גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרסונה של ברגמן

הקרנת הבכורה של הסרט הדוקומנטרי "האי של ברגמן", על שנות חייו האחרונות של הבמאי השוודי הדגול אינגמר ברגמן, תתקיים השבוע כחלק מאירוע לזכר שנתיים למותו של הבמאי. למרות שאלות חשובות שלא נשאלות ולא מעט שאלות שנותרות פתוחות, הסרט מהווה מזכרת יפה מהבמאי ומפועלו

אי השקט הוא לא החוסר. הוא המקום שבו אינגמר ברגמן חי ברוגע, לבד, בשלוש השנים האחרונות לחייו. מארי ניררוד, במאית הסרט הדוקומנטרי "האי של ברגמן", הנציחה את התקופה: שנת 2004, ברגמן בן ה-86 השתקע סופית בביתו שבאי פורה, בדרום מזרח שוודיה.

בשנה זו התסריטאי, המחזאי והבמאי השוודי הדגול סיים סופית את עבודתו בתיאטרון, נעל את דירתו בשטוקהולם ועבר סופית לאי, שאותו גילה לראשונה ב-1960, לצורך צילומי "מבעד לזכוכית אפלה". בסרט הוא מספר כי כבר אז חש כי מצא בו בית. ב-1965 החליט שיחייה באי עד סוף ימיו.

בהמשך צילם בו בין היתר את את "פרסונה" (1966), תמונות מחיי נישואין (1973) ו"פאני ואלכסנדר" (1982). האי, כטבעם של איים, פסטורלי. הצילומים של ניררוד, בסתיו ובחורף, יפים. האי מונצח במצלמת 35 מ"מ, שהרי לא ייתכן לצלם סרט על ברגמן בלי להשתמש במצלמת 35 מ"מ.

ביתו של ברגמן מוקף עצים ובעלי חיים. מדי יום הוא משקיף מחלון הסלון על שפת הים, בחורף הוא צופה בשלג הצונח על הקרקע. הוא מאזין לשקט, ולתקתוקי שעון המטוטלת הצמוד לקיר בסלון. ברגמן מסביר כי הוא אוהב את צליל התקתוק, ושעונים בכלל - לא בכדי שעונים מופיעים ברבים מסרטיו.

אפשר להסביר זאת גם אחרת: אלמנט הזמן, הזמן שמוקצב לאדם לחיות. דבר אשר העסיק את הבמאי המנוח עד יום מותו - היום בו מחוגי הזמן יחדלו ללכת. יחסו אל אלוהים ואל המוות, היו מוטיבים קבועים בסרטיו, ולדבריו העסיקוהו בכל יום בחייו.

הסצנה המפורסמת ביותר שלו, שבה גיבור הסרט משחק שחמט עם המוות (בסרט "החותם השביעי", 1957) נולדה מתוך תמונה ששלף מהזיכרון: בכנסייה שאליה הלך עם אביו, שהיה כומר, הוא ראה ציור ובו מלאך המוות משחק שח עם בן אנוש. "הסרט עוסק בעיקר בפחד שפוי מהמוות", ברגמן אומר, ומודה כי מהפחד הזה נפטר רק בסוף ימיו.

בחלק אחר של הסרט הוא מפרט את פחדיו ואומר שהוא פוחד מהכול. מבעלי חיים: מכלבים ועד ציפורים, אשר עלולות לחדור אל ביתו. ולמרות זאת, בחר לחיות מוקף בעלי חיים. מאידך, הוא מרוחק מסביבת אנשים, וברגמן אומר שהוא פוחד מבני אדם, ובעיקר מלהימצא בתוך המון, מוקף קהל גדול. "אני אדם חרד", הוא מסכם.

נמנעת משאלות קשות

אפשר ללמוד הרבה על ברגמן מהסרט "האי של ברגמן". האחרון מיטיב לסכם את מאורעות חייו וסרטיו בצלילות ובכנות. כהרגלו בעבר, הוא חוזר על כך שהרבה מהסרטים מבוססים על חייו האישיים. הוא מפרט: חוויות ילדות, זיכרונות ילדות, יחסיו האמביוולנטיים עם אמו, הקשר עם אביו, עם סבתו, עם ילדיו ועם נשותיו.

הוא גם מודה באכזריות שלו כלפי הנשים בחייו - ברגמן נישא חמש פעמים, מהיחסים עמן נולדו לו תשעה ילדים, וקיים מערכות יחסים עם נשים רבות, יפות ו"מבריקות בשכלן" - כפי שהוא מתאר. ביניהן ביבי אנדרסון וליב אולמן, כוכבות אחדים מסרטיו. ב-1996 נפטרה אשתו, אינגריד (לא אינגריד ברגמן השחקנית, מ"ש), שלה היה נשוי 26 שנים. ברגמן משתף בגעגועיו, ובמחשבה שרוחה של אינגריד מרחפת מעל האי.

אינגמר ברגמן / צלם יחצ

"אני אדם חרד". ברגמן מתוך הסרט "האי של ברגמן"

במהלך הקריירה שלו כתב וביים יותר מ-40 סרטים. בעבר, וגם בסרט, הודה ברגמן כי הקריירה שלו כמחזאי וכבמאי בתיאטרון חשובה בעיניו יותר מעבודתו בקולנוע ובטלוויזיה. מה הביא את אחד הבמאים החשובים, המעצבים והמשפיעים של עולם הקולנוע לומר אמירה כזו? לא ברור. שאלה זו, כמו שאלות מתבקשות אחרות, לא נשאלה. ניררוד, אשר נשבתה ככל הנראה בשקט המהדהד, הסתפקה בשאלות בנאליות ("איך אתה עובד על תסריט?", "מה סדר היום שלך?) ובמונולוגים הארוכים של ברגמן, ושכחה לשאול שאלות חשובות.

למשל, מי נוהג לבקר אותו? מתי לאחרונה ראה את בני משפחתו וחבריו?

מי מילדיו ומנכדיו מגיע לבקרו על האי, ואם כן, באיזו תדירות? האם אי פעם התנצל בפני הנשים שאליהן "התאכזר" כדבריו? ולמי הוא מייעד את חלקתו באי ואת רכושו? כיצד הוא מעוניין שזכרו יונצח? מה מצב בריאותו? ומה משמעות חתימת ידו, לצדה הקפיד לשרבט איור של שטן?

ניררוד תתארח בארץ במהלך השבוע הקרוב, במסגרת אירועי השנתיים למותו של ברגמן, שבו משתפים פעולה תיאטרון הבימה, החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל-אביב וסינמטק תל-אביב, שיקרין רטרוספקטיבה של סרטיו וכן את "האי של ברגמן" בהקרנת בכורה. אפשר יהיה לשאול אותה את השאלות הכה מתבקשות, ובעיקר: מדוע לא שאלה אותן את ברגמן? *

תמונות קשות

במחזה "תמונות מחיי נישואין" של ברגמן שיעלה השבוע, מצליח הבמאי והשחקן רמי הויברגר להנגיש את ברגמן לקהל שוחרי התיאטרון בארץ

אינגמר ברגמן אמנם זכה להכרה בינלאומית בזכות סרטי הקולנוע שביים, אך פעילותו בתחום התיאטרון כמחזאי וכבמאי הייתה בולטת לא פחות. הוא עצמו אמר בשעתו בראיון: "אם הקולנוע הוא הפילגש המלהיבה שלי, התיאטרון הוא אשתי הנאמנה".

לא פעם זגזג בין אהבותיו הגדולות, ועיבד בהצלחה מחזות פרי עטו למסך הגדול, ראה "תמונות מחיי נישואין" ו"סונטת סתיו". באופן אירוני, מדובר בשתי דוגמאות בודדות למחזות מאת ברגמן שהועלו בשנים האחרונות גם על במת התיאטרון הישראלי בתרגום עברי, שניהם בתיאטרון הלאומי הבימה בעידודו של הבמאי-מנהל אמנותי אילן רונן, המגדיר את עצמו כחובב ברגמן מושבע.

תמונות מחיי נישואין, אינגמר ברגמן, רמי הויברגר, ליליאן ברטו / צלם יחצ

פיצח את הנוסחה. רמי הויברגר עם ליליאן ברטו ב"תמונות מחיי נישואין"

"רציתי להעלות בארץ את 'תמונות מחיי נישואין' עוד בשנים שבהן עבדתי בתיאטרון החאן", נזכר רונן, "אבל היו אז מגבלות זכויות יוצרים, שבהן נתקלנו שוב ב-91', אז הועלה המחזה בארץ לראשונה בתיאטרון הקאמרי עם עודד תאומי וסנדרה שדה. על-פי הסכם עם ברגמן, שחקנית גרמניה בשם ריטה רוסק החזיקה אז בזכות הבלעדית לביים את המחזה, והבאנו אותה לארץ לעבוד על הגרסה הזו שלצערי לא זכתה להצלחה גדולה.

זאת בניגוד לגרסה העכשווית בתיאטרון הבימה, שאותה ביים ובה משחק רמי הויברגר לצד ליליאן ברטו. גרסה שעלתה סמוך למותו של ברגמן, כלומר רצה כבר שנתיים והגענו איתה בימים אלה להצגות ה-200".

ברגמן בלי הפסקה

הרומן של ברגמן הצעיר עם עולם התיאטרון החל עוד כשהיה סטודנט באוניברסיטת סטוקהולם ופעיל נלהב בחוג לתיאטרון של הפקולטה. עבודתו הראשונה, אחרי שסיים את לימודיו, הייתה כעוזר במאי בתיאטרון מקומי בעיר. בגיל 26 הפך למנהל האמנותי הצעיר בהיסטוריה של התיאטרון השוודי, כאשר מונה למשרה זו בתיאטרון העירוני של הלסינבורג ועבד בה שלוש שנים.

עבודתו הבאה הייתה כמנהל אמנותי בתיאטרון העירוני של מלמה, שם עבד שבע שנים. במהלך תקופה זו החל לגבש סביבו קבוצה קבועה של שחקנים צעירים, שהעריצו אותו והפכו משתתפים קבועים ברוב הפרויקטים שאותם יצר מאוחר יותר (הבולט בהם היה מקס פון סידוב).

המשרה הרמה ביותר שבה אחז ברגמן, בשנים שבהן עסק בלעדית בתיאטרון למחייתו, היא המנהל האמנותי בתיאטרון הדרמטי המלכותי של סטוקהולם בין השנים 63' ל-66'. הוא שב לפעילות בתיאטרון בשנות ה-70', אחרי שנטש את שוודיה לכמה שנים בעקבות מחלוקת עם שלטונות המס.

בין השנים 77' ל-84' ניהל את תיאטרון "רזידנס" במינכן. עבודתו האחרונה כבמאי תיאטרון הייתה בשנת 2002, אז ביים את המחזה "The Wild Duck" מאת איבסן לתיאטרון הדרמטי המלכותי.

עדיין, מחזותיו של ברגמן אינם נחשבים לסחורה מבוקשת בתיאטראות הרפרטוארים בארץ. לא קשה לנחש שגם מקרי "סונטת סתיו" ו"תמונות מחיי נישואין" לא היו שונים, לולא נתמכו במקדם ההגנה של זכר הגרסאות הקולנועיות המצליחות שנחשבו שיאי יצירתו כקולנוען. זאת למרות שברגמן כמחזאי עוסק, פחות או יותר, באותם החומרים.

הנגיש את הטקסט

"ברגמן מעולם לא נחשב יוצר קל לעיכול, ואולי זו הסיבה שהתיאטרון בארץ מתקשה לפעמים להתמודד איתו", מודה רונן. "אבל העובדה היא שכאשר רמי הויברגר עבד על 'תמונות מחיי נישואין' זה הצליח. רמי מצא דרך לקלף מהטקסט המקורי שכבות שהפכו את הסיפור לנגיש יותר".

לציון שנתיים למותו של ברגמן יקיים הבימה החל מהשבוע, בשיתוף עם שגרירות שוודיה בישראל והפקולטה לאמנויות באוניברסיטת ת"א, מרתון אירועים לציון פועלו. תוכנית המופעים תכלול בין השאר שתי הצגות חגיגיות של "תמונות מחיי נישואין" במועדון צוותא בת"א (ב-23 וב-24 בחודש), יום הרצאות באולם גולדי הון בסינמטק ת"א ב-27 בחודש החל מ-10:00 בבוקר, שיכלול גם מפגש עם השחקנית השוודית אלין קלינגה שעבדה לצד ברגמן הן במחזות והן בסרטים שביים, ומרתון מיטב סרטיו בסינמטק ת"א.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?