זו הפעם הראשונה שבה "מחליטים שלא להחליט". הממשלה הנוכחית אינה מקיימת דיונים כבדי-משקל ואינה מוציאה מן הכוח אל הפועל יוזמות אמיצות. קל יותר להתפרק מן הסמכות ולהחליט החלטות פופוליסטיות שמטרתן שמירה על שקט תעשייתי ציבורי. אם נוסיף על כך דוכני החתמה בשווקים ואת קריאת חברי הכנסת ואנשי השלטון המקומי להתקומם נגד החלטות הממשלה, נקבל תמהיל מסוכן של תרבות אנטי-דמוקרטית של ממש.

פיצול סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה יידון לכאורה לאחר בחירת היועץ החדש. היוזמה שבה החל שר המשפטים הקודם, פרופ' דניאל פרידמן, ואותה המשיך שר המשפטים הנוכחי, יעקב נאמן, התפוגגה עוד בטרם יבש הדיו על המלצות ועדת האיתור. החלטה זו מסמלת את דחיקתו של נושא פיצול הסמכויות אל תחתית סדר העדיפויות הציבורי, וספק אם הנושא אכן יידון.

האם ראש הממשלה, בטרם קיבל את החלטתו שקברה את היוזמה סופית, קיים פגישות עם שר המשפטים? האם קויים דיון רציני בממשלה או בוועדה, בהשתתפות אישי ציבור וגורמים מקצועיים? כיצד ייתכן כי שר המשפטים, הגורם המקצועי המשפטי הבכיר ביותר, ולמעשה שני שרי משפטים, ממליצים על רפורמה בנושא כה חשוב - והמלצתם "זוכה" להתעלמות שאינה מנומקת?

עמדת השר נדחקה

האם לציבור לא קנויה הזכות להשתתף בדיון הציבורי החשוב ולשמוע מראש הממשלה את השיקולים שהביאו אותו להחליט כפי שהחליט?

הציבור בישראל נוטה להעניק את אמונו דווקא למוסדות שבהם הוא אינו בוחר. על-פי סקרים, רב אמונה של החברה הישראלית בצה"ל ובבית המשפט העליון - ולעומת זאת, החברה בישראל אינה מעריכה את נבחרי הציבור שלה, בכנסת למשל.

על רקע זה ניתן להבין כיצד נקבעת יוקרתם של שרי הממשלה והרצינות שבה נלקחים דבריהם. שר התחבורה הוא הסמכות העליונה בנושאי התחבורה. שר התשתיות הוא הממליץ לממשלה בנושאים הרלוונטיים למשרדו. אך בנסיבות שתוארו, אין להתפלא על כי בנושא סוגיית פיצול סמכויותיו של היועץ המשפטי שמענו את עמדת שר הביטחון דווקא, ועל כי עמדת שר המשפטים נדחקה תחת בעלי האינטרסים הפוליטיים, שאין ביניהם ובין שיקולים משפטיים מקצועיים כל קשר.

היענות פופוליסטית ל"רעש"

כמה מהסוגיות הבוערות והמשמעותיות ביותר עבור החברה הישראלית כובו באותו אופן ממש. ביטול המע"מ על פירות וירקות, הקפאת היטל המים, גיוס בחורי ישיבות, בזבוז כספי ציבור בנסיעות לחו"ל - כל אלה "זכו" להתעלמות או להקפאת המצב "עד לבחינתו".

בלי להיכנס לעובי הקורה ולנקוט עמדה כלשהי בסוגיות שהוזכרו, המשותף לכולן הוא היענות פופוליסטית ל"רעש" ולאיומים פוליטיים, ללא כל דיון מעמיק של הנושאים המדוברים או קיום תהליכים מושכלים ומקובלים במדינות מפותחות.

החלטות אד-הוק צריכות להתקבל תוך התייעצות עם השר הרלוונטי, ולאחר שקילת כל השיקולים הרלוונטיים בלבד. על ראש הממשלה להיות עמיד יותר ולגלות איתנות נוקשה אל מול קולות הצעקה ומהדורות החדשות. אכן הנטל כבד, אך לא ייתכן כי ראש הממשלה יבטל את גזרותיו של שר האוצר שאותו מינה. לא ייתכן, כי הוא יתכחש לרפורמות של שר המשפטים, שבו שם הוא את אמונו. ביטול הרפורמה כמוהו כהסרת תו האיכות ממינויו של שר המשפטים, שאין חולק על כישוריו.

ראש הממשלה, שנבחר לנתב את ספינת השרים במימיה הסוערים של החברה הישראלית, אמור להשקיף בבטחה אל עבר אופק מדיני-חברתי-כלכלי, אל עבר חזונו ויעדיו. עליו לאחוז חזק בהגה השלטון ולא לחשוש משימוש במצפן מצפונו. אל לו, לרב-החובל האחראי לגורל נוסעיו, להירתע ממזג-האוויר. את הגלים הסוערים עליו לצלוח בגבורה ובטוב שכל. זיגזוג מהיר וקיפול מפרשים מהיר מדי עלול לנפץ את הספינה אל סלעי המציאות בצורה דרמטית.

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה תרכוש את דסי הישראלית

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI), חברה ישראלית שפיתחה מערכת הפעלה לניהול מעבדים גרפיים ולשיפור הניצולת שלהם, בכ-680 מיליון דולר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"