גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גפני: "המדינה מושחתת כלפי החרדים; אנחנו לא גזע שונה, לא נכים, לא עולים - אלא הציבור הדפוק במדינה"

יו"ר ועדת הכספים בראיון ל"גלובס": "הטענה שהמדינה מעודדת חרדים לצאת לעבודה זה הבלוף הכי גדול שיש; יש להם תדמית של פרזיטים, שלא רוצים לעבוד, אבל אני אומר חד משמעית שיש אלפים שאם רק היתה ניתנת להם האפשרות, הם היו רוכשים מקצוע, ולא מתפרנסים שכר-רעב"

"הטענה שהמדינה מעודדת חרדים לצאת לעבודה זה הבלוף הכי גדול שיש", אומר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בראיון ל"גלובס".

לדבריו, הבעיה נובעת מהעובדה שהמדינה לא מכירה בלימודי הישיבה של הבנים ובלימודי הבנות בבתי הספר החרדיים כשווי ערך לתעודת בגרות. מכיוון שמרבית המקומות דורשים כתנאי סף תעודת בגרות, נקודת המוצא של חרדי שמנסה להתקבל לעבודה ושל חילוני אינה שווה. "כלפי החרדים המדינה פשוט מושחתת", הוא אומר, "היא טוענת שהיעד הלאומי הוא להוציא חרדים לעבודה, אבל בפועל היא לא עושה שום דבר להתאים את עצמה אליהם, אלא רוצה שהחרדים יתאימו את המציאות שלהם אליה. במקום לבצע את ההתאמות הדרושות, היא מעדיפה שהם לא ילמדו בישיבה, שיהיו חילוניים".

גפני זועם. לדבריו, בנות המגזר לומדות כיום בבתי הספר החרדיים את כל מה שנלמד בבתי הספר התיכוניים החילוניים אלא שבמקום מבחני בגרות, הן עומדות במבחנים של מכון סאלד, המקבילים לבחינות הבגרות ונערכים באישור משרד החינוך. התלמידות נבחנות בהבעה עברית, בהיסטוריה, בתולדות עם ישראל, באנגלית, בכימיה, בפיזיקה, במתמטיקה ובדקדוק. "בחורה כזו שרוצה לעבוד לא מתקבלת כי אין לה תעודת בגרות, אף שההשכלה שלה זהה להשכלה של בחורה חילונית והיא עמדה במבחן הסופי", הוא אומר.

מערכת החינוך של בני המגזר היא קצת יותר מורכבת. עד כיתה ח' לומדים הבנים בבית הספר ואחר כך נכנסים למסלול ישיבתי. בישיבה לא לומדים התלמידים לימודי חול אלא תורה, תלמוד, רמב"ם, חתם הסופר, רמב"ן, חזון איש. "אני רוצה לראות בוגר אוניברסיטה שיקרא סעיף אחד מהחזון איש וידע להסביר. ואת זה לומד אצלנו תלמיד בן 14", אומר גפני ומציין שלימודי היהדות כוללים בתוכם אסטרונומיה וחשבון.

עד כיתה ח' לומדים התלמידים הכל "אבל לא קוראים לזה לימודי ליבה", מסביר גפני. "אני לא מוכן שיקראו לזה ככה. מחר יגידו לי שליבה זה ביאליק, ואני רוצה לשמור על עצמאותו של החינוך החרדי", הוא נעמד על הרגליים האחוריות. בני המגזר החרדי אינם מקבלים כל תעודה עם סיום לימודיהם ואינם נדרשים לעמוד במבחן כלשהו. גפני דורש ששנות הלימוד האלו יוכרו להם כמקבילים ללימודי תיכון.

"בעיה ייחודית"

גפני מודה ש"טכנית מי שלמד בתיכון יודע יותר. אין ויכוח שיש דברים מסוימים שתלמיד חרדי לא יודע", אבל סבור שאם חילוני וחרדי בעלי אותו מספר שנות לימוד ילמדו מקצוע רעיוני שלשניהם אין ידע מוקדם בו, בחור הישיבה יוביל על החילוני. "הראש שלו עובד, הוא התאמן בזה כל הזמן. אין מקצוע בעולם שהוא חידוד שכל כמו בישיבה".

עם תום הישיבות הסוערות בוועדה על מס הבצורת ובהיעדר דיוני תקציב, מקדיש עכשיו יו"ר ועדת הכספים את מרבית זמנו כדי לצאת למתקפה בניסיון לקדם את שילוב החרדים במעגל העבודה. "אני לא ארפה מהעניין", אומר גפני. הוא סבור שהפתרון צריך להיות מערכתי: רק הקמת ועדת שרים שבה יהיו חברים שר החינוך, שר התמ"ת, שר התחבורה ושאר שרים הנוגעים לעניין, תוכל לבדוק את הדברים, לבחון את תכני הלימוד של החרדים ולעשות את ההתאמות הדרושות.

בקרוב צפוי יו"ר ועדת הכספים להיפגש עם ראש הממשלה ולדון עמו בנושא. "אנחנו לא דומים לערבים, לא לעולים חדשים, לא למובטלים. אנחנו בעיה ייחודית שקיימת רק בעם היהודי", הוא אומר.

"הציבור הכי דפוק"

בכנסת הקודמת תמך גפני בכל חקיקה שמטרתה העדפה מתקנת ונועדה לעודד נשים, ערבים ובעלי מוגבלויות להשתלב במעגל העבודה. כיום, אם גבר ואשה בעלי רקע זהה לחלוטין מתמודדים במכרז ממשלתי, על פי החוק יש עדיפות לאשה. אם יתמודד יהודי וערבי שיכולתם שווה - יחייב החוק לבחור בערבי.

בשלהי הכנסת הקודמת, ביקשו חברי הכנסת אופיר פינס ואחמד טיבי, כל אחד בנפרד, להעביר חקיקה להעדפה מתקנת ברשויות המוניציפליות המחייבת ייצוג הולם בקרב עובדי עירייה לנשים, מיעוטים ומוגבלים בכל רשות מקומית באופן יחסי להרכב אוכלוסייתה, וכן הצעה אחרת לעידוד ערבים בשירות הציבורי. גפני ביקש כי שני החוקים יכללו גם את הציבור החרדי. פינס וטיבי הסכימו, כל אחד בנפרד, שהחוק שלו יחול גם על המגזר החרדי. ההתנגדות הגיעה ממקום לא צפוי - משרד המשפטים, שם טענו כי החוק אינו מגדיר מיהו חרדי.

"אנחנו לא גזע, לא דת שונה, לא נכים, לא עולים", אומר גפני. "אמרתי להם שיש הגדרה לחרדים - הציבור הכי דפוק במדינה". מכיוון שמשרד המשפטים עמד בסירובו לאפשר להכניס את האוכלוסייה הנוספת במסגרת החוקים המוצעים, ביקשו טיבי ופינס מגפני כי יאפשר להם להעביר את החוקים שלהם בקריאה שנייה ושלישית גם ללא החרדים. גפני סירב, החקיקה נתקעה.

התקשורת אשמה

המיתוס שחרדים לא רוצים לצאת לעבודה, אומר גפני, הוא שטות מוחלטת. "יש להם תדמית של פרזיטים, שלא רוצים לעבוד, אבל אני אומר חד משמעית שיש אלפים בציבור החרדי שאם רק היתה ניתנת להם האפשרות, הם היו רוכשים מקצוע, ולא מתפרנסים שכר-רעב".

צריך לעשות הבחנה, אומר גפני, בין חרדים שתורתם-אומנותם, שזה המיעוט, בקושי חמישה אחוזים מתוך מיליון איש במגזר החרדי. "בלעדיהם אין קיום לעם ישראל. אנחנו העם היחיד בהיסטוריה שעבר כל כך הרבה גלויות, חזר לארצו וממשיך להתקיים. האמונה שלנו היא רק בזכות מי שמקדיש את כל היום והלילה ללימוד תורה, ואני אלחם עד טיפת דמי האחרונה כדי שלא יגידו להם לצאת לעבודה".

גפני מתכוון בדבריו ל-95% הנותרים. "הם לא הסתובבו בפאבים, הם למדו, ועכשיו הם באים ומתחננים שאעזור להם". בתשובה לשאלה האם הציבור הזה אכן ייצא לעבודה עם תינתן לו האפשרות מבהיר גפני כי לא היה יוצא לקרב הזה אם לא היתה עומדת מאחוריו שורה של רבנים.

גפני מאשים את התקשורת במצב הזה. "התקשורת הישראלית ברמה גבוהה אבל בעניין הזה היא רדודה לגמרי ומגמתית. אם היא תכתוב משהו נגד אתיופים יקרעו לה את הצורה, אבל אם היא תכתוב שלחרדים יש קרניים, ושיו"ר ועדת הכספים פועל רק ממניעים שנועדו לשרת את המגזר שלו - אף אחד לא יגיד כלום".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים